Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62

Ämne: Mystiskt knackade ljud i B235

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Sitter det kortmotorkolvar monterade?
    Inte långmotorkolvar?

  2. #22
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Tycker mig höra liknande ljud.
    https://www.youtube.com/watch?v=iQgimN3HIkA
    Senast redigerat av toorp den 2017-12-25 klockan 20:13.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Kolv slammer är normal sett tvärt om, dvs tystnar när det blir varmt i motorn.
    Jag har tänkt mest på att kolvbultar glappar i vevstakar och inte på kolvslammär.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #24
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    köp stetoskåp, biltema, och lysna på ventilkåpa.
    Enligt mig så låter tryckare när dom är inte täta och ventilerna knackar, lokalisera och byt plats på dom samt känna om dom är mjuka.
    innan kan du testa med Wynns hydraulic valve, fanns på mekonomen.
    https://wynns.se/produkter/motor/hydraulic-valve-lifter-concentrate/

    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Om du testar med Wyns då blir motor tyst på en gång eller inte då vet man att felet är där eller inte.
    Skulle vara att motor knackar lika mycket, ändå, då finns felet, enligt mig, i att kolvar/bultar är boven.
    Detta är sämsta alternativ.
    Skulle kunna prova o köpa ett stetoskop.

    Toppen är från samma motor, B235E 2005 och den lät inget när jag provkörde den innan jag rev ur motorn. Så att det skulle börja låta nu efter hela motorn är genomgången och ren o fin invändigt samt senaste tiden väldigt täta oljebyten, så vet jag inte om det känns troligt.

    Sen vet jag inte om jag vill hälla i sådana där tillsatser på en nyrenoverad motor. En som gått 30 000 mil visst.
    Men en nyrenoverad ska det inte finnas några problem med. Så något är ju fel med min motor.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    De gånger jag har varit med om motorer där lagren är slut så brukar det mesta "skramlet" eller knackandet komma när man släpper gasen, inte när man varvar upp.
    Jag kan också säga att de gånger jag haft bilar med B234-kolvar/botten så har dessa alltid låtit klart annorlunda än med B235-grejer, låtit mer helt enkelt.
    Men inget liknande det skramlet jag hade?
    Lyssnade på kompisens motor, likadan som min. Den är hur tyst o fin som helst.


    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Sitter det kortmotorkolvar monterade?
    Inte långmotorkolvar?
    B234L 1996 kolvar och stakar.

    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Tycker mig höra liknande ljud.
    https://www.youtube.com/watch?v=iQgimN3HIkA
    Om det hade varit vevlager så hade det väl knappast hållt 1200 mil, och jag hade sett spån i oljan. Och vid det här laget, om jag kört så långt borde en stake tittat ut genom blocket.

    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Kolv slammer är normal sett tvärt om, dvs tystnar när det blir varmt i motorn.
    Jo så var ju min OG900 2.1i.
    Ändå är min känsla att ljudet kommet från nån av kolvarna.
    Men var inget onormalt vid monteringen. Inget onormalt vid kolvbultarna heller.


    Sen är ju frågan hur jag ska göra med. Antingen riva hela maskin o leta fel eller köra o se vad som händer.

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Skaffa stetoskop så hör du även spridare hur dom knackar. De är bra hjälpmedell. Ramlager är helt annan ljud.
    Du har , kanske, inte nya tryckare då passar Wyns jätte bra,inkl. ny olja som du har redan, har testat själv och de funkar.
    De är test och du ringar om felet och kan gå vidare eller byta dom dåliga tryckare.
    Allting är bättre än att riva motor igen utan att veta vart felet var?
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #26
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Skaffa stetoskop så hör du även spridare hur dom knackar. De är bra hjälpmedell. Ramlager är helt annan ljud.
    Du har , kanske, inte nya tryckare då passar Wyns jätte bra,inkl. ny olja som du har redan, har testat själv och de funkar.
    De är test och du ringar om felet och kan gå vidare eller byta dom dåliga tryckare.
    Allting är bättre än att riva motor igen utan att veta vart felet var?
    Ska inköpa mig ett sådant imorgon.

    Men då byter jag hellre alla tryckare känner jag än o slå i det där. Kan provköra en bil på skroten som kommer in och är tyst och byta till dem.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Berätta hur det går sedan.

    Skickat från min SM-A510F via Tapatalk
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  8. #28
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson Visa inlägg
    Berätta hur det går sedan.

    Skickat från min SM-A510F via Tapatalk
    Jag tänkte att jag skulle periodiskt uppdatera vad som händer o sker.
    Om det är så att det bara rulla på eller att den stake tittar ut genom blocket.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Ta en slang av lämplig diamter som passar i örat, ta lämplig bult som passar i andra ändan. Vips! Ghetto stetoskop som funkar klockrent

    5 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    En av kolvarna är fel längd så den slår i toppen då den blir varm, varit med om de tidigare och ljudet låter rätt likt som de lät på hans, var dock ingen Saabmotor utan en V8a . Vevlager brukar låta då man gasar lite och ramlager då man släpper gasen. En skruvmejsel fungerar oxå som stetoskop, man lägger ärat mot handtaget och sätter själva mejseln på motorn.

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av BTLulle Visa inlägg
    En av kolvarna är fel längd så den slår i toppen då den blir varm,
    Borde det inte lämna några märken som syns om man kikar med endoskop och jämför cylindrarna?
    Och om så är fallet får det inte konsekvenser för lagren?

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    på den vi rev så kunde man läsa kolvnumret i sotet på toppen , så ja de borde man.

  13. #33
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Har varit nere med kamera i cylinderloppen och tittat. Ser hur fint som helst ut.

    Här är bild på kolvarna innan ultraljudstvätten och svarvningen.




    5w-50 i motorn idag. Den är mycket tystare nu. Ljudet finns kvar. Men bara till 30-40%.

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Citat Ursprungligen postat av BTLulle Visa inlägg
    Vevlager brukar låta då man gasar lite och ramlager då man släpper gasen.

    Brukar lagerljud variera med belastningen?
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Japp

  16. #36
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660
    Hur har det gått?
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  17. #37
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Hur har det gått?
    Knackar fortfarande vid varm motor.
    Upplever kanske att det låter något mer än när jag precis bytt olja.
    Snart dags för byte igen. Annars inget onormalt. Drar ingen olja eller något. Rullat ca 1500-1600 mil sedan renovering.

    Frågan är inför nästa byte om jag ska åka 5W-50, där jag upplevde ljudet försvann till 50-60%, eller gå tillbaka GM Dexos2 5w-30.
    Har inga planer på att riva motorn sålänge inget händer. Visst är det surt med ljudet, och störande främst. Men vad ska jag göra lixsom...

    Edit: Hörs ingenting utanför bilen. Kompisen stod utanför och lyssnade och jag gled förbi på 1an i det varvstalsområde ljudet kom. Och det hördes inget då.
    Senast redigerat av Glader9991 den 2018-03-06 klockan 21:22.

  18. #38
    Sugmotor Will_Rikers avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    25
    Nu vet jag inte hur mycket B235 brukar låta från kamkedja och balansaxlar men jämfört med min B234 så låter det mycket, både när den är kall/varm tycker jag.

    En av bilarna var en "slit o släng" bil (Passat 74 1,3l) hade samma ljud och den rullade nog minst 3000 mil och drog heller inte någon olja. När väl rosten gjorde att den skulle skrotas så lyfte vi ur motorn som "bra att ha" till nya projekt eller reservdel. Ett tag senare så sålde vi motorn till en bättre behövande och påtalade att den knackar lite vid varvning och vissa varvtal när den blivit varm, den som köpte motorn hörde sedan av sig och berättade att det var lagret i storändan som var boven i dramat och han botat det med två burkar Wynns oljesirap. Mig veterligen så rullade motorn vidare ett antal tusen mil i donatorbilen.

    Normalt sett brukar motorn rasa om det är ramlagerproblem, men polarens tjej hade en gammal 99:a som rullade ett antal tusen mil innan den gav upp av andra problem där vi konstaterade att ramlagerna fört oljud som vi varit övertygade kom från kolvstångslagret.

  19. #39
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Will_Riker Visa inlägg
    Nu vet jag inte hur mycket B235 brukar låta från kamkedja och balansaxlar men jämfört med min B234 så låter det mycket, både när den är kall/varm tycker jag.

    En av bilarna var en "slit o släng" bil (Passat 74 1,3l) hade samma ljud och den rullade nog minst 3000 mil och drog heller inte någon olja. När väl rosten gjorde att den skulle skrotas så lyfte vi ur motorn som "bra att ha" till nya projekt eller reservdel. Ett tag senare så sålde vi motorn till en bättre behövande och påtalade att den knackar lite vid varvning och vissa varvtal när den blivit varm, den som köpte motorn hörde sedan av sig och berättade att det var lagret i storändan som var boven i dramat och han botat det med två burkar Wynns oljesirap. Mig veterligen så rullade motorn vidare ett antal tusen mil i donatorbilen.

    Normalt sett brukar motorn rasa om det är ramlagerproblem, men polarens tjej hade en gammal 99:a som rullade ett antal tusen mil innan den gav upp av andra problem där vi konstaterade att ramlagerna fört oljud som vi varit övertygade kom från kolvstångslagret.
    Jag har beställt hem 10w-60 och ska prova nästa oljebyte. Lär väl bli halshuggen för det oljealternativet. Men jag får prova mig fram.

    Har även kommit över B234R kolvar, klassning C, helt nya. Så har köpt hem sådana. Och har pratat med motorrenoveraren idag.
    River motorn i bilen i början av Maj. Blocket kommer honas i bilen till rätt spel. Kolvarna ska svarvas, sen ska allt vägas in och spelen mätas in igen.
    Nya bussningar till vevstakarna ska beställas och bytas och brotschas in, innan allt ska monteras ihop.

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Ska blocket isär igen så se över balansaxlarna och dess lager. Kan inte påstå att det direkt är relaterat till knackandet, men jag har sett ett antal 9-5 med B234 botten som har haft oförklarigt lågt oljetryck.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Mystiskt ljud 9-5 ljudklipp..
    Av chrill3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-08-11, 01:26
  2. [LÖST] Knackade ljud i motorn OG9-3 Aero -02 B205R
    Av bennsaj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 23:46
  3. Otroligt less -> Mystiskt ljud
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •