Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 59

Ämne: Lite glädjande (och mindre glädjande?) statisik om Saab

  1. #21
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Raset på OG9-5 hade säkerligen varit mycket större om KK aldrig hade hänt och det fortfarande hade producerats NG9-5, det är nog rätt många som håller kvar sina OG9-5 eftersom det inte går att köpa billiga NG9-5, vilket man nog hade kunnat göra i dagsläget om dom fortfarande såldes, troligen hade väl de första årsmodellerna gått billigt pga barnsjukdomar

    Jag skulle vilja byta upp mej, men vad fan ska man byta till då ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Den frågan har jag inte sett något bra svar på ännu. De flesta bilar som folk köper går bort för mig av olika skäl. Det lutar mest åt BMW men det finns gott om bekymmer där också såsom onödigt tillkrånglade lösningar som har potential att bli rejält dyrt när det krånglar. Googla t ex på VANOS problem som ger 412 000 träffar jämfört med Saab oil sludge problem som ger 64 400 träffar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Hur gammal bil tänker du dig att köpa?

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    I mitt fall kanske 7-8 år gammal, lite beroende på pris.

    Har flera bekanta som kör BMW, och jo det är väl rätt fina bilar sådär, men driftskostnaderna är inte så kul även om man köper alla delar från tyskland, speciellt inte om man vill ha en lite värre modell, och det är ju i proncip bara 5-serie som kommer på fråga då.

    mercedes är ännu värre vad dte gäller kvalitet och driftskostnader, japanerna levererar i princip inget med vettig komfort och motor till europa.

    Jaha, då står man där och tittar på volvo.. :P

    Bortser man från inköpspriset så hade jag helst köpt en Panamera av första årsmodellerna
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Läste att genomsnittlig skrotningsålder för bilar i sverige är 18år. Raset för og9-5 kommer nog accelerera närmaste åren.
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    9-5 är i full gång nu i alla fall skulle jag säga, bara kolla vad Returbilen har i lager för demontering...

    SAAB
    9-3 - 43st
    9-5 - 69st
    900 - 8st
    9000 - 11st
    Japp vi är snart på toppen, om den inte är nådd redan på avskrotningen av 9-5?
    98-05 finns många på skroten. Skrotas för ingenting idag.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg

    Jag skulle vilja byta upp mej, men vad fan ska man byta till då ?
    BMW har jag tittat på och det kommer bli en sådan. Var igår och testade, provade och klämde och kände på BMW F31 och F11.
    Blir troligtvis en 320D 2013-, men inte 100 bestämt ännu. Gillar verkligen F11.

    Med en optimering hamnar 320D på 240hk/489nm vilket bör skjuta på okej när det är diesel.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    I mitt fall kanske 7-8 år gammal, lite beroende på pris.

    Har flera bekanta som kör BMW, och jo det är väl rätt fina bilar sådär, men driftskostnaderna är inte så kul även om man köper alla delar från tyskland, speciellt inte om man vill ha en lite värre modell, och det är ju i proncip bara 5-serie som kommer på fråga då.
    Nu är det länge sedan jag hade en 7-8 år gammal BMW (eller annan bil), men det har aldrig varit så att reparationskontot varit stort. Kostnader för värdeminskning, försäkring, däck, bensin och regelbunden service har alltid varit klart större än kostnaderna för reparation. Det vanligaste problemet jag haft med mina BMW har varit parkeringsskador från dörruppslag eller att ha blivit påkörd. Överlag har de BMW vi haft i familjen rullat i stort sett problemfritt. DÅ har vi köpt nya bilar, men behållit dem 6-8 år innan vi bytt.
    Försäkringen kan säkert vara dyr, om man bor "fel", är ung, och så vidare.
    Senast redigerat av Niklas Z den 2017-12-20 klockan 08:47.

  7. #27
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Japp vi är snart på toppen, om den inte är nådd redan på avskrotningen av 9-5?
    98-05 finns många på skroten. Skrotas för ingenting idag.



    BMW har jag tittat på och det kommer bli en sådan. Var igår och testade, provade och klämde och kände på BMW F31 och F11.
    Blir troligtvis en 320D 2013-, men inte 100 bestämt ännu. Gillar verkligen F11.

    Med en optimering hamnar 320D på 240hk/489nm vilket bör skjuta på okej när det är diesel.
    98-05 skrotas för inget medans 06-10 demonteras

  8. #28
    Min polare har nu en bmw av 2015 årsmodell e ju fan problem helatiden. Tycker vi hela tiden kör den till verkstad, och stora bmw verkstäder är ingen rolig upplevelse. Min 95 från 07 har inte haft så mycket fel under min tid.
    PS, hans förra bmw var det jävla massa fel på också. Dyrt var det också. ..
    Jag verkligen älskar o köra dessa bmw's men kvalliten/ekonomin verkar inte vara någon höjdare..
    Och nä i detta fall beror felen inte på ägaren
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  9. #29
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Jag var i det dilemmat när Saab försvann. Förste åkte jag E91 och sedan F31. Ca 9k mil på båda. På den första bytte jag en parkeringslampa. På den senaste ingenting. Båda 320d. F31 var en riktigt trevlig bil med xdrive.

    Nu är det Passat GTE. Mest för att det är billigt och sedan för att jag åker ca 40% på el. Med drag och bensinvärmare för 2966kr brutto i förmånsvärde är oslagbart.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Min polare har nu en bmw av 2015 årsmodell e ju fan problem helatiden. Tycker vi hela tiden kör den till verkstad, och stora bmw verkstäder är ingen rolig upplevelse. Min 95 från 07 har inte haft så mycket fel under min tid.
    PS, hans förra bmw var det jävla massa fel på också. Dyrt var det också. ..
    Jag verkligen älskar o köra dessa bmw's men kvalliten/ekonomin verkar inte vara någon höjdare..
    Och nä i detta fall beror felen inte på ägaren
    Alla har vi ju våra anledningar men det var ju inte för problemfriheten som jag åkte Saab....
    Fredrik J

  11. #31
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Jag har tagit ut två Volvo och två Saab splitternya som tjänstebilar. Alla bilarna har haft typ en A4 som garanticlaims. Då var det bara 1 år också. På Passaten ingen anmärkning ännu heller.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Jag var i det dilemmat när Saab försvann. Förste åkte jag E91 och sedan F31. Ca 9k mil på båda. På den första bytte jag en parkeringslampa. På den senaste ingenting. Båda 320d. F31 var en riktigt trevlig bil med xdrive.
    /F
    Lustigt. Jag hade en E90 330i som jag körde drygt 9k mil med och det enda som slutade fungera på den var två parkeringslampor. Verkar vara standardfel :-)
    Min nuvarande 335i F30 har fått en ny givare till de adaptiva stötdämparna (byttes på garantin). Dessutom fick jag byta skivorna bak, eftersom de började rosta förra vintern på grund av för lite användning. Det sista kunde ha hänt vilken bil som helst.

  13. #33
    Ok. Det låter bra då. Då kanske man ändå bör ha kvar bmw i tanken den dan det dka bytas ut...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Jag har inget tvivel om att en begagnad BMW kan drabbas av dyra reparationer, men det kan bilar från andra märken också råka ut för. Min fru hade tidigare en Toyota Corolla (som hade ett väldigt gott rykte för driftsäkerhet). Den började plötsligt dra enorma mängder olja. Som tur var hade hon en extraförsäkrning som täckte det, för den reparationen blev inte billig. De fick byta kolvringar och ventiltätningar.
    Just när det gäller driftsäkerhet så vill i alla fall jag helst ha ordentlig statistik för att kunna dra några slutsatser. Men det är klart att om man skruvar själv och har plats att göra det så är det värt att titta på om delar är dyra, om specialutrustning krävs, eller om det är komplexa konstruktioner som är svåra att jobba med själv, osv.
    Sen spelar det också in hur bra verkstaden är. Jag bor i Uppsala och där har vi en väldigt bra märkesverkstad för BMW och Mini. Flera Stockholmare kommer gärna till Uppsala, för de tycker BMW-handlaren och verkstaden är bättre.

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Sammanfattning: alla bilmärken är dåliga. Undvik stora verkstäder/försäljare (*host*Hedin*host*). Köp vad fan som helst om du ska byta "upp" dig. Alla nya bilar är skit och inget är byggt för att hålla. Det är bara personlig preferens nu. Den tekniska utvecklingen är så långt gången nu att alla tillverkare vet hur man bygger en "helt ok bil" som eventuellt håller leasingtiden ut.

    Köp den du tycker är fin. Jag hade nog valt nånting från japan, because Japan.

    Kan vi styra tillbaka till Saab nu?

    Kram


    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  16. #36
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av JB9 Visa inlägg
    Sammanfattning: alla bilmärken är dåliga. Undvik stora verkstäder/försäljare (*host*Hedin*host*). Köp vad fan som helst om du ska byta "upp" dig. Alla nya bilar är skit och inget är byggt för att hålla. Det är bara personlig preferens nu. Den tekniska utvecklingen är så långt gången nu att alla tillverkare vet hur man bygger en "helt ok bil" som eventuellt håller leasingtiden ut.

    Köp den du tycker är fin. Jag hade nog valt nånting från japan, because Japan.

    Kan vi styra tillbaka till Saab nu?

    Kram


    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    Alla bilar har bekymmer, även om Saab funnits kvar hade det varit bekymmer. Både små och stora.
    Handlar ju om vad man tycker om för biltyp, vad man behöver för biltyp, kanske vad det är före märke på bilen. Och en viss gnutta att undvika den värsta skiten.
    Kan man och sedan har möjlighet att skruva lite själv behöver inte bilen in på verkstad direkt för minsta lilla.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Alla har vi ju våra anledningar men det var ju inte för problemfriheten som jag åkte Saab....
    Som jag ser det får man skilja på produktionskvalité och konstruktionskvalité. När det gäller det förstnämnda så har Saab inte alltid varit på topp, men det tog sig framför allt på GM-eran, och stod sig ganska väl mot slutet. Men gentemot japantillverkade Toyota har få något att sätta emot, bilarna var är rätt ihopskruvade.

    Dock måste det påpekas att de undersökningar jag sett av fel under första året av en bils livslängd pekar mot att det inte är några drastiska skillnader mellan de flesta bilar på marknaden med väldigt enstaka undantag. Detta med att Saab/Volvo/Mercedes/Bmw mfl skulle ha några drastiska skillnader över alla modellinjerna verkar helt enkelt vara slumpens skördar, när det gäller nybilsegenskaper.

    När det gäller konstruktionskvalité, vilket avgör i stora drag hur lång, relativt problemfri, drift bilen får är det en annan sak. Och där skulle jag säga att Saab (och till stor del även Volvo) ligger bra till, mängden saker som är konstruktionsmässigt undermåliga är mycket begränsade. Låt mig uttrycka det som att klassen med 15 år gamla bilar som har hög tillförlitlighet är sparsamt populerad (men naturligtvis kräver alla bilar med den åldern att man sköt grundläggande service - om man ger fanken i att t.ex. byta vätskor går alla bilar att döda).

    Om man vill ha en bil med hög tillförlitlighet är annars mitt tips att hålla sig tills de etablerade tillverkarna börjar komma ut med rena elbilar på bredd, en elbil har till sin natur väsentligt färre felbenägna delar (och öppnar för nya trick med avseende på kupévärmning/klimatsystem). Min plan är att fortsätta köra Saab tills dess att det finns någon passande elbil att ersätta dem med.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    På tal om Toyota så är Lexus jävligt fina bilar. Stämmer det att dom återlämnar bilen nytvättad efter service?
    Har sneglat lite på en IS med hybridmotor som ett vettigt alternativ i dessa miljöhetsartider då dieslarna verkar gå en osäker framtid till mötes.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  19. #39
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    På tal om Toyota så är Lexus jävligt fina bilar. Stämmer det att dom återlämnar bilen nytvättad efter service?
    Ingen aning om det stämmer men det vore riktigt smart. Något så billigt som en tvätt bakar man lätt in i priset för servicekostnaden och det ses så som mycket god service och fin gest ur kundens synvinkel, bra PR och nöjda kunder på ett väldigt enkelt sätt. Rent av så att det blir merförsäljning och ökad förtjänst med nöjdare kunder.

  20. #40
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    En av grejerna med saab är ju att det sällan blir dyrt när nåt går sönder, det har gällt såväl när jag körde 900 som 9000 som nu 9-5, det finns mycket kunskap om hur man lagar själv, det är hyfsat lättskruvat (nåja) ,delarna är hyfsat billiga nya och det finns mycket begagnade, INGEN av mina öh.. vad blir det sex saabar har någonsin orsakat mej något riktigt dyrt problem, jag meckar förvisso själv men det är ju det jag jämför med på andra märken också.

    Dom jag känner som kör tyskt råkar hela tiden ut för DYRA problem, även om dom skruvar själva.. det lockar inte.. dessutom är delar generellt sett mycket dyrare.

    Försäkring spelar inte så stor roll för mej som är gubbe till åldern (men fortfarande barn i sinnet), haft körkort i 20+ och bor på landet, det är väl mest äldre M3 som gör sej omöjliga (tänkte köpa en 8 år gammal M3 en gång, försäkringsbolaget skällde nästan ut mej och spottade fram att M3 var den enskilda modellen av ALLA bilar som orsakade mest kostnader för dom.. trots att premien var rekordhög gick dom minus på den..) utan det
    är mer service och underhåll som är problemet.

    (..Och mercedes.. dont even get me starting.. jag har haft en merca en gång, det misstaget gör jag heslt inte om.. mercedes måste vara världens mest övervärderade bilmärke..)

    Lexus som någon nämde håller troligen högst kvalitet av alla i bilvärlden, och gör dessutom en del riktigt trevliga bilar, dom ahr dock ett par problem, för det första är andrahandsvärdet sjukt högt, vilket är väldigt trist när man köper (men roligare när man säljer), sen är delarna väldigt dyra, lyckligtvis pajar dom sällan också.. MEN.. Lexus i europa finns i allmänhet bara med automat (IS är ett undantag), och jag må vara gubbe till åldern och köra kombi, men att skaffa en bil med senilsticka, så långt slipper jag gärna att gå..

    SC-serien finns ju däremot som manuell i japan, vilket gö den mycket mer attraktiv, dessutom kunde man få den äldre generationen med dubbelturbo-sexa (i princip samma som supra MkIV) istället för den trista 1UZ-FE V8'an som sitter i den i europa.. (-Fx på en toyotamotor (och lexus) betyder "optimized for fuel economy", vilket borgar för trista motorer, står det "G" där istället så betyder det "optimized för performance", vilket ofta betyder att dom lämnat den till yamaha för att få fart på den.. står det T/TT/Z efter minuset också så betyder det överladdning via turbo/twinturbo/kompressor, -GTE är alltså en trevlig ändelse..)

    IS med hybrid är väl också bara automat, men klarar man av det är den säkert trevlig, har inte kört någon så modern dock, men gamla IS200 var ju et jättetrevlig bil förutom att den var kraftigt undermotoriserad, lexus svarade på klagomålen genom att introducera IS300 som äntligen fick en vettig motor.. men bara med automat i europa, suck, dessutom till ett MYCKET högre pris än IS200..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Svar: 165
    Senaste inlägg: 2020-01-20, 23:53
  2. En SAAB mindre :(
    Av Presho i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2004-10-26, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •