Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-3 -07 skrammel vid start och går trögt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 -07 skrammel vid start och går trögt

    Min saab 9-3 börjar bli till åren (07) och milen (23500) och det märks. Den sedan en längre tid bullrat som en diesel, och senaste tiden går han trögt, som om det går tungt att köra. Turbon laddar dock som den ska enligt mätaren. Dessutom började det skramla nu också, se film: https://youtu.be/Apm14RryPqY

    Oljan är nybytt, men tidigare har det varit lite slarvigt med det. Har gått på en del biltemaolja, vilket jag hört är som att be om kassa kedjor och ventiler. Och sen gick det kanske en 2500 mil mellan bytena när det var som värst. Men sen man blivit klokare blir det tätare byten och med kvalitetsolja.

    Jag har plockat hem balans- och kamkedjekit samt en ny vattenpump som ska i nu i mellandagarna. Då oljudet kommer från den sidan motorn hoppas jag att det ska göra susen. Men är där något som ni andra mer erfarna tycker att jag borde kolla?

    Har lagt en hel del på att få ordning på bilen igen och vill gärna se att den går många mil till.

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Shell INTE på Biltema, den är både brun och bra!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Är på det nu. Enligt haynes ska man kunna hitta övre dödläge genom att vrida remskivan tills dess att markeringarna på remskivan och kåpan stämmer överens. Men där är ju varken markeringar på remskiva eller kåpa. Hur hittar man det då lättast?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jo nu hittade jag dem. Jäkla små märken bara.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Återkom gärna med hur det gick att byta kedja.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ljudet kommer antagligen från trasig släpa/spännare till balansaxelkedjan

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Ja, jag är lite inne på det också. Ljudet är kvar när remmen är av, annars kunde det ju var ac:en. Och jag har lyssnat runt på olika motorer med diverse fel på youtube, och de med kass balanskedja har låtit som min. I ett fall var där en vattenpump som lät så, men jag ska ändå buta den med. Det enda andra jag kan tänka mig är om det är ett läckage på avgasgrenröret. Får se när jag kommer dit.

    Det är underligt bara att jag upplever att bilen går tungt, men det kanske också kommer från kedjorna på nåt vis.

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Om balansaxelkedjan har kuggat över så kan man få vibrationer och en "motande" karaktär vid gaspådrag.

    Brukar märkas t ex att ratten och backspegeln vibrerar på tomgång.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Aha se där! Jag ska på och fortsätta ikväll, får se vad jag hittar

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Jovisst hade spännarsläpan knäckts och balanskedjan kuggat över. Sätter ihop resten imorgon.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 01, började gå trögt och dog
    Av WiLLiE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 09:57
  2. Skrammel vid start?? (9-3 M/04 2,0t)
    Av perr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •