Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 69

Ämne: Eftermarknadsstereo i OG9-3

  1. #21

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Jag har försökt leta "baklänges" efter den, men kabelknippena är inte lätta att överblicka - trots att handskfacket och mittkonsollens högra sida är bortplockade.

    Det är en fet knippe kablar som kommer uppifrån utrymmet runt stereon och sedan viker in i konsollen vid växelspaken och verkar fortsätta bakåt. Jag ser det som troligt att både antennstyrningen och högtalarkablarna till hatthyllan tar denna väg. I denna knippe finns det faktiskt 2st svart/vita-kablar, varav den ena (något tunnare) möjligen kan vara till antennstyrningen.

    Tyvärr lyckas jag inte se exakt var den kabeln kommer ifrån uppe i konsollen då allt kablage löper i hopbuntade knippen med svart isolering.

    Fungerar inget annat så får jag nog testa att klippa den misstänkta kabeln och mäta mot inkommande kabel på el-antennen..

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Hej igen. har precis monterat in min nya stereo i bilen och det är två kablar som jag inte vet vad det är för något.

    kabeln som finns på stereon:
    http://img109.imageshack.us/img109/8827/dsc0436c.jpg

    kabeln som finns i bilen:
    http://img119.imageshack.us/img119/7348/dsc0434.jpg

    Och om man ska dra en fast spänning till stereon så får man dra direkt från batteriet eller? behöver man någon säkring på vägen?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  3. #23

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    kabeln som kommer från bilen är väl till orginal steget (as3)
    kabeln som kommer från stereon vet ja inte, men gissar på cdväxlare eller liknande.

    ska du dra ström från batteriet till stereon så är det bra o säkra av den kabeln framme vid batteriet så den inte går av o kortsluter. sitter ju redan en säkring i din nya stereo?

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    okej men hur ska jag kunna koppla in steget till min nya stereo då? har ju ingen sådan kontakt på stereon bak :/

    jo det sitter allt en säkring bak på stereon så man får väl använda samma storlek som den för kabeln.
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  5. #25

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Går inget vidare det här..

    Ikväll provade jag att mäta på remote-kabeln från bakluckan (där den går in på el-antennen) och jämföra mot samtliga kablar som finns i facket bakom stereon. Det var ingen kontakt mellan några av dessa och ingående kabel på el-antennen, så hur tusan de "löst" detta verkar vara en gåta. (El-antennen fungerar som jag tidigare nämnt alldeles som vanligt om man kör med originalstereon - trots att ingen kabel för detta är dragen via någon av kontaktdonen direkt från stereon! Följdaktligen funkar inte el-antennen när en eftermarknadsstereo är monterad)

    Fråga 1: Finns det någon möjlighet att SID-enheten skickar ut +12V på någon sorts utgång om originalstereon är monterad..? Isåfall kan ju någon innovativ tidigare ägare möjligen ha gjort någon sådan fuling...

    Fråga 2: Ni som har Haynes reparationshandbok för 9-3og, finns det detaljerad beskrivning av hur alla kabelstammar är dragna? Isåfall är den nog lätt värd pengarna vid sådana här tillfällen...

    Alltså.. ..man kan bli knäpp för mindre!

    (Funkar inget annat går det ju förstås att dra en ny kabel hela vägen dit bak, men det är ju inte enbart jättelockande att dra igång ett sådant projekt heller)

  6. #26
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    345

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Funderade själv över samma sak som du, att det skulle gå genom SIDen eller nåt..

    Hade jag varit du, så hade jag gett upp och dragit ny kabel redan. :P Visserligen hade jag säkert haft kablar till slutsteg med i kalkylen, men behövs bara kabeln till antennen så är det ju inget jätteprojekt direkt. Skulle du råka bo omkring Uppsalatrakten så kan jag hjälpa dej.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    12

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    kabeln som kommer från stereon vet ja inte, men gissar på cdväxlare eller liknande.
    Stämmer det.


    Ett tips om du ska ha en dubbel-DIN...
    Till höger om stereon sitter ett fläktgaller, bakom det sitter en plast-kanal som ska ta luften dit. Den är jättemycket större än vad man tror. Så i mitt fall, för att få in en dubbel-DIN fick jag bråka en hel del. För det första fick jag ta bort mugghållaren mellan SIDen och originalstereon. Sen fick jag gå lös med en varmluftspistol på ovan nämnda luftkanal för att kunna pressa ihop den en aning så jag kunde få in stereon. Blev dock riktigt bra till slut.


    Om du har två högtalar-par går på separat steg lär det redan finnas kabel draget till det, alltså ska du inte behöva dra några nya alls.
    Och om du vill att knapparna på ratten ska fortsätta fungera ska man sätta dit någon extra kontakt bara. Finns att köpa överallt där man köper stereo.

  8. #28

    Re: Elantenn + eftermarknadsstereo = ?

    Jag tänkte faktiskt likadant som du angående att passa på och dra kablage för slutsteg. Ska man ändå bråka loss mattor och trösklar kan man gott passa på och förbereda för utbyggnad av ljudet i hatthyllan också

    Sedan igår sitter det nu en lågnivåkabel med inbyggd remote från stereon till området i bakluckan - och nu funkar såklart elantennen också precis som den ska.

    Tack för erbjudandet förresten, men det var lite för långt att köra från Piteå till Uppsala

    /Joakim

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    236

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    En snabb fråga då...
    Har beställt mig en enkel-din stereo nu och vill ju självklart fylla ut tomrummet...
    Ett fack är beställt (tror jag) men folk snackar om mellanlägg... någon som ahr artikelnummer på detta ???
    Tacksam för svar...
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    750

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Mellanlägget i metall? Ingår i satsen.

    mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-14 klockan 20:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    236

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    okaj... de e najs de...
    har under helgen nu suttit och funderat lite och vad jag nu istället undrar är om det kanske finns ett typ "lock" eller en lucka man sätter framför hålet istället?

    Har ju USB-läsare på stereon och tänkte man kunde dra den kabeln till ett USB-uttag som man sätter dit samt att framtida modifikationer kommer behöva strömbrytare som inte får plats någon annanstans än just den på denna "lucka" som jag inte vet om den finns... hehe

    EDIT: Fick nöja mig med facket... så här blir det för er som inte vet..
    http://forumbilder.se/images/cf7201034849Pf474.jpg
    Bruksbil och ögonsten, og9-3: Projektsida

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    okej men hur ska jag kunna koppla in steget till min nya stereo då? har ju ingen sådan kontakt på stereon bak :/

    jo det sitter allt en säkring bak på stereon så man får väl använda samma storlek som den för kabeln.
    jag tog och köpte en 8-polig din-hona(för att koppla in i den kontakten du håller i på bilden) och lödde fast 2xRCA för signal från eftermarknadsstereon samt 1 kabel för 12v, jag följde något schema på internet, ska se om jag hittar det igen!
    DOCK, jag har inte fått det att fungera, måste nog va en remote också..

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Ja det hade ju vart trevligt om du kunde hitta det schemat igen
    finns det alltså en sådan din-hona med kabel och bara kabelstumpar i änden eller ska man klippa isär en sådan så bara honan finns kvar då eller?

    Remoten har väl en "egen" kabel eller går den också i din-kabeln när man har orginal stereon?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-14 klockan 20:05. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    5

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Har en liten fråga angående eftermarknadsstereo.

    Installerade nyligen en i min og9-3 Aero och funderar på hur man får stereon att spela tills man tar ur nyckeln? Nu sluter den spela så fort jag vrider.

    Mvh Richard

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    Citat Ursprungligen postat av MartinAberg
    ag tog och köpte en 8-polig din-hona(för att koppla in i den kontakten du håller i på bilden) och lödde fast 2xRCA för signal från eftermarknadsstereon samt 1 kabel för 12v, jag följde något schema på internet, ska se om jag hittar det igen!
    DOCK, jag har inte fått det att fungera, måste nog va en remote också..
    Är det en sådan du har försökt att göra?
    http://backesljud.se/images/produkter/0 ... 197508.jpg

    Finns det att få tag i kopplingsschema till hur AS3 anläggningen är kopplad?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    hur ska en isokablage se ut för att det ska klaffa med hela systemet man har i bilen? får inte högtalarna i dörrarna att spela, kan det bero på att det är en rosa iso kontakt som jag inte har kopplat in?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  17. #37

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    att du itne får nå ljud i dörrarna beror på att du måste köpa en sån där sladd du länka till för att få igång steget som driver högtalarna. sen bör det spela ur dom med :P

  18. #38
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    har monterat en sådan kabel idag men dom högtalarna spelar inte ändå :/ men ska man ha en iso kontakt som man inte ska använda? i sådana fall viken ska bara hänga?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  19. #39

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    den som inte passar den rosa alltså.

    har du kollat så du har remoten på rätt sladd? brukar vara den blåa kabeln från stereon som sitter i iso-delen med ström + jorden. den måste kopplas ihop med den där blåa remotesladden i den där adaptersladden. så steget vet när det ska slås på. testa o mät med multimeter om du är osäker på vilken som är remoten från stereon.

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: Montera eftermarknadsstereo og9-3 aero

    okej, jag är nästan 100% säker på att jag har kopplat samman remotekablarna men jag får väl ta en extra titt, blir det ström på remoten när stereon sätts på?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

Liknande ämnen

  1. Eftermarknadsstereo i OG9-5
    Av Semb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2024-04-02, 02:40
  2. Ny eftermarknadsstereo i NG9-3 -12
    Av SirMacke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2023-09-01, 10:14
  3. Eftermarknadsstereo NG9-3 > -07
    Av Jimpa_31 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-02-02, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •