Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ett jämnt tickande (900ng)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    203

    Ett jämnt tickande (900ng)

    Hej.

    Var ute o körde en sväng förut på kvällen. Och av någon anledning, så var både fläkten och radion avstängd när jag körde in på uppfarten, och då hörde jag en tickande från motorn. Uhm, nästan ett knackande, min allra första tanke var, jahopp, ventil-knack.

    Men när jag stod still på tomgång, så var tickandet där, samt när jag varvade upp motorn, så var tickandet kvar, samma intervall. Det följde således INTE med motorvarvet.

    ????

    Tips o trix på vad det kan vara ? Motorn närmar sig 30.000 så att lite slammer o sånt får man ju räkna med, men detta utmärkte sig ganska kraftigt.

    //M

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Har precis samma sak på min, tick som inte direkt verkar följa motorvarvet, och dessutom så går det inte att höra annat än inne i bilen med ACC avstängd. Lyssnar man under huven hör man inte nåt, samma sam om man kryper under bilen, skitskumt....
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    65
    Spridarna är min gissning.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Exakt såhär är mitt fenomen:

    Spelar ingen roll om den är helt varm, eller stått 2 timmar, samma sak. Och det hörs tydligt inne i bilen, men jag kan inte höra det alls utanför, har krälat under, lyssnat vid vänster hjul och öppnat huven, nada. Sen kan man stå på tomgång ett tag, och då kan det sluta ca 15 -20 sekunder, sen kommer det tillbaka. Spelar ingen roll vad man har på i bilen, men hörs ju såklart tydligast med allt av. Sen låter det mer som en snabb gammal klocka än rent metalliskt. Just att man inte kan höra nåt utanför gör mej rätt förbryllad, samma sak att det inte direkt följer motorvarvet, ok, det slutar över ca 2000 varv, men då hör man ju mer motor än nåt annat så det är svårt att säga om det slutar helt. Däremot är det som sagt konstant tills det tystnar....

    Jag går bet....
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Tror jag kan svara på min egen fråga nu

    Efter lite mer forskande så tror jag mej hittat "felet". Det är urluftningsventilen (purge valve) som tickar. Den sitter brevid motorn på höger sida, precis nedanför boxen till farthållaren. Känner man på den med motorn igång har den samma frekvens som tickandet och lossar man kontakten så slutar det. "Check Engine" lampan tändes efter det men efter att ha lossat batteriet var det botat också. Så nu kan jag sova lungt när jag vet "felet". Tydligen kan dom med åren bli rätt högljudda och det ska i vissa fall gå att ta typ 5-56 och få rent den så den tystnar....
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 282
    Citat Ursprungligen postat av Zpider
    Tror jag kan svara på min egen fråga nu

    Efter lite mer forskande så tror jag mej hittat "felet". Det är urluftningsventilen (purge valve) som tickar. Den sitter brevid motorn på höger sida, precis nedanför boxen till farthållaren. Känner man på den med motorn igång har den samma frekvens som tickandet och lossar man kontakten så slutar det. "Check Engine" lampan tändes efter det men efter att ha lossat batteriet var det botat också. Så nu kan jag sova lungt när jag vet "felet". Tydligen kan dom med åren bli rätt högljudda och det ska i vissa fall gå att ta typ 5-56 och få rent den så den tystnar....
    Bra, då vet man vad bilfan håller på med då.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Bra, då vet man vad bilfan håller på med då.
    Jo, man sover lugnare Jag som precis köpt bilen hade ju hjärtat i halsgropen, hade ju varit himlans kul med motorfel det första som händer...
    SAAB NG900 2.0T -97 Nordic Steg 3

Liknande ämnen

  1. Körsträcka för att det ska gå jämnt ut med diesel!
    Av Börne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 12:45
  2. ACC:n går jämnt, även när det är nollgradigt.
    Av se.ericsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 21:13
  3. 900ng OK + 900ng belägg + 9-3 skivor + 9-3sköldar = SANT ?
    Av SuperFaCeR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 00:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •