Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Saknar laddtryck B2x5 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Saknar laddtryck B2x5 -04

    Hej,

    Har läst allt jag hittar om Avlastningsventilen och magnetventilen som styr AV'n men hittar inte någon förklaring på mitt problem. Så jag gör ett försök att beskriva mitt problem så kanske någon har något tips

    För ett par dagar sedan så tändes motorvarning. Jag tappade samtidigt kraft i motorn (tydligt) och min första tanke var att jag hade problem med turbon och att laddtrycket inte var ok.
    Felsökte slangarna till AV och magnetventil och såg att slangen som går mellan magnetventilen och spjällhuset hade gått av. Glad i hågen över att ha hittat problemet så skaffade jag en ny slang, monterade och stack ut och provkörde. Men bilen går lika dåligt fortfarande... Ingen kraft alls i området där man brukar börja känna av turbon som mest mellan 2000-3000rpm.
    Inga konstiga ljud. Motorn går jämnt och fint. Inga ryckigheter. Men kraftlös.

    Vilka symptom borde en trasig (helt av) slang mellan magnetventil och spjällhus ge?
    Konstant öppen AV? Är detta i så fall skadligt för turbon på ngt sätt? Borde kunna ge effekttapp i motorn?
    Konstant stängd AV? Då borde väl turbon jobba som vanligt vid gaspådrag och motorn inte få dålig effekt?

    Kan jag ha fått två fel samtidigt? Eftersom den trasiga slangen uppenbarligen var ett fel men att symptomen kvarstår även efter att jag bytt slang?

    Jag har inte utrustning för att läsa felkoder.
    Bilen är en 9-5 2,0t 2004.

    Tacksam för alla tips!

    /David

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Spjällhuset kanske måste återställas p.g.a. limp home-läge?
    Lätt att kolla, instrux finns i andra trådar, t.ex. http://forum.saabturboclub.com/showt...us-9-5-01-2-3t
    Finns många i sthlm med felkodsläsare, du hittar säkert någon som kan hjälpa till här:
    http://forum.saabturboclub.com/forum...olm-med-omnejd
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Felkod först.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tack för tipset om limp home! Får ta och kolla det i morgon.
    Självklart borde jag kolla felkoden... Men finns det någon som kan svara på vilka symptom en trasig slang mellan magnetventil och spjällhus borde ge?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Den enda slang som går från magnetventil till Spjällhus är den som går via backventiler, R slangen.
    Ryck R slangen från magnetventilen då ser du om du har magnetventilsproblem, väldigt vanligt fel.
    Om slangen närmast insuget har varit trasig så tappar du lite tryck rätt ut i atmosfären.
    Om du bytt slang men backventilerna är trasiga så tappar du ändå lite tryck samt förstör regleringen som magnetventilen ska göra.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Spjällhuset kanske måste återställas p.g.a. limp home-läge?
    Har den gått i Limp Home hörs det ett tydligt klickande från spjällhuset fem ggr när tändningen slås till (utan att köra startmotorn)

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Felkod först.


    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Den enda slang som går från magnetventil till Spjällhus är den som går via backventiler,
    Det går en 4mm slang från framsidan av spjällhuset till MV på torpedväggen som i sin tur påverkar AV.
    Defekta 4mm slangar ger ofta felkod men inte alltid och torkar och spricker ofta så de bör kontrolleras oavsett.


    Saknas laddtryck skulle jag när felkoder kollats även ta en titt på turbon så att inte WG står öppen, det händer att den fastnar eller att armen lossat.
    AV'n går ju att lossa och prova att den inte går att blåsa igenom 25mm anslutningarna.

    Edit: Och Välkommen till STCS!!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-11-18 klockan 11:32.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Saknas laddtryck skulle jag när felkoder kollats även ta en titt på turbon så att inte WG står öppen, det händer att den fastnar eller att armen lossat.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Sprucken intercooler?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Börja med felkoden, men eftersom slangen hade hoppat av så är det säkerligen felkod på att avlastningsventilen inte funkar som den skall.
    Just 04-05 var det rätt vanligt att avlastningsventilens membran gav upp så den bara läcker igenom, har faktiskt haft det på en bil själv.
    Bilen blir helt kraftlös precis som du beskriver. Delen är ju extremt lätt att felsöka, bara blås/sug i slangen till ventilen. Går det att blåsa är den kass. Det skall gå att suga tills membranet öppnar, men sen inget mer.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    http://i.imgur.com/q09E1yw.png

    Det skulle sitta fint med någon övergripande bild/flödesdiagram på alla slangar för att underlätta för forumet

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Börja med felkoden, men eftersom slangen hade hoppat av så är det säkerligen felkod på att avlastningsventilen inte funkar som den skall.
    Just 04-05 var det rätt vanligt att avlastningsventilens membran gav upp så den bara läcker igenom, har faktiskt haft det på en bil själv.
    Bilen blir helt kraftlös precis som du beskriver. Delen är ju extremt lätt att felsöka, bara blås/sug i slangen till ventilen. Går det att blåsa är den kass. Det skall gå att suga tills membranet öppnar, men sen inget mer.

    Fixade en felkodsläsare och råkade såklart radera felkoden innan jag såg vad den sa... rutinerat
    Tog en sväng med bilen för att känna hur den kändes (vet inte om radering av felkoden kan påverka eller inte men jag tänkte att jag testar för säkerhets skull). Ingen skillnad mot förut. Kraftlös.

    Testade sen att ta loss slangen mellan magnetventil och AV. Blåste/sög i den men AV'n känns helt tät/stum i båda riktningar. Ska man kunna känna eller höra att membranet rör sig i AV'n när man suger?

    När slangen ändå var av passade jag på att ta en provtur för att se hur bilen kändes nu. Ingen skillnad.

    Efter några minuters färd tändes motorvarningen igen och när jag kollade felkoden sa den "P1105 - Rear heaten oxygen sensor bank 1. Current in preheating circuit too high." Jag begriper ingenting Hade väntat mig att se P1011 eller vad nu felkoden för magnetventilen heter.

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Känn på WG-armen så att den sitter fast på WG och att den går att röra på.
    /Johan

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    WG-armen har inte hoppat av. Den känns ok när man drar i den. Det går att röra den några mm och det har jag förstått är normalt.
    Kan WG ha fastnat i öppet läge ändå?

    Jag har också hängt upp mig lite på felkoden P1105. Här på forumet ser jag flera som haft denna kod och de flesta menar att den ska avläsas som fel på tryckgivare i tryckröret.
    Men min (biltemainköpta) felkodsläsare säger "Rear hetaed oxygen sensor bank 1. Current in preheating circuit too high". Det är ju ngt annat...
    Kan en trasig lambdasensor ge symptom som effektneddragning i motorn? Bilen känns som sagt som att den har tappat från 150 till 75 hästar.
    Kan jag lita på att min felkodsläsare ger rätt tolkning av felkoden? Vill inte byta lambdasensor i onödan.

  14. #14
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Nej du kan inte lita på att felkodsläsaren gör rätt tolkning av felkoden. Läsaren visar rätt felkod (P1105) men kan använda annan tillverkares tolkning av denna felkod. Vill du vara 100% säker på tolkning så behöver du använda en Tech2.
    /Johan

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Felkoder som börjar med P har med motorn att göra (Powertrain) men de är vara allmänna om första siffran är 0. Alla som börjar med annan siffra är märkesspecifika så om inte läsaren vet att den snackar med en Saab så blir det inte rätt.
    P1105 är fel på bypassen.
    Ventilen styrs av en slang, som i sin tur styrs av en ventil på torpeden. Ventilen har 3 anslutningar så det gäller att slangen är rätt kopplad och att alla 3 sitter rätt och är hela.

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Felkoder som börjar med P har med motorn att göra (Powertrain) men de är vara allmänna om första siffran är 0. Alla som börjar med annan siffra är märkesspecifika så om inte läsaren vet att den snackar med en Saab så blir det inte rätt.
    P1105 är fel på bypassen.
    Ventilen styrs av en slang, som i sin tur styrs av en ventil på torpeden. Ventilen har 3 anslutningar så det gäller att slangen är rätt kopplad och att alla 3 sitter rätt och är hela.
    Men denna felkod pekar ju på absoluttryckgivaren om wg funkar som den skall, är den du menar Bollman?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Har blåst/sugit i slangen till AV'n. Den verkar hel. Det går inte att få luft igenom den genom att blåsa eller suga och då tolkar jag det som att den är hel.
    Alla 3 slangar till magnetventilen på torpeden är hela och sitter på plats.
    Vill återigen belysa symptomet. Motorn går jämt och fint, inga ryck, bra tomgång. Allt som vanligt förutom att det känns som om jag har typ halva effekten kvar bara...
    Kan det verkligen bli så av en trasig AV? Hur mycket effekt tappar motorn om laddtrycket försvinner ut genom AV'n? Kan AV'n överhuvudtaget dränera allt laddtryck?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    P1105 är felaktig funktion hos absoluttrycksgivare för laddluft. Felkoden kan även sättas om turbon inte kan bygga upp laddtryck.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    OK. Tack för svaren! Då kommer några följdfrågor.
    Om det är ngn som orkar så svara gärna på alla

    Jag är inte typen som sätter igång och byter pryl efter pryl tills felet är borta utan jag vill förstå symptomen och härleda felet och göra insatsen på rätta stället

    1. Om det är fel på absoluttryckgivaren, kan man testa den på något sätt eller konstatera att det verkligen är den som är orsaken? Och framförallt: Kan det ge symptomet, dvs kraftigt neddragen effekt?

    Om givaren skulle visa sig vara OK så kan alltså felkoden bero på att det försvinner laddtrycket någonstans.

    2. WG felaktig: Jag har kontrollerat att armen är på och att den känns ok. Slangarna till magnetventilen är ok. Kan jag testa på ngt annat sätt att funktionen är OK? Och framförallt: Kan det ge symptomet, dvs kraftigt neddragen effekt?

    3. Trasig AV: Jag har kontrollerat slangen mellan AV och magnetventil på torpedväggen. Alla tre slangarna från magnetventil på torpedvägg är ok. Jag har blåst/sugit i vacuumslangen till AV'n och den är stum i båda riktningar = OK (?). Finns det ngt ytterligare sätt att felsöka AV?

    4. Kan en trasig AV släppa ut så mycket tryck att man får felkod P1105?

    5. Om AV'n är trasig och "öppen", kan det få konsekvensen att det känns som att man tappat halva effekten i motorn?

    6. Hur mycket av totaleffekten i motorn försvinner egentligen om turbon inte laddar? Jag har hört att turbon (i mitt fall 2,0 t motorn) kanske lägger på i storleksordningen 30 hästar utöver grundeffekten i motorn. Stämmer det på ett ungefär? Jag upplever det nu som att jag har tappat betydligt mer effekt än så.

    Tack för alla input!!

  20. #20
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Har du undersökt turbon? Känt så att den snurrar lätt och inte glappar? Kräver inte byte,, bara lite skruvande för att kolla
    P1105 sägs allmänt vara antingen öppen WG eller rasad turbo. Sedan kan det naturligtvis vara själva givaren också, men det blir nästa steg att fundera på den.
    Om turbotrycket försvinner fullständigt så skulle jag säga att det känns som om man har 50-60 hästar kvar kanske.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Saknar laddtryck OG9-5 B2x5
    Av Dragonsailor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-09-28, 20:51
  2. [LÖST] Visslande, saknar laddtryck och vit rök! 9000 2,3T -96
    Av espii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •