Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 210111213 SistaSista
Resultat 221 till 240 av 242

Ämne: Jag har köpt en röd bil i en Peugeot 107 automatique

  1. #221
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Skönt det löste sig med kopplingen.

    Otur med läckande packbox eller beror det på typ övertryck i vhv el likn? De kanske inte konstaterade ngt spec.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #222
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Så upp på ramperna med framhjulen och oljebytet + filter var gjort på ca 20 min.
    Bifogad fil 12582
    Så det är så man ska använda ramperna - utomhusbruk på lite ostadig mark/dåligt väder!

    Har haft ramper länge i men använt dem 1-2 ggr då jag tycker de är rätt värdelösa i garaget.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #223
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Skönt det löste sig med kopplingen.

    Otur med läckande packbox eller beror det på typ övertryck i vhv el likn? De kanske inte konstaterade ngt spec.
    Antagligen ett fabrikationsfel i packboxen som visade sig först efter 10 800 mil. Vad jag vet är där noll oljetryck i en manuell växellåda som ju robotlådan i grunden är.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Så det är så man ska använda ramperna - utomhusbruk på lite ostadig mark/dåligt väder!

    Har haft ramper länge i men använt dem 1-2 ggr då jag tycker de är rätt värdelösa i garaget.
    På ett garagegolv kan jag tänka mig att ramperna kan kasa. Lite grus och jord och de står stadigt när man kör upp på dem. Det hjälper också att liksom slå in ramperna mot däcken innan man kör upp.

  4. #224
    Precis nybesiktigad röd plastraket! Inga anmärkningar alls. Inga synpunkter på dragkroken jag monterat vilket jag var lite nervös för. Bilen är inte registrerad för dragkrok och dragvikten är noll. Men dragkrok (som ej är EU-godkänd) finns att köpa och fästen för den finns på bilen. Kroken är en bastant historia på hela 17 kilo och ska klara 500 kilo så det är liksom inget smäck. Infästningen i bilen är ju dock inte för tunga släp och därav brasklappen "endast för cykelhållare".

  5. #225

    Tonade bakrutor

    Hej!

    Nu är bilen en riktig glidare med tonade bakrutor och 3 hk till fick jag minsann!
    Modellanpassad film valde jag för att slippa klippa.

    IMG_20190505_123846.jpg
    Senast redigerat av Bosse99 den 2019-05-05 klockan 17:02. Anledning: Rättar mig i ledet.

  6. #226
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Vad är det för solfilm som ger 3 hk mer ?!
    Låter smart.

  7. #227
    Billjud är det som gäller förnärvarande. En Atoto A6 pro är installerad och när jag är klar har jag 10 högtalare med delningsfilter och sånt och en subwoofer i denna lille bil. Jämfört med standardstereon med två högtalare.

  8. #228
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Vad är det för solfilm som ger 3 hk mer ?!
    Låter smart.
    Solfilm kanske gör att ac inte behöver jobba lika mkt? Gäller ju dock att ac kompressor kan jobba med variabel belastning o inte bara av o på.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #229
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    AC-kompressorer med variabelt deplacement är dyrare än vanliga "on/off". Exvis Volvo började med variabla i P2 (gamla S60/V70) (som i OG 9-5)
    men övergav dom och gick tillbaka till on/off + mjukvarukompensering "i gaspedalen" för att kunden inte skulle märka belastningsökningen
    pga cost-save. Om SAAB gjorde detsamma vet jag inte. Verkar konstigt att en billig bil skulle kosta på sig sådan lyx men man vet ju aldrig..
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  10. #230
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Verkar konstigt att en billig bil skulle kosta på sig sådan lyx men man vet ju aldrig..
    On/off är det som gäller i en Peugeot 107. Fungerar utmärkt även om det kan märkas vid acceleration att det går aningen trögare om kompressorn just då råkar jobba. Men då trampar jag lite till för att kompensera eller gör jag det inte och gillar läget bara. Det är som det är med 996cc, tre cylindrar, 68 hk och 97 Nm. 13 550 mil nu och jag startar bilen varje dag och kör mina 16 mil. 0,52 brukar förbrukningen ligga på. Snart kommer fordonsskatten som ju blir dryg att betala på 360 kr.

  11. #231
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Men trivs du med bilen ? Okey att plånboken växer men risken är att man sitter snett och får ont i ryggen

  12. #232
    Trivs utmärkt! Annars hade jag faktiskt inte fortsatt att köra bilen 16 mil varje dag sedan snart två år tillbaka. Jag hade bytt bil.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-08 klockan 20:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #233
    Vet inte om jag redan skrivit det men ännu ett hjullager fick bytas för ett tag sedan så nu har jag två nya lager fram. Folksam betalade men jag fick betala självrisk på 1 500 kr. Nya däck har jag köpt. Det blev vinterdäck att använda året om. 550 kr styck. Maskinskadeförsäkringen gäller inte längre eftersom bilen passerat 10 år. Så nu kommer bilen aldrig mer att gå sönder för det har jag bestämt!

  14. #234
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Det där med att köra vinterdäck året runt får du ta och tänka till om.

    Vinterdäck på sommaren kan vara riktigt farligt!!

    Har själv kört av vägen när jag var yngre i en bil jag precis hade köpt. Då satt det året runt däck på som det så fint heter. Bakänden släppte i en avfart helt utan förvarning. Dum som jag var så testade jag senare samma avfart i samma hastighet när jag hade fått på riktiga sommardäck. Då gick det utan problem.

    (Det var med en Og 900 turbo)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-08 klockan 20:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  15. #235
    Får du släpp i en kurva med vinterdäck på sommaren har du kört alldeles för fort. Och provar du igen med sommardäck bara för att så är det ju bara dumt som du själv skriver. Bromssträckan blir längre vid en panikinbromsning med vinterdäck men som sagt det är när det verkligen är panik men inte annars. Jämför man med gamla sommardäck utan mönster så är inte friska allround-däck så mycket sämre. Det finns året runt däck som är en blandning av sommargummi och vintergummi och de är sedan några år tillbaka godkända som vinterdäck även i Sverige och det är sådana jag har.

    För övrigt så närmar sig bilen nu 19 000 mil och jag bara kör vidare! Heja mig och Peugeot 107 med Toyotateknik!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-08 klockan 20:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #236
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Får gratulera dig till ett lyckat bilköp. Fast du har en bit kvar till mina körsträckor, har bara en bil som gått så lite...

    Däck med dåliga mönster är alltid dåliga, men sommardäck åldras inte så illa, friktionsgummi är en helt annan sak. Här har du om bromssträcka med nya friktionsdäck på sommarväg: https://www.expressen.se/motor/trafi...k-pa-sommaren/ (finns även mätningar i filmen nedan på detta, men med nya däck - skillnaden ökar drastiskt efter bara några år)

    Och det är inte bättre när vinterdäcken åldras och friktionen minskar. En bil som vi köpte kom med just gamla friktionsdäck som användes året runt, och det märktes att det var en akut risk att köra in i framförvarande om denne stod på bromsen. De var häpnadsväckande hala på sommarväg. För egen del kan man ju kompensera (lättare sagt än gjort, blir lätt famous last words där), men risken är ju att någon annan i trafiken antar att du kan stanna på en femöring. Eller att det plötsligt dyker upp ett oväntat hinder.

    Moderna premium allround-däck är bättre (så länge de är nya), men räkna inte med att dina däck är något att räkna med när det är isigt. Titta här (vid 3:55), detta är testat med olika nya däck ur Nokians sortiment på deras testbana, nya all-weather och europeiska vinterdäcken har dubbla bromssträckan jämfört med riktiga vinterdäck: https://youtu.be/lplaTRkPjTg?t=235

    (Har du blankis med vatten på, vilket inte testas i filmen, så ser alla andra däck ut som leksaker jämfört med dubbat.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #237
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Känner en som har en sån här bil fast en i toyota utförande. Jag kan förstå om man köper en sådan för renodlad stadtrafik och kanske måste använda den istället för cykel när det är dåligt väder men i övrigt är dom närbesläktade med mopedbilarna. Har man begränsad ekonomi eller inget bilintresse så har jag full förståelse men som krocksäkerhet och bekvämlighet samt bilintresserad anser jag denna typ av bil helt oinstressant.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #238
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Känner en som har en sån här bil fast en i toyota utförande. Jag kan förstå om man köper en sådan för renodlad stadtrafik och kanske måste använda den istället för cykel när det är dåligt väder men i övrigt är dom närbesläktade med mopedbilarna. Har man begränsad ekonomi eller inget bilintresse så har jag full förståelse men som krocksäkerhet och bekvämlighet samt bilintresserad anser jag denna typ av bil helt oinstressant.
    Jag har kört med min i 12 000 mil på landsvägen inkl motorväg under 3,5 år. Jag har ett bilintresse och är inte fattig på något vis men det finns en gräns för vad de ska kosta att köra 16 mil/dag och det var därför jag gick ifrån Saab. Krocksäkerheten är mindre men ändå helt ok med alla säkerhetshöjande attiraljer såsom ABS, antispinn, antisladd och sex airbags. Jämförelsen med en mopedbil är enbart patetiskt.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #239
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ja, jämförelsen med mopedbil är bara trams. 925kg Peugeot 107 med 3 Euroncap-stjärnor mot 425kg mopedbil som som bäst får 1 stjärna i Euroncap - jag vet ju vilken helst sitter när jag skulle krocka:

    Aixam microcar
    Toyota Aygo (syskonet till 107)

  20. #240
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Det där med att köra vinterdäck året runt får du ta och tänka till om.

    Vinterdäck på sommaren kan vara riktigt farligt!!

    Har själv kört av vägen när jag var yngre i en bil jag precis hade köpt. Då satt det året runt däck på som det så fint heter. Bakänden släppte i en avfart helt utan förvarning. Dum som jag var så testade jag senare samma avfart i samma hastighet när jag hade fått på riktiga sommardäck. Då gick det utan problem.

    (Det var med en Og 900 turbo)


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Det där med att släppa helt utan förvarning har inte särskilt mycket med vinter eller sommardäck att göra utan om däckets konstruktion, kvalitet och om det passar ihop med bilens egenskaper. Har kört t ex medeldyra Kumho sommardäck på BMW som alltid varnade i tid och gav mycket god vägkänsla vilket gjorde att man alltid kunde köra precis på gränsen oavsett hastighet. Som jämförelse har jag upplevt svindyra toppdäck (sommar igen) från Goodyear på Saab som inte varnade alls utan var fullt grepp med känsla av kontroll, till inget grepp alls, som is, inom kanske 2km/h, repeterbart i samma kurva. Första gången det hände var det tur/skicklighet att man låg rätt i kurvan från början så det fanns plats att räta upp ekipaget.

    Hade Pirelli dyra men usla vinterdäck på en BMW 3-serie, som också var lömska när det började gå fort. Väldigt dålig återkoppling trots att den bilen generellt sett var mycket bra på det. Goodyear åretruntdäck på Audi fyrhjulsdrivet var en dröm både sommar och vinter, och man kunde alltid lita på väggreppet.

    Nuvarande 9-5 har jag Michelin sommar på som jag tycker fungerar utmärkt. Nyaste Hakka 9 vintertid som är konsekventa men för dåliga i djup snö för att vara ett så dyrt och ett så pass välrenommerat däck. De olikformade, speciella dubbarna är dock det bästa jag haft på ren is.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

Liknande ämnen

  1. Köpt ny bil=)
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-03-21, 01:51
  2. Köpt ng 9-5 på kvd
    Av svendufva i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 13:32
  3. köpt en 9-5 2,3t
    Av Turbogillis i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 19:17
  4. Vad är det jag har köpt?
    Av Wigglo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 22:30
  5. bil KÖPT!!
    Av delafonte i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •