Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 133

Ämne: Aero 9-3 SC V6 2,8 -06 Vattenskadad

  1. #21
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Trasig säkring eller taskig jord på startmotorn? Har du 12V på stift 30 under det relät?
    Kretsen är väldigt rätt-på från batteriet när väl relät slår till, och det gör du ju manuellt genom byglingen.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  2. #22
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag har fortfarande inte fattat hur vattnet kommit upp i höjd med huven för att sugas in i motorn.
    Måste väl ha gått via "snorkeln” till luftburken?
    Bollman hade nått inlägg om si och så många liter luft per minut som dras in, så den kanske sög i sig vad den kunde innan det blev stopp.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-03-19 klockan 23:03. Anledning: teori var väl fel ord
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Trasig säkring eller taskig jord på startmotorn? Har du 12V på stift 30 under det relät?
    Kretsen är väldigt rätt-på från batteriet när väl relät slår till, och det gör du ju manuellt genom byglingen.
    Jag har mätt vid stiftet till reläet och där finns det spänning.
    Har också mätt mellan motorn och stiftet till reläet samt dragit en separat startkabel mellan minuspolen och motorn för att vara säker på att jorden är ok.
    Måste ge det ett nytt försök imorgon.

  4. #24
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Rätt lätt att räkna på hur många liter luft som går i motorn när du kör utan laddtryck.
    Fyrtaktsmotor 2 liter fördelat på 4 cylindrar. 1 cylinder per ½ varv suger in luft = 2 cylindrar per varv = luftmängden som sugs in på tomgång på 750 rpm är just 750 liter på en minut eller 12.5 liter i sekunden.

    så det suger på rätt bra redan från tomgång. en ordentlig vattenpöl så.. behöver bara skvätta upp så att 5-6 liter sugs in för att det ska bli totalkaos.

  5. #25
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag har mätt vid stiftet till reläet och där finns det spänning.
    Har också mätt mellan motorn och stiftet till reläet samt dragit en separat startkabel mellan minuspolen och motorn för att vara säker på att jorden är ok.
    Måste ge det ett nytt försök imorgon.
    Har du 12V fram till startmotorns anslutningar är den nog rökt. För den har inte snurrat för dig alls, väl? Du kan ju prova att slå på den lite.
    Men om förra ägaren/föraren försökte starta när motorn nyss hade badat i skitigt vattenhål så mår nog inte solenoiden m.m. så bra.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Har du 12V fram till startmotorns anslutningar är den nog rökt. För den har inte snurrat för dig alls, väl? Du kan ju prova att slå på den lite.
    Men om förra ägaren/föraren försökte starta när motorn nyss hade badat i skitigt vattenhål så mår nog inte solenoiden m.m. så bra.
    Tjuvkikade lite i WIS och jag tror att jag vet varför inte startmotorn drar, H7-1 kontaktdonet vid det övre insuget är förmodligen lös.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Det är ju kanon om det är så enkelt och inte att startmotorn brännt ihop.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Körde runt motorn sen jag satt tillbaka kontakten som jag tog lös när jag rev insuget.
    Har kört runt motorn i omgångar med vila och sedan öst lite fotogen i förbränningsrummet.
    Ska köra ut det sista imorgon.
    Monterade tillbaka intercooler/lysen/front.
    En av grillgluggarna behöver fixas lite.
    Den nedersta spoilerbiten har en ful spricka så den behöver bytas/åtgärdas.
    Måste inhandla plastpluppar att fästa fronten med, har bara 2 av 6 som är ok.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av PelleJ den 2018-03-20 klockan 22:50.

  9. #29
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 624
    Medlem#
    10853
    Härligt!
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Liket lever!
    Körde ca 20min på tomgång med enstaka uppvarvning.
    I början då jag startade så lät det fruktansvärt illa men efter ca 10 sek så slutade det nästan.
    Det låter som en remspännare eller löphjul är på upphällningen.
    Gissa om det bolmade från avgassystemet
    Lite mer småskruvning innan jag kan provköra ordentligt såsom

    - batteribox samt lämpligt batteri
    - luftfilterbox samt nytt filter
    - innerskärmen på höger sida ska tillbaka samt hjulet

    Förmodligen ligger det 100 felkoder som måste nollas bort innan besiktning.
    Om någon undrar varför jag helt plötsligt fått så bråttom med bilen är för att min son ska ha tillbaka sin 9000 som jag kört sista tiden.
    Min 9-5a kör frun och jag sålde min honda så min son retar mig och säger att jag måste köpa busskort.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    9 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    546
    Medlem#
    11576
    Spännande projekt, tack för att du delar med dig här! Man har ju hört om bilar som folk kört ner i vatten, men detta är första gången jag hört om någon som faktiskt fixar en sån bil!

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 119
    Det som låter illa när man kallstartar är SAI-systemet. Det låter som en stenkross under cirkus 10 sekunder, sen slutar det låta så himla illa.

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Tack för alla positiva kommentarer och tips!

    Jag tror tyvärr att min lycka är kortvarig med denna motor.
    Skruvade ihop resten ikväll och backad ut ur garaget för att kolla att det övriga på bilen fungerar, efter ca 20min så börjar det komma ett klapprande ljud från motorn så ja stängde av.
    Låter som en cylinder har något problem vevlager/lyftare/kolv?
    Ska testa imorgon när den svalnat igen och höra om ljudet är kvar.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    dum fråga men har du bytt olja efter du körde den tom på vatten? alternativt, finns det olja?

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    dum fråga men har du bytt olja efter du körde den tom på vatten? alternativt, finns det olja?
    Jag ska byta olja ikväll och anledningen till att jag inte gjorde igår var att jag inte hade något filter samt att jag tänkte att jag skulle få med mer skit ut om jag varmkörde den först.
    Möjligtvis fel tänkt av mig men i morse provstartade jag den och då lät det normalt, märkligt!

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Körde du motorn varm i morse?

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Körde du motorn varm i morse?
    Nej, bara 2-3minuter

  18. #38
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 165
    Medlem#
    7182
    Med otur så kan man lyckas kröka stakar om man matar en motor med vatten. Det komprimeras väldigt dåligt och allt klarar inte av att evakueras genom avgasventilerna så det blir ganska bomstopp...

    Men skifta olja och filter först och kontrollera oljetryck etc, behöver inte alls vara kört.

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Oki för hade en 9000 som inte lät illa kall men så fort den gick varm då kom det diesel aktiga ljudet av trasiga vevlager. Vi får hoppas du har mer tur än så och räcker med ett oljebyte

  20. #40
    Om (eller rättare sagt när) du får igång bilen så bör du även uppgradera anslutningsslangarna till kylarvätskebehållaren. Finns en servicebulletin angående detta.

Liknande ämnen

  1. Vattenskadad luftfilter = skräp ? *Posten har lyckats igen*
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •