Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Xenonljus står för högt OG9-5 SC -04 - inga felkoder

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929

    Xenonljus står för högt OG9-5 SC -04 - inga felkoder

    God fortsätttning!

    Morsans sambo fick en 2a på besiktningen för att halvljusen stod för högt (xenon) på sin OG9-5 SC 2004. Jag har använt tech 2 för att läsa ut felkoder men inte fått några ut för xenonsystemet. Jag har kikat visuellt och känt på armarna till nivågivarna fram och bak och de sitter fast/ ser inte ut att vara sönder.

    Har även provat att försöka kalibrera ljusen med tech 2 (plant men inte kompenserat för för lite bensin ännu) med väldigt små justeringar som följd (fortfarande för högt).

    Får upp värden i Tech 2 att nivågivarna fram ligger kring 35 % och den bakre kring 62 % - någon som vet om dessa ligger helt off?

    Kan man testa att rucka på armarna till nivåregleringen för att se om ljusen svarar?

    Läste i andra trådar att det faktiskt går att justera ljusen med en skruv på lamphuset - men endast för mindre justeringar?

    Felet har uppkommit från förra besiktningen tills nu.

    Tack på förhand

    MVH
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Hur mycket för högt står ljuset?
    Kliv upp på draget och se om ljushöjden justeras.
    Kan du bara kalibrera, inte justera ljushöjden i Tech2?
    /Johan

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Första frågan är ju varför de inte justerade dem vid besiktningen?!
    Det gör de flesta tekniker på stationerna. (De som inte är insatta i systemen säger oftast att de inte får röra)

    Höjden har inget med Tech2, kalibrering eller styrdon att göra, den är rent mekanisk.

    Först kalibrerar man systemet så att bilen 'vet' var normal nivå finns.
    Då kan det kompensera för höjdförändringar pga. ändrad vikt.

    Och med bilen i plant läge justerar man höjden när väl kalibreringen är gjord.
    Kalibrering behövs i regel när man bytt eller mekad med någon av ingående delar som lykta, styrdon eller nivågivare.

    Justeringen görs med en 6mm insexnyckel på respektive lykta.
    Enklast är det såklart i den typ av apparat som bilprovningen har (och jag har alltid med mig en insexnyckel på jag kan justera vid behov)
    Har man inte tillgång till det är det måttband som gäller.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Tack för svar!

    Han har varit på bilprovningen och dekra för ombesiktning (efter att vi testade att kalibrera) och fick nedslag 2 gånger, som du säger Herman så påstod båda besiktningsförrättarrna att de inte kunde justera ljusbilden mekaniskt.

    Om jag förstår dig rätt så kalibrerar man lysena med tech 2 och sedan justerar mekaniskt på lamphusen och mäter enligt proceduren i Wis(mot vägg x meter osv)? Inget har bytts i systemet (kan dock inte svära på att något fått en kyss eftersom det inte är min bil).

    JSN: i Tech 2 kan jag testa att justera "stepping motor", är dock inte superhemma i Tech 2 ännu.

    Tack för hjälpen
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Besiktningsförrättarrna har fel!
    Just Dekra har anslag att man inte får reparera bilen under pågående kontroll men att justera lysen är något 'alla' brukar göra.

    Och man kalibrerar och justerar systemet precis som du säger.
    Enbart Tech2 löser ej ett höjdfel.
    Och den som var med på kontrollen kanske vet hur mycket det handlade om? Då kan det ju räcka att justera ner dem.
    En viktig sak som kan vara bra att kontrollera är att lampan sitter korrekt och att ljusbilden ser OK ut, är detta fel finns mer jobb först.

    Att justera en stegmotor förändrar inget, den kommer att återgå till korrekt läge enl. kalibrering men man kan pilla med den för att se att justeringen fungerar och rör sig som den bör.

    Om du med denna bil parkerad på plant underlag och tänt halvljus sätter dig på huk ca 10 meter framförbilen bör du inte bli bländad av någon sida (grovjustering som alltid funkar)

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Super tack för hjälpen! Återkopplar efter test av ny justering.

    MVH

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag brukar justera med ett hyllplan och maskeringtejp.
    Först ca 2-3dm vid lyset och gör en markering eller 2 på brädan med tejp, förflytta sedan brädan ca 10m från bilen och jämför.
    Låt ljusbilden ligga ca 5 centimeter under vid 10m mätningen.
    2 gubbar plant underlag och mörker är bra förutsättningar.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Återkoppling:

    Ombesiktning idag med godkänt resultat efter lite ytterligare justering för egen hand på plats på besiktningen. Dekra-personalen vill inte skruva själva för de är tydligen lite kissnödiga för att xenonljus kan "hoppa upp" enligt morsans sambo.

    Tack för hjälpen!

    MVH

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Dom får faktiskt inte justera Xenon, bara halogen, tror det är just pga att det orsakat problem som dom sedan fått ersätta.

    Man kan ju däremot justera själv med deras utrustning framför, förr var det en RÄTT man hade, alltså på SBP's tid, vet inte om det är något varje bolag kan bestämma numera.

    Minns inte den exakta lydelsen, men det stod nåt i stil med att "justeringar och reparationer som kan göras inom rimlig tid får göras medans besiktningen pågår" eller liknande, det brukade ju förr vara att man justerade blandningsskruven på förgasaren medans bilprovningens mätinstrument var inkopplat, och sen på senare år just ljusjusteringar.

    jag har även bytt lampor under besiktningen, klassikern att lampan pajar på väg dit, men man har en reserv med sej, så byter man den medans besiktningsmannen gör annat, och så kollar han igen och då är det ok.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Dom får inte justera på grund av att man förutsätter att det finns något fel i den automatika justeringen om lyset helt plötsligt är felinställt.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg

    jag har även bytt lampor under besiktningen, klassikern att lampan pajar på väg dit, men man har en reserv med sej, så byter man den medans besiktningsmannen gör annat, och så kollar han igen och då är det ok.
    Och min ena fram lampa slocknade när jag backade ut ifrån besiktningen, nångång ska man ha tur också.

Liknande ämnen

  1. Hur högt står eran tempgivare?
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-19, 22:04
  2. För lågt ställda xenonljus, inga felande nivågivare
    Av Angus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-22, 10:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •