Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Nyckelproblem OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Nyckelproblem OG9-5

    Hej.
    Har nyligen blivit saab ägare, och har tyvärr bara en nyckel.
    När jag gick igenom bilen vid köpet så fungerade centrallåset med fjärrkontroll utmärkt, men efter att ha kört hem bilen
    så slutade fjärren fungera helt, inga knappar fungerade.

    Det gick ett par dagar tills jag fick tag på en nytt batteri till fjärren (CR1632). Testade fjärren några gånger under tiden, ingen respons.
    Jag satte i det nya batteriet och efter nån minut (!) så började fjärren funka. Skönt tyckte jag.
    Någon dag senare körde jag en sväng, och efter detta funkade fjärren återigen inte..

    När jag mätte spänningen på mitt nya batteri (obelastat) så visade den ca 3.0 V (det var 3.3V när jag stoppade i det i nyckeln).
    Hur som helst, fjärren stendöd.

    Sedan plockade jag isär nycklen och rengjorde kontakterna under knapparna osv, samt bytte till ytterligare ett nytt batteri.
    Nu tycks den fungera, men jag är rädd att den kommer lägga av igen.
    Nu till frågorna;

    1. Känns problematiken igen? Batterikontakten i nyckeln verkar inte vara lödd mot kretskortet, istället ser det ut som gammal kyspasta eller liknande..?
    2. Sitter elektroniken för immobizren i själva nyckeln eller sitter den i samma kretskort som fjärren? Jag har alltid antagit att RFID delen är isolerat från fjärrkontrollen.
    Hur fungerar det med att köpa en ny nyckel på ebay och flytta över elektroniken dit? Erfarenheter?
    3. Vart vänder man sig annars för att få hjälp att få fram en originalnyckel?

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Välkommen,

    Det är inte så att radion fortsätter att spela när du tar ur nyckeln? Brukar bero på att tändningslåset inte "hoppar upp" som det skall när nyckeln tas ur. Hoppar inte låset upp går det inte att fjärrlåsa.

    Så länge du har en fungerande nyckel så kan du "gifta in" en till. Kolla i din instruktionsbok vilken knapp du trycker på för att se hur många nycklar bilen har i sitt minne. Du kommer få fler svar här snart som beskriver vad du kan göra.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Låter som ett klassiskt fall av tändningslås som inte ploppar upp! Kolla det först.

    När det är löst vill du nog köpa en nyckel till ändå. Tappar du din enda nyckel blir det jobbigt (=dyrt) då inprogrammering av nycklar kräver en fungerade nyckel.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Och är det ett märkesbatteri, varta till exempel? Sägs göra skillnad.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Välkommen,

    Det är inte så att radion fortsätter att spela när du tar ur nyckeln? Brukar bero på att tändningslåset inte "hoppar upp" som det skall när nyckeln tas ur. Hoppar inte låset upp går det inte att fjärrlåsa.

    Så länge du har en fungerande nyckel så kan du "gifta in" en till. Kolla i din instruktionsbok vilken knapp du trycker på för att se hur många nycklar bilen har i sitt minne. Du kommer få fler svar här snart som beskriver vad du kan göra.

    /Fred
    Det är möjligt att det har hänt nu när du säger det, men när jag testar nu så stänger radion av varje gång. Det kanske är glapp och bara sker ibland.
    Hur som helst om fjärren slutar funka igen så testar jag sätta i nyckeln i tändningslåset och vrider till on, sen tillbaka och tar ur den,, upprepar detta ett par gånger.
    Tack för svaret.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Och är det ett märkesbatteri, varta till exempel? Sägs göra skillnad.
    Absolut! Biltema
    Får väl testa Varta också då om problemet kommer tillbaka..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Låter som ett klassiskt fall av tändningslås som inte ploppar upp! Kolla det först.

    När det är löst vill du nog köpa en nyckel till ändå. Tappar du din enda nyckel blir det jobbigt (=dyrt) då inprogrammering av nycklar kräver en fungerade nyckel.
    OK. Vart vänder jag mig och vad kan det tänkas kosta..? Jag tycker även låset på förarsidan är aningen trögt..

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    - När jag mätte spänningen på mitt nya batteri (obelastat) så visade den ca 3.0 V (det var 3.3V när jag stoppade i det i nyckeln).
    Dette er ikke normalt etter så kort tid og kan skyldes unormal "hvilestrøm" i fjernkontrollen eller dårlig batteri. Spenningen, ubelastet, burde fortsatt være ≥3,15V.

    Etter batteribyttet må opplåsingsknappen på fjernkontrollen trykkes (ved bilen) minst 4 ganger for synkronisering med mottakeren.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Dette er ikke normalt etter så kort tid og kan skyldes unormal "hvilestrøm" i fjernkontrollen eller dårlig batteri. Spenningen, ubelastet, burde fortsatt være ≥3,15V.

    Etter batteribyttet må opplåsingsknappen på fjernkontrollen trykkes (ved bilen) minst 4 ganger for synkronisering med mottakeren.
    Nej, jag reagerade också på det. Även om det inte är ett märkesbatteri så ska inte spänningen sjunka så fort. Det var lite gegga från tidigare batteriläcka i fjärren som jag
    rengjorde. Det kan ha varit någon läckström. Förhoppningsvis är det åtgärdat i samband med att jag rengjorde den.
    Annars funderar jag på om det kan vara något liknande tråden http://forum.saabturboclub.com/showt...er-9-3-2003-SS som du har skrivit i tidigare. Det rörde dock en 9-3 men samma årsmodell.

    Synd att det inte finns någon lysdiod på fjärren som indikerar att den skickar signal.

    Fjärren funkar dock fortfarande.. Håller tummarna :

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Lär vara t-låset. Stäng inte av radion utan den skall slockna när nyckeln tagits ur,annars sitter problemet som tidigare skrivits i t-låset. På en saab 9-5 behövs det inte att "synkronisera" nyckeln efter batteribyte då den inte arbetar med "rullande kod" som gamla opel v.a.g m.m utan varje sändare har en individ specifik signal. Mvh

  10. #10
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av hassemeck Visa inlägg
    - då den inte arbetar med "rullande kod"
    Det gjør den - og synkronisering av nøkkel er av den årsak en del av prosedyren ifm. batteribytte i den.

    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    - Jag satte i det nya batteriet och efter nån minut (!) så började fjärren funka.
    Dette kunne være et tegn på at synkronisering kanskje ikke ble utført ved dette batteribyttet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Fjärren har funkat klockrent fram till idag. Inget problem med tändningslåset. Det enda jag kan tänka mig är att jag monterade en barnstol och då sköt passagerarstolen framåt / bakåt. Jag minns att jag läst att mottagaren för fjärrkontrollen sitter mellan stolarna och funderar på om det kan ha ett samband. Någon som har info om exakt var den sitter samt om det går någon kabel i närheten av passagerarstolen som skulle vara utsatt och kanske ligger och glappar?

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Den sitter längst bak i mittkonsolen, väl skyddad.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Den sitter längst bak i mittkonsolen, väl skyddad.

    /via Tapatalk
    Tack.
    För att hålla er uppdaterade;
    Jag bytte nu batteri igen och denna gången till ett Varta batteri från mekonomen.
    Tidigare har jag använt två batterier från biltema då de såldes i tvåpack.

    Fjärren började nu funka perfekt redan från början.
    Spänningen i det gamla batteriet var 2.8 V obelastad, efter endast 2 veckors användning i nyckeln.
    Så antingen är det något i nyckeln som drar ut batterierna, eller också är biltemas CR1632 batterier rena skiten.

    Jag återkommer i denna tråden längre fram med besked...

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Det finns ett mycket bra test man kan göra på små crXXXX batterier.
    Man kan även se om det är någon fart/kraft i begagnade.
    Jag är långt ifrån någon amatör när det gäller elektronik men när en vän visade detta så kände jag mig dum.

    Testet går ut på ställa mätinstrumentet på ampere gärna 1ah eller 500mah om man nu har det.
    Sen är det bara att testa batteriet i 2-3 sekunder och kolla strömstyrkan för att se hur fort den faller.
    På cr2032 så ska det minst vara 100mah men gärna mer.
    Ett dåligt batteri som mäter över 3v kan då man testar bara ge 20mah och då vet man att det är kasst.
    Jag har inte testat på ett cr1632 men det bör nog ligga på ca 100mah.
    OBS! detta test kortsluter batteriet så kör max 2-3sekunder

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    - eller man teste iht. spec; datablad forefinnes fra de fleste seriøse batteriprodusenter, eksempelvis slik: https://products.varta-microbattery....ets/DS6032.pdf
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Det finns ett mycket bra test man kan göra på små crXXXX batterier.
    Man kan även se om det är någon fart/kraft i begagnade.
    Jag är långt ifrån någon amatör när det gäller elektronik men när en vän visade detta så kände jag mig dum.

    Testet går ut på ställa mätinstrumentet på ampere gärna 1ah eller 500mah om man nu har det.
    Sen är det bara att testa batteriet i 2-3 sekunder och kolla strömstyrkan för att se hur fort den faller.
    På cr2032 så ska det minst vara 100mah men gärna mer.
    Ett dåligt batteri som mäter över 3v kan då man testar bara ge 20mah och då vet man att det är kasst.
    Jag har inte testat på ett cr1632 men det bör nog ligga på ca 100mah.
    OBS! detta test kortsluter batteriet så kör max 2-3sekunder
    Ok, du menar "mA". Ska ha det i åtanke nästa gång

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Jag måste nu tyvärr meddela att problemet med fjärren är tillbaka. Det verkar som att den förbrukar ett batteri på ca 2-3 veckor, oavsett märke på batteriet..

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Men har du verkligen inte fixat en nyckel till?

    Iaf en sändare från skroten borde vara det minsta och gifta in.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Låter som ett klassiskt fall av tändningslås som inte ploppar upp! Kolla det först.

    När det är löst vill du nog köpa en nyckel till ändå. Tappar du din enda nyckel blir det jobbigt (=dyrt) då inprogrammering av nycklar kräver en fungerade nyckel.
    Just det du bör göra direkt om din nyckel fortfarande fungerar....

    Du har två möjliga lösningar. Rätt och fel.

    Rätt)
    som är den flera redan rekommenderat, är att skaffa en eller ännu hellre två nya nycklar (elektronikdelen är det viktiga) och snarast möjligt programmera in dem tillsammans med den du har. Problemet löst. Bäst är att skaffa två och slänga(eller försöka reparera) den gamla felaktiga.
    Fel)
    är att försöka göra något annat än "Rätt)" eller att endast byta batteri på den enda fjärren du har.

    Varför? Jo, när den enda du har ger upp får du så stora och dyra problem att du tycker det är skitbilligt att skaffa två nya(beg) nycklar.

    Eländet finns beskrivet flera gånger redan här på forumet. Så jag upprepar inte.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Ny uppdatering;
    Fjärrkontrollen började fungera igen, funkade nån vecka.
    Sen har den fungerat sporadiskt.
    Jag har inte haft tid att skaffa någon extra nyckel, men jag är rätt säker på att det inte är fjärrkontrollen som är probemet.

    När nyckeln har slutat fungera så kan jag nämligen rycka ur säkring F5 vid förarplatsen så börjar den fungera igen.
    Nyckeln fortsätter fungera även efter att jag satt tillbaka den.

    Det intressanta är att med särkinger urtagen så tycks allt annat fungera normalt, förutom att stereon inte sänger av sig när man tar ur nyckeln.

    Det vore intressant att veta om detta är normalt? Jag vet att det suttit larm i bilen innan jag köpt den. På ett av verkstadsbesöken så har de dock tagit bort larmet.

Liknande ämnen

  1. Nyckelproblem 9-5 -07
    Av MattA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-08-27, 05:58
  2. Nyckelproblem
    Av Bengt-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 23:18
  3. Nyckelproblem
    Av Lakeflower i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 19:52
  4. Nyckelproblem!
    Av jonte_j i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •