Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 45 av 45

Ämne: LMM på trycksidan Trionic7

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Ingen kylning alls var det ju förstås inte! I varje fall inte när jag börjde ladda över 1 bar. Den slang som syns gå in i luftfiltrets gavel är vatteninsprutning. Styrdes av trycket i insugningsröret och trycket mättes med en likadan tryckventil som finns i alla tvättmaskiner för att stänga av vattnet när det blivit "fullt" och som pump använde jag en vanlig VDO kugghjulspump för vindrutespolning. Och med ett munstycke från en WEBER-förgasare kunde jag reglera mängden vatten. Vattnet sprutades rakt in i turbons insugningsöppning och när vattnet kopplades på kommer jag inte riktigt ihåg såhär 40 år senare. Skulle gissa att det var runt 0,7-0,9 bar.

    Vad som menas med "...låter ju sådär troligt.." vet jag inte men som vanligt skall man förstås bilda sig en egen uppfattning om det som skrivs på internet. Kanske är allt jag skrivit om min gamla SAAB 99 en "fake"-historia och bilden photoshoppad. Bara jag kan veta det med säkerhet.

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #42
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Vänta lite nu, grön 99 med turbo och vattenkylning i luftfiltret!?!
    Kan bilen månne även ha haft en stor röd lampa ovanpå instrumentbrädan som tändes när det var dags att växla?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    F-n den röda lampan glömde jag sätta dit. Fast den behövdes ju egentligen inte. Det var bara att växla när ventilerna släppte. Det hördes bra så det gick inte att missa.
    Jag får väl ta igen missen nu på min og9-3Aero. Fast jag vet inte riktigt hur jag skall koppla in den röda lampan på den bilen. Men det duger kanske att jag programmerar om motorelektroniken så att toppfarten begränsas till 65 km/tim. När frugan skall ha bilen! Nej förresten 55 km/tim får räcka!

  4. #44
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Anledningen att jag frågade var för att för typ 20 år sedan köpte en bekant en grön 99 med en herrejösses turbo och vattenkylning i luftfiltret från någon i Göteborgstrakten om jag inte missminner mig. Den hade en stor röd lampa i instrumentbrädan som lyste elakt när det var dags att kasta i nästa växel.
    Jag funderade på om det kanske kan ha varit din bil han köpte?

    Den gick som ett skållat troll och skrämde ihjäl en hel del bilar uppe i Hälsinglands skogar i slutet på 90-talet.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Nej, det var nog inte min bil. Jag bodde i V-ås i slutet av 70-talet och sålde bilen 1979 till en kille i Piteå om jag inte minns fel.
    Jag fick en bestämd känsla av att bilen inte blev långlivad. Ung och oerfaren kille med mellan 200 och 250 hk under huven brukar inte bli så bra.
    Jag tror i alla fall att han kom hem för jag ställde ner trycket till 0,7 bar innan han åkte.

    Bilens reg.nr var ABR727 och det numret har inte tillhört min gamla SAAB på många, många år.
    Senast redigerat av Per L den 2017-12-21 klockan 18:09.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Förflyttning av LMM till trycksidan
    Av Turbo_Performance i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •