Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Nyckelproblem OG9-5

  1. #21
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 930
    Om dette er normalt eller ikke skal jeg ikke ha noen bastant mening om, men F5 skal spenningssettes med tenningsnøkkelen i posisjon "LOCK" (dreid fra "OFF") og skal så bli spenningsløs når nøkkelen trekkes ut.

    Kontrollér, når fjernstyringen ikke fungerer, at F5 er uten spenning (på begge punktene) når nøkkelen ikke er satt i tenningslåset. Er det da spenning over sikringen ligger problemet i ene kontakten til kontaktsettet under låset.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    143
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Om dette er normalt eller ikke skal jeg ikke ha noen bastant mening om, men F5 skal spenningssettes med tenningsnøkkelen i posisjon "LOCK" (dreid fra "OFF") og skal så bli spenningsløs når nøkkelen trekkes ut.

    Kontrollér, når fjernstyringen ikke fungerer, at F5 er uten spenning (på begge punktene) når nøkkelen ikke er satt i tenningslåset. Er det da spenning over sikringen ligger problemet i ene kontakten til kontaktsettet under låset.
    Spänningen ligger på 0,3 V (dock osäker på om det var närr fjärrkontrollen fungerade eller inte).
    Med så låg spänning bör det väl inte vara kontakten som är dålig? Kan det vara TWICE-enheten?


    FÖRLÅT! Det ska vara 0.03 V
    Senast redigerat av pacmyc den 2018-04-09 klockan 22:12.

  3. #23
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 930
    OM denne målingen var med fungerende fjernkontroll, vil jeg mene det er en indikasjon på problemer med denne kontakten i kontaktsettet.

    Ta en ny måling/kontroll når du er helt sikker på at fjernkontrollen ikke fungerer, dvs. kontakten skal være åpen. TWICE tror jeg du skal vente med å tenke på inntil du har fått en "verifisert" måling av kontakten.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 837
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Tack.
    För att hålla er uppdaterade;
    Jag bytte nu batteri igen och denna gången till ett Varta batteri från mekonomen.
    Tidigare har jag använt två batterier från biltema då de såldes i tvåpack.

    Fjärren började nu funka perfekt redan från början.
    Spänningen i det gamla batteriet var 2.8 V obelastad, efter endast 2 veckors användning i nyckeln.
    Så antingen är det något i nyckeln som drar ut batterierna, eller också är biltemas CR1632 batterier rena skiten.

    Jag återkommer i denna tråden längre fram med besked...
    Så stor är skillnaden inte med Biltema batterier, även om jag också föredrar märkesbatterier.

    Om du haft en batteriläcka så beror ditt problem att batteriet drar ur ganska säkert på att du fått strömläckage på kretskortet eller via membranskivan, med de låga energierna som används behövs inte mycket. För att bekräfta kan man mata elektronikenheten med yttre strömkälla och mäta strömförbrukningen, den ska dra så lite att en normal multimeter visar 0 (långt under 1uA - man måste ställa multimetern på Spänning, dvs. med shunt högt upp i Mohm-området, för att få utslag).

    För att komma åt komponentsidan ordentligt måste man ta isär elektronikenheten, men den sitter med ledande lim bakom de värmepressade delarna av kåpan som funderar som nitar. Att ta isär och återställa så det blir bra är inte enkelt. Det enda rimliga alternativet är att dränka hela elektronikdelen i riktig elektronikrengöring som är tänkt att driva ut all fukt, och sedan kan avdunsta utan att lämna rester, men det behövs lite tur och kan komma att behövas många ggr för att det ska fungera - elektrikenheten är relativt tät, så den är svår stt spola.

    Istället, speciellt som du behöver en nyckel till, så föreslår jag att du skaffar två nya elektronikenheter på skroten utöver en ny fysisk nyckel med rätt kod hos en Saab-ÅF, och får de nya enheterna inkodade. Inkodning av en eller flera elektronikenheter är samma procedur - man rensar allt och lägger in alla nycklar (elektronikenheter) på nytt. Returbilen tar 100:- per nyckel, de brukar ha ett bra lager.

    Transpondern sitter på samma kort som fjärren, men är elektriskt helt separat, och går enbart på instrålad energi. För att koda in de nya nycklarna räcker det att transponderdelen på den gamla fungerar, dvs. den batteridrivana delen behövs inte för detta. Procedurmässigt är det nog enklast att behålla den gamla transponderna i den existerande nyckeln och programmera båda nya elektronikenheterna genom att använda båda i snabb följd i den nya fysiska nyckeln, utan att sätta fast dem ordentligt.

    Utöver detta låter det som du har problem med tändlåset (standardfelet är att det inte hoppar upp, detta som en följd av nersmutsning i låscylindern, men det finns andra fel som troligen i ditt fall), men oavsett detta så har du ett problem med fjärren om den drar ur batteriet så snabbt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    143
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    OM denne målingen var med fungerende fjernkontroll, vil jeg mene det er en indikasjon på problemer med denne kontakten i kontaktsettet.

    Ta en ny måling/kontroll når du er helt sikker på at fjernkontrollen ikke fungerer, dvs. kontakten skal være åpen. TWICE tror jeg du skal vente med å tenke på inntil du har fått en "verifisert" måling av kontakten.
    Spänningen är konstant 0,03 - 0,04 V över säkringen oavsett om fjärrkontrollen fungerar eller ej. Dock upptäckte jag nu att 10 A säkringen under huven för larm / AC
    låg på ca 4-5 V när fjärren fungerade, och sedan gick upp till 12 V när den fungerade. Detta kan vara en slump men jag ska fortsätta testa / mäta varje gång jag är i garaget.

    Jag får även upp ett varningsmeddelande i SID:en om att parkeringshjälp ej fungerar, trots att de faktiskt fungerar (hra dock ej testat om alla givarna fungerar).

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    143
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Så stor är skillnaden inte med Biltema batterier, även om jag också föredrar märkesbatterier.

    Om du haft en batteriläcka så beror ditt problem att batteriet drar ur ganska säkert på att du fått strömläckage på kretskortet eller via membranskivan, med de låga energierna som används behövs inte mycket. För att bekräfta kan man mata elektronikenheten med yttre strömkälla och mäta strömförbrukningen, den ska dra så lite att en normal multimeter visar 0 (långt under 1uA - man måste ställa multimetern på Spänning, dvs. med shunt högt upp i Mohm-området, för att få utslag).

    För att komma åt komponentsidan ordentligt måste man ta isär elektronikenheten, men den sitter med ledande lim bakom de värmepressade delarna av kåpan som funderar som nitar. Att ta isär och återställa så det blir bra är inte enkelt. Det enda rimliga alternativet är att dränka hela elektronikdelen i riktig elektronikrengöring som är tänkt att driva ut all fukt, och sedan kan avdunsta utan att lämna rester, men det behövs lite tur och kan komma att behövas många ggr för att det ska fungera - elektrikenheten är relativt tät, så den är svår stt spola.

    Istället, speciellt som du behöver en nyckel till, så föreslår jag att du skaffar två nya elektronikenheter på skroten utöver en ny fysisk nyckel med rätt kod hos en Saab-ÅF, och får de nya enheterna inkodade. Inkodning av en eller flera elektronikenheter är samma procedur - man rensar allt och lägger in alla nycklar (elektronikenheter) på nytt. Returbilen tar 100:- per nyckel, de brukar ha ett bra lager.

    Transpondern sitter på samma kort som fjärren, men är elektriskt helt separat, och går enbart på instrålad energi. För att koda in de nya nycklarna räcker det att transponderdelen på den gamla fungerar, dvs. den batteridrivana delen behövs inte för detta. Procedurmässigt är det nog enklast att behålla den gamla transponderna i den existerande nyckeln och programmera båda nya elektronikenheterna genom att använda båda i snabb följd i den nya fysiska nyckeln, utan att sätta fast dem ordentligt.

    Utöver detta låter det som du har problem med tändlåset (standardfelet är att det inte hoppar upp, detta som en följd av nersmutsning i låscylindern, men det finns andra fel som troligen i ditt fall), men oavsett detta så har du ett problem med fjärren om den drar ur batteriet så snabbt.
    Stort tack för ditt utförliga svar.
    Jag ska ordna en extra nyckel men det kommer annat emellen hela tiden.
    Jag tror dock ändå inte att det är nyckeln som är problemet då jag kan få den att fungera genom att koppla bort en säkring (F5) och sätta tillbaka den igen i bilen.
    När det gäller spänningsfallet; Biltema batteriet såldes i tvåpack. Efter ett par veckor hade spänningen i det första batteriet sjunkit rejält, då bytte jag till biltema batteri nr 2. Det hände samma sak med detta batteri. Sedan skaffade jag ett GP batteri som jag fortfarande kör på.
    När jag började få tillbaka problemen så mätte jag spänningen på detta batteri och den låg på 3.3 V.

    Jag plockade tidigare isär nyckeln och precis som du säger var den limmad med elektriskt lim. Den var även full med kladd som jag fick bort.
    Men ja, jag ska skaffa en till nyckel / fjärr

    När man köper ny nyckel hos Saab, kopierar dom då den gamla nyckeln eller kan kan dom göra en ny med hjälp av t.ex. chassinummer? Den gamla nyckeln är nämligen rätt sliten.

    Tändlåsproblemet som du beskriver hade jag också men jag plockade ur cylindern och lät den bada i bensin över natten, sedan dess fastnar den aldrig.
    Dock går nyckeln aningen trögt ibland. Har sökt på forumen men får väldigt tvetydig info om ifall man ska / ej ska smörja låset. Saabkillarna så att man absolut inte skulle spruta i olja iallafall.

    PS. vad menade du att jag skulle skaffa elektronikenheten (fjärren) från returbilen? Själva nyckeln köper jag ju ny hos saab?
    Senast redigerat av pacmyc den 2018-04-09 klockan 22:30.

  7. #27
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Spänningen är konstant 0,03 - 0,04 V över säkringen oavsett om fjärrkontrollen fungerar eller ej.
    Spenningen over (fra) IPEC F5, målt mellom ett av punktene på denne og til jord/chassis, skal være lik batterispenningen når tenningsnøkkelen går fra "OFF" til "LOCK", og skal brytes når nøkkelen tas ut. Her høres det ut som om det er en "målefeil" eller feil med (feks.) kontaktsettet under tenningslåset.

    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    - låg på ca 4-5 V när fjärren fungerade, och sedan gick upp till 12 V när den fungerade.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 837
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    PS. vad menade du att jag skulle skaffa elektronikenheten (fjärren) från returbilen? Själva nyckeln köper jag ju ny hos saab?
    Nyckeln är en slipad del och en elektronikenhet, även om man kan köpa dem tillsammans (elektronikenheten är runt 1000:-.). Elektronikenheten kan lika gärna köpas begagnad, och det enklaste är att byta ut din (sannolikt) krånglande elektronikenhet i din existerande nyckel och bli av med problemet. Det enda som slits på elektronikenheten är trycket på gummit, se bara till att den begagnade inte är dränkt i kladd.. (få är, den är hyfsat skyddad.)

    Nyckeln slipas efter kod. Den medföljer originalnyckelringen, men kan också avläsas instämplad/fastklistrad på låscylindrarna. Dessutom finns det nyckelkoden lagrad hos Orio för ditt VIN-nummer, om nu inte nyckelsystemet är bytt utan Orios vetskap (sådana bilar finns, men är inte vanliga).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    143
    Medlem#
    -

    Red face

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Spenningen over (fra) IPEC F5, målt mellom ett av punktene på denne og til jord/chassis, skal være lik batterispenningen når tenningsnøkkelen går fra "OFF" til "LOCK", og skal brytes når nøkkelen tas ut. Her høres det ut som om det er en "målefeil" eller feil med (feks.) kontaktsettet under tenningslåset.


    4-5 V när den INTE fungerade menar jag..

    Jag tror kontakten fungerar eftersom stereon stängs av och den verkar inte dra mycket ström när bilen inte använts.
    Är det ändå värt att kika närmare på kontakten?
    Kan det annars vara rester från larmet som spökar? Var kan jag isåntfall leta?
    Senast redigerat av pacmyc den 2018-04-11 klockan 20:37.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    143
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nyckeln är en slipad del och en elektronikenhet, även om man kan köpa dem tillsammans (elektronikenheten är runt 1000:-.). Elektronikenheten kan lika gärna köpas begagnad, och det enklaste är att byta ut din (sannolikt) krånglande elektronikenhet i din existerande nyckel och bli av med problemet. Det enda som slits på elektronikenheten är trycket på gummit, se bara till att den begagnade inte är dränkt i kladd.. (få är, den är hyfsat skyddad.)

    Nyckeln slipas efter kod. Den medföljer originalnyckelringen, men kan också avläsas instämplad/fastklistrad på låscylindrarna. Dessutom finns det nyckelkoden lagrad hos Orio för ditt VIN-nummer, om nu inte nyckelsystemet är bytt utan Orios vetskap (sådana bilar finns, men är inte vanliga).
    När du skriver "elektronikenheten", menar du då den passiva delen i nyckeln som behövs för att starta bilen, dvs. inte fjärrkontrollen?
    Går den att separera från själva nyckeln? Jag trodde dessa var ihopgjutnina.

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 837
    Medlem#
    8758
    Nej, jag har tagit isär en så jag vet med säkerhet att allt sitter i elektronikenheten (EU artnr: 5265327): https://www.jimellissaabparts.com/sh...roduct=3225660

    Det finns två separata kretsar på kortet, en för RFID och en för fjärrstyrning som inte alls är ihopkopplade, de använder varsina IC och sändarkretsar. Båda programmeras in med Tech2.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 930
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    - Är det ändå värt att kika närmare på kontakten?
    Spenningen til/fra sikring #6, for Alarmsiréne og A/C kompressor, i elsentralen (UEC) går direkte fra batteriet via en "krimp" til sikringen. Så en feil med denne spenningsforsyningen har ikke noe (direkte) med tenningsnøkkel/-kontakt å gjøre. Mulighetene ligger da i batteritilkoblingen, rød 10mm2 kabel, ledningsnettet fra batteripolen frem til sikringen, eller i selve krimpen.

    I et forsøk på å isolere feilkilden måler du spenningen - når den er 4-5 V på sikring #6 - også på #1, -5, -14, -15 og -17 i UEC og på "A" i IPEC. Alle disse forsynes fra batteriet via krimpen, og er den lav der også ligger jo problemet mest sannsynlig ifm. kabelen fra denne til batteriet, i klemma på polen der eller i krimpen.

    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    - Kan det annars vara rester från larmet som spökar? Var kan jag isåntfall leta?
    Det har jeg ikke noen bastant mening om, da (heller) ikke jeg vet hvordan dette er utført. Det KAN jo være at den kun er deaktivert vhja. Tech2; i så tilfelle burde det ikke ha noen betydning med tanke på de målingene du har registrert.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    143
    Medlem#
    -
    Uppdatering: För det mesta går det att få igång centrallåset genom att snabbt trycka ca 8-10 gånger på lås-upp knappen på fjärren..

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    143
    Medlem#
    -
    Dags att uppdatera denna tråden. Till slut chansade jag och köpte en beg. fjärrkontroll på skroten. Åkte till en saab versktad och bad dom programmera in den nya fjärren. Under inprogrammeringen fick jag flytta över fjärrkontrollen från den beg. nyckeln till original nyckeln.
    Sedan dess har allt funkat kanon (6 mån). Sen om felet låg i bilen och löstes av att Tech2 kopplades in, eller om felet låg i fjärrkontrollen, vet jag ej.
    Men den gamla fjärrkontrollen fungerar också fortfarande..

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    143
    Medlem#
    -
    Den utbyttta fjärren från skroten har fungerat klockrent tills nu (3 år!!), då den plötsligt dog.
    Testade byta batteri, men samma sak..
    Känner inte för att skaffa ytterligare en fjärrkontroll och åka till Saab igen för att få den programmerad.
    Inte heller min förra orginal fjärr fungerar.

    Men sätter jag nyckeln i tändingen och trycker bagage upplåsningsknappen så får jag upp infon i SID om antal nycklar.

    En annan intressant sak är; precis som tidigare i tråden; innan jag byter batteri i fjärren kollar jag spänningen på det nya, 3.3 V.
    När fjärren inte fungerade beställde jag ytterligare ett batteri, och ett par dagar senare byter jag igen. Då har det ny batteriets spänning redan sjunkit till omkring 3.0 V.. Detta sker nu alltså i den "nya" nyckeln från skroten.

    Det vore skumt om jag drabbats av samma fel med båda fjärrkontrollerna, med 3 års mellanrum.. Verkar troligare att det är något med bilen, men det förklarar isåntfall inte varför spänningen i fjärren sjunker så fort.

  16. #36
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 361
    Medlem#
    12120
    Om du får upp infon i SID när du har nyckeln i och trycker så funkar ju fjärren.

    Du har inte det klassiska problemet med att tändlåset inte poppar upp ? Det låter nästan så.

    Man brukar kunna "dutta" på låset med fungret tills det poppar upp, då vet man att det är det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    1 953
    Det kan vara någon knapp som kladdat fast i fjärren och
    sänder hela tiden därför laddas batteriet ur.
    plocka isär och försök att rengöra den.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 505
    Så små omkopplare som sitter i fjärrkontroller har alltid begränsad kvalité. De är ganska enkla att byta om man har grundläggande lödkunskaper. Kan vara lite pyssligt att hitta rätt typ av omkopplare. Det finns en del tidigare trådar om detta här på forumet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 837
    Medlem#
    8758
    Fjärren med nyckel som kom som original 2001-2010 har inga inlödda brytare, det är guldplätering på kortet och kolelement i plasten. Konstruktioner är riktigt bra.

    Det som kan hända är att det kommer in vätska via batterifacket eller trasigt gummi (det trasiga gummi jag sett verkar ha varit effekten av misshandel vid batteribyte eller överdriven nyfikenhet - inte normalt användande). Detta kan resultera i att kontakterna kläggar ihop och läckströmmar, eller dålig kontakt. Notera dock att batteriförbrukningen på en hel sändare inte är noll, bara oerhört låg (nA), vilket verkar konsumeras av kontrollern (strömförbrukningen fösvinner när man kopplar ur det chippet).

    Om det finns glapp i sändaren eller mottagarens spänningsmatning så kan man behöva trycka 5 ggr för att synkronisera om dem. Det är inte helt bra att behöva göra så varje gång, eftersom det öppnar ett säkerhetshål.

    Om man har dåligt batteri så ska man få en varning i SID:en, och om du inte fått det när du tryckte fram antalet nycklar så är problemet inte batteriet. Det är normalt att batterispänning går från 3,3V med ett splitternytt batteri till c:a 3,0V efter ett kort stunds inkoppling (och ligger kvar ungefär där under större delen av livslängden), det beror på batterikemin. Om man ska mäta hur friskt batteriet är behöver man mäta spänning under kraftig belastning - och den inbyggda batterivarningen fungerar bra, ger många månaders marginal, så om den inte klagar på batteriet behöver du inte bekymmra dig om dåligt batteri.

    Det mest sannolika låter som låset som inte ploppar upp - i så fall, om du har originalradio, stängs den av automatiskt när du drar ur nyckeln? Samt att innerbelysning tänds om du har den i "Auto" när du drar ut nyckeln.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    143
    Medlem#
    -
    Tack..! Du hade rätt ang. att den inte ploppade upp.
    Anledningen att jag missat detta är att jag bytt stereo för en tid sedan.
    Jag testade nu att sätta innerbelysningen på auto, och inte tändes den när jag tog ur nyckeln..
    Det "kändes" som att låset ploppar upp som det ska, men tydligen inte hela vägen. Efter en del motionerande fram och tillbaka
    så har jag fått den att ploppa upp som den ska, och c-låset funkar åter igen.

    Jag vill minnas att rekommendationen från någon saabmek är att hälla i lite grafit pulver i tändningslåset, och ABSOLUT inte använda någon form av låsolja / 5-56 eller liknande.. Låter rimligt?

Liknande ämnen

  1. Nyckelproblem 9-5 -07
    Av MattA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-08-27, 05:58
  2. Nyckelproblem
    Av Bengt-M i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-17, 23:18
  3. Nyckelproblem
    Av Lakeflower i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 19:52
  4. Nyckelproblem!
    Av jonte_j i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 00:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •