Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 242

Ämne: Jag har köpt en röd bil i en Peugeot 107 automatique

  1. #21
    Oavsett modern teknik osv. Är vikten på ekipagen inte helt oviktig.
    Om man tar hänsyn till krockvåldet som uppstår i en krock så skulle jag vilja sitta i den tyngre kärran.
    Mitt utlande är väll ovetenskaplig men baseras på det jag sett på olyckor. (Dvs på jobbet).

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Att tyngst är bäst är vetenskap.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    I min värld ser säkerhets-system-listan ut så här:
    1. ABS
    2. Airbag, ju fler desto bättre
    3. ESP
    4. Blind Spot-varning
    5. Autobroms, kanske
    Jäpp!
    Säkerhetsbälte ska nog in som 2:a eller tom 1:a. Om det skall vara med...
    §9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Att tyngst är bäst är vetenskap.
    .
    Vid en fullt elastiskt stöt, ja - d.v.s. när du krockar två stenar med varandra. Men om du krockar en sten med en skumgummiboll blir läget ett annat.

    Filmklippet från 5th gear är ganska talande: De krockar 1500kg volvo 940 med 1200kg renault modus och passagerarna i modusen mår betydligt bättre efter smällen tack vare deformationszonerna.

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Vid en fullt elastiskt stöt, ja - d.v.s. när du krockar två stenar med varandra. Men om du krockar en sten med en skumgummiboll blir läget ett annat.

    Filmklippet från 5th gear är ganska talande: De krockar 1500kg volvo 940 med 1200kg renault modus och passagerarna i modusen mår betydligt bättre efter smällen tack vare deformationszonerna.
    Tack vare årsmodell och utveckling?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    940 hade de väl köptin från Fred Flinta 😊

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Tack vare årsmodell och utveckling?
    Precis! Fram t.o.m. ca 90-talet var säkrare bilar = "mer och hårdare stål" där man ville skapa en så hård bur som möjligt runt passagerarna. Det är t.ex. därför og900 har en så lång motorhuv (99an uppfyllde inte amerikanska säkerhetskrav) och klarar takkrascher såpass bra.

    Sedan kom man på att det var fiffigare med ett lagom mjukt motorrum som knycklar ihop sig vid en smäll och därmed dämpar stöten samtidigt som själva kupén byggs för att inte tryckas ihop (som sker med modusen i 940-vs-modus-klippet).

    Så visst handlar det om teknikutveckling och en mindre modern bil kan vara säkrare än en stor gammal häck, lite beroende på vilken teknik de designades med.

    Just saab och volvo finns det gott om statistik från verkliga olyckor att hämta hos folksam där man inte tar hänsyn till fordonsstorlek (1=minst säker, 5=säkrast):
    volvo_folksam.PNGsaab_folksam.PNG107_folksam.PNG

    Där framgår det ganska tydligt att äldre bilar inte är lika säkra som nya och att tyngre bilar är säkrare än lätta bilar av samma generation, men det skiljer en hel del mellan olika märken och modeller beroende på när de anammade viss säkerhetsteknik. og9-5 var bland det säkraste man kunde köra när den kom 1997. Idag har den blivit omsprungen, men den står sig väldigt bra i "säkerhet jämfört med inköpspris"-klassen. Den är t.ex. säkrare än den 10 år yngre Peugeot 107.

  7. #27
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Ser ut som en trevlig liten bil du införskaffat.

    Aktiva säkerhetssystem kan rädda många från olyckor, men när olyckor ändå inträffar så är det viktigt att den passiva säkerheten är bra. Här ett tydligt (nåja) exempel på tung Ford Mustang mot lätt Peugot 107 där varken automatbroms, blind-spot warning eller ESP monterad i Peugoten gjort varken till eller från.

    https://youtu.be/-jU7Fqx3QFk
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #28
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Nja nu är det ju så att maskinellt är det Toyotas grejor. Och Toyota hade aldrig satt Toyotaemblemet på något de inte kvalitetsmässigt kan stå för. 95% av bilen är Toyota efter mina efterforskningar. 107:an är dock den snyggare av dem enligt mitt tycke.
    Jo, men det är fortfarande ett samarbete, och just att toyota har stöllt sina krav gör ju att det är hög kvalitet för att vara en fransk bil, men att C/P varit inblandade gör ju att kvaliteten är sänkt jämfört med vanliug toyotakvalitet

    Vanliga klagomål på aygo (och därmed de franska med antar jag) är ju att ljudnivån i kupen är väldigt hög och att den automatiska växellådan är dålig, det är ju som sagt en manuell låda med möjlighet till automatisk växlning så den växlar ganska hårt, vilket folk som gilalr automat klagar på. Det där med ljudnivån och att den drar lika mycket soppa som yaris har ju gjort att den blivit billig på begmarknaden då folk inser att dom lika gärna kan köra yaris då den är större, drar lika mycket och är mycket tystare.

    0,52 efter första tankningen. Och jag håller hastigheten plus lite till även på motorvägen. Bränsleräkningen varje månad kommer att halveras från 5 000 kr till 2 500 kr. Bara en sådan sak. Saabar är trevliga men oerhört törstiga. Skatten ligger på 360 kr på 107:an. Min 9-5 185 hk från 2001 kostar över 3 500 kr.
    Menar du att din 9-5 drar över litern ? mina drar just nu i skrivande stund 0.82 (2.0t) och 0.85 (aero), och båda har varit nere lägre (och högre förvisso). ..Sen har vi ju diskuterat skatterna förut, fattar fortfarande inte varför dina är så dyr i skatt, nog för att det är automat men ändå, mina kostar ju en tusenlapp mindre.

    En sak till: jag totalvägrar manuella lådor. De går fetbort och inget kan få mig att köpa en bil med kopplingspedal. Jag har köpt manuella bilar förr men bytt bort dem efter några månader just på grund av lådan med kopplingspedal.
    Jag är exakt tvärt om, jag tvärvägrar automatlådor, de går fetbort och inget kan få mej att köpa en bil med automat. jag har köpt automatbilar förr men bytt bort dem efter ett tag just på grund av lådan, varje gång har jag svurit på att aldrig köpa en automat igen. ..senast var det min merca.. fan vad less jag var på den, jag sålde den efter bara ett par månader, inte bara pga automat förvisso, det var en skitbil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Bilen är en -10. Jag går plus varje månad bara genom att inte köra Saaben utan 107:an istället. Detta trots en avbetalning varje månad.
    jag måste ju bara fråga, hur går den kalkylen ihop ?

    Alltså hur räknar du ? ..jag skulle ju i princip få köpa en bil som tillverkar besnsin om jag skulle lyckas med det

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Om vi bara pratar pengar så är ju småbilar i princip alltid bättre: Billigare i inköp och underhåll. Billigare slitagedelar. Däck kostar t.ex. ca 40% mindre för en 107a än en 9-5a.

    Sedan är det nog ganska individuellt vad man är beredd att betala för som bilägare. Det ska bli intressant atr höra en summering Bosse när du haft bilen ett tag!

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det går inte att jämföra en 9-5 och en 940, 9-5an är väsentligt säkrare. Saab var först i världen med deformationszoner i och med lanseringen av 9000, medan volvos 900-serie inte har det (940an är en faceliftad 740 som designades i skarven mellan 70- och 80-talet).
    En annat sätt att betrakta det är att 900:an (som i stort sett alla äldre bakhjulsdrivna bilar) är uppbyggd runt längsgående balksystem i golvnivå. Detta får oundvikligen resultatet att en kraftig frontalkrock viker motorrummets innehåll uppåt, in i kupén. 9000 och alla senare Saabar får sin huvudsakliga styrka av balksystemet som ligger ovanför drivaxlarna, med resultat att motorrummets innehåll tenderar snarare tenderar att vikas ner under bilen.

    I Fifth Gear-video ser man effekten, Volvons balkar pressas ner under Renaultens front, och så skulle sannolikt inte en krock med t.ex. en 9000 avlöpa. Däremot skulle Renaultens front mycket hårdare front fortfarande resultera i att intryckningen skulle bli mycket större i en 9000 än Renaulten - just denna typ av smällar är 9-5 klart bättre än 9000. ADAC dömde ju ut 9000 som krockosäker redan på 80-talet för att den var dålig på barriärtest. Folksams statistik visade dock att dessa syntetiskt test bara har begränsad påverkan på det totala olycksutfallet, i verkligheten är de flesta smällar inte så rena. Sannolikt skulle en 9-5 inte ha något stort problem i en likadan smäll med en sådan Renault.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Dessutom kan man väl säga att 9000 var ovanligt bra på grund av hur utvecklingen skedde. 940 var ju i princip samma konstruktion sen Amazon (nåja) så det gick som det gick. Hade de testat en Volvo 850 som väl fanns av samma årsmodell som 940in I testet så hade det kanske inte varit lika stor skillnad, om det ens hade varit någon fördel Renault.

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Om vi bara pratar pengar så är ju småbilar i princip alltid bättre: Billigare i inköp och underhåll. Billigare slitagedelar. Däck kostar t.ex. ca 40% mindre för en 107a än en 9-5a.
    Fast en mycket nyare småbil är ju inte billigare i inköp, troligen inte heller i underhåll, och jag tror knappast den spöar saaben i kostnad för slitagedelar, det baserar jag på att jag ägt fem japanska bilar av tre märken..

    Tror knappast det handlar om 40% på däcken heller, inte om vi snackar 15" på saaben, vilket de flesta kan ha.

    Sedan är det nog ganska individuellt vad man är beredd att betala för som bilägare. Det ska bli intressant atr höra en summering Bosse när du haft bilen ett tag!
    Visst är det så, det handlar ju om hur man prioriterar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    I min värld ser säkerhets-system-listan ut så här:
    1. ABS
    2. Airbag, ju fler desto bättre
    3. ESP
    4. Blind Spot-varning
    5. Autobroms, kanske
    ABS vill jag ha, men egentligen inte av säkerhetsskäl - i verkligt olycksutfall har den måttlig effekt, men en bil utan ABS kan vara rätt obehaglig i halka.

    AIrbag, ja. Men vissa bilar har större behov av den än andra, och just 9000 innan -93 med den klena låsningen av rattstången är rätt intressant - vid alla olyckstillbud jag råkat ut för i dessa så har jag alltid omedvetet tryck ner ratten i bottenläge vilket väsentligt ökar avståndet till den.

    ESP, tveklöst, då denna har möjligheter att räta upp kursen genom styrbromsning som föraren saknar. Samma sak här, olika bilar har olika stor nytta av den, ju sämre grundbeteende desto större behov.

    Blind Spot-varning är trevligt, javisst. Hur det påverkar verkligt utfall vet jag inte, finns det några siffror på det?

    Autobroms tror jag inte på alls, faktiskt. Inte så mycket för att systemen ofta inte gör riktigt vad de påstås göra, utan för att själva grundidén att ta hand om vissa delar av bromsbehovet men överlåta de mer komplicerade situationerna till en, i det läget oengagerad, människa rimligen resulterar i en totalt sett sänkt säkerhet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #34
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    [Har haft risbrännare med och delarnaär mkt dyrare än till mina premiumsaabar, likadant med däck och fälgkostnader

    QUOTE=GlennB;1467553]Fast en mycket nyare småbil är ju inte billigare i inköp, troligen inte heller i underhåll, och jag tror knappast den spöar saaben i kostnad för slitagedelar, det baserar jag på att jag ägt fem japanska bilar av tre märken..

    Tror knappast det handlar om 40% på däcken heller, inte om vi snackar 15" på saaben, vilket de flesta kan ha.



    Visst är det så, det handlar ju om hur man prioriterar.[/QUOTE]

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Autobroms tror jag inte på alls, faktiskt. Inte så mycket för att systemen ofta inte gör riktigt vad de påstås göra, utan för att själva grundidén att ta hand om vissa delar av bromsbehovet men överlåta de mer komplicerade situationerna till en, i det läget oengagerad, människa rimligen resulterar i en totalt sett sänkt säkerhet.
    Nja, det är väl inte det autobroms går ut på? Den bromsar inte till vardags, utan ska gripa in när föraren missat att göra det. Lite som ESPn, är du säker förare som aldrig får sladd behöver heller aldrig ESPn gripa in.

  16. #36
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    ESP håller jag med om, jäkligt skönt att ha. Har känt av den några ggr redan denna säsong på vägen till stugan.

    Kurvljus är rätt så bra oxå.

    Undrar hur mycket av allt vi radar upp som Bosse har i sin n lilla röda.

    Automatlåda är ett krav jag oxå har på nästa bil, plastraketen jag har är manuell, man tröttnar. Så ofta tar jag kärringas bil med automat om den råkar vara hemma vilket den tyvärr aldrig är...

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    En bra häst ska ha mycket havre!
    Småbilar är praktiska i städerna samt har man en ny så ingår nybilslukten.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av 164161413 Visa inlägg
    Det har hänt en hel del med säkerheten.
    Är inte säker på att en gammal 9-5 är säkrare än en nyare småbil.

    https://youtu.be/qBDyeWofcLY
    Kom volvo 940 utan airbags? hehe

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Nja, det är väl inte det autobroms går ut på? Den bromsar inte till vardags, utan ska gripa in när föraren missat att göra det. Lite som ESPn, är du säker förare som aldrig får sladd behöver heller aldrig ESPn gripa in.
    Skillnaden är att ESP kan göra saker som föraren inte kan, och inte lägger ner när det blir för komplicerat. Autobroms kan inte göra trick som föraren inte kan göra.

    Om den griper in (eller varnar) på saker som föraren missat så betyder det att det går att köra slarvigare, med förväntat resultat att man kör slarvigare. Resultatet blir då att de de situationer som autobroms inte räddar blir farligare, eftersom man då hanterar det sämre när man är avtrubbad.

    Ett annat problem är att vid tillbud är det långt ifrån alltid rätt att bromsa för att rädda situationen. Jag har varit med om mer om ett tillfälle (samtliga i halka, f.ö.) där det garanterat gått åt skogen om man (bara) bromsat, och även några enstaka tillfällen där det behövts gas för att dra bilen till rätt kurs (vilket inte fungerat med ESP, btw). Jag skulle vilja se en autobroms som kan göra en välkontrollerad stoppsladd...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Med tanke på hur dagens välutrustade åk ger många ägare svarta hål i plånboken pga sönderoptimerade motorer
    och all elektronik som egentligen kostar pissepengar men som man tar 10+ papp för om någon styrbox måste
    bytas undrar jag nog om inte den lilla röda bilen var ett riktigt bra köp. En enkel liten röd bil samt ägg mellan
    sula och gaspedalen när det är halt.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. Köpt ny bil=)
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-03-21, 01:51
  2. Köpt ng 9-5 på kvd
    Av svendufva i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 13:32
  3. köpt en 9-5 2,3t
    Av Turbogillis i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 19:17
  4. Vad är det jag har köpt?
    Av Wigglo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 22:30
  5. bil KÖPT!!
    Av delafonte i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •