Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Trasig ABS ring OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -

    Trasig ABS ring OG9-5

    Hej,
    Har en tid misstänkt att någon av abs ringarna på min bil var trasig då jag vid inbromsning vid vissa tillfällen känner ett pulserande i bromspedalen likt om absen skulle ha altiverats.
    När jag bytte till vinterdäck för ett par veckor sedan tänkte jag passa på att kontrollera abs ringarna och märkte då att ringen fram vänster var sprucken.

    Tänkte att jag skulle passa på att byta denna under julledigheten men tänkte höra om någon hör har några erfarenheter?
    Jag såg att både saabparts och biltema säljer denna detalj och från bilderna är det svårt att se någon skillnad förutom att den på saabparts är mer än 3ggr så dyr.
    Har någon erfarenhet av biltemas abs ringar?

    Ang själva bytet sen så hittade jag denna video: https://youtu.be/SVdcNElH344

    Där ser det ju ganska smidigt ut om man slipper plocka isär bromsarna.

    Är det någon som har erfarenhet av att byta? Har läst att man kan tvingas värma absringen för att få på den. Stämmer det?

    Jag har en SAAB 9-5, 2002, 2.3t
    Tack på förhand

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Hej! Jag gjorde nyss denna operation på en Og 9-3. Gick hyfsat smidigt.

    Bromsarna behöver inte tas bort. Drivaxel ska bara ur navet. Ha långt förlängningsskaft när du lossar drivaxelmuttern och köp ny mutter.

    Rengör noggrant innan du monterar nya rimgen!! Jag köpte en ny ring från speedparts men hade inte rengjort tillräckligt och ringen fastnade halvvägs så fick såga bort den. Köpte en ny ring på biltema. Rengjorde noggrant med stålborste på borrmaskin, blev metallrent och nya ringen från biltema passade perfekt utan att värma. La lite cylindrisk fastsättning också för säkerhetsskull.

    Har fungerat prima! Rekommenderar nog dock att värma nya ringen, blir nog ännu enklare

    Lycka till!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Kanon, tack för tipset.
    Har ingenting bra att värma med nämnligen. Då ska jag bara försöka lista ut vad det ska vara för mutter till drivaxeln.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Har du ingen ugn att lägga ringen i?

    Kan detta hjälpa?
    Byta hjullager, storlek hylsa? OG9-5
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Problemet jag ser med att använda värme är att den sätter sig som satan då när den kyls, vilket är bra. Men om du får den lite fel då så är du ju lite rökt om du inte kan värma upp den.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Hårfön?
    Du har ingen sådan i närheten,det behöver inte vara flera hundra grader varmt när du krymper på den.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    man behöver inte värma ringarna. De trycks bara på i produktion också. Gör man rent ordentligt och tar lite gänglåsning eller nåt liknande så är det bara knacka dit lite försiktigt. Jag kör med gänglåsningen för att undvika passningsrost, då blir det "tätt" emellan.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Ok. Jag trodde att den iprincip behlvde vara röd. Varmluftpistol har jag så de borde väll räcka isåfall.
    Tänker dock att jag försöker utan att värma till en början.
    Ok så om jag förstår rätt så behöver kag en 32mm mutter + nyckel?
    Föresten, behöver jag rycka säkringen för absen innan jag plockar lös?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    nejnejnej, det är ingen krympring. Värmer man den så mycket så blir det kanske förstörd istället och ytbehandlingen lär ju vara ett minne blott. De är så tunna så de stretchar tillräckligt även kalla. Har aldrig någonsin värmt en abs ring för att underlätta och då har jag bytt en förskräcklans massa på massor med olika bilar. Så tajt sitter de inte. Det är snarare så att om det har rostat för mycket och man rengör noga så kan passningen vara borta och de ramlar på ......Då får man verkligen loctita dem.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Är det någon som vet om man behöver rycka ur säkringen för ABS:en innan man plockar isär?

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    nej varför skulle det behövas?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    ...Det är snarare så att om det har rostat för mycket och man rengör noga så kan passningen vara borta och de ramlar på ......Då får man verkligen loctita dem.
    Japp, det gjorde jag på min OG 9-3, "Silvergetingen". Jag värmde litegrann men det visa sig vara helt onödigt, hade problem åt andra hållet istället. När de svalnat kunde jag ta tag med händerna och vrida ringen. Gick trögt som f-n, men trögt duger inte, de ska sitta fast! Slutade med att jag slog körnslag med några mm mellanrum hela varvet runt på drivknuten för att få små knölar som ringen kunde haka fast i. Sen Loc-tite i stora lass. Höll så länge jag körde med den, ett halvår kanske.

    //R
    Saab 9000 CSE A50 -98, "Arbetshästen" - stånkar obevekligt på mot 40'000 mil..
    Saab 9-3 Coupe -98, "Silvergetingen" - Långtidssjukskriven..

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    26
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    nej varför skulle det behövas?
    Jag läste någonstans att man skulle göra det, men förstod inte riktigt varför.

    Tack för att du förklarade

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Trasig ABS-ring OG9-3
    Av manganish i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2017-10-25, 22:48
  2. O-ring spridare
    Av H20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •