Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 2003 2.0 t Fukt i positionsljus / blinkers fram

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    9-5 2003 2.0 t Fukt i positionsljus / blinkers fram

    Min 9-5 läcker båda positionslyktorna in ordentligt med vatten. Den vänsta lyktan var nästan full med vatten här om dagen.
    Jag har försökt klura ut hur man plockar ur lyktorna ur bilen. Enligt Haynes så ska det finnas en spärr om jag förstår rätt så man får ur hela insatsen.
    Tror ni man kan plocka isär armaturen och torka ur den ordentligt för att sedan silikona runt hela skarven?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Min 9-5 läcker båda positionslyktorna in ordentligt med vatten. Den vänsta lyktan var nästan full med vatten här om dagen.
    Jag har försökt klura ut hur man plockar ur lyktorna ur bilen. Enligt Haynes så ska det finnas en spärr om jag förstår rätt så man får ur hela insatsen.
    Tror ni man kan plocka isär armaturen och torka ur den ordentligt för att sedan silikona runt hela skarven?
    Nu har jag iallafall plockat bort lyktorna, torkat ur dom, och silikonat runt skarven runt dom.
    Borrar även ett litet dräneringshål längst ner i framkant för säkerhets skull..
    Uppdaterar tråden med om det funkade eller ej..

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Är det Valeo original eller eftermarknadsblinkers? (positionsljus/p-ljuset sitter i huvudstrålkastaren)
    Eftermarknads verkar inte vara helt täta eller har du små sprickor i glasen där fukten kommer in?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Är det Valeo original eller eftermarknadsblinkers? (positionsljus/p-ljuset sitter i huvudstrålkastaren)
    Eftermarknads verkar inte vara helt täta eller har du små sprickor i glasen där fukten kommer in?
    Valeo original.
    Ja du har rätt :S Insåg det när jag plockade ur lampinsatserna.
    De har små sprickor men dessa känns inte på utsidan, jag tvivlar på att dom läcker där, isåntfall endast kondens fukt. Inte så att det blir en sjö med vatten inuti.
    Den ena av lyktorna upptäckte jag en glipa i övre skarven, så i den är det ganska självklart vart vattnet kommer ifrån.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det händer ju att hela det transparenta glaset släpper och innan det kommit så lång lär det läcka en hel del.
    Jag hade ett löst glas så det blev en 'ny' fräsh från skroten så var problemet löst.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det händer ju att hela det transparenta glaset släpper och innan det kommit så lång lär det läcka en hel del.
    Jag hade ett löst glas så det blev en 'ny' fräsh från skroten så var problemet löst.
    OK, så det finns fina på skroten alltså.. Med tanke på hur mina lyktglas ser ut så måste det vara undermålig kvalitet på dom från fabrik. Kanske är års-modell relaterat..

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Båda mina är fulla med småsprickor, när jag köpte bilen var det vänstra fullt med sprickor varvid jag köpte ett "nytt" (begagnat valeo men utan sprickor) och monterade dit, efter en vinter hade det nya ÄNNU mer sprickor än det gamla.. (Så nu i somras bytte jag tillbaka) och inte nog med dte, det vänstra matchade och hade lika mycket sprickor.

    Mina har också fuktproblemet.. osäker på om det är fukten som orskar sprickorna eller tvärt om.

    Jag tycker det skämmer bilen men har ingen lust att köpa nya om dom är lika sprickiga(!) efter en vinter..

    Dessutom gick spärren på den högra av när jag lossade den sist, så jag fick slöjda ett aluminiumfäste för att få fast den..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Fukt/kondens i nya blinkers, vad göra? *Update/mer bilder*
    Av blinksan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-02-15, 15:26
  2. Det vita plasthöljet för blinkers, positionsljus mm byte!
    Av aeromagnus i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 19:40
  3. Vita us-positionsljus fram 9-3 ss,sc
    Av Kennet i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-05-29, 21:17
  4. Fukt i blinkers 9-5?
    Av 93t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •