Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Dra nya eluttag i ng9-3 - vad är bäst?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -

    Dra nya eluttag i ng9-3 - vad är bäst?

    Hej!

    Ska modda min bil lite och behöver därför nya eluttag.

    Frågan är vad som är bäst. Sakerna ska in bakom instrumentpanelen och där finns som alla vet redan elkablar dragna för stereo, instrument osv. Ska man tjuvkoppla in sig på befintliga kablar eller ska man dra nya kablar med egna säkringar från proppskåpet?

    Ett uttag behöver vara på helatiden och det andra bara när tändningen är igång(som med cigg uttagen).

    Några förslag på vad som är bästa sättet?

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Vad är det du ska driva?

    Är det tunga saker (många watt / ampere) så är det bättre att dra ny kabel och säkra av nära batteriet. Är det bara något litet så kan du antagligen "tjuvkoppla" befintliga kablar. Cigguttaget är gjort för att kunna ta ut lite kräm ur så den är nog rätt ok. I övrigt kan det vara lite klent. Men kolla säkringsboxen inne i bilen om du råkar ha någonting som är ledigt och rapportera tillbaka hit med vad du hittar så kan vi tipsa om det är en bra eller dålig idé.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Smågrejer som ljus, skärmar, raspberry pi.

    2 X 4 Volt.

    Ena kan jag då tjuvkoppla från cigg uttaget som sitter vid fronten men det andra som ska kunna dra från batteriet även när tändningen är av vet jag ej vilken jag kan eller vågar ta från. Vill inte ta från larmet eller nått

    Ska kolla säkringarna om någon e ledig. En 10 amp skulle räcka gott.

  4. #4
    Sugmotor Will_Rikers avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    25
    För rätt många år sedan så gjorde jag en liknande operation då jag monterade 12v-uttag i bagage samt diverse styrelektronik. Precis som du ville jag ha ström i ett uttag konstant och det andra gick över tändlåset.
    Första uttaget drog jag via egen kabel in till säkringscentralen i handskfacket och hittade faktiskt en ledig säkringsplats. Sedan drog jag den vidare bak och köpte på den tiden en spänningsövervakande "byggsats" som jag lödde ihop som bröt spänningen till uttaget om den sjönk för lågt. De andra uttaget och prylarna som skulle brytas kopplade jag in på samma säkring men bröt matningen via ett relä kopplat till cig. uttaget.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    För att undvika att dra ur batteriet för mycket kan man alternativt driva med ett separat uppladdningsbart batteri. Speciellt om du skall ha 4V kan det vara en ide...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Det är ingen fara då jag egentligen bara behöver det för att datorer o grejer ska kunna stänga av sigsjälva i sin egen takt. Det är inget som kommer att stå på direkt och dra batteri. Problemet med att koppla det mot tändningen är just att det är inte bra att bara bryta strömmen rakt av till ett operativsystem. Kommer koppla så att när tändningen bryts så kommer datorerna börja stänga ned sigsjälva i sin takt, därav behöver de stöm lite längre.

    Undviker batterier då på sommaren kan en bil i solen nå upp i 80+ grader och det klarar inte litium batterier mer än vid enstaka tillfällen.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-31 klockan 08:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Will_Riker Visa inlägg
    För rätt många år sedan så gjorde jag en liknande operation då jag monterade 12v-uttag i bagage samt diverse styrelektronik. Precis som du ville jag ha ström i ett uttag konstant och det andra gick över tändlåset.
    Första uttaget drog jag via egen kabel in till säkringscentralen i handskfacket och hittade faktiskt en ledig säkringsplats. Sedan drog jag den vidare bak och köpte på den tiden en spänningsövervakande "byggsats" som jag lödde ihop som bröt spänningen till uttaget om den sjönk för lågt. De andra uttaget och prylarna som skulle brytas kopplade jag in på samma säkring men bröt matningen via ett relä kopplat till cig. uttaget.

    Ja exakt. Satte du relät mot kabeln till cigg uttaget eller satte du i något i själva uttaget och sen drog sladdar mot det?

    Sen behöver jag något psu liknande för att få ned 12 volt till 4 volt. Har ej hittat något vettigt färdig ännu så blir kanske att man får bygga ett eget med massa motstånd och löda fast.

    Aldrig hållt på med el i en bil förrut så ska bli intressant

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Xerxex Visa inlägg
    Det är ingen fara då jag egentligen bara behöver det för att datorer o grejer ska kunna stänga av sigsjälva i sin egen takt. Det är inget som kommer att stå på direkt och dra batteri. Problemet med att koppla det mot tändningen är just att det är inte bra att bara bryta strömmen rakt av till ett operativsystem. Kommer koppla så att när tändningen bryts så kommer datorerna börja stänga ned sigsjälva i sin takt, därav behöver de stöm lite längre.

    Undviker batterier då på sommaren kan en bil i solen nå upp i 80+ grader och det klarar inte litium batterier mer än vid enstaka tillfällen.
    Beror nog på vilka datorer och OS. Vanliga RPi med raspbian är ju designade att klara detta. Men det beror nog främst på om applikationsprogrammen klarar att bli avbrutna när som helst... Så jag är med. Borde inte kräva annat än obruten kraft då.

    Bor du i Sahara och måste ha datorn i vindrutan? Då har du nog andra problem! Tror din elektronik dör betydligt tidigare än vid +80C.
    Det finns redan batterier i bilen. Även i de som såldes till mellanöstern och andra mycket varmare trakter än Sverige.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Ja bilbatteriet klarar av värmen men det är inte i kupén samt inte litium jon heller.

    Kolla listor på hur varmt det kan bli. 30 grader ute med sol o bilen står i solen så kan det i kupén bli 80 grader varmt. Elektroniken klarar detta men är litium jon batterier som sagt som inta klarar detta, iaf inte över tid.
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-31 klockan 08:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Xerxex Visa inlägg
    Ja bilbatteriet klarar av värmen men det är inte i kupén samt inte litium jon heller.
    Det jag menar är övriga batterier i elektroniken...
    Citat Ursprungligen postat av Xerxex Visa inlägg
    JKolla listor på hur varmt det kan bli. 30 grader ute med sol o bilen står i solen så kan det i kupén bli 80 grader varmt. Elektroniken klarar detta men är litium jon batterier som sagt som inta klarar detta, iaf inte över tid.
    OK, jag vet inte vad du har för elektronik komponenter. Så det är väl ok då. Sen är det väl bara att ta något annat än litium.
    Men komponenterna på en RPi klarar det inte.
    The Raspberry Pi is built from commercial chips which are qualified to different temperature ranges; the LAN9514 (LAN9512 on older models with 2 USB ports) is specified by the manufacturers as being qualified from 0°C to 70°C
    https://www.raspberrypi.org/help/faq...ingTemperature
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Xerxex Visa inlägg
    Sen behöver jag något psu liknande för att få ned 12 volt till 4 volt. Har ej hittat något vettigt färdig ännu så blir kanske att man får bygga ett eget med massa motstånd och löda fast.
    Varför 4V?
    Det finns en massa 5V. tex USB. Koppla en eller två dioder i serie så har du väl 4V beroende på diodtyp. Motstånd tror jag inte på.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Har några chip som kräver 3.9 volt i spänning.

    Ja det som är frågan. Ska man använda en regulator eller kanske dioder? Nedskalningen är liten så man behöver inte oroa sig för värmeutveckling direkt även om man använder motstånd. Dock kanske det drar mer på bilbatteriet vilket är dåligt.

    Hade tänkt ta en usb billaddare och slakta, då får man ned 12 volt till 5 och dessa är billiga att köpa så är enklast.

    Kiseldioder vettigt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Ja men dessa temperaturintervall brukar vara för i aktivt läge och inte stand by. Man har större problem om man sitter i en bil och det är 70 grader i den när man åker
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-31 klockan 08:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    En vanlig dc dc buck regulator funkar
    https://www.ebay.com/itm/2A-DC-DC-Bu...-/262570809408
    t.ex

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Hej!

    Kollat på sådana men de är så läskigt billiga att jag blir nojig att de är dåliga. typ 30 spänn för en som kan dra ned 12 volt till vad man vill. Tänker att kvallen är skit och att den ska bränna elektroniken sen. Men kanske bara mina fördomar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-31 klockan 08:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kostar de som lite är det ju bara att köpa och testa på bänk först, är det skräp så är det ju ingen större förlust.
    Och tittar du vad som sitter på korten borde de nästan kosta ännu mindre
    Ibland är det skräp men det händer att vissa saker fungerar över förväntan
    Och varför skulle en USBladdare för bil vara av bättre kvalité? Det finns skräp där också
    Nackdelen är frakttiden

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Sant. jag köpte på mig några stycken motsvarande från en annan sida. kostade en 10 spänn styck på rea.
    Är inte högspänning man håller på med heller så borde vara ok. MEn som du säger testar självfallet grejerna innan man löder ihop allt skarpt . Annars kan det bli en otrevlig överaskning
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-31 klockan 08:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    En vanlig dc dc buck regulator funkar
    https://www.ebay.com/itm/2A-DC-DC-Bu...-/262570809408
    t.ex
    Just den verkar ju ha en simpel pot för att ställa in utspänningen om man vill ha 4V. Det finns risk att den kommer att variera pga oxidation och temp-variationer i en bil. Du vill nog inte riskera få 17V! Jag skulle modda (ersätta eller parallellkoppla) ett fix-spänningsuttag med lämpligt motstånd för att få rätt fix-spänning.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Hur menar du? Sätta på några dioder innan den når regleraren så att man aldrig riskerar att det ska komma 12 volt in eller liknande utan få ned det först till kanske 5.5 o sen får den regleraren sköta resten o misslyckas den så är det antagligen ingen katastrof?

    Köpte några sådana här för att testa med

    https://www.miniinthebox.com/sv/ultr...prm=2.50.198.0
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-31 klockan 08:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Du har köpt helt rätt, såna här regulatorer sitter i nästan all typ av elektronik t.ex ca 5-6st i en bärbar pc.
    mobiltelefoner/plattor/usb laddare m.m
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-31 klockan 08:42. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    52
    Medlem#
    -
    Nice. Men jag behöver inte sereikoppla två stycken just in case eller?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-31 klockan 08:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Vill ha eluttag i kupén till värmare!
    Av Sundance Kid i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-31, 20:43
  2. Vad är bäst 5-56 eller WD-40?
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 17:34
  3. saab 9-5 2006 2.0t biopower hittar inte motorvärmare eluttag
    Av niksverige i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 18:03
  4. Ljud i og 9-3 hur gör man bäst?
    Av Dorian i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 17:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •