Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Bältesvarning felaktig funktion NG9-3

  1. #1

    Bältesvarning felaktig funktion NG9-3

    Hej alla Saab meckare.

    Jag har tänkt att sälja min Saab 9-3 05:a. Så jag begav mig till en snubbe på en verkstad som fixade en liten lackskada och tvättade bilen inåtvändigt och utvändigt. Jag plockade upp bilen 2 dagar efter och åkte som vanligt. Men har nu märkt att de måste vara någe glapp med sensorn som triggar igång en varning om att passageraren inte har på sig bältet. Trots att ingen sitter bredvid när bilen är igång varnar den om att bältet inte är kopplat... ?

    Jag vet inte om verkstadskillen skrubbade eller blöte ner något känsligt i stolen. För det var en liten fläck på det sätet inann jag lämnade in den. Jag har provat tryckt på sätet o dunka till lite för att det ska släppa, det har fungerar nångång men numera tjuter varingen trots försök. Jag får till slut koppla på bältet som om någon verkligen satt där.

    Har ni några tips om vad man kan göra? Eller bör jag ta bilen till en Saab verkstad som tar ut sin fina avgift för en grej som inte tar lång tid att åtgärda. Då den skall annonseras ut så behöver jag få felfri snarast.

    Tack
    /Simon

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Låter jobbigt.. Det är väl bara att plocka isär stolen som man kan göra, alternativt klippa av lämplig kabel.. Kan ju bara misstänka att det tar lite tid för verkstaden att fixa det, men åk in till dom och kolla.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Re: Bältesvarning - problem med sensorn

    Någon som har mer info om detta. Jag har exakt samma problem. Sensorn verkar ha fastnat och man måste koppla på bältet i passagerarstolen för att få bort varningen oavsett om någon sitter där eller inte.

    Klippa kablar och liknande förslag undanbedes.

    Hur fungerar sensorn och var sitter den?

    Någon som plockat isär och vet hur den sitter ihop med stolen?

    Tacksam för hjälp!

    Mvh Gustav
    Saab 9-5 Sportcombi Linear 2,0t -02

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Bältesvarning - problem med sensorn

    Om det ser ut som på äldre stolar kan det vara så enkelt att kontakten som är spänd under sittdynan helt enkelt släppt i ena änden. En fjäder med en krok i ena änden. Titta om inget hänger löst under sitsen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    24

    Re: Bältesvarning - problem med sensorn

    Fint, tack för detta. Ska kolla upp. Det är på föräldrarnas bil så jag har inte tillgång till den så ofta men jag återkommer när jag vet mer!

    Mvh Gustav
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-09 klockan 20:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 Sportcombi Linear 2,0t -02

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627

    Konstant bältesvarning

    Hej,

    Bältesvarningen för passgerarstolen lyser konstant i min 9-3 SC -06. Tog en titt under stolen men kunde inte lista ut vilken sladd som kan tänkas ha och göra med det utan att riva hela stolen och det verkar drygt. Nån som har koll på sladdhärvan under passagerarstolen? Finns det nåt kontakstycke man kan koplpa ur för att bli av med varningen?
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110

    Re: Konstant bältesvarning

    Det är den gröna kontakten längst bak som sköter om varningen. Lite beroende på om du har sport eller standard stol så kan du ta ur hela sensorn ur dynan utan större problem.

    Sitsen sitter i bakkant med 4 hakar som är hakade under stolen i bakkant. Haka av dessa och fäll sedan ryggen så långt bak det går och dra upp det nyss avhakade "flärpen" genom rygg och sits glipan. Det enda som håller sensorn är en klisterlapp längst fram på den.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    627

    Re: Konstant bältesvarning

    Ok tack, ska ta en titt på det imorgon. Det är de vanliga linear stolarna. Men om den har en dedikerad kontakt borde det väl bara vara att koppla loss den? Var rädd för att den skulle sitta i samma kontakt som t.ex. airbag.
    Audi e-tron 55 Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    110

    Re: Konstant bältesvarning

    Om det är Linear sitter det 3 stift i bakkant av sitsen som måste loss innan sensorn kan tas ur. Men testa att koppla loss. Airbag sitter i främre kontakthuset och kabeln är gul så den är inte i närheten.

  10. #10

    Re: Bältesvarning - problem med sensorn

    Lyfter denna tråd då jag har samma problem och undrar hur ni löste det ?

    Har kollat under stolen men kan inte se något som hänger..

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612

    Re: Bältesvarning - problem med sensorn

    Man får byta ut givaren som sitter under tyget, ovanför skumplasten, ser ut som ett T

    Enklast att demontera ut hela stolen.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-09 klockan 20:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Hinner inte med allt.....

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Bältesvarning - problem med sensorn

    Troligaste orsaken till problem av de här slaget är att någon satt ett knä i stolen. Man ska undvika det.
    Fredrik J

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Några år senare men har samma problem, köpte bilen för 2 dagar sedan och den varnade direkt. Löste ni problemet!?

  14. #14
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Jag lyfter den här tråden igen, är det nån på forumet som haft det här problemet och åtgärdat det

  15. #15
    Jag har samma problem. Det kommer och går dock, så det är väl på håret att ge upp helt. Har ägt bilen i 13 år och det började för nån månad sen ungefär. Ingen har knäat passagerarsätet, vad jag vet. Den fasta delen av stora kontaktdonet har lossnat från piggarna på balken under passagerarsätet så hela klumpen liksom ligger där löst. Har ganska länge funderat på att lyfta ur sätet och få fast kontakten igen (det under förarsätet fixerades med PL400 i samband med att jag mekade med ljudsystemet för... länge sen), och nu har då ännu ett skäl för att montera ur sätet dykt upp så det är väl dags att ta en titt på detta. Får se när jag orkar ta tag i det.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  16. #16
    Sådär. Det var jobbigt...
    Felet har inte uppenbarat sig senaste veckan, efter att jag satte i nytt startbatteri. Kan det bli sådär med ett uselt batteri?
    Men jag utförde stolsjobbet ändå. Ville ju limma fast den lösa kontakten på golvet. Plus att nu vet jag hur man får isär stolen.
    Bilderna hamnar visst inte i ordning, men men.
    På undersidan syns den gröna kontakten. Gillar inte att kabeln är klämd mellan dynan och fjädern. Nu efter hopmontering hänger den fritt, men med ett buntband i den vita hållaren så ingen kan köra in foten i kabeln.
    Bakänden av tyget är spänt över fyra piggar. Bara att dra tillbaks mha en skruvmejsel eller nåt.
    Sen bort med rygglägesratten. Det är tre hullingar bakom man får böja ut lite. Sen plastkåpan. Det är en fjäderklämma längst fram som måste dras ut, en skruv längst bak under ett lock, och sen bara slita rakt ut. Egentligen ska man väl trycka in hullingarna på två metallclips, men jag hade inga verktyg i garaget som klarade det. Det bör gå med en lång böjd spetstång.
    De två bronsfärgade clipsen som blev kvar för mig måste då tryckas in i hålen och tas ut från undersidan, och sen sättas fast i plastkåpan igen. Hullingarna i plasten gick inte sönder. Bara lite skavda...
    Sen lossa plastkanterna på tyget från plåtkanterna under.
    Lossa båda kontakter. Den andra är som synes inte gul för mig, utan svart.
    Nu går det att ta bort hela sittdynan från underredet.
    Sen börjar det avskyvärda. Det är inte bara att dra bort tyget hur som helst. Det sitter stålringar mellan ståltrådar i dynan och ståltrådar i tyget runt om hela den flata delen av sitsen med jämna mellanrum, för att hålla ner tyget spänt i innerkanterna.
    Det tog ett bra tag att få bort dem längs två kanter så jag kunde vika upp tyget och se under.
    Naturligtvis är värmedynan fastklistrad längs kanterna, och den måste man lossa lite.
    Där under sitter sätessensorn. Lyckligtvis var bara plastklumpen limmad.
    Min ser inte ut som ett T. Den kan iofs vara bytt, för det satt flera lösa extra stålringar i bakkanten, plus ett par avklippta.
    Men jag kunde inte mäta upp några fel alls på den. Den reagerar fint på tryck, och inget alls annars.
    Viftade med den lätt i luften, men det visade inget.
    Det sitter en diod ingjuten i plasten, och den är hel. Framspänningsfall 0,6V i ena riktningen, och inget i andra.
    Så... nu har jag monterat ihop allt igen.
    Det var minst lika jobbigt att få tillbaks alla ringar och klämma ihop dem. Kommer få träningsvärk i händerna.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av MadModder den 2022-12-31 klockan 02:13.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Just NG9-3 är väl ökänd för att kunna få skumma elfel om batteriet är dåligt, så det låter inte så otroligt ?

    Ringarna kallas klädselringar eller hogringar och används av i princip alla fabrikanter, och det är meningen man ska klippa bort dom och sen montera nya med antingen ett specialverktyg som matar fram ringarna också, eller en speciell tång.

    Måga ersätter dom med buntband, men ringarna kostar inte många spänn att köpa lösa.

    Själv har jag en sånhär tång: https://www.boierbilverktyg.se/tang-kladselringar/ (fast blå) ..som jag köpte på en loppis för 20:-, jag var nog den enda som förstod vad det var eftersom jag använt en likadan många gånger på tidigare jobb

    Ska man göra många vill man hellre ha en som matar också, typ: https://www.amazon.se/DEWALT-P7DW-Ho.../dp/B00I7PCF3K men dom brukar vara lite klumpigare.

    ..Känner igen ditt nick från annat froum f.ö
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Känner igen ditt nick från annat froum f.ö
    Precis! Och har sett dig här också, men det var väl ett tag sedan...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Ser man på. Och jag har sett er båda annorstädes.

    Nu har jag ingen sån tång, och inga nya ringar, så det fick bli böja, lirka, snurra, och sen tvärtom. Med spetstång och polygrip. Det var trångt, men det gick!

    Gamla batteriet var så dåligt så det gick bara att starta en eller två gånger efter ett dygn med laddaren, om bilen stått i garaget och myst i värmen. Och mätarna stod bara och vibrerade i 5 sekunder efter start. Det lät som det satt löv i kupéfläkten, hehe.
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  20. #20
    Sugmotor tyxtoxs avatar
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    59
    Medlem#
    -

    Bältesvarning passagerare NG 9-3 2004

    Tjenis!
    Någon vecka efter köpet av min senaste bil började den varna för passagerare inte bältad. Tänkte inte så mycket på det då och bältade bara passagerarbältet.
    Nu efter några månader har jag fått nog av att behöva knäppa loss bältet när man ska ha en passagerare för att sedan knäppa in bältet när de lämnat bilen.

    Så jag började med att googla lite och det verkade rätt vanligt att givaren i sätet är felplacerad eller att den helt enkelt är trasig. Så jag började med att kolla den.
    Mätte upp resistans på givaren och fick runt 15k Ohm olastad och 6k Ohm lastad, om jag minns rätt. Enligt saabwisonline ska lampan tändas om resistansen är under 45 Ohm, så mina mätvärden visar att givaren är trasig. Okej, enkelt fix, byta givaren.

    Sen tänkte jag efter. Om resistansen ska vara UNDER 45 Ohm för att lampan ska tändas och den minsta resistansen jag lyckades mäta upp var 6000 Ohm, då borde min lampa aldrig tändas, även om det sitter någon i sätet. Om jag kopplar ur givaren helt så borde lampan slockna? Detta testade jag så fort jag kom på det men tyvärr lyser lampan fortfarande med kontakten till givaren urkopplad. För att vara säker på min teori testade jag att koppla ur kontakten på en annan NG 9-3, och då hände... ingenting, lampan började INTE lysa, alltså precis som jag trodde. Nästa grej att testa var att koppla in min sätesgivare i den 9-3 utan problem, och då började lampan lysa utan passagerare, givaren är alltså trasig.

    Men om jag byter min givare så kommer lampan fortfarande lysa, annars borde lampan slocknat när jag drog ur kontakten till givaren. Aha! Problem med kablaget!

    Läste runt på saabwisonline om hur varningen fungerar.
    Pass-varning.PNG

    1. 614P Känner av om passagerare är närvarande och "sluter kretsen" mellan stift 2 och 4 i BCM.
    2. BCM skickar CAN meddelande på I-bus till ICM om att passagerare är närvarande.
    3. ACM skickar CAN meddelande på I-bus till ICM om passageraren är bältad eller inte.
    4. Ifall passagerare är närvarande men inte bältad så skickar ICM meddelande till SID att tända lampan för obältad passagerare.

    Okej nu när jag förstår det så ska jag kolla kablaget. Mäter spänningen över stift 1 och 2 i kontakten till givaren, 5 V, som det skall vara.
    Sen kopplar jag ur kabelhärvan mellan BCM och givaren för att mäta resistans mellan kablarna för att se om de är kortslutna, allt ser ok ut.
    Efter det testar jag att stifta ur kablarna ur kontaktstycket till BCM ifall jag tidigare mätt upp fel eller missat något. Om felet kvarstår när det inte finns några kablar, så måste problemet ligga någon annanstans än kablaget. Eftersom all annan kommunikation är via CAN så är det svårt att felsöka.
    Lampan lyser fortfarande...

    Tillbaka till google.

    Många personer verkar ha fått detta problem när de lämnat in bilen för att ändra någon inställning med tech 2. Då har de fått programmera om BCM och sen har det fixat sig. Okej, i nuläget kan jag inte programmera om BCM då jag inte har security access på min tech 2. Alltså är det bara att sätta sig framför min gamla windows xp dator i några dagar för att försöka fixa GlobalTIS... kul.

    Efter ett antal dagar lyckas jag äntligen få igång GlobalTIS efter många konstiga problem, kopplar in tech 2 i datorn och ger säkerhetsaccess. Allt går smidigt!
    Tillbaka till bilen och går in under menyn Add/Remove, väljer BCM och efter någon minut har jag lyckats radera BCM. Nu ska den bara läggas in igen. Påbörjar detta och allt går bra tills att jag ska börja välja konfiguration, då dör tech 2, för låg batterispänning. Okej nu är det kört tänker jag. Hämtar lite snabbt ett annat batteri, laddare och startkablar och kopplar på allt på bilen. Tillbaka till tech 2 och påbörjar inprogrammeringen igen, trots det som hände innan verkar allt funka! Känner mig riktigt nöjd att allt funkar efter så många dagars arbete att fixa säkerhetsaccess, allt utom en grej.
    Lampan lyser fortfarande...

    Jag börjar bli galen. Provar att byta BCM mellan 2 bilar, utan inprogrammering ska sägas, ingen skillnad. Bilen med problem har fortfarande problem och bilen utan problem har fortfarande inget problem. Utesluter då fel på BCM.

    Okej! Vad är nästa styrenhet i kommunikationskedjan som kan strula? ICM, Provar programmera om den då. Ingen skillnad.

    Nu är min nästa gissning att det är SID som har blivit knäpp, har däremot ingen SID att testa byta med så det får vänta och bestämmer mig istället för att skriva ett inlägg på forumet.

    Finns det någon här på forumet som är villig att ge en killgissning? Vill inte ha något svar om att det bara är att leva med eller att skaffa själva spännet från bältet och knäppa i det varje gång.

    Evigt tacksam för tips!
    Mvh Robert
    9000 2.0 t gt2864

Liknande ämnen

  1. Bältesvarning slutar aldrig varna OG9-5
    Av Gråskägg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-07-06, 19:15
  2. Felaktig funktion på Automatlåda i og9-5 -06
    Av Johan H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-04-22, 21:20
  3. [LÖST] P1110 avlastningsventil - "Felaktig funktion" OG9-5
    Av Johan H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2019-03-10, 21:46
  4. "Katalysator felaktig funktion" NG9-3 B207 KL Racing Racekat
    Av stolze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 18:27
  5. Hur funkar bältesvarning i NG900?
    Av puttep i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 16:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •