Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: 75W xenon-kit får motorn att hosta OG9-5 -06

  1. #1
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Götene
    Inlägg
    54
    Medlem#
    -

    75W xenon-kit får motorn att hosta OG9-5 -06

    När jag slår på ljusen verkar det bli spänningsfall, motorn hackar till, varningslampor tänds/släcks och bilens varnings-”pling” plingar till. Ibland blinkar ena xenonljuset till, ibland går ett på, ibland inget, sällan båda.

    Xenonkungens 75w-kit som jag monterade på min fasters 9-5 från 2006 (med original xenon) igår. Vid en första preliminär inkoppling verkade det fungera bra. Tändes direkt. Lyste starkt och fint. När jag släckte ner och skulle skruva fast allt ordentligt bestämde jag mig för att förlänga kablarna mellan lamporna och ballasterna. Och jag bytte plats för montering av ballasterna: på hållaren till reläsdosan + på plastskyddet till elektroniken högst upp på brandväggen.

    Kolla youtube-länken här så ser/hör man vad som händer. Titta på den blå helljus-symbolen och vad som händer i samma ögonblick som den tänds. https://youtu.be/PG2jnE11OEs

    Är det här lösningen?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Flaxe den 2017-12-24 klockan 18:37.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    4791
    Motorn 'hostar' till för att ESP störs.
    Du behöver störa av bättre

  3. #3
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Götene
    Inlägg
    54
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Motorn 'hostar' till för att ESP störs.
    Du behöver störa av bättre
    Störa av. Med såna här?

    PS. Tack för redigering av rubriken. DS
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Indal/Sundsvall
    Inlägg
    569
    Har hört att upp till 55W xenon så kan man köra med orginal kablage men över 55W så ska man helst koppla det via ett relä kablage som brukar gå att köpa. kanske är kablaget orginal som är känsligt för spänningsfall när du slår på det så det stör ut nånting?
    //PA - Åker Saab 9-5 SC 2.0t Biopower -06

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 580
    Medlem#
    4458
    Ja, och 9-5 -06 och framåt verkar känsligare än dom tidigare om man får tro inlägg här på forumet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    4791
    Jag vill mäta lite innan jag uttalar mig

  7. #7
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Götene
    Inlägg
    54
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Porki Visa inlägg
    Har hört att upp till 55W xenon så kan man köra med orginal kablage men över 55W så ska man helst koppla det via ett relä kablage som brukar gå att köpa.
    Har använt Xenonkungens eget rekommenderade reläkablage.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    376
    Jag vill inte verka elak eller vara Messerschmidt eller göra folk ledsna
    men tyvärr. Nu blir det så. Jag har alltid avrått från att installera
    sådant här.

    Det finns så mycket ren j-a dynga från Kina. Marginalerna
    är mycket stora. Importörerna tjänar fetpengar på skräpet.
    Ibland fungerar det rent elektriskt. Ofta blir det problem.

    Jag har arbetat med bilelektronik och EMC i många år och sett hur illa det blir
    om/när man hämtar spänningsmatning från fel ställe, jordar olämpligt
    eller drar kablage som för höga strömmar, eller strömmar som bär med sig
    spikar från olika switchade konstruktioner och/eller buntar kablage ihop med
    sådant som kommer från sensorer/givare eller skall till styrdon.

    En sak skall man ha klart för sig: Biltillverkaren skärmar aldrig av ett "eget¨
    kablage om man kan spara några ören då man inte föreställer sig att någon
    kommer att eftermontera något som man inte själva säljer som eftermarknads
    utrustning. Biltillverkaren har inget ansvar och tar inget ansvar. Det enda
    man verkligen oroar sig är kablaget till SRS som alltid är tvinnat för att
    det inte skall plocka upp RF från mobiltelefoni eller andra sändare och
    oavsiktligt tända en airbag.

    Är dessa satser som säljs E-godkända för användning på allmän väg?

    Folk köper skiten ändå, får problem, och måste hålla på att montera
    ur dom inför besiktningar, eller så bländar man mötande trafik.
    Det sistnämnda är det värsta.

    Dessa eftermarknadsssatser är lika bra investeringar som att satsa
    pengar på något nätkasino. De enda som blir rika är kasinoägarna.

    2 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 900 T8, 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    19
    Kan hålla med Uky att visst finns det mycket skräp ifrån kina, men det finns även bra prylar därifrån - beror mycket på pris och säljare. Gäller ett ha ögonen öppna och inte bara titta på priset utan även på utförande osv.

    Då jag monterat ett större antal xenon-kit av varierande kvalitet så är jag nästan säker på att ditt problem härstammar ifrån de förlängda kablarna mellan lampa och ballast (då de inte tänds) samt placeringen av ballasterna (störningarna - kan även ev. kopplas till förlängingen också).

    Vad för kabel använde du till förlängningen och hur skarvade du kabeln ?

    /Göran.

  10. #10
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Götene
    Inlägg
    54
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Jag vill inte verka elak eller vara Messerschmidt eller göra folk ledsna
    men tyvärr. Nu blir det så...
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Uky! Låter begripligt och troligt. Just för att undvika problem och få hög kvalitet köpte jag från Xenonkungen, vars 75w-kit auto motor & sport hade skrivit mycket positivt om.

    Jag har just monterat deras ”HID-decoder” mellan batteri och ballast, men det löste inte problemet.

    Ska nu ta bort förlängningen som jag skapade för att underlätta montering av ballasterna. Jag anar att det kommer funka då eftersom (som jag skrev i trådstarten) allt fungerade perfekt när det var anslutet, men inte monterat/fastskruvat som nu.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Will_Riker Visa inlägg
    ...nästan säker på att ditt problem härstammar ifrån de förlängda kablarna...

    Vad för kabel använde du till förlängningen och hur skarvade du kabeln ?
    2,5 mm2 och Wago anslutningsklämmor.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Flaxe den 2017-12-29 klockan 12:41.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Flaxe Visa inlägg
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter Uky! Låter begripligt och troligt. Just för att undvika problem och få hög kvalitet köpte jag från Xenonkungen, vars 75w-kit auto motor & sport hade skrivit mycket positivt om.

    Jag har just monterat deras ”HID-decoder” mellan batteri och ballast, men det löste inte problemet.

    Ska nu ta bort förlängningen som jag skapade för att underlätta montering av ballasterna. Jag anar att det kommer funka då eftersom (som jag skrev i trådstarten) allt fungerade perfekt när det var anslutet, men inte monterat/fastskruvat som nu.

    - - - Uppdaterad - - -

    2,5 mm2 och Wago anslutningsklämmor.
    Jag har tre xenonkonverterade sim extraljus monterade på min 9-5 -09. Två var inga problem men jag kör dem via mosfet relä. Hittar det ej hos någon säljare längre. Men sen monterade jag ett tredje med gammaldags relä och då kom dessa problem med varningslampor osv.
    Har kopplat om så det vanliga relät tar styrströmmen från utgången på det första men samma problem.
    Det var en billigare modell av xenon lampor som jag monterade I det sista så problemet kan komma därifrån.
    Ska testa att dra kablarna bättre och fläta ihop plus skärma när jag får tid.

    Skickat från min HTC U11 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    71
    Jobbade med samma problem hela förra vintern och de viktigaste är att hålla kablarna till drivdon och lampor borta från krocksensorena och dess kablage och att jorda drivdonen direkt i plåten.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Götene
    Inlägg
    54
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av BTLulle Visa inlägg
    ...viktigaste är att...jorda drivdonen direkt i plåten.
    Mina är anslutna till batteriets minuspol...


  14. #14
    Ett tips.
    Montera ballasterna under spolarbehållaren vänster fram. Finns en jordskruv där som det passar bra att montera på.
    Med ballasterna långt från bilens originalkablage och lampkablarna lågt placerade långt från krockgivarna framme på krockbalken brukar det funka.
    Med vänlig hälsning

    1 användare gillar detta inlägg


    loca

  15. #15
    Steg 4 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    4 690
    Medlem#
    7182
    Finns det inte "strumpa" som man kan dra utanpå kablage för att skärma av också? Kan ju vara vettigt också på de platser där det hamnar nära.

    Det lär inte bli snyggt, men funktion är ju också trevligt....

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    527
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    En sak skall man ha klart för sig: Biltillverkaren skärmar aldrig av ett "eget¨
    kablage om man kan spara några ören då man inte föreställer sig att någon
    kommer att eftermontera något som man inte själva säljer som eftermarknads
    utrustning. Biltillverkaren har inget ansvar och tar inget ansvar. Det enda
    man verkligen oroar sig är kablaget till SRS som alltid är tvinnat för att
    det inte skall plocka upp RF från mobiltelefoni eller andra sändare och
    oavsiktligt tända en airbag.
    .
    Delvis sant.

    Exempel på skärmade kablar i fordonsindustrin är videoöverföring (typ backkamera) och anslutning mot hajfena (GPS, Dabrad, FM...osv).

    Det är absolut inte bara SRS som är tvistat. CAN-kablar (speciellt FLEXRAY) är väldigt känsligt för störningar och där använder man sig av extra tät twist för att förhindra att slingan suger åt sig störningar (särar man CAN HI och LOW blir det som en "miniantenn" som plockar upp störningar). Känsliga ställen för alla tvistade kablar är kontaktdon där twistningen bryts ca 10cm.

    Jag skulle tipsa FLAXE att jorda i karossen istället för direkt på batteriet. Det kan vara så att själva skarvningen är dålig också som gör att du får spänningsfall. Jag använder mig alltid av denna typen av krymphylsa: https://www.mekonomen.se/bil/forbruk...ylsa-pa98664sv.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    71
    Citat Ursprungligen postat av Flaxe Visa inlägg
    Mina är anslutna till batteriets minuspol...

    Räcker inte plåthöljet måste jordas direkt i plåten, till mina drivdom följde de med en plåt som man kunde skruva fast på drivdonen och sen i bilplåten

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Sugmotor Flaxes avatar
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Götene
    Inlägg
    54
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av lars-ove.carlsson Visa inlägg
    Ett tips.
    Montera ballasterna under spolarbehållaren vänster fram.
    Men då måste kablarna förlängas. Inget problem?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    777
    Jag hoppas folk ägnar en tanke åt sina medtrafikanter innan man installerar tattarxenonlösningar. Möter dagligen bilar med "felaktig ljusbild" som stör eller bländar. Det lustiga är att vissa verkar tro att man kan bota repiga och slitna strålkastare genom att montera starkare lampor.

    Detta är på inget sätt riktat mot trådskaparen i fråga utan enbart ett allmänt påpekande.

    2 användare gillar detta inlägg


    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    4791
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Jag hoppas folk ägnar en tanke åt...
    ... en korrekt ljusinställning!
    För allas skull

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Konvertera till Xenon helljus, har fabriks-xenon på halvljus
    Av tomasbj i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 23:15
  2. Skulle detta xenon drivdon funka på mina org xenon ljus?
    Av Jonke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 15:19
  3. 9k 2,3T fuskaero, nu med "hosta", tips sökes
    Av G_B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 15:04
  4. Saaben hosta till (9-5 AERO-04)
    Av turbo_joel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •