Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Felkod P2432* på ng9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215

    Felkod P2432* på ng9-3

    Hej,

    Check engine-tomten kom tidigt igår...

    Gäller bilen i signaturen.

    Direkt efter att jag startade bilen idag tändes CE och en felkodsavläsning visade P2432* samt P2432. Felkodsbeskrivningen är: Secondary Air Injection System Air Flow/Pressure Sensor Circut Low. Googlade lite snabbt idag och fick indikationer på utländska forum att det är denna del i motorn som strular(https://www.esaabparts.com/saab/parts/12791957).

    Provade att rycka kabeln till 8C i länken ovan samt blåsa i röret där den satt. När man stoppar in fingret 9C i samma bild blir jag sotig.

    Efteråt nollställde jag felkoden och startade bilen. CE-lampan är släckt med felkoden P2432* (pending) finns kvar.

    Tips, råd?!

    Sa jag God Jul? :-)
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Har utfört lite mer felsökning nu:

    Som jag har förstått det så arbetar endast det här systemet när bilen är kall och stängs av vid en viss temperatur. Läste en tråd på Saabcentral(http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=131230) där en kille gav tipset att rycka slangen till luftfilterboxen direkt efter start och höra om det kommer ett dammsugarliknande ljud och samtidigt suger, det gör det på min bil, båda två. Då bör man väl kunna dra slutsatsen att pumpen fungerar och att det är något annat som spökar. I andra trådar talar man om backventilen (12791285) och att den har en benägenhet att gå sönder, ärga ihop. Om det skulle vara tryckgivaren(12787705), kan man mäta den med en multimeter och på så sätt avgöra om den är defekt?

    Översiktsbild på SAI-systemet: https://www.esaabparts.com/saab/parts/12791957
    Senast redigerat av Niklas9k den 2017-12-26 klockan 22:23.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Har bytt backventilen och packningen som jag skrev om ovan men tyvärr gav det inte den effekt jag önskade. Den som satt monterad såg rätt risig ut inuti, sotig. Efter nollställning med ODBII-läsare så visas felkoden igen direkt vid nästa start, både P2432* och P2432. Om jag startar bilen och nollställer visas endast "pending"-koden. Om jag har förstått det rätt kommer pendingkoden att finnas kvar i X antal startcykler innan den rensas bort, men den borde inte tända CE-lampan om huvudproblemet är löst.

    Min fråga nu:

    - Måste jag rensa felkoder med Tech2? På min tidigare 9-5 då jag bytte spjällhus fungerade min ODB-läsare utmärkt, är det annorlunda med 9-3?

    Övrigt:
    Det här SAI-systemet, det ska väl bara vara aktivt när jag kallstartar bilen? Jag körde bilen varm alldeles nyss och då tändes CE direkt vid omstart. Kan det vara så att det ändå är givaren (12787705) som inte fungerar, i och med att felkoden kommer tillbaka direkt?
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Skulle gissa på givaren, men kolla felkoder med antingen Tech2, MapTuner*, Autocom/Delphi eller eSID2 (Torque Pro kanske fungerar) och nollställ sedan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Tack för respons, trodde ett tag att jag ropade ut i rymden och var helt ensam! :-)

    Upptäckte nyss att det sitter samma SAI-system på NG9-5 Aero Turbo6, vilken tur att min far har en sådan! Ska plocka givaren från hans bil imorgon och se om det blir bättre.
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Kunde inte hålla mig till imorgon så jag testade att byta givaren(12787705) redan ikväll och därefter nolla felkoderna med min ODBII-läsare. P2432*-pendingkoden försvann direkt och jag lyckades även ta bort den andra felkoden. Ser ut att fungera! Håller tummarna och ska prova igen imorgonbitti.

    Så här såg backventilen ut som jag bytte.



    1 användare gillar detta inlägg


    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Lite bromsvätska i den en stund så blir den ev som ny
    Hinner inte med allt.....

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Niklas9k Visa inlägg
    Tack för respons, trodde ett tag att jag ropade ut i rymden och var helt ensam! :-)

    Upptäckte nyss att det sitter samma SAI-system på NG9-5 Aero Turbo6, vilken tur att min far har en sådan! Ska plocka givaren från hans bil imorgon och se om det blir bättre.
    Kollade man upp felkoden i WIS så pekade den på givaren direkt.


    Citat Ursprungligen postat av fredde1 Visa inlägg
    Lite bromsvätska i den en stund så blir den ev som ny
    Men är den inte trasig om man tittar på bild 2?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    215
    Då fick jag lära mig något i dag också, att felkoderna finns i WIS, som du säger RZ, det står ju klart och tydligt där! :-)

    Backventilen kostade med packning ~1200kr, då bilen har gått 15 000mil känns det som en helt OK utgift. Givaren går att finna begagnad på skroten för 200-300kr, så det får bli en sådan.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Men är den inte trasig om man tittar på bild 2?
    Tänker du på packningen som sitter löst?
    Kör just nu: Kia Sportage GT-Line 1,6T 2018
    Tidigare: Saab 9-3X 2.0T Biopower 2010

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •