Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bygga oljegrop i garage?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659

    Bygga oljegrop i garage?

    Jag håller på att renovera mitt gamla garage och började klura på om det inte vore bra att ha en smörjgrop. Har ni några bra tips på hur man gör?

    Antar att man får bila igenom betongplattan och sen gräva sej fram. Men hur får man stabilitet i gropen?

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag har det i mitt garage, men den är helt oanvänbar då den är så liten så att man i princip måste klättra ner i den först, och sedan låta nån köra bilen över gropen..

    I mitt fall gjorde förra ägaren den i samband med att garaget byggdes.

    Har du tillräcklig plats att göra den lång och typ en trappa upp ? hur tänkte du göra när den inte används ? min har ett lock konstruerat av kraftiga reglar som dels är så tungt att man måste vara minst två för att flytta det, dels har svällt så det inte går att få loss.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Jag har inte tänkt så mycket, om man gör den någorlunda smal så borde man väl inte behöva täcka över den? Eller det är kanske bäst om man har en dålig parkeringsdag

    Kanske en bra billyft är bättre och ungefär lika dyrt?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Det beror väl lite på hur man använder garaget i övrigt, om man har barn osv. Jag hade personligen hellre murat upp eller byggt nånting utanför garaget där man kan köra upp på för att kunna krypa under enkelt, om plats finns.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    659
    Det har jag tyvärr inte plats till. Fram tills nu har jag kört upp bilen på hemmagjorda ramper av reglar ute på gatan

    Mitt garage har jag aldrig använt som garage tidigare utan det har varit fullt av skit

    Det är inget dåligt grävjobb att göra en grop om man skall göra det med en spade inser jag.

Liknande ämnen

  1. Alm´s garage, ng9-3, og9-3, 9-5 och 99 Cab
    Av Aaaaaaalm i forum Projekt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 15:22
  2. Hur ser era garage ut.
    Av thimy92 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 18:45
  3. Bygga garage *luftsystem?*
    Av SaabAero i forum Projekt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 20:45
  4. Bygga garage
    Av ¤pia¤ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 11:55
  5. Ska bygga etanolmotor, bygga på turbo el. i-motorn?
    Av -94Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 16:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •