Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vilken är den bästa Surfplatta/Tablet just nu?

  1. #1
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Vilken är den bästa Surfplatta/Tablet just nu?

    Har noll koll på dessa, så hjälp mig gärna.

    Surfar på PC och har Sony Xperia som mobil.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Finns det egentligen något vettigt alternativ till iPad? Skulle väl vara Surface Pro då, men det är kanske inte vad du är ute efter?
    Sen att jag tycker hela produktkategorin är i princip värdelös är ju en annan grej.
    När iPad kom så hade varenda snubbe en sån på möten och skulle ta anteckningar och det sjöngs dess lov hela tiden.
    Nu vet jag inte när jag såg en iPad senast på jobbet. Helt enkelt för att det är en konsumtionspryl vad än de försöker slå i en med reklam, och alla de iPads som köpts in på jobbet är jag rätt säker på var man återfinner... i händerna på deras barn.
    För ungar är det en fantastisk pryl, men jag är inte så mycket intresserad av småspel, det har jag en spel-PC till, dessutom har jag en fet tv på väggen om jag vill titta på något typ film, inte vill jag sitta med gamnacke över en lite fjuttskärm?
    Surfa lite snabbt? Ja, då räcker väl mobilen, men jag surfar helst på en dator, jag får tokspel av att skriva något längre på pekskärm även om det såklart går.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Nog finns det nytta av en surfplatta, perfekt att kolla film på när man är på resande fot, eller ett recept då man står i köket.

    Skulle jag köpa en ny platta idag så är det en Asus ZenPad som står först på min lista.

    Är man äpple-vän så är valet givet till en iPad.

    Surface Pro, tja .. jag har aldrig insett storheten i dem. Den är för mig varken en PC eller en platta, men andra jag känner lovordar den som det bästa sen skivat bröd.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    min Samsung funkar bra även med ChromeCast

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Tänk först igenom vad du har för krav. Jag har ingen iPadda men damen jobbar i skattefinansierad verksamhet där dom delade ut paddor av den dyraste modellen som gick att hitta för några år sedan. Ska man bara surfa så fungerar den bra men den behöver något fodral eller hållare så att det går att få skärmen i lämplig vinkel om man inte vill ha gamnacke. Själv föredrar jag i första hand stationär dator med stor skärm och Linux. WIS och annat som kräver Windows körs då på VirtualBox med Windows XP.

    Som flyttbart alternativ har jag förutom en tjänste-laptop (snabb och dyr) en liten Asus EeePC som kör 32-bitars Windows 7. Den är liten och slö för den inköptes för att fungera som tidsfördriv på långflygningar till amerikanska östkusten. När den var ny räckte batteriet över 10 timmar och då blir det ganska slött. Nu har den försetts med en överbliven (gratis) SSD av bättre modell vilket gör att den blir okänslig för stötar. Tanken är att hitta en lämplig USB-rs232 adapter så blir den perfekt att använda i bilen för att kommunicera med Tech2. Surfa vid köksbordet duger den fortfarande bra till. En laptop har fördelen att man kan ställa skärmen i önskad vinkel, finns det någon modern padda som klarar det?

    Har man inget behov av statusvärdet hos en iPad så finns det ofta begagnade PCar för en billig penning. Köp med 32-bitars Windows i så fall så fungerar WIS och EPC utan problem. Tag direkt en säkerhetskopia på hårddisken eller konvertera till SSD.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Surface book med performance base är ju det bästa av båda världar, inklusive möjligheten att spela lite spel.
    Det kostar ju därefter, men å andra sidan kostar ju en iPad pro så man tar sig för pannan.
    Titta på film på resande fot gör man ju ändå på tjänste-datorn, finns ju ingen anledning att släpa ytterligare en pryl bara för det.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Har noll koll på dessa, så hjälp mig gärna.

    Surfar på PC och har Sony Xperia som mobil.
    Vad skall du ha plattan till?
    det finns inte ngn ”bästa plattan”

    men, det finns massor av kompetenta android-plattor om man är van med det gränsnittet.
    Sony har flera vettiga.

    En Microsoft Surface av senare modell är ruskigt bra, men ”dyr”. (Allt är relativt)

    På ipad fronten räcker en vanlig ny Ipad eller Ipad mini gott för normalt bruk. Kostar från typ 4000 spänn o uppåt hos Apple.se. Enbart Wi-fi eller både wi-fi+4G är en smak sak. Jag föredrar wi-fi+4g eftersom man då alltid enkelt kan surfa where ever you are, och ändå samtidigt snacka i telefonen på ställen där det enbart finns 3g-täckning.
    (3g verkar inte fixa att tala i telefon och surfa samtidigt...)

    Ipad Pro är frän och rätt snabb, men dyr, speciellt med penna (+1200) och tangentbord(+2100)) dock ändå lite svårt att bli ersättare för laptoppen då Ipad Pro’n saknar stöd för mus, något iallafall jag saknar på min pro när jag kör tangentbord och jobbar i tex word, PowerPoint eller excel.
    (kort kommandon i all ära, men inte slår de bekvämligheten med att hoppa runt i dokumenten som med tex en touchplatta som på en laptop)

    Den nya Pro’n med 10,5 tums skärm känns bra i storlek, den större 12-tummaren är onödigt stor för min smak,
    men min ipad 4 mini är ändå min favorit på resorna än så länge.

    Sammanfattning:
    Välj IOS eller android efter smak. Eller en Surface med ”vanligt” Windows...

    Men oavsett, köp alltid en så ny och med så mycket minne du har råd med.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Riktigt riktigt bra svar i den här tråden.

    Sitter vid en rätt så ok stationär nu när jag surfar hemma, spelar aldrig spel. Kärringa gör det med sin platta.

    Har en två år gammal laptop, Win10.
    Men den är stor och tung att släpa med, åker oftast bara med till stugan fram och tillbaka.
    Har flera stycken laptops och alla dom kan jag köra Globaltis/Tech2, WIS mm på.

    Kopplar upp smart-tv med Xperia Z5.

    Men dom där Surface Pro verkade ju rätt så, men dyra.

    Så något overkill behöver jag nog inte.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tips: VirtualBox är suveränt för att köra de där programmen som vi inte pratar om men som vi alla använder
    Jag kör samma vbox-låda på mac och PC, funkar finemang med en fullständigt ren, och nätverkslös XP-installation. Fördelen är ju att man kan backa om något går sönder, samt att den går att kopiera mellan datorer. Finns ingen anledning att ha "feta" installationer av programmen och ha besvär ifall man skulle vilja köra 64-bit (vilket man absolut vill).

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    OT: Samtidigt är detta program vi inte pratar om väldigt lätt att installera om man kan och har en fungerande kabel vilket många inte verkar ha till en början.

    Men skulle vilja prova att installera det på en liten 10.1 platta.

    Xperia Z4 har jag bland annat titta på, men vet ju inte om det kommer någon ny snart.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av perr Visa inlägg
    och ändå samtidigt snacka i telefonen på ställen där det enbart finns 3g-täckning.
    (3g verkar inte fixa att tala i telefon och surfa samtidigt...)
    Det funkar kanon för mej, sonytelefon med android och bara 3G, använder telia, inga problem alls att köra wifihotspot för data och samtidigt prata i telefon, hastighet efter mottagningsförhållanden förstås, och man har gärna en laddkabel ansluten då det drar ström att både pumpa data, hålla samtal och sedan agera wifihotspot..

    Jag ser inte heller nyttan av en platta för mej personligen, men folk som inte är lika datorfierade använder ju surfplatta som en ersättare för dator, och mina barn älskar att kolla på youtube och spela diverse spel på sina androidplattor (med bumper på), så det är som andra sagt väldigt beroende på vad man ska göra.

    Är man inte inne i apples ekosystem redan och kör android på telefonen så är det väl lämpligast med en androidplatta dock, så kan man köra sina redan betalda appar även på den, jag kör mina köpta appar både på min privata android, min jobbtelefon (också android) och ungarnas surfplattor, funkar utmärkt att lägga in sitt eget konto som sekundärt på andra enheter varvid det enbart används för att få tillgång till betalda appar, inte mail, kalender, google drive och annat. (..om man inte vill, det går ju det med..)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Läste igenom tråden igen, många smarta svar.
    Ännu inte köpt någon platta eftersom jag använder mobilen.

    Nu i helgen har Elgiganten drive på HP Envy, är dessa eller något annat märke lika bra som Surface PRO?

    Vill ha en ny bärbar dator med numeriskt t-bord och kanske kunna ta loss den och använda som touchbar.

    Vet att dom kostar en del...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om du efter ca 2år inte skaffat någon tror jag du klarar dig bra utan. I skolan köptes det iPad som kallades läsplattor av skolan. Lekplattor var en mer korrekt benämning. Eleverna använde dem nästan kontinuerligt, men inte till det de var tänkta. Därmed sagt att du säkert skulle hitta en användning du inte förutser. Om du provar. Köp något billigt begagnat och testa. Ipad med några år på nacken är ganska prisstabila. Dvs man kan få igen pengarna om man säljer...

    Men skaffar du en riktigt kraftfull smartphone klarar den väl så mycket som en platta. Kolla in vad en OnePlus erbjuder är ett tips
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Vad har du för use-case?

  15. #15
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Apple, no no.

    Gillar stationära datorer.
    Men dom kan man ju inte ta med sig.
    Sitter vid en sån nu när jag skriver på forumet.

    Men vill när det gäller bärbart att den skall vara enkel att starta upp och ha en relativt stor skärm.
    Har en jag brukade släpa med mig till stugan, men den har fått vara kvar där sista tiden.

    XZ2 som mobil är ju tillräckligt kraftfull.

    Får väl avvakta ett tag till ((=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. behöver ny android mobil, vilken köpa?
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 13:28
  2. Vilken är det bästa hamburgehaket?
    Av tact i forum Off Topic
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2010-01-06, 17:02
  3. Svar: 51
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 12:50
  4. Japsdämpare av bästa kvalité.. Vilken / Vart?
    Av TalladegaR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 20:50
  5. vilken är bästa toppen till 9000 -85?
    Av gamen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •