Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 59 av 59

Ämne: Lite glädjande (och mindre glädjande?) statisik om Saab

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    På tal om Toyota så är Lexus jävligt fina bilar. Stämmer det att dom återlämnar bilen nytvättad efter service?
    Har sneglat lite på en IS med hybridmotor som ett vettigt alternativ i dessa miljöhetsartider då dieslarna verkar gå en osäker framtid till mötes.
    Japp, det stämmer, åtminstone hos min handlare. Inne på fjärde lexusen och det är alltid lika trevligt att få en ren bil tillbaka


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    mvh Benke
    RX 450h -12

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    På tal om Toyota så är Lexus jävligt fina bilar. Stämmer det att dom återlämnar bilen nytvättad efter service?
    Har sneglat lite på en IS med hybridmotor som ett vettigt alternativ i dessa miljöhetsartider då dieslarna verkar gå en osäker framtid till mötes.
    Lexus är grymt bra bilar. Jag har ingen erfarenhet med senare, men min LS400 från 91 på 370000km rullar på mycket fint fortfarande.

    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En av grejerna med saab är ju att det sällan blir dyrt när nåt går sönder, det har gällt såväl när jag körde 900 som 9000 som nu 9-5, det finns mycket kunskap om hur man lagar själv, det är hyfsat lättskruvat (nåja) ,delarna är hyfsat billiga nya och det finns mycket begagnade, INGEN av mina öh.. vad blir det sex saabar har någonsin orsakat mej något riktigt dyrt problem, jag meckar förvisso själv men det är ju det jag jämför med på andra märken också.

    Dom jag känner som kör tyskt råkar hela tiden ut för DYRA problem, även om dom skruvar själva.. det lockar inte.. dessutom är delar generellt sett mycket dyrare.

    Försäkring spelar inte så stor roll för mej som är gubbe till åldern (men fortfarande barn i sinnet), haft körkort i 20+ och bor på landet, det är väl mest äldre M3 som gör sej omöjliga (tänkte köpa en 8 år gammal M3 en gång, försäkringsbolaget skällde nästan ut mej och spottade fram att M3 var den enskilda modellen av ALLA bilar som orsakade mest kostnader för dom.. trots att premien var rekordhög gick dom minus på den..) utan det
    är mer service och underhåll som är problemet.

    (..Och mercedes.. dont even get me starting.. jag har haft en merca en gång, det misstaget gör jag heslt inte om.. mercedes måste vara världens mest övervärderade bilmärke..)

    Lexus som någon nämde håller troligen högst kvalitet av alla i bilvärlden, och gör dessutom en del riktigt trevliga bilar, dom ahr dock ett par problem, för det första är andrahandsvärdet sjukt högt, vilket är väldigt trist när man köper (men roligare när man säljer), sen är delarna väldigt dyra, lyckligtvis pajar dom sällan också.. MEN.. Lexus i europa finns i allmänhet bara med automat (IS är ett undantag), och jag må vara gubbe till åldern och köra kombi, men att skaffa en bil med senilsticka, så långt slipper jag gärna att gå..

    SC-serien finns ju däremot som manuell i japan, vilket gö den mycket mer attraktiv, dessutom kunde man få den äldre generationen med dubbelturbo-sexa (i princip samma som supra MkIV) istället för den trista 1UZ-FE V8'an som sitter i den i europa.. (-Fx på en toyotamotor (och lexus) betyder "optimized for fuel economy", vilket borgar för trista motorer, står det "G" där istället så betyder det "optimized för performance", vilket ofta betyder att dom lämnat den till yamaha för att få fart på den.. står det T/TT/Z efter minuset också så betyder det överladdning via turbo/twinturbo/kompressor, -GTE är alltså en trevlig ändelse..)

    IS med hybrid är väl också bara automat, men klarar man av det är den säkert trevlig, har inte kört någon så modern dock, men gamla IS200 var ju et jättetrevlig bil förutom att den var kraftigt undermotoriserad, lexus svarade på klagomålen genom att introducera IS300 som äntligen fick en vettig motor.. men bara med automat i europa, suck, dessutom till ett MYCKET högre pris än IS200..
    Jag håller med dig om detta, men jag gillar dom stora s-klass mercedes trots höga kostnader.

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Väljer man en äldre bil (som då antas ha ett lågt inköpspris) är det inte så roligt att råka ut för dyra reparationer. Jag är väldigt nöjd med det adaptiva chassit på minbil, men stötdämparna är svindyra. Jag minns inte exakt hur mycket ett byte skulle kosta runt om, men det var över 20*000 kronor. Den som äger bilen när den är 10+ år gammal kan nog hålla sig för skratt om dämparna behöver bytas.
    Så jag har absolut förståelse för den som föredrar tekniska lösningar som är billigare att reparera. Trenden är väl dock att bilar av alla märken blir mer komplexa, vilket för med sig risk för dyrare reparationer.

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Jag körde Lexus is250-08 fram tills nyligen. Körde den 9000 mil (9k-18k) under 3,5 år. Gjorde 2 storservice a ~9000kr och 2 för ca 4000kr. Förutom det byttes ett fastrostat bromsok, nu när jag sålde den var det ett kontaktstycke på insuget som läckte lite....= kom in olja där= fick felkoder= antisladdsystemet funkar ej samt varningslampor lös. Skulle kostat mellan 15-20 k att byta.

    Håller inte med att dom har högt andrahandsvärde. Dock helt klart en bil jag rekommenderar

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98
    Jag kör Lexus sen 12 år tillbaka men är uppvuxen med bara Saabar. En stor anledning till att jag gick över till Lexus var att jag upplevde kvaliteten på saaben att vara för dålig. Var alltid något som var paj eller strulade på våra Saabar, vare sig de var splitternya eller hade 27000 mil på mätare. Rekordet var när vi hämtade en helt ny 9000i 1987. Vi kom nästan 3km innan den fick åka bärgningsbil. Den fortsatte på den vägen så pass ofta så den byttes bort efter bara ett år...

    Repnotot för 4 st lexusar på 12 år en exakt 0 kr. Hoppas det fortsätter så

    //Benke


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    mvh Benke
    RX 450h -12

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av benke_berguv Visa inlägg
    Rekordet var när vi hämtade en helt ny 9000i 1987. Vi kom nästan 3km innan den fick åka bärgningsbil. Den fortsatte på den vägen så pass ofta så den byttes bort efter bara ett år...
    Det kan ha varit en sådan där som åkt runt 7-8 varv på tillverkningslinan för korrigeringar, det slutade att inträffa när GM redde ut kvalitetsprocessen på 90-talet... Min far hade faktiskt en 96 -65 som uppvisade liknande problem, det var inte slumpen som gjorde att den hade alla möjliga och omöjliga problem. 96 -67:an som ersatte den var i stort sett problemfri.

    Ett ytterligare problem var att de auktoriserade Saab-verkstäderna (host*Akalla*host) ofta hade en "del" i övrigt att önska på kvalitén på arbetet.

    Å andra sidan så har mina bilar inte större reparationskostnader (jag undantar kosmetiska saker) än när de var nästan nya (egentligen tvärtom - delarna till Saab är klart billigare numera) och tillförlitligheten är fortfarande på topp. De fel som uppkommer är mycket sällan akuta och allvarliga, och kan fixas vid ordinarie service.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Apropå höga kostnader för reparation kan följande tråd vara av intresse:
    https://nordicaudi.com/forum/thread/122509
    Särskilt anmärkningsvärt om det stämmer att man sänkt oljetrycket för att spara (någon promille?) bränsle och därmed förorsakat kamkedjeproblem.
    Någon skrev ovan att det var värt att vänta på lämplig elbil, eftersom deras konstruktion är mycket enklare. Jag tror att de många åtgärder som tillverkarna vidtagit för att få ner förbrukning och utsläpp hos bensin/diesel-motorer kan komma att leda till kostsamma problem när bilarna är 10+ år gamla.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Niklas Z den 2017-12-22 klockan 10:59.

  9. #49
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jaa.. Audi.. volkswagen"kvalitet" till premiumpriser.. men dom har ju en fördel, man kan välja till 4wd och stora motorer i princip vilken storleksklass av bil som helst, det får man ju göra honnör för, det går i princip aldrig hos japanerna. (Mer vanligt hos tyska märken)

    Jag har noll förståelse för folk som köper snik/normalutrustade audi med liten motor och fwd, man får betala dyrt och det enda man får för pengarna är fyra ringar i grillen.. Jag har en bekant som "kommit upp sej" och skulle byta ut sin skruttiga volvo mot en "fin" bil, och går och köper en nästan ny (1.5år tror jag den var) audi a6 diesel med fwd och 136 sketna hästar (direselgatemotor för övrigt) och är så stolt över bilen, över hur stark den är (hrrm) osv, men framförallt att det blir SÅÅ billigt då den bara drar 0,45 och eftersom det är en kvalitetsbil (host) så slipper han ju reparationer också.. ..I praktiken drog den ju snarare 0.7 till och från jobbet, servicen var SVINDYR, försäkringen var trots vagnsskadegaranti betydligt dyrare än gammelvolvon, dessutom drack den mängder av svindyr audiolja och till råga på allt fick den två tvåor vid första besiktningen (alltså den första som gjordes efter tillverkningen), minns inte vad det andra var men ett av felen var utsliten led i framvagnen, på en bil som gått typ 4000.. jodå.. tysk premiumkvalitet var det.. Dessutom sitter man USELT i bilen, men man är väl lite kräsen efter att ha kört så mycket saab..

    Men visst, det klart att det lockar med en familjekombi med 4wd och 300hk.. (och komfortstolar..) synd bara att jag inte alls har lust att betala varken inköpspriset och i synnerhet inte driftskostnaderna.. Å andra sidan vet jag inte riktigt vad alternativen är så det är väl inte HELT omöjligt att pendeln faller åt det håller nån gång, men FAN vad jag kommer att gnälla om saker som pajar

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten.. ni trodde väl inte att dieselgate var över..

    http://teknikensvarld.se/ny-olaglig-mjukvara-funnen-hos-volkswagen-bilar-tvingas-aterkallas-563204/

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jaha, VW kvalité även i Porsche. Jag är omgiven av folk som pratar om den fantastiskt låga dieselförbrukningen. Jag brukar skicka länkar som den ovan till dom. Det är svårbegripligt att det ofta är så mycket personlig prestige i bilval. Många argumenterar för att just deras bil är den bästa. Även en enkel bil innehåller många komplicerade lösningar. Ju mer finesser och "förfining" ju mer ökar felfrekvensen och underhållskostnaden. Ett så enkelt samband är nästan omöjlig att begripa för många, t o m sådana som kallar sig ingenjörer. Några lär sig men bara den hårda vägen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jaa.. Audi.. volkswagen"kvalitet" till premiumpriser.. men dom har ju en fördel, man kan välja till 4wd och stora motorer i princip vilken storleksklass av bil som helst, det får man ju göra honnör för, det går i princip aldrig hos japanerna. (Mer vanligt hos tyska märken)

    Jag har noll förståelse för folk som köper snik/normalutrustade audi med liten motor och fwd, man får betala dyrt och det enda man får för pengarna är fyra ringar i grillen.. Jag har en bekant som "kommit upp sej" och skulle byta ut sin skruttiga volvo mot en "fin" bil, och går och köper en nästan ny (1.5år tror jag den var) audi a6 diesel med fwd och 136 sketna hästar (direselgatemotor för övrigt) och är så stolt över bilen, över hur stark den är (hrrm) osv, men framförallt att det blir SÅÅ billigt då den bara drar 0,45 och eftersom det är en kvalitetsbil (host) så slipper han ju reparationer också.. ..I praktiken drog den ju snarare 0.7 till och från jobbet, servicen var SVINDYR, försäkringen var trots vagnsskadegaranti betydligt dyrare än gammelvolvon, dessutom drack den mängder av svindyr audiolja och till råga på allt fick den två tvåor vid första besiktningen (alltså den första som gjordes efter tillverkningen), minns inte vad det andra var men ett av felen var utsliten led i framvagnen, på en bil som gått typ 4000.. jodå.. tysk premiumkvalitet var det.. Dessutom sitter man USELT i bilen, men man är väl lite kräsen efter att ha kört så mycket saab..

    Men visst, det klart att det lockar med en familjekombi med 4wd och 300hk.. (och komfortstolar..) synd bara att jag inte alls har lust att betala varken inköpspriset och i synnerhet inte driftskostnaderna.. Å andra sidan vet jag inte riktigt vad alternativen är så det är väl inte HELT omöjligt att pendeln faller åt det håller nån gång, men FAN vad jag kommer att gnälla om saker som pajar

    - - - Uppdaterad - - -

    Förresten.. ni trodde väl inte att dieselgate var över..

    http://teknikensvarld.se/ny-olaglig-...kallas-563204/
    Håller med, sjukt överskattade bilar. Fyra nollor i grillen eller en Hitlersläde blir det aldrig i detta hushåll.

    1 användare gillar detta inlägg

    JB9

    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÃ…LD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  12. #52
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Håller med, sjukt överskattade bilar. Fyra nollor i grillen eller en Hitlersläde blir det aldrig i detta hushåll.
    Det är kanske att svära i kyrkan men utan Hitler hade många åkt Mosqvitch de luxe med teknik från 1827 eller ägt en Lada eller Zaporoshetz med baksmälla?
    Håller dock med om uberskattnungen fyr DKW derivaten, kostar utan att vara på topp!
    Musikerna gillar inte heller Stalinorglar.
    Godare hjul till er alla!!🎅

  13. #53
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Ganska många fick ju åka mosqvitch i östblocket just på grund av Hitler. Utan ryssarna hade han eventuellt vunnit...
    Fredrik J

  14. #54
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Joo, sossarna i Sverige var ju rätt ryggmjuka

  15. #55
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Nu ska det sväras, men jag tittar på Kia Optima SW Hybrid som tjänstebil.... Sambon sa, ja men då säljer vi Saaben? Aldrig livet... Vi har däremot råd att köpa en till Saab då, kvinna!! Det finns fan ingen personlighet kvar i dagens bilar. Det är plast och skit. Många av mina vänner hånar min kärlek till Saab, Tills de faktiskt sätter sig i den.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *SÃ¥ld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *SÃ¥ld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *SÃ¥ld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  16. #56
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Kia har ju gjort en klassresa från plastskräp till acceptabel kvalitet, sen skulle jag nog inte välja kia ändå men det är stor skillnad idag mot förr.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Nu ska det sväras, men jag tittar på Kia Optima SW Hybrid som tjänstebil.... Sambon sa, ja men då säljer vi Saaben? Aldrig livet... Vi har däremot råd att köpa en till Saab då, kvinna!! Det finns fan ingen personlighet kvar i dagens bilar. Det är plast och skit. Många av mina vänner hånar min kärlek till Saab, Tills de faktiskt sätter sig i den.
    Kia är ett av få märken jag skulle kunna tänka mig om jag skulle välja en nyare bil. Optiman är riktigt schysst faktiskt. Men precis som du säger, alla nya bilar saknar personlighet. Tråkig skit allting... Nu är det verkligen bara ett transportmedel.

    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  18. #58
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Relaterat till tidigare diskussion:
    Biluppgifter.se ger tydligen access till ett API för att hämta data.
    Kanske vore något att gräva lite i.
    https://biluppgifter.se/tjanster/data-via-api-eller-fil
    Har du nytta av fordonsinformation i din verksamhet eller i ditt hobbyprojekt tveka inte att kontakta oss, enklast når du oss via e-post på info@biluppgifter.se.

    Åtkomst genom filleverans innebär att man i förväg anpassar dataflödet efter behov och vi ser sedan till att informationen alltid är uppdaterad. Överföring via FTP eller annat sätt. Vanligast vid uttag av hela databaser eller olika typer av bevakningstjänster. Den optimala lösningen för att samköra med egna register och data.

    Anropstjänst (Webservice API) låter dig hämta data endast vid faktiskt behov. Hämtningen sker blixtsnabbt och är alltid uppdaterad och aktuell. Detta verktyg används vid integration mot egna interna system. CRM, dialer-lösningar eller annat typ av system kan alla dra nytta av detta.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  19. #59
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Rent teoretiskt intresse eller?
    För inte tänkte du man skulle kunna lägga ner de där 4-5 timmarna och typ 10-20 gånger så många till för att få nån anständig sök-funktion på STCS hemsida. Typ hur många odoardogrå saab 9000 med kortare körsträcka än 200000km är i trafik?
    §9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Svar: 165
    Senaste inlägg: 2020-01-20, 23:53
  2. En SAAB mindre :(
    Av Presho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2004-10-26, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •