Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Byta oljetrycksgivare OG9-5 B2x5

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883

    Byta oljetrycksgivare OG9-5 B2x5

    Hej jag tänkte skriva hur man byter oljetrycksgivare på samtliga 9-5 sedan/kombi B205 B235.

    Denna faq gäller för de som inte har tillgång till någon billyft samt att man ej behöver demontera startmotorn.
    När givaren börjar läcka så är det inte långt borta att lampan för oljetrycket börjar lysa också.
    Tidsåtgång ca 35-40 min

    Du behöver.

    22mm blocknyckel.
    24mm blocknyckel.
    1 st skruvmejsel för att lossa kabeladaptern.
    1 st skiftnyckel.
    1 st ficklampa.

    Lossa batteriet och ta bort det. Lossa säkringsboxen så kommer du åt lättare. Lossa kablarna vid insuget och gärna hållaren där lamba adaptern och de andra kabelskarvarna är och sedan vik upp den lite.

    Du ser givaren ovanför startmotorn om du lyser in bakom termostaten på motorn.

    Lossa kabel med hjälp av skruvmejsel. Ta fram blocknyckeln 24mm och trä kabeln i ringen på verktyget. Nu kan du lossa adaptern.

    När detta är gjort skruvar du dit den nya för hand. Sen drar du den med med en 22mm blocknyckel. I vissa fall måste man skifta blocknyckeln och skiftnyckeln då blocknycken tar i insuget. Använd då en mindre skiftnyckel för att dra ett halvt varv, återgå sen till blocknyckeln.

    Anslut kabeln. Funkar med en hand. Lite pilligt men det går.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av toorp den 2017-12-18 klockan 09:23.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag fattar inte, du tar loss kabeln från givaren,. men varför då trä in den i ringen på ringnyckeln ?

    Är det olika dimension (24 resp 22mm) på den gamla och den nya ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag fattar inte, du tar loss kabeln från givaren,. men varför då trä in den i ringen på ringnyckeln ?

    Är det olika dimension (24 resp 22mm) på den gamla och den nya ?
    Du kan klippa den gamla kabel direkt och sen lossa med nyckeln, annars måste du ner med fingrarna och krångla och lossa innan du kan trä dit nyckeln och dra. Eftersom oljegivaren har en kabel som är max 3 cm lång så blir det bök och trångt med en hand.. Klipp den och få upp kontakten så kan du lossa den på 10 sekunder, annars måste du lossa den bakom motorn med 1 hand, vilket kan ta 20 min att få till rätt. Klipp kabeln och lossa den gamla givaren. Dra upp kontakten och lossa den gamla på bättre plats längre upp. Klipp precis efter givaren så är det lugnt.

    Den nya måste du dock trä på där nere då ringnyckeln ska användas. När kontaktstycket ska kopplas ihop efter du dragit givaren.

    Ja den gamla har 24 mm och den nya har 22 mm.
    Klippa = avbitare

    Alternativ två:
    Om du istället lossar kontaktstycket där nere vilket man måste göra innan du kan köra med en ringnyckel så måste du ner med en spårmejsel och lossa kontakten och sedan måste du trä igenom den med ringnyckeln och sen dra, vilket är för mig jobbigt och jobbigare.

    Klipp kabeln efter givaren, och lossa bara givaren. När den är loss, dra upp resten av kontaktstycket och separera den gamla. Där uppe där man kommer åt.
    Senast redigerat av toorp den 2018-01-04 klockan 21:57.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

Liknande ämnen

  1. Byta oljetrycksgivare OG9-3
    Av Samueel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-12-29, 22:49
  2. ang oljetrycksgivare...
    Av Speedy_00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 13:24
  3. Oljetrycksgivare?
    Av -Ncs- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 21:38
  4. Byta oljetrycksgivare??
    Av Börne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 00:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •