Sidan 8 av 13 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 242

Ämne: Jag har köpt en röd bil i en Peugeot 107 automatique

  1. #141
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Hehe.

    Aha, skönt att höra. Har ju haft min B284 i snart 5 år, men alltid kört lite mil per år o inte brytt mig om förbrukningen. Men nu när jag flyttat o pendlar börjar ju tyvärr förbrukningen bli intressant. :/ Men tack, då vet jag att jag inte kan påverka den så mycket mer.

    Som du säger, man köper inte den motorn för att komma ner till låga förbrukningssiffor, utan för att man gillar den. Därför drar jag mig från att byta den mot nån snål-tråk-bil. Ska in på service hos Mannes nu snart, med nya tändstift etc så behåller den nog ett tag till trots nästan 1 l per mil.

    2 användare gillar detta inlägg


    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  2. #142
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag köpte också en röd bil igår: en 9-3 Aero 2005 automat. .
    Se där! Jag sålde min blå 9-5 sedan till en kollega. Tänkte sälja även kombin men nä. Den kan vara bra att ha och pengarna som jag lagt på den får jag aldrig tillbaka. Bes nästa gång i augusti så det kan ju vara bra att ha en bil med krok till sommaren och köra bort skit med släpet jag har.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #143
    Är det hjullagret vänster fram som är skit? Det brummar och vibrerar duktigt oavsett hastighet.

    https://1drv.ms/v/s!AklZNHBXLIaAlZISwdOlXKQ5lHmz_A

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #144
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Det där går ju inte att se.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #145
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Det där går ju inte att se.
    Jag vet inte varför men det är hjullagret. Är konstaterat nu.

    Offentligt inlägg på Facebook kanske fungerar?

    https://m.facebook.com/story.php?sto...00000210993899
    Senast redigerat av Bosse99 den 2018-03-17 klockan 20:18.

  6. #146
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Det gick om man tryckte på ladda ner.

    Snacka om glapp.

    Det är väl inte på din röda nya lilla bil?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #147
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Är det hjullagret vänster fram som är skit? Det brummar och vibrerar duktigt oavsett hastighet.

    https://1drv.ms/v/s!AklZNHBXLIaAlZISwdOlXKQ5lHmz_A
    Välkommen....jag har två stycken nya hjullager ligger på hatthyllan, när frugan kommer hem om en timme så har min C1 gått 8000mil prick....din har väl gått något liknande? :O

    Min brummar mest när jag svänger höger...alltså så borde vänster vara dåligt? eller bättre sagt sämst? :P
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  8. #148
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    Välkommen....jag har två stycken nya hjullager ligger på hatthyllan, när frugan kommer hem om en timme så har min C1 gått 8000mil prick....din har väl gått något liknande? :O

    Min brummar mest när jag svänger höger...alltså så borde vänster vara dåligt? eller bättre sagt sämst? :P
    Min Peugeot 107 har samma miltal. Jag kör inte med bilen längre på grund av oväsendet och risken för att lagret skär ihop helt. Det verkar lite tidigt med hjullagerbyte vid 8 000 mil tycker jag men det är som det är.

  9. #149
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det finns goda skäl för att Franska bilar har det rykte dom har Tur att det blir billigt. För länge sedan hade jag en kollega som hade en liten Renault som andra bil, den bytte han hjullager på nästan en gång per år.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #150
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Min Peugeot 107 har samma miltal. Jag kör inte med bilen längre på grund av oväsendet och risken för att lagret skär ihop helt. Det verkar lite tidigt med hjullagerbyte vid 8 000 mil tycker jag men det är som det är.
    Tror ditt lager är mycke sämre än mitt....jag får anstränga mig för att höra ljudet ibland

    Har en kollega som hade en c1....hans hjullager klarade 7600mil, sen hade han bilen till 21*** mil och bytte aldrig hjullager igen....kanske är måndagsexemplar på originallagrerna kan man hoppas
    Eftersom det är kamkedja så kanske de borde sätta 8000mil intervall på hjullager istället?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  11. #151
    Googlar jag så hittar jag mycket om dåliga hjullager oavsett bilmärke. Själv har jag bara bytt hjullager en gång och det var bak på en 9-5 som hade rullat 25 000 mil. Haft många olika bilmärken och inte haft några lagerproblem annars. Jag tror att rent allmänt är lagren sämre numera av någon anledning. Dålig kvalitetskontroll antagligen. Kan också vara att de lite sämre lagren sätts på billiga nya bilar. Lite dyrare i inköp visserligen men som hemmapulare utan garage och kallt ute är det bättre att byta de som är hela navet istället för att ha ett lager som måste pressas ut. Bak hade jag bytt själv på min Peugeot men nu är det fram så en verkstad ska göra det.

  12. #152
    Så där ja! Bilen finns hos bilverkstaden i dag måndag. Ska hämta den imorgon tisdag. Gammal och lat som jag tydligen har blivit så betalar jag även för att montera nya skivor och belägg fram. De delarna ligger redan i bilen inköpta från Tyskland.

  13. #153
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Jag vet inte varför men det är hjullagret. Är konstaterat nu.

    Offentligt inlägg på Facebook kanske fungerar?

    https://m.facebook.com/story.php?sto...00000210993899
    Men.. vad hände med ?

    Inte att förglömma alls är ett problemfritt bilägande med en oerhört fräsch bil som är fullservad sedan den var ny. Räknar inte med några reparationer på många år även om det ju kan hända något. De gamla Saabarna är det alltid något med och jag är trött på det och därför gjorde jag som jag gjorde och jag kan inte annat än att vara nöjd nu efter över 100 mil i bilen!
    ..Är det nu jag ska säga "vad var det jag sa ?"

    ..Jag är inte skadeglad på nåt sätt, men jag tror inte detta är den sista reparationen du gör heller, du lär få laga den precis som du lagade saabarna, och måste göra med alla andra bilar.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #154
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Jag brukar motivera mina gamla Saabar med att det man förlorar i bränslekostnader vinner man i reperationskostnader (förutsatt att man skruvar lite själv, typ servar, byter bromsar etc)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #155
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ja, en av anledningarna att jag kör två 9-5'or är att dom är lätta och billiga att hålla körbara, dom har billiga delar, det finns mycket kunskap och inte att förglömma, jag "kan" modellen bra efter att ha haft flera stycken.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #156
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Kan bara hålla med, mina 9000 ligger mellan 0,7 till 0,8 liter per mil landsväg och billiga delar, billig försäkring mm, snart skattebefriad med, inget att gråta för


    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Jag brukar motivera mina gamla Saabar med att det man förlorar i bränslekostnader vinner man i reperationskostnader (förutsatt att man skruvar lite själv, typ servar, byter bromsar etc)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  17. #157
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Jag brukar motivera mina gamla Saabar med att det man förlorar i bränslekostnader vinner man i reperationskostnader (förutsatt att man skruvar lite själv, typ servar, byter bromsar etc)
    Jag skulle nog vilja säga att Saab, speciellt og9-5 som troligen är den Saab-model som är mest genomarbetad ur kvalitétsynpunkt, har bland de bättre slitstyrkorna på begagnadmarknaden (och, ja, alla bilar har enstaka svagheter, jag pratar om sammantaget omdöme).

    Så, även om man inte skruvar själv så kan en Saab bli en billig affär, därför att grundkvalitén är så bra. Jag skulle säga att det är mycket sannolikt att Peugeot-originallagret är från en betydligt billigare och mindre kvalitétsmedveten leverantör än vad Saab skulle acceptera. Min 9-5:a är på andra uppsättningen hjullager fram, byttes vid c:a 35000mil, vänster efter oljud och höger preventivt. Bak är det originallagren.

    Det ska dock påpekas att jag aldrig kört högtryckstvätt annat än ovanifrån på den - högtryckstvätt är erfarenhetsmässigt en sak som kan döda lager (genom att trycka in skit vid packningarna).

    Mängden saker som behöver repareras som inte är förutsägbart linjärt slitage på min 9-5 nu vid snart 57000mil är fortfarande bara marginellt mer än när den var något år gammal. Det känns inte som att den har börjat lyfta i bakändan av badkarskurvan än (nu undantar jag rost).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #158
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Jag förstår hur ni tänker grabbar

    Jag hade en og9-3 -01 innan som frugan åkte med till jobbet ~44km t o r. och så köpte jag en c1 -09 åt henne
    Jag räknade på att "spara" per år:
    ~2000:- på bensin
    ~2000:- i skatt
    ~1200:- då halvförsäkring vs trafik på og9-3.
    Reservdelarna är oftast ~15% billigare till c1, sen är båda gamla bilar så räknar på att lägga ut cirkus samma summa på service/reparationer.... sen går det och vända och vrida på det hur till fördel för den ena och den andra
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  19. #159
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Ur ekonomisk synvinkel tror jag säkert en C1 är vinnare - helt klart. Det går säkert vrida fram och tillbaka men rimligtvis bör ju liten bil med enkel konstruktion vara billig att pendla med.

    Det har ju diskuterats tidigare i tråden.

    Jag förstår dom som pendlar i en C1 - det är billigt.

    För egen del - och detta är min åsikt - hade jag aldrig pendlat i en sådan bil. Jag hävdar bestämt att jag åker bekvämare och säkrare i min Og 9-3! (Har inga belägg för att Og 9-3 är säkrare, men rimligtvis bör väl storleken vara till fördel). Saaben blir helt enkelt en bra kompromiss mellan ekonomi och bekvämlighet enligt mig


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #160
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Ibland är man väldigt snål mot sig själv.
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Köpt ny bil=)
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-03-21, 01:51
  2. Köpt ng 9-5 på kvd
    Av svendufva i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 13:32
  3. köpt en 9-5 2,3t
    Av Turbogillis i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 19:17
  4. Vad är det jag har köpt?
    Av Wigglo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 22:30
  5. bil KÖPT!!
    Av delafonte i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •