Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9-3 ss Steg 1?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 ss Steg 1?

    Tjena!

    Funderar på att skaffa en steg 1 optimering till min 9-3ss Aero 04 210hk. Bilen har rullat strax över 27k mil. Motorn och växellåda går bra. Hade tänkt skaffa en maptuner och optimera själv.

    Vill gärna höra lite erfarenheter angående hållbarhet. Denna fråga är lite som "hur långt är ett snöre?" men tros bilen klara av ett Steg 1? eller blir det problem med kopplingen eller dylikt snarast? Kör man lugnt så bör det hålla? eller? vad har ni för erfarenheter?

    tack på förhand // Daniel

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Har "alltid" trimmat långmilade bilar då jag aldrig ägt något lågmilat så det är inget som jag är rädd för men då tar jag eventuella konsekvenser och skruvar själv.

    Ett "steg1" är ofta ganska tamt och riskfritt i de flesta fall. Jag hade inte varit rädd för det, eventuella haverier (OM du nu skulle råka ut för något motor/transmissionsmässigt) är snarare saker som hade smällt oavsett. Bara en tidsfråga.

    Mina erfarenheter rör inte 9-3 SS men stämmer rätt väl överens oavsett bil så sett.

  3. #3
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    238
    Medlem#
    10062
    Jag skulle säga som joH900, det är ganska tamt trim med Steg 1 men för det en härlig uppgradering.

    Steg 1 är mjukvarutrim vilket innebär att i praktiken skulle detta trim kunna vara standard från fabrik då de byggt bilarna med större marginaler för att kunna säkerställa en driftsäker bil. Alltså, bilarnas standardutförande är väl tilltaget med goda marginaler för drift. Det innebär att dessa mjukvarutrim kommer vilken bil som helst klara av då de är inom marginalerna från fabrik.

    För att göra en lång story kort, som föregående talare är det inget som kommer haverera på grund av trimmet, det skulle nog gett vika med tiden ändå. Sen innebär alltid trim ökad påfrestning på alla inblandade delar, men med Steg 1 är det inte en extrem påfrestning, i min mening.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Steg1 är "Pärleporten" till trimträsket

    /via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Steg för steg byte av växellådsolja Saab 9-5 (man)
    Av maaaakn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-30, 05:00
  2. Saab 9000 2,0T 150hk olika steg och toleranser på steg.
    Av Connsann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 12:47
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •