Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta oljetrycksgivare OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Byta oljetrycksgivare OG9-3

    Hej! Jag har en 9-3 från 99 som nyss fått bytt oljetråg, oljesil och filter osv. När jag svänger skarpt till höger så lyser oljelampan till för att sedan slockna när det jämnar ut sig. Funderar på om det är givaren som är dålig, hur byter man den? Tack!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Bytte du några O-ringar?
    Låter som den suger luft

    Givaren sitter illa till bakom startmotorn tyvärr

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Och brukar aldrig ge sig. Att yta givaren är bara ett desperat sista hopp om att det inte är något allvarligare.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Det är ju inte säkert att du bara har problem när du svänger! Det kan i värsta fall vara så att du har för lågt oljetryck även när du åker rakt fram men att trycket då håller sig över 0,3-0,55 bar. Dvs över det tryck som oljetryckslampan börjar lysa.

    Om allt är som det skall vara har du ett tryck på (B204) ca 2,7 bar med 10W30-olja vid 2000rpm och 80 grader på oljan.

    Oljetryckslampan är ett mycket trubbigt instrument att lita på när det gäller oljetrycksproblem.

    Det är därför som jag alltid monterar in en oljetrycksmätare på alla mina bilar. Då har jag full koll på oljetrycket vid alla situationer
    På Min og9-3Aero har jag satt dit en adapter vid oljefiltret för att kunna montera dit givaren http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-2000030749/ . Jag försökte först att montera dit givaren vid ordinarie givares plats men men det är ju trångt så jag gav upp efter ett tag.
    Och så har jag satt oljetrycksmätaren med en sådan här hållare vid vänster A-stolpe http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...mm-2000016562/

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Okej! Kan det vara oljepumpen som är sliten? Allt är bytt hos mekonomen så borde vara rätt gjort

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Först så är du varmt välkommen till STCS


    Borde?
    Ja det kan man tycka men ibland gör de bara exakt vad man ber om så det kan bero på hur du formulerade din beställning av jobbet.
    En verkstad erfaren av märket föreslår förmodligen jobb som är smarta att göra samtidigt om det ändå rivs.
    Det är arbetstiden som är dyr.

    Sedan om vi backar till början, vad var anledningen till att bilen lämnades till verkstad?
    Hade du ett problem eller var det rengöring i förebyggande syfte?

    Det finns 3st o-ringar som man absolut bör byta eftersom de kostar några kronor men det är ett omfattande jobb att bara byta dem.
    Jag har beskrivit det ett flertal gånger med art.nr etc.
    Bl.a. här -> Länk
    Denna länk innehåller även tips på renoveringssats för oljepumpen m.m. om det skulle behövas.
    Och på denna bild -> Länk ser du dem som nr 16 & 13

    Så första frågan till verkstan är om de bytte dessa.

    Oljepumpen kan ju vara sliten men då borde du haft problemet innan tycker jag.
    Att mäta oljetrycket borde ge en fingervisning om var problemet finns.
    Och oljepumpen kommer man åt från höger hjulhus.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-12-16 klockan 11:51. Anledning: Långt tillägg med mer tips
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej! Ursäkta sent svar.
    Jag lämnade in bilen för att oljetråget sprack när jag skulle göra oljebyte. Inga som helst problem med bilen innan bortsett från att ägaren före inte hade bytt olja på 2 år..

    - - - Uppdaterad - - -

    Oljelampan kommer som sagt endast vid högersvängar och när motorn är varm. Kommer aldrig vid start då oljan är tjockare.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Givare är ingen fel på man ser att den fungerar och visar förrlåg
    tryck och som alla skrev innan dit fel liger inte där. Mät trycket
    så vet du lite mer dvs får bekräfttad att givare är ok och nu återstår
    den svåraste.
    Givare sitter nästan i mitten av motor och är inte känslig för v-h svängar
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. ang oljetrycksgivare...
    Av Speedy_00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 13:24
  2. Oljetrycksgivare?
    Av -Ncs- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 21:38
  3. Byta oljetrycksgivare??
    Av Börne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •