Sidan 4 av 13 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 242

Ämne: Jag har köpt en röd bil i en Peugeot 107 automatique

  1. #61
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    TCS fungerar mycket bra på min 9-3 2005. Vilka bilar är det som TCS inte fungerar bra på?
    Alla 9-5 med TCS jag kört, i princip stryper den ju motorn så fort ett hjul spinner, "jättekul" när man kör i en rondell och gasar för att komma ur och det känns som någon vrider av tändningen och bilen sackar.. allt för att ett hjul spann minimalt.. Eller när man ska starta bilen i halka och inte kommer iväg för att TCS stryper motorn istället för att försöka fördela kraften.

    ESP'en TCS är HELT annorlunda (iaf på min 9-5 Aero '05, tror det är den enda saaben med ESP jag kört ordentligt, iaf i halka, har nog provkört några till inför evetuella köp som inte blev av), i rondellexemplet kan man märka att den kanske tappar LITE moment och att esplampan tänds, men bilen är fullt körbar, ska man iväg i halka tillåter den lagom mycket spinn men fördelar om kraften så man kommer iväg.

    Utanför ungarnas dagis finns det en parkering som snöröjs och halkbekämpas uselt, med TCS stängde jag av fanstyget varje gång det var halka, det gick helt enkelt inte att köra, med aeron är den på, enda anledningen att stänga av den är väl om man vill leka typ.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #62
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Saaben med automat drar 0,9 om jag kör riktigt snällt utan att vara i vägen på grund av låg hastighet. Men jag är väl som andra med momentstarka bilar och trampar ofta på vilket blir 1 liter/ mil. Alla mina 9-5 med automat har den förbrukningen. Jag körde 20 mil på 80-väg en sommar och då gick det ner till 0,8. Jag kör mest motorväg om dagarna. 16 mil om dagen måndag - fredag blir 352 mil/månad. 14 kr litern x 352 mil blir 4 928 kr.
    Automat (med momentomvandlare) är ju törstigare, det kan nog vara en deciliter milen extra.


    4 928 kr i bensin mot nu ca: 2 500 kr. Avbetalningen på bilen är inte 2 500 kr utan ca: 1 000 kr under ett antal år. Jag får det till en vinst på ca: 1 500 kr varje månad. Dock är planerna att 107:an ska vara betald till våren 2019 genom extra inbetalningar. Lägg sen till att jag inte betalar 291 kr i skatt varje månad utan 30 kr.
    I mitt fall så kör jag "bara" 10 mil om dagen, bilen drar ca 0.85 nu på vintern på jobbpendlingen (mindre på långkörningar), jobb 20 dagar per månad är 200 mil, gånger 0.85 är 170 liter (stämmer nog rätt bra, brukar tanka tre gånger i månaden), 170x14 = 2380, jag vet ju inte vad en trillingbil skulle dragit med mej som förare, men jag gissar på 0.6, det skulle ge 120l, gånger 14 = 1680:-, vilket ger en besparing på 700:-/mån i bränsle.

    Jag betalar ju "bara" 2626/år (efter senaste höjningen) vilket ger 218:-/mån, alltså 188:- mindre, alltså 888:- mindre, sen försäkring är ju svårt, men jag betalar inte speciellt mycket för saabarna.

    Inte att förglömma alls är ett problemfritt bilägande med en oerhört fräsch bil som är fullservad sedan den var ny. Räknar inte med några reparationer på många år även om det ju kan hända något. De gamla Saabarna är det alltid något med och jag är trött på det och därför gjorde jag som jag gjorde och jag kan inte annat än att vara nöjd nu efter över 100 mil i bilen!
    Jag önskar dej lycka till med de förhoppningarna, och även att vinna 10 miljoner på lotto ..Med andra ord, jag tror inte dina service och reparationskostnader för den bilen blir lägre, men det är ju ett lotteri, jag har ju kört ca 6000 mil med min Aero nu och i princip bara bytt bromsbackar bak, oljerören till oljekylaren och några lampor, just ja, ett begagnat lås till bakluckan också.. det är betydligt mindre än jag räknat med, och ändå surar jag över att behöva byta termostat nu snart ovch har ingen lust att betala tusenlappar för att en verkstad ska göra det utan tänker göra det själv för ett par hundralappar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #63
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Hur mycket lägre blir försäkringen på den röda plastraketen ?
    Jag har också haft ideer om att byta"ner" sig men jag betalar gladeligen för tysnaden på motorvägen.
    Min automatare med 2,0t drar 1,2 l/mil på etanol så man får manga på macken rätt ofta.
    Elbil är väl intressant om man kan få ner inköpspriset, annars får man väl inte ihop det ekonomiskt.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #64
    En orättvis jämförelse mellan en 107 och en 9-5. TS tar ingen hänsyn till kostnaden för passiv säkerhet eller komfort eller körglädje för den delen. Betvivlar starkt att kalkylen håller då den lilla motorn i Aygo/107 inte är känd för att vara snål eller stark: Räkna med 6L/100 km enl https://www.spritmonitor.de/de/ueber...=2&powerunit=2. Återkom gärna med facit!

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #65
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Jag tror inte silvertejps-Bosse bryr sig ett smack om sånt du.

    Jag har för övrigt en klasskompis med en Aygo som han månadspendlar 90 mil enkelt med, och han är nöjd. Visserligen är han ju dansk också så det förklarar en del, är du också dansk Bosse?

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  6. #66
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Citat Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx Visa inlägg
    Jag tror inte silvertejps-Bosse bryr sig ett smack om sånt du.

    Jag har för övrigt en klasskompis med en Aygo som han månadspendlar 90 mil enkelt med, och han är nöjd. Visserligen är han ju dansk också så det förklarar en del, är du också dansk Bosse?
    Lomhörd Dansk ?

  7. #67
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag har kört en aygo 3 cylindrig och dom funkar liksom även fiat 500 2 cylindrig.
    Det jag förvånas mest i denna tråd är att ingen nämner diesel i lite större kaross vilket jag hade valt med den typ av pendling.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #68
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Kör man så mycket som bosse gör så lönar sig nog diesel, speciellt en lite nyare/mindre som inte kostar >10k/år i skatt. (som vissa äldre dieslar gör..) ...Synd bara attd et rä så förbannat tråkigt, jag kör ju som sagt ca 10mil/dag, mestadels på lagom kurvig 70-väg, det gör ju att jag uppskattar en bil som är rolig att köra.. nånting ska man väl ha ut av att man tvingas sitta i bilen nästan 1.5h/dag ? ..har ju tidigare kört tvåsitsig sportbil, men tvingats nedgradera till fyrdörrars då jag numera måste skjutsa barn till och från dagis, och då blev det ju en 9-5 aero.. mitt förstaval var en Mitsubishi Lancer Evolution (Evo 6 eller nyare, vänsterstyrd givetvis), men plånboken satte stopp där.. (Jag funderar fortfarande på en impreza (GT eller högre) förvisso men dom är lite för rackliga i den prisklassen.. och boxer är djävulens egen motorkonstruktion.)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #69
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Finns det röd silvertejp? Då blir Bosse glad!
    Citat Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx Visa inlägg
    Jag tror inte silvertejps-Bosse bryr sig ett smack om sånt du.

    Jag har för övrigt en klasskompis med en Aygo som han månadspendlar 90 mil enkelt med, och han är nöjd. Visserligen är han ju dansk också så det förklarar en del, är du också dansk Bosse?

  10. #70
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Det finns hos Bosses hovleverantör: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Tejp/V...jp-2000017574/

    Fast det kan ju hända att långivaren har bilen som säkerhet och ställer krav på hur bilen repareras. Och kan påverka hur det ekonomiska utfallet blir när man inkluderar alla kostnader. Vi får se hur det verkliga utfallet blir, alla bilkalkyler brukar vara bättre på papper än i verkligheten.

    Sedan så ser jag det som att jag vill att bilfärderna ska var positiva upplevelser, och är beredd att betala lite extra för att trivas, speciellt som premien för att köra en trevlig Saab istället för billigast möjliga bil varje dag inte är särskilt betungande ekonomiskt. Därmed inte sagt att den här röda bilen är något sänke, men den är inte vad jag föredrar.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #71
    Alla bilar har sina fördelar och nackdelar och sen är det upp till var och en att tycka vad de vill. Jag kan sitta här i försvarställning och argumentera för min bil till klockorna stannar. Det ger ingenting för det är mina högst personliga åsikter och de kan ingen ta ifrån mig oavsett argument.

    Jag har ju köpt bilen efter moget övervägande och jag gjorde helt rätt tycker jag. Jag trivs mer och mer med bilen.

    Tillägger att det är märkligt hur ett intresse för Saab 9-5 bara kan falla platt till marken. Jag är inte intresserad alls längre faktiskt. Jag ska göra mig av med två av dem och behålla en bara för att den har dragkrok.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bosse99 den 2018-01-26 klockan 11:16.

  12. #72
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 689
    Kul att följa dina resor, på många sätt!

  13. #73
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Oavsett modern teknik osv. Är vikten på ekipagen inte helt oviktig.
    Om man tar hänsyn till krockvåldet som uppstår i en krock så skulle jag vilja sitta i den tyngre kärran.
    Mitt utlande är väll ovetenskaplig men baseras på det jag sett på olyckor. (Dvs på jobbet).
    Man ska råka ut för olyckan också. Vad är oddsen? Jag tycker att säkerhetsargument som baseras på bilens små format visserligen är relevanta i sak men får oerhört stora proportioner i diskussioner om små och stora bilar. En liten bil är en liten bil och detta är ett faktum. Trots detta så har min Peugeot 107 6 airbags och bältessträckare (i förarstolen). Det är aldrig någon annan i min bil mer än jag. Utvecklingen går framåt och deformationszonerna är visserligen små men kraft lägges vid tillverkningen på att få zonerna så effektiva som möjligt även på de flesta småbilar. 3 eller 4 (4 med alla airbags som inte var standard i alla bilar) i Euro NCAP tycker jag faktiskt är ett oerhört bra betyg för en superminibil. Om man går in mer noggrant i Euro NCAP så kan man se att det finns olika grader och den högsta är grön och godkänd.

    Nästa nivå är gul och tillfredsställande. Sen finns tre lägre nivåer. Att få en superminibil att få gult, tillfredsställande vad gäller förarens bröstkorg och grön, godkänd i huvudhöjd vid en krock så som Euro NCAP utför dem är inte alls dåligt. Olika poäng ges ut vid testerna och det är sammantaget av alla delmoment som till slut ger ett betyg. Toyota argumenterade mot NCAP för att i något test med någon bil som fick 3 så var det visst bara 2 poäng från en fyra. Jag antar att en bil som får 3,9 ändå klassas som 3 även om det ju är helt fel. De skulle haft en skala på 100 istället som bättre hade visat exakt vad bilen ifråga klarade i testerna.

    Jag kan ju argumentera att ren förarsäkerhet (som gäller i mitt fall då jag kör själv och ingen annan är i bilen) inte ska blandas i hop med hur det går för en fotgängare som jag kör på i 30 km/tim. Det är inte min säkerhet det gäller. Vidare är ju poängberäkning för bältespåminnare bra men om man alltid använder bältet så drar frånvaron av bältetespåminnare ner totalbetyget. Dock finns påminnaren i min bil på förarstolen. Det finns fler delmoment som inte direkt har med förarsäkerheten att göra.

    Graden av säkerhet kan ju också dras till sitt yttersta och då ska vi ju alla köpa en ny Volvo XC90 eller annan (med säkerhetsutrustning fullproppad stridsvagn) att köra omkring med men det kommer aldrig att hända.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-12-29 klockan 13:08.

  14. #74
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Jag tycker Bosse verkar ha gjort ett ekonomiskt vettigt val som han kan argumentera för trots att det inte borde behövas.
    Är också lite förundrad över stämningen i tråden, många gliringar på rad. Är pepparkakorna redan slut?

    Edit: För att förtydliga så ger jag inte mycket för småbilar, särskilt inte franska oavsett om de har 5S-ursprung eller ej. Det är ad hominem-dialogen jag motsätter mig. Diskutera saker och idéer, inte personer.

    8 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-29 klockan 22:56.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #75
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Jag tycker Bosse verkar ha gjort ett ekonomiskt vettigt val som han kan argumentera för trots att det inte borde behövas.
    Är också lite förundrad över stämningen i tråden, många gliringar på rad. Är pepparkakorna redan slut?
    Det är trots allt ett saab forum så lite skit får man tåla om man diskuterar andra märken.
    En av dom mest körglada bilarna jag ägt var en peugeot 306 s16 -94, helt galen väghållning.

  16. #76
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Jag tycker Bosse verkar ha gjort ett ekonomiskt vettigt val som han kan argumentera för trots att det inte borde behövas.
    Är också lite förundrad över stämningen i tråden, många gliringar på rad. Är pepparkakorna redan slut?


    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Alla bilar har sina fördelar och nackdelar och sen är det upp till var och en att tycka vad de vill. Jag kan sitta här i försvarställng och argumentera för min bil till klockorna stannar. Det ger ingenting för det är mina högst personliga åsikter och de kan ingen ta ifrån mig oavsett argument.

    Jag har ju köpt bilen efter moget övervägande och jag gjorde helt rätt tycker jag.
    Det är ju precis det som är charmen med bilvalsdiskussioner. Bil är (tillsammans med bostad) den svindyr sällanköpsvara men som för de flesta är ett måste i livet. Således tänker de flesta igenom sitt köp ordentligt innan de slår till för att välja den "perfekta" bilen.

    Trots det väljer folk olika märken och modeller (varför köper inte alla skoda octavia?). Och eftersom de smällt pengar motsvarande en livskonsumtion finöl eller mer är de beredda att argumentera för sitt val vilket lätt ger upphov till den typ av diskussion som bitvis varit i den här tråden - nämligen "jag förstår hur du tänker, men du har inte valt rätt. Mitt val är rätt val, för att ..." (och så följer en kavalkad av argument blandat med allmänt tyckande).

    Min tes går också att applicera på bostäder.

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Har också ägd en 306 , riktigt rolig bil o en av dom snyggare småbil .
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  18. #78
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Fast Bosse, om du läser NCAPs dokumentation så ser du att bilar bara jämförs i sin klass. En bil med "godkänt" resultat i miniklassen kan inte rakt av jämföras med en från stora klassen då testerna bara jämför en krock mellan 2 bilar i samma klass. Det innebär att en mindre bil inte alls behöver vara lika "säker" som en stor bil för att få godkänt. 107an är säkert rätt OK för att vara en liten bil, men i jämförelse med en stor bil är det troligen något helt annat.
    Nästa gång när du är ute och kör så skall du bedöma hur stor andel av svenska bilparken som har ungefär samma storlek som din 107a och hur många som är större, mycket större...

    Det är lockande att köra så litet och snålt som möjligt, men kör man mycket, jag pendlar ofta själv 5 mil till jobbet (och 5 hem igen) och har kört en del småbilar, men det hela faller när man inser att man är extremt utsatt i en liten bil så fort hastigheterna ökar över 50.

    En Pegga 107 mot en XC60 (vilket väl är den mest sålda bilen just nu) kommer på ingalunda vis sluta bra för den som sitter i 107an, det är liksom sånt som fysikens lagar bestämmer.
    Smart försökte lösa den ekvationen genom att göra bilen hård som en stålkula. Det kräver att man krockar med något som ger med sig, t.ex. en hyfsat stor bil med stor krockzon, och utnyttjar den andra bilens krockzon (kolla videon på youtube där de krockar en smart mot en S-klass, det säger en del) men kör man av vägen och in i en sten med en Smart så blir det pölsa inne i bilen, men bilen är osannolikt hel (kolla youtube-videon där de kör en Smart in i en betongvall i 110 knyck och dörren går att öppna efter smällen!)

  19. #79
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag respekterar Bosses val av bil och jag tror nog rent ekonomiskt så är det ett väldigt bra alternativ!

    Min egna åsikt i det hela är att jag varit positivt inställd till småbilar fram tills en Aygo krockade med en Volvo V60 i korsningen utanför jobbet. Kvinnan i Aygon dog och mannen i V60:n fick blåmärken. Aygon körde antagligen mot rött av misstag (vänstersväng) och blev påkörd höger fram av Volvon (tog alltså vänster fram på Volvon) som kom från andra hållet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #80
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    107an är säkert rätt OK för att vara en liten bil, men i jämförelse med en stor bil är det troligen något helt annat.
    Det är detta allting handlar om. Att kunna köra en ok liten bil av ekonomiska och praktiska skäl. Utan att behöva läsa argument mellan raderna som idiotförklarar en. Vad som inte framkommer alls är att vissa nog kan ha imageproblem av att ses av andra i en liten "söt" röd bil! Jag har inga problem alls för jag är säker i mig själv. Faktum är att jag valde just en röd även om en vit likadan bil hade lite lägre miltal. Jag säger till en kollega som också har en röd bil att "nu har vi likadana bilar". Han har en röd Ferrari ...
    Senast redigerat av Bosse99 den 2018-01-01 klockan 14:42.

Liknande ämnen

  1. Köpt ny bil=)
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-03-21, 01:51
  2. Köpt ng 9-5 på kvd
    Av svendufva i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 13:32
  3. köpt en 9-5 2,3t
    Av Turbogillis i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 19:17
  4. Vad är det jag har köpt?
    Av Wigglo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 22:30
  5. bil KÖPT!!
    Av delafonte i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •