Tjena! Har mig en tech 2a och jag undrar om man kan motoroptimera med den via t7 suite eller är det så att det krävs det en CANUSB grej ev liknande adapter.
Tjena! Har mig en tech 2a och jag undrar om man kan motoroptimera med den via t7 suite eller är det så att det krävs det en CANUSB grej ev liknande adapter.
Senast redigerat av Snipomannen den 2017-12-12 klockan 00:22.
Saab 9-5 2.3t biopower 07
Saab 9-5 Aero 00 17500mil
Både ja och nej, har du en B205 med 150hk så bör du kunna byta proramvara till 185hk. Samtidigt kan du likväl byta styrenhet från en bil på skroten och göra en immobilizer-kodning med Tech2 istället så slipper du flasha.
Jag tycker det är stabilare med T5 Suite/T7 Suite och CANUSB på bänk dock, mer kontroll över det hela på det sättet plus att du kan flasha en extra ECU och dessutom prorammera flera styrenheter (om man nu vill ha extra) med samma kodning för immobilizer.
då ska jag inhandla mig en CANUSB.
Saab 9-5 2.3t biopower 07
Saab 9-5 Aero 00 17500mil
En som pumpar +15v är också bra vid programmering, och en T5/T7 handske som passar styrenheterna.
Finns mycket info kring detta lite varstans här så tänker inte skriva nått detaljerat då det finns bättre info på annat håll här :P
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Talspråk med dialekt tog över i skrift, givetvis en stabil utspänning som gäller
Vad rekommenderas för ampere-styrka som minst...?
ECU'n drar väl inte mycket i idle, men ändå...
//
Andreas
EDIT:
Kanske är lite i överkant, men något sådant kanske?
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...c)-72-w-p44478
Senast redigerat av flaset den 2017-12-12 klockan 13:38.
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
Hmm... överkant?
Jag använder denna för körning av styrenheter på bänk -> länk
men då kan jag köra 'allt' och räcker inte det finns mer resurser
Den du länkar till borde duga när det gäller effekten men frågan om spänningen är OK och om den är stabil.
Jag använder en del MeanWell men mer i enklare syften för de är billiga.
Poängen med Puls som jag använder är att spänningen är justerbar upp till 15VDC
och jag minns inte på rak arm vilken spänning som rekommenderas och jag har för mig att det även beror på vad det är för box som skall programmeras och vilka minnestyper den har.
+15VDC har jag sett samt ännu högre men någonstans finns självfallet en gräns i vad som är hälsosamt, jag överlåter rekommendationen över lämplig spänning till de som kan detta
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Snarare strax under underkant. 12V < 15V.
Ang strömstyrka: HeRmAN kör med 30A, det är verkligen i överkant.
Grejen är som sagt att det krävs tillräckligt hög spänning för att flasha/programmera minneskretsarna. Då det finns olika kretsar och spänningar är det väldigt smart med ett justerbart nätaggregat, vilket är den stora finessen med HeRmANs förslag. Men det finns alternativ. Antagligen fungerar en och annan vanlig elektronisk batteriladdare med strömförsörjningsutgång/funktion. Bara att mäta spänningen och kolla. Det knepiga är att mäta hur stabil den spänningen är utan oscilloskop.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Ja, mitt psu har jag för främst andra syften.
En analog voltmeter är väldigt bra om man inte har oscilloskope tillhands.
AVO 8 mk2 är underskattad
/via Tapatalk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Okej, kanske har missuppfattat lite då, läser överallt att T5-boxarna behöver 15-16V p.g.a dåliga flashminnen, men att T7 och T8 "nöjer sig" med 13V vilket den jag länkar till mäktar med.
Men, jag håller med, det är väl mer safe att kunna kräma på 14-15VDC iaf..
Tack för rättelsen..
Mvh
Andreas
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
14-15VDC låter safe och jag har läst olika lösningar på T5 programmering i bil med batteripack i serie för att få upp spänningen till i vissa fall 18V
Så skall du köra T7/T8 bör den du länkade funka och den var ju prisvärd.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Flashminnet i T7-boxar är AM29F400BT-90SI.
Läsning, radering & programmering görs alla vid 5 Volt.
Kretsarna som gör 5 V av batterispänningen är mycket proffsigt gjorda.
Boxen (i fritt tillstånd) drar några hundra milliampere.
Sluta upp med skrönorna om att det behövs "lite extra" matningsspänning.
Sluta oroa er och ta en pilsner.
9-5 2.0t SC BioPower -05
Extrainstrument, fiol + säckpipa
Så är det, de högre spänningar jag hört om är för T5
Viktigare är att ha seriös uppkoppling så inget lossnar mitt i programmering eller att man kortsluter något.
Och med BDM går det väl alltid att göra om och göra rätt
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |