Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Addera fjärrkontroller till OG9-5/OG9-3 med Tech2

  1. #21
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Batteriet är bara för knapparna att skicka lås/lås upp signaler och den 433 Mhz sändaren.
    Där mottagaren sitter i mittkonsolen bakom bakre ventilationen.(og 95)
    Jag tror att RFID kretsen för immobilizeringen är ingjuten i nyckelämnet men enligt ovan har jag troligtvis fel.

  2. #22
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Det där om RFID i nyckelämnet är mer än jag vet men det som hände när jag satte i ett nyckelämne utan knappenheten och vred till ON sade SID ”Nyckel ej accepterad”. Provade samtidigt att vrida till ST(ART) och startmotorn jobbade men bilen ville inte starta. Uteslutningsmetoden för mig osökt till att transpondern/RFID sitter i knappenheten. Men som du säger, det behövs inget batteri i den för start, endast för att kunna låsa/låsa upp.

    EDIT: Insåg en sak när jag kom hem. Jag har endast två nyckelämnen till bilen men fyra knappenheter där två kommer från min OG9-3 (som jag skrivit om tidigare), då borde jag inte kunnat programmera in fyra olika transpondrar till TWICE om RFID skulle vara ingjuten i nyckelämnet? Enligt bild 17 (under punkt 18 i guiden) borde jag inte ha fyra stycken utan bara två. Jag kan för lite om dessa nycklar så jag kan ju ha fel men det känns inte som det när jag provat mig fram enligt ovan skrivna rader.
    Senast redigerat av Kerim den 2018-11-11 klockan 23:31. Anledning: I had a brain wave
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Du har nog rätt RFIDen finns nog i knappenheten.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Programmera in nya fjärrkontroller OG9-3

    Har en 93 99a som inte har någon fungerande fjärrkontroll då den "banan" som medföljde aldrig har fungerat.
    Dock har jag fått tag på 2 st begagnade som jag hemskt gärna vill ha inproggade.
    Läst här på forumet men blir inte klar över vad som egentligen gäller.
    Kan någon med Tech 2 med säkerhetsaccess programmera dessa eller måste jag byta en massa andra komponenter, alternativt om någon känner till en firma som eventuellt kan reparera den icke fungerande "bananen" till en rimlig kostnad?
    Vore tacksam för svar.

  5. #25
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Säkerhetsaccess krävs ej på OG9-3 för nyclekodning

    Du har minst en nyckel som startar bilen antar jag? I så fall kan du koda in dina begagnade transponders utan problem och utan att byta något annat.

    Att fjärrlåsdelen är trasig på den "dosan" du har idag är skitsamma så länge transponderdelen för start av bilen är OK.

    Enda man skall se till är att fjärrkontrollerna är av rätt frekvens, 433,92MHz för EU och 315MHz för US m.fl. Det brukar stå på den gamla fjärren.

    Du behöver även samtliga transponders vid kodning. Har du flera bilar (og9-3/9-5) så kan du faktiskt koda in en transponder som låser/larmar av samtliga bilar. Kan vara en bra räddning om du skulle tappa samtliga nycklar till någon bil.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ja bilen startar med nyckel så tack för hjälpen.
    Återkommer i tråden om hur det gick.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det finns en egenhet med batongerna, och det är att de har funktionsproblem med purfärska batterier. Jag har varit tvungen att dra ur några % av batterierna (så att spänningen kommer en liten aning) vid flera tillfällen för att få dem att fungera. Jag har haft exakt detta problem på mina båda batonger, de slutade att fungera när jag stoppade in nya batterier, byte fram och tillbaka många gånger innan jag förstod hur det låg till.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det kan vara så att bilen aldrig haft fjärr och därmed saknar fjärrmottagaren. Man behöver kontrollera och åtgärda detta först innan man blandar in tech2 isf.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #29
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Behöver inte vara en techII, funkar bra med Autocom och flera andra enheter också. Det gör det lite lättare att hitta någon med rätt utrustning då techII är väldigt Saab-specifik medans Autocom finns i var och varannan verkstad eller välutrustat garage. Har själv en Autocom och gjorde exakt denna operation så sent som i förra veckan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #30
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Kan göra lite reklam för min FAQ som kanske ger lite grundläggande information till förfarandet. Gällande batongen/bananen går den att programmera på samma sätt som i FAQen men den beskriver huvudsakligen de nyare nycklarna som har fjärrkontroll och transponder monterat i själva nyckelämnet.

    Länk: Addera transponder samt fjärrkontroll OG9-3/9-5 med hjälp av Tech2

    //Kerim
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907

    Ta sändare från beg och använda min nyckel funkar det saab 9-5 årsm 06?

    Köpte en 9-5 igår och märkte att låsa med dosa funka väldigt sällan men öppna dörrar och bagage luckan funka fint. Och var till mek idag och det är nog sändarna i båda nycklarna som är dåliga. Kan man ta beg sändare och sätta i mina nycklar och så programmera om dom ?

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    då tackar jag den som flytta min tråd hit. har fått svar genom att läsa detta så blir att köpa beg sändare och få dom inprogrammerade

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Verkstad har fixat allt så nu har jag 2 fungerande dosor

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Klona nyckel OG9-5

    Hej,

    Jag har en Saab 9-5 -07 som jag köpt,
    den har en originalnyckel och en original som är utskuren men inte ingift med bilen om man säger så.
    Jag kan öppna bilen men inte starta.

    Går det på något sätt att klona nyckeln i bilen
    Jag vet att det finns firmor som gör det men vill lära mig först om det finns något "bonntrick" som gör samma.
    Nyckeln har inte vart kodad med någon annan bil tidigare.

    -Tack på förhand
    Thomas

  15. #35
    §2 Innan du postar
    • För att undvika att samma frågor och diskussioner upprepas om och om igen:

      §2.1 Läs FAQ'n samt de klistrade trådar som finns i varje forumavdelning innan du ställer frågor.
    GUIDE: Addera transponder samt fjärrkontroll OG9-3/9-5 med hjälp av Tech2


  16. #36
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Förklara bättre tack.

    En ny komplett beställd ingift nyckel hos rätt handlare kostar bara dryga 1000kr.

    Lite beroende på vart man bor.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Har den nya nyckeln en fjärr/transponder? Alltså den lilla delen med knapparna som sitter i nyckeln.

    Med en fjärr monterad så i nyckeln är det bara att följa guiden. Tech2 krävs.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Löst, det går mao inte att lösa utan Tech2.
    Fick fixat det med en som hade Tech2.

    Tack för hjälpen!

  19. #39
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883

    Programmera in gamla nycklar Saab 9-5

    Hej såg FAQ om i programmering med nycklar ifall man bara skulle ha en nyckel och transponder, men skulle vilja programmera in några till. Kan man programmera in nycklar som hör till andra bilar och som redan är använda? Jag har 7 nycklar med fungerande transponder. Kan jag programmera in dessa som extra nycklar med hjälp av en som har tech2 eller måste nycklarna vara nya.
    Jag har en nyckel kvar till en bil. Vill programmera fler.

    Saab 9-5 2007
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Du kan programmera in transpondrar och fjärrar som är från en annan bil. De behöver inte vara nya. Du kan alltså få flera 9-5 att låsas eller låsas upp med en enda fjärr om man nu skulle vilja det.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-10, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •