Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Guide: Uppgradera till 314mm bromsar inkl bromssköldar OG9-5 02->

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Guide: Uppgradera till 314mm bromsar inkl bromssköldar OG9-5 02->

    Bytte bromsarna fram på min 9-5 -04 och tänkte dela lite av mina erfarenheter om hur jag gjorde. Noterbart är att jag även bytte bromssköldarna vilket medför lite extra jobb och mer som kan bråka om man har otur.

    Verktyg som användes
    32mm hylsa (navmutter)
    17mm hylsa (hjulbult & spindelled)
    16mm hylsa (3 skruv länkarm, kan va 17 också)
    14mm ringnyckel (hålla emot på skruvarna vid länkarm)
    11mm öppen ringnyckel (till bromsröret)
    Torx E20 (till bromsokhållare)
    Torx E18 (till hjullagret)
    7mm insex (till glidpinnarna)
    xx mm insex till skruv som håller bromsskiva
    Sitter även någon E-torx genom spindelled som jag är osäker på storlek (min ena sidan hade sexkant skruv)

    Beskrivs inte i varje steg men jag gjorde rent alla skruvar och hjullager från rost i samband med bytet. Använde vanlig stålborste trissa till borrmaskin.

    Utöver bromsok och skivor samt belägg är det klokt att köpa
    4 st 90539036 clips till bromsslang (2st per sida)
    2 st 13276089 Bromssköldar 9-3 passar perfekt på 9-5 spindeln också
    4 st rostfria brickor 30mm yttermått med 17mm innermått (distanser till E20 skruvarna till bromsok. Finns att köpa på Swedol)
    1 liter Dot4 bromsvätska för påfyllning/utbyte
    1 set bromsslang för 314mm (köpte mina på Saabbits.com)
    Loctite 242 gänglåsning

    Tillvägagångssätt
    1. Lossa navmutter 32mm hylsa när bilen står på marken samt 17mm hjubultar
    2. Hissa upp bilen och säkra med pallbockar och lossa hjubultar, navmutter och ta bort däcket
    3. Lossa bromsslang i fästet närmast oket och ta loss glidpinnarna med insex 7mm och tryck tillbaka bromskolven med en stor polygrip och lyft bort bromsok med belägg och häng upp oket med elkabel eller ståltråd i fjäderbenet
    4. Lossa bromsokhållare med 2 st E20 skruvarna. Kan sitta ganska hårt pga gänglåsning
    5. Lossa insex skruv som håller bromsskiva och ta bort skivan, kan sitta så ett slag med slägga kan behövas för att den ska släppa.

    Följande steg gäller bara om man byter bromssköld också (steg 6-11)

    6. Lossa 3 skruvarna längst ut på länkarm 17mm på mutter och 14mm på skruv skallen på ovansidan
    7. Lossa skruven till spindelled (sitter med 17mm mutter och en E-torx av okänd storlek)
    8. Slå med slägga på länkarm så ska spindelled och länkarm dela sig från spindeln och man kan få ur drivknuten ur navet
    9. Lossa nu E18 torx på insidan spindeln som håller hjullager. Sen behövde iallafall jag slå med slägga och en huggmejael eller vad det heter för att dela hjullager från spindeln.
    10. Gör rent med stålborste på borrmaskin i navet montera dit nya bromsskölden ihop med hjullager och 3 st E18 skruvarna. Montera även tillbaka navmutter men dra inte åt den helt. Detta ska göras när bilen står på marken med hjul sedan
    11. Montera tillbaka dom 3 skruvarna som håller spindelled i länkarm först och sen passa in spindelled och slå lite så den åker i hålet. Sen dra fast skruven genom spindelleden (har ett spår som skruven ska gå i så kan behöva vridas för att den ska komma igenom)

    Dessa steg gäller oavsett om man byter bromssköld (steg 12-17)

    12. Se till att navet och bromsskiva är helt rena och fria från minsta smuts innan skivan monteras. Håll skivan på plats och dra åt den lilla skruven ordentligt innan du släpper skivan (ska nu sitta stabilt och inte vobbla)
    13. Montera bromsokhållare med ny gänglåsning på skruvarna och 1 distans bricka på varje skruv så dom inte tar i skivan.
    14. Montera bromsklossar i bromsoket innan montering (kan behöva böja fjädrarna lite så dom sitter ordentligt. Montera sen allt på bromsskivan och montera glidpinnarna och sätt tillbaka skyddslocken
    15. Montera fast bromsslang i oket men dra inte åt skruven än. Se till att det svarta fästet på slangen som går att flytta hamnar i fästet som gamla slangen satt i och montera dit ett av clipsen så den sitter fast. Testa sväng så slangen inte får några tvära böjar eller tinnar sig.
    16. Ta loss clips uppe vid bromsröret (mitt var fast rostat så fick använda huggmejsel) Lossa sedan skruven till bromsröret (11mm öppen ringnyckel och håll emot med 17mm vanlig ringnyckel) montera ihop nya slangen med bromsröret och dra åt ordentligt och kolla efter läckor. Använde även ett clips för att slangen skulle sitta helt stilla. Glappade nämligen lite utan clipset.
    17. Montera fjädern till bromsoket (detta är bra att göra innan man målar själva fjädern) sedan lufta systemet och montera tillbaka fälgen och sänk ner bilen och efterdra hjubultar och navmutter när bilen står på marken.

    Tror jag fick med alla steg med lite mer detaljerad beskrivning än Wis ger. Har lite bristfälligt med bilder. Men det borde klarna när man väl ligger under och ser hur sakerna hänger ihop. Jag är ingen mekaniker på något sätt och klarade det mesta själv (nåja fick be om lite hjälp i facebook gruppen en del)

    Håll till godo och god jul på er kära Saab vänner ute i landet
    / Robert

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sonaks den 2018-01-01 klockan 13:11.

  2. #2
    Grym guide!! Ska själv göra det på min, men behöver man byta bromssköld?

    Detta köpte jag min hårdvara lite runt om:

    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...st-2000022151/
    Clipsen finns att hitta på biltema

    Bromsslangar finns på valfri tysksida , det är bara att köpa för Vectra C
    tex: https://www.autodoc.se/nk/2005665 (samma som 9-3an orginalslang ) dock lite osäker om den passar rakt på 9-5an(?)
    Senast redigerat av Vfr den 2017-12-28 klockan 09:06.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tackar så mycket.
    Man måste inte byta sköldarna utan det räcker med att böja/kapa till skölden vad jag hört. Men jag kände att det var lika gott att byta då ny sköld kostade 170 kr styck via valfri Orio ansluten verkstad
    Angående slangarna när man uppgraderar på just 9-5 har jag hört lite delade meningar. Originalslangarna till 9-3 ska vara för korta medans tex Maptun länkar till original slang och säger att dom ska passa.
    Jag tog det säkra valet och köpte slangar som marknadsförs till 9-5 och just 314/345 uppgradering då de kostade nästa lika mycket som original gjorde.

  4. #4
    Nice! Frågade Mechanum om vad sköldarna hade kostat och de ville ha 590kr st...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Då försökte Mechanum lura dig så rejält..
    Här kan du beställa original sköld från ORIO..

    https://www.maptunparts.se/original/13276089

  6. #6
    Kollade början av året med dem och fick de...Ska montera 308mm nu i dagsläget sen blir de 314 eller 345 om jag börjar köra bana

Liknande ämnen

  1. Ferodo DS2500 & DS1.11 till 314mm bromsar
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 00:47
  2. Uppgradera till 314mm bromsar, og 9-5 -01
    Av Victor W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-08, 23:33
  3. Fälgar till 9-5:a med 314mm bromsar
    Av Wickström i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 19:19
  4. Uppgradera från 302mm skivor till 314mm NG9-3
    Av Nord i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 03:23
  5. Bromssköldar till 314mm broms NG9-3
    Av Nocz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 01:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •