Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ingen värme i kupén OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Ingen värme i kupén OG9-5

    Tja,

    Har en saab 9-5 och varmen har försvunnit från bilen! Jag har bytat säkring för rutvarmen funkade inte, nu funka den men ingen varme i bilen ändå!!

    Allt är som det ska va, den går upp i temp och allt!! SNÄLLA NÅGON HJÄLP MIG!! DET ÄR LIXSOM -25 ute.. LITE kallt..


    Felplacerad. Flyttad till allmänt. Dubbelpost i forumavdelningen borttagen. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-01-25 klockan 22:24.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Kan du inte köra in den i ett garage eller parkeringshus, kanske är ispropp.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Och vad visar utetempgivaren?

    Har du kalibrerat, auto +off? Felkoder?
    Signaturlös

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Okej, så kan det faktiskt vara för att bilen har stått ute i -35.. Och då ville jag inte starta den..!

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag har återställt den med minuskablen, sen har jag har haft av batteriet för att batteriet pallade -35.. Bara inte ac:n har pajat.. för då skriker jag och min plånbok....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag fick upp felkoden 1 och 22, kan du kolla upp dom?

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    Är du säker på att det är felkoderna 1 och 22?

    Från http://9-5.se

    "Om du manuellt vill ta fram dina koder, håll in AUTO och OFF-knapparna samtidigt. Du kommer då att se ett tal till vänster och ett till höger – exempelvis 1 och 21. 1:an betyder att det finns 1 (en) felkod sparad. 21 är själva felkoden. "

    "22. Denna felkod betyder att ACC:ns mjukvara är korrupt. Detta kräver en reflash med tech2 hos verkstad. De flesta ACC-system fungerar normalt trots detta fel."
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Denna felkod verkar kunna uppkomma efter att battriet kopplats ur.
    Nu vet vi ju att bilen stått i -35° så den kan ju frusit ihop totalt.
    Vi fick inte svar på om utetempgivaren fungerar.
    Signaturlös

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jo allt funkar, Förutom varmen, men kan det vara så att han visar den fel koden att det är så det är pga att det är för att den är frösen?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Nu har det blivit lite miladre, det va väl kanske -15 -20, så NU funkar värmen igen, på en sida, men det är ju värme ju!! Tack så jätte mycket alla för tipset!

  10. #10
    Ja, då återstår ju bara att fixa värmen på andra sidan.
    Signaturlös

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    358
    Medlem#
    3421
    Kanske dags att kolla/byta kylvätskan om den inte klarar -35?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    183

    Ingen värme i kupén OG9-5

    Hej,

    Vi har en SAAB 9-5 2,0T -02 Bensin där vår uppfattning är att kylarvätskan inte cirkulerar längre. Vi har provat fylla på 1 liter vatten i systemet, kört 2,5 mil och kan då konstatera att nivån i plastbehållaren är samma som när vi fyllde på den, dessutom är innehållet fortfarande kallt!? Känner man på gummislangarna till kylare och motor så är de vid detta lag väldigt varma. Värmesystemet i bilen levererar dock ingen värme.

    Temperaturmätaren för motorn visar normal, d.v.s givaren pekar på kl 9.

    Vad kan det vara som är fel?
    Senast redigerat av SnowJim den 2017-12-13 klockan 02:17.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Det enda som normalt kan strypa cirkulationen är termostaten. Hur hög temp har motorn? Kör den riktigt varm och kolla igen.

    Häll i 1L kylarvätska för att inte förstöra frost och korrosionsskyddet!
    Senast redigerat av Mr.O den 2017-12-13 klockan 02:19.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Jag skulle ha börjat med att kolla om motorn får termostatöppning, alltså starta från kall och köra bilen och känna på slangarna och konstatera att det först är kallt och sen blir varmt när termostaten öppnar.

    Att det är kallt i reservoaren säger ingenting egentligen (lite beroende på typ av kylsystem förvisso)

    Men om bilen inte kokar vid körning så har du cirkulation och termostatöppning, brukar gå tämligen fort att koka motorn om det är stopp i cirkulationen (i alla fall på ottomotorer.)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Fungerar värmeventilen in till kupén, sitter på torpeden? Den är väl vakuumstyrd så kolla slangen till den också.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Termostaten har inget med cirkulation av kylarvätska in i kupén att göra. Antingen så är vattenkranen trasig eller felaktigt monterad. Eller så är dina spjällmotorer dåliga. Tryck auto/off på ac-panelen och notera koderna om den visar några. Annars kontrollera vattenkran med slanganslutningar. FU kan med tech2 stänga den ventilen, om den är felmonterad får du värme i bilen när den stängs (ska ju egentligen vara tvärtom.)

    Du kan också känna på rören nere vid fötterna på passagerarsidan, är de varma eller kall? Är de varma är det spjällmotorerna, är de kalla är det troligen vattenkranen.

    1 användare gillar detta inlägg


    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 06, Ingen värme i kupen

    Hej,någon kunnig här som kan veta vad som är felet på min bil.

    Värmen slutar fungera helt och blåser bara in iskall luft i kupén om det är mer än -25 ute. Men fungerar sen igen om det ökar till -20..
    Jag har kollat säkringar,glykolen nyfylld med blandning 60/40 alltså -51c
    Är inne på om något kan kärva och gå för trögt för att öppna tillförsel vid kallare dagar?

    Bilen har även fått stå på tomgång +45min innan man åker utan resultat,motorvärmare i minst 3timmar. Somsagt funkar värmen bra annars,det är bara då det blir mer än ca -25 som detta händer varje gång.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylarvätskan i expansionskärlet blir inte varmt?! OG9-5
    Av johannes2k i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-11-23, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •