Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-3 2.0t T7 -00 startar inte

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    9-3 2.0t T7 -00 startar inte

    Hej, Har en Saab 9-3 SE 2.0t 00:a som idag inte ville starta, aldrig haft problem med den innan, märkte när jag skulle låsa upp bilen i morse med fjärren, att blinkersen inte blinkade. När jag skulle starta bilen så dog den efter 2-3 sekunder.. Nu startar den inte alls, det lustiga är att man alltid annars kunnat starta stereon utan nyckel i, men nu kommer inget upp på färddatorn, man ser bara temp osv... Och stereon fungerar inte.. Inte Heller låter det något när jag testar blinkersen i bilen.. Har det alltid gjort innan..
    Bräbslepumpen är nybytt på saab, och den går när man vrider om tändningen.. Men bilen tänder inte, rycker jag däremot maxi säkring nr 3 i motor rummet, och sätter tebax den, så startar bilen menu dör efter 2-3 sekunder.

    Fläkten i motor rummet går typ hela tiden, lustigt, när man stoppar i nyckeln och vrider om.. Kommer det upp check ok..



    Någon som vet vad det kan vara??

    Hade varit innerligt tacksam.. mvh
    Senast redigerat av Saab932001 den 2017-12-23 klockan 12:28.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Luktar busskommunikationsfel.

    Kolla under vänster bakljus så att det inte står vatten där och att kontakten till cd-växlaren blivit kortsluten. Been there...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Luktar busskommunikationsfel.

    Kolla under vänster bakljus så att det inte står vatten där och att kontakten till cd-växlaren blivit kortsluten. Been there...

    Mvh
    Jag har ingen cdväxlare i bilen, är det någon ^kontakt ^bak vid vänster bakljus?

    Hur reagerade din bil?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, det bör finnas en kontakt där som förberedelse till montage av en Cd-växlare.
    Lyft på mattan/klädseln bak i hörnet och titta

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Helt otroligt det verkar vara Stereon som är boven i det hela... När jag drog säkringen till stereon och även drog ut alla kontakter till den, ja då startar bilen och blinkers och allt fungerar...

    Nu är julen räddad tackar innerligt..

    Återkommer efter jul, ang stereon.. Varför den gör så att bilen ejag startar ?

    God jul på er alla! Detta är ett toppenforum

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Luktar busskommunikationsfel.

    Kolla under vänster bakljus så att det inte står vatten där och att kontakten till cd-växlaren blivit kortsluten. Been there...
    För de första åren på og9-5 fanns en återkallelse (runt 2002) för att binda upp kontakten till CD-växlaren (som borde utförts automatiskt i samband med normal service om bilen servats hos auktorisrad verkstad), jag antar att samma sak gäller 9-3 eftersom problemet verkar identiskt - om kontakten hamnar i förorenat vatten riskerar bilens I-buss att slås ut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Saab932001 Visa inlägg
    När jag skulle starta bilen så dog den efter 2-3 sekunder.. Nu startar den inte alls, ...
    Beteendet är exakt vad man får när bensinpumpen inte går, trycket från föregående pumpning ger just att bilen går någon sekund på trycket i ledningen. Fast i just ditt fall är det uppenbarligen ett följdfel av andra saker.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •