Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Lmm på trycksidan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    11205

    Lmm på trycksidan

    Har satt min lmm på trycksidan för att kunna köra öppen dump samt har jag satt ett öppet luftfilter. Men nu går bilen förjävligt dåligt, turbon laddar 0.4 bar men innan ladda den 0.7-1.0bar. mReq visar 800-900 medan mAir 1000-1100. Vad är problemet och vad är lösningen? Utan att behöva flytta tillbaka LMM. Vill ha dumpljudet
    Senast redigerat av Snipomannen den 2017-12-14 klockan 22:56.
    Saab 9-5 2.0t 04 Steg 1 E85 Ska ev maxa sönder den

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 634
    Problemet är att LMM sitter på trycksidan. Lösningen är att flytta tillbaka LMM

    /F
    Nu VW Passat Sportscombi GTE 218hk/400Nm 2017
    Tidigare BMW 320d Xdrive Touring Sport 184hk/380Nm 2014, BMW 320d Touring 184hk/380Nm 2011
    Ännu tidigare SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 ProPerformance 2006.

  3. #3
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    172
    Första frågan jag ställer mig, är mjukvaran kalibrerad för en lmm på trycksidan? Annars har du ju svaret där, mjukvaran får en felaktig signal från lmm som ger högre värden än normalt. Skillnaden mellan värdena du anger är ungefär skillnaderna i tryck före och efter turbon vid lågt ladd. Hade personligen aldrig ens kommit på idén att laborera med detta, så det låter konstigt att inte helt enkelt bara bygga tillbaks till original utförande i mina öron.

    Sen vill jag passa på att påpeka att även ett öppet luftfilter måste andas frisk luft från motorrummets utsida. Men det visste du säkert.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    11205

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Första frågan jag ställer mig, är mjukvaran kalibrerad för en lmm på trycksidan? Annars har du ju svaret där, mjukvaran får en felaktig signal från lmm som ger högre värden än normalt. Skillnaden mellan värdena du anger är ungefär skillnaderna i tryck före och efter turbon vid lågt ladd. Hade personligen aldrig ens kommit på idén att laborera med detta, så det låter konstigt att inte helt enkelt bara bygga tillbaks till original utförande i mina öron.

    Sen vill jag passa på att påpeka att även ett öppet luftfilter måste andas frisk luft från motorrummets utsida. Men det visste du säkert.
    Skillnaden på värdena är pga lägre tryck i turbon. Mjukvaran är kalibrerad till att trycka 0,8 bar så värdena visar att det ska vara 0,8 men får bara 0,4 vid fullt gaspådrag. Anledningen till detta byte är att jag vill ha en öppen dump så man får det schyssta phss ljudet är man 19 år så kanske man vill ha räserbils ljud
    Saab 9-5 2.0t 04 Steg 1 E85 Ska ev maxa sönder den

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    4791

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 634
    Citat Ursprungligen postat av Snipomannen Visa inlägg
    Skillnaden på värdena är pga lägre tryck i turbon. Mjukvaran är kalibrerad till att trycka 0,8 bar så värdena visar att det ska vara 0,8 men får bara 0,4 vid fullt gaspådrag. Anledningen till detta byte är att jag vill ha en öppen dump så man får det schyssta phss ljudet är man 19 år så kanske man vill ha räserbils ljud
    Men eftersom LMM är en termisk massflödesmätare så kommer både tryck och temp ha en betydelse på hur gott om syremolekyler och därmed luftmassa den uppfattar far förbi den. Även diametern och därmed hastigheten spelar in också.

    Tycker du skall läsa det som Herman länkar till.

    När jag var 19 så ville jag ha en bil som gick bra...

    /Fred
    Senast redigerat av Fral den 2017-12-15 klockan 12:25.
    Nu VW Passat Sportscombi GTE 218hk/400Nm 2017
    Tidigare BMW 320d Xdrive Touring Sport 184hk/380Nm 2014, BMW 320d Touring 184hk/380Nm 2011
    Ännu tidigare SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 ProPerformance 2006.

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 512
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Men eftersom LMM är en termisk massflödesmätare så kommer både tryck och temp ha en betydelse på hur gott om syremolekyler och därmed luftmassa den uppfattar far förbi den. Även diametern och därmed hastigheten spelar in också.

    Tycker du skall läsa det som Herman länkar till.

    När jag var 19 så ville jag ha en bil som gick bra...

    /Fred
    Njae, LMM har en egen tempgivare så temperaturen kompenserar den själv för.
    Trycket borde även det vara irrelevant då den mäter massa, inte volym.

    Detta förklaras faktiskt i det som Herman länkar till, så att läsa det är ett bra förslag.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 634
    Visst har den en egen tempgivare men frågan är om den orkar/kan kompensera i de driftfall trycket inte är det förväntade/utanför LMM driftområde. I ett tidigare liv sålde jag termiska flödesgivare fast för industriella processapplikationer. Där var rören ibland flera meter i diameter med rejäla flöden.

    /Fred
    Nu VW Passat Sportscombi GTE 218hk/400Nm 2017
    Tidigare BMW 320d Xdrive Touring Sport 184hk/380Nm 2014, BMW 320d Touring 184hk/380Nm 2011
    Ännu tidigare SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 ProPerformance 2006.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    4791
    Men omöjligt är det väl inte, har inte någon uhr gjort detta?
    Om det är värt priset för lite pssch är en annan fråga.

    /via Tapatalk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 634
    Robban har gjort det men jag har ingen aning om hur väl det stämde på olika laster/register. Känns som det inte är lika enkelt att få till det som att byta en konstant bara.

    Jag skulle släppa tanken.

    /Fred

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu VW Passat Sportscombi GTE 218hk/400Nm 2017
    Tidigare BMW 320d Xdrive Touring Sport 184hk/380Nm 2014, BMW 320d Touring 184hk/380Nm 2011
    Ännu tidigare SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 ProPerformance 2006.

  11. #11
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 512
    Medlem#
    6935
    Det är väl långt ifrån ovanligt att folk flyttar LMM till trycksidan, det har gjorts massor med gånger.
    Om det sen är värt det för lite pysljud låter jag vara osagt, men funkar gör det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    11205
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Det är väl långt ifrån ovanligt att folk flyttar LMM till trycksidan, det har gjorts massor med gånger.
    Om det sen är värt det för lite pysljud låter jag vara osagt, men funkar gör det.
    Frågan är fungerar det bra hos alla?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Men omöjligt är det väl inte, har inte någon uhr gjort detta?
    Om det är värt priset för lite pssch är en annan fråga.

    /via Tapatalk
    Det kostade ca 250kr så ja!
    Saab 9-5 2.0t 04 Steg 1 E85 Ska ev maxa sönder den

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    4791
    Om det slang och klämmor som kostar 250:- så nja, behöver mjukvaran anpassas så är det absolut inte det.

  14. #14
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    11 349
    Medlem#
    5035
    Jag ställer mig frågande till att någon överhuvudtaget fått det att funka bra med LMM på trycksidan. Konstruktionen är ju inte gjord för att mäta under tryck, att då tro att den skulle prestera lika bra i ett driftsfall som den inte är konstruerad för låter lite väl naivt (alternativt att de som kör så ljuger om att det går bra, eller har en vidare definition av vad som är bra).
    Om pysljudet är prio 1, så skulle jag snarare ha programmerat bort LMM och kört utan den, det är ju inte ens direkt svårt. Bilen kommer gå helt rimligt även utan LMM, men man tappar en del säkerhetsfunktioner och möjlighet till rätt adaption, jag skulle gissa att den drar betydligt mer soppa också.
    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH56U, FF51W, CE65M, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Medlem#
    11205
    Nu är allt tillbaks den går år lika dåligt
    Saab 9-5 2.0t 04 Steg 1 E85 Ska ev maxa sönder den

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    877
    adaptera om igen?
    lager i turbo?

  17. #17
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    11 349
    Medlem#
    5035
    Luftläckage, eller att LMM har blivit kass.
    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH56U, FF51W, CE65M, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen, Eskilstuna
    Inlägg
    13 113
    Medlem#
    4791
    Är LMM kass borde den gå bättre om kontakten till den lossas

    /via Tapatalk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping/Borlänge
    Inlägg
    3 506
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Njae, LMM har en egen tempgivare så temperaturen kompenserar den själv för.
    Trycket borde även det vara irrelevant då den mäter massa, inte volym.

    Detta förklaras faktiskt i det som Herman länkar till, så att läsa det är ett bra förslag.
    En luftmassmätare mäter bara strömmen (värmeffekten) som åtgår för att upprätthålla en viss temperaturskillnad mellan tråd/film/resistor och luften som passerar genom mätaren.

  20. #20
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 512
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    En luftmassmätare mäter bara strömmen (värmeffekten) som åtgår för att upprätthålla en viss temperaturskillnad mellan tråd/film/resistor och luften som passerar genom mätaren.
    Ja, och det är luftens massa som bestämmer kyleffekten, därav namnet på mätaren.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Litet läckage(?) på trycksidan, bry sig?
    Av Trekmeister i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-15, 18:54
  2. går det flytta luftmängmätaren till trycksidan
    Av manuelvera1983 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 21:46
  3. Använda avgasrör på turbo-trycksidan?
    Av 9-5aerosedan02 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-27, 11:02
  4. Läckage på trycksidan 9-5
    Av Heffaklumpen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-05, 09:22
  5. Provtryckning av trycksidan?
    Av alex_j83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 19:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •