Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Lös vevaxelgivare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Lös vevaxelgivare

    Hallå,

    Idag bytte jag termostat på min Saab 9-5 2002 2,3t.
    Under bytet passade jag även på att undersöka en kabel jag tidigare sett saknat hona för att se vart andra änden går.
    Jag upptäckte då en svart "klump" som det stod bosh på så jag tog ett kort och googlade på artikelnummret.
    Det visade sig då vara en vevaxelgivare som hänger helt lös utan att sitta fäst i något.

    Det märkliga är att denna måste varit lös sedan jag köpte bilen i sommras och jag har aldrig fått något varningsmeddelande om detta. Jag funderar nu på om fg ägare har bytt vevaxelgivaren utan att tabort den gamla för jag tycker att bilen borde ha varnat om givaren endast hängt löst?

    Det som också verkar märkligt är att det går 2st kablar till vevaxelgivaren, en som går går till hanen (utan hona) samt en annan som är ihop kopplad som hänger bredvid.
    Har bifogat några bilder som beskriver hur det ser ut, men visst borde bilen säga ifrån om vevaxelgivaren inte sitter fastskruvad?
    Bilen som visar mottorrummet(inte min bil) har 2 pilar, den nedre visar var jag hittade sensorn, och den övre var sladden slutar.
    Dom andra bilderna visar givaren, samt änden utan hona.
    Som ni ser på bilden med sensorn så går det 2kablar till den som sitter ihop med buntband, ska det gå 2 kablar till sensorn, eller ska det endast gå en?
    Motorrum.jpgIMG_8795.jpgIMG_8796.jpg

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Jag ahr en lös vevaxelgivare i min med, men det sitter en som används med, kanske är svårt att få bort den gamla ? tyckte dte var mycket märkligt när jag hittade min.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. vevaxelgivare - Hur gör ni?
    Av Bergström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 19:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •