Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Rabatt ORIO

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604

    Rabatt ORIO

    Bara en liten fundering...
    Via ORIO (SaabParts.com) får vi som medlemmar 10% . Men det är bara en bråkdel av saker som finns på webben och annars blir vi hänvisade vidare.
    När nu SaabSÖK finns via både Maptun & Speedparts, borde vi inte få samma på dessa delar? För även dessa går väl via Orio? Eller gäller det bara dem specifika delar som finnes på saabparts.com?
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Bara en liten fundering...
    Via ORIO (SaabParts.com) får vi som medlemmar 10% . Men det är bara en bråkdel av saker som finns på webben och annars blir vi hänvisade vidare.
    När nu SaabSÖK finns via både Maptun & Speedparts, borde vi inte få samma på dessa delar? För även dessa går väl via Orio? Eller gäller det bara dem specifika delar som finnes på saabparts.com?
    Jag har oxo tänkt så.

    Dessutom undrar jag varför de (Maptun & Speedparts) påstår att man inte har returrätt på dessa varor. Distansavtalslagen borde väl gälla. Eller är det OK att avtala bort den. Nån som vet?

    Om det nu är så att man skall beställa utan returrätt så tycker jag det borde synas på priset. 25-30% rabatt tycker jag det skall vara, minst!

    Om jag ringer min lokala Saab-handlare på fm och beställer delar som konsument, kan de hämtas nästa dag fraktfritt. Utan att avtala bort några som helst rättigheter. Gäller medlemsrabatt då? Det skulle ju gynna de lokala Saab-verkstäderna och medlemmarna.

    Det skulle vara intressant om någon från styrelsen kan reda ut detta med att köpa delar från Orio via olika kanaler och vilka villkor som gäller.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Via Saabklubben har man 10% på hela Orios sortiment

    Som kund hos Orio (Saab part dealer) har man fri returrätt på delar. Kan möjligen finnas något undantag.
    Min gissning är att det är mellanhanden (SP eller MP) som av någon anledning sätter stopp, troligen för att slippa krånglet med kunder som "ångrar sig" då även den hanteringen kostar att administrera.

    Någon rabatt på 25-30% är nog bara å glömma.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag har oxo tänkt så.

    Dessutom undrar jag varför de (Maptun & Speedparts) påstår att man inte har returrätt på dessa varor. Distansavtalslagen borde väl gälla. Eller är det OK att avtala bort den. Nån som vet?

    Om det nu är så att man skall beställa utan returrätt så tycker jag det borde synas på priset. 25-30% rabatt tycker jag det skall vara, minst!

    Om jag ringer min lokala Saab-handlare på fm och beställer delar som konsument, kan de hämtas nästa dag fraktfritt. Utan att avtala bort några som helst rättigheter. Gäller medlemsrabatt då? Det skulle ju gynna de lokala Saab-verkstäderna och medlemmarna.

    Det skulle vara intressant om någon från styrelsen kan reda ut detta med att köpa delar från Orio via olika kanaler och vilka villkor som gäller.
    Det är omöjligt för oss (Maptun) att lämna 25-30% rabatt på hela Orios sortiment när det finns produkter inom sortimentet som inte har högre marginal än 10%.
    Om man som medlem har rätt till 10% rabatt på saabparts.com så gäller det troligtvis på de produkter Orio har valt att lägga där.

    Vi försöker alltid vara flexibla när det gäller returer, även av delar man beställt via vår Originalsök.

    6 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Via Saabklubben har man 10% på hela Orios sortiment
    Vad gäller ang returrätt vid köp från Saabklubben?
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Som kund hos Orio (Saab part dealer) har man fri returrätt på delar. Kan möjligen finnas något undantag.
    Min gissning är att det är mellanhanden (SP eller MP) som av någon anledning sätter stopp, troligen för att slippa krånglet med kunder som "ångrar sig" då även den hanteringen kostar att administrera.
    Bör väl inte skilja så mycket administration från alla andra produkter butiken säljer MED returrätt. Om butiken kan returnera själva blir det ännu svårare att förstå.
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Någon rabatt på 25-30% är nog bara å glömma.
    Att det finns någon fördel att handla utan returrätt till 10% högre pris än hos "alla andra" är väl oxo "bara att glömma".
    §9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av thomashellberg Visa inlägg
    Det är omöjligt för oss (Maptun) att lämna 25-30% rabatt på hela Orios sortiment när det finns produkter inom sortimentet som inte har högre marginal än 10%.
    Om man som medlem har rätt till 10% rabatt på saabparts.com så gäller det troligtvis på de produkter Orio har valt att lägga där.

    Vi försöker alltid vara flexibla när det gäller returer, även av delar man beställt via vår Originalsök.
    Tack för svar Thomas! Jag kan bara uttala mig som konsument och kund. Som medlem i STCS har man (mycket uppskattad) rabatt på "hela sortimentet" hos Maptun.
    Beställningar via "originalsök" upplevs som dyrare och med sämre returvillkor än vid köp via konkurrenterna. Såväl lokala som via nätet (svenska & utländska).

    Förbättringsförslag:
    Det hade varit bra om en STCS-medlem som beställer via "originalsök" hos Maptun fick "Orio-rabatten". Maptun har koll på att den som beställer är medlem i STCS när ordern till Orio läggs. Det borde kunna gå att ordna helt automatiskt.
    §9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad gäller ang returrätt vid köp från Saabklubben?
    Bör väl inte skilja så mycket administration från alla andra produkter butiken säljer MED returrätt. Om butiken kan returnera själva blir det ännu svårare att förstå.
    Att det finns någon fördel att handla utan returrätt till 10% högre pris än hos "alla andra" är väl oxo "bara att glömma".
    Vet inte hur Saabklubben resonerar kring returer men det är väl ganska vanligt att "returrätt endast gäller lagerförda varor" och jag antar att det är så MP och SP resonerar I detta fall.

    Även om mellanhanden har möjlighet att returnera varor innebär det en hel del administration, både mot kund och leverantör. Dom flesta som räknar på vad sån hantering kostar brukar vilja ha kostnadstäckning för det och I synnerhet när man har med privatpersoner att göra.

    Förstår inte vad du menar med det sista "till 10% högre pris.... osv". ?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg

    Förbättringsförslag:
    Det hade varit bra om en STCS-medlem som beställer via "originalsök" hos Maptun fick "Orio-rabatten". Maptun har koll på att den som beställer är medlem i STCS när ordern till Orio läggs. Det borde kunna gå att ordna helt automatiskt.
    Med det resnomanget skulle alltså MP hantera dessa beställningar gratis för klubbmedlemmar. Låter som en ganska dålig affärsidé för MP men såklart kanonbra för klubben
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Tack för svar Thomas! Jag kan bara uttala mig som konsument och kund. Som medlem i STCS har man (mycket uppskattad) rabatt på "hela sortimentet" hos Maptun.
    Beställningar via "originalsök" upplevs som dyrare och med sämre returvillkor än vid köp via konkurrenterna. Såväl lokala som via nätet (svenska & utländska).

    Förbättringsförslag:
    Det hade varit bra om en STCS-medlem som beställer via "originalsök" hos Maptun fick "Orio-rabatten". Maptun har koll på att den som beställer är medlem i STCS när ordern till Orio läggs. Det borde kunna gå att ordna helt automatiskt.
    Jag förstår tanken, men att generalisera en rabatt för alla medlemmar på ett helt sortiment där vår egen rabatt skiljer sig från artikel till artikel är inte helt enkel att göra. Som sagt så finns det vissa produker där det inte finns möjlighet att lämna någon rabatt alls.

    Däremot så förstår jag inte varför priserna i vår originasök upplevs som dyrare än andras priser. De är helt och hållet baserade på Orios rek. pris och i vissa fall några procent lägre. Däremot så tillkommer ju frakten om man inte väljer avhämtning hos oss. Om man beställer något hos en annan Saab ÅF och vill få det skickat till sig så kommer det troligtvis också att debiteras en frakt för det där också. Vi är ju trots allt också en Saab ÅF man kan "svänga in" till och beställa grejer.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Citat Ursprungligen postat av thomashellberg Visa inlägg
    Jag förstår tanken, men att generalisera en rabatt för alla medlemmar på ett helt sortiment där vår egen rabatt skiljer sig från artikel till artikel är inte helt enkel att göra. Som sagt så finns det vissa produker där det inte finns möjlighet att lämna någon rabatt alls.

    Däremot så förstår jag inte varför priserna i vår originasök upplevs som dyrare än andras priser. De är helt och hållet baserade på Orios rek. pris och i vissa fall några procent lägre. Däremot så tillkommer ju frakten om man inte väljer avhämtning hos oss. Om man beställer något hos en annan Saab ÅF och vill få det skickat till sig så kommer det troligtvis också att debiteras en frakt för det där också. Vi är ju trots allt också en Saab ÅF man kan "svänga in" till och beställa grejer.

    Jag upplever det tvärtom Thomas!

    Gjorde ett snabb test.
    Tog en Ventilkåpa till en B207.

    Pris när man kollar ORIO Portal 2577kr.

    Maptun original sök : 2449kr.

    Speedparts Saab Sök 2837 kr!

    Speedparts är alltid dyrare än er på Maptun på detta, vet ej om hur många % dem lägger på för att tjäna pengar.

    Men jag beställer allt mitt original via Maptun och kommer fortsätta (y)

    Sålänge jag ej behöver det akut, då går det fortare med lokala ÅF

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag kommer också att fortsätta beställa originaldelar från Maptun. Senaste beställningen, ny huvlåsvajer fanns hos närmsta postombud 1,5 dygn efter beställningen. Det går inte fortare att åka till Hedin Bil som är närmsta ÅF och det är längre att åka. Att köpa tveksamma piratdelar för att spara några kronor är absolut inte värt risken. Mer prisvärda originaldelar än till Saab finns nog inte?!
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Hur som helst står det på klubbens hemsida under förmåner;
    "Orio AB. 10 % rabatt på samtliga delar i vårt sortiment"

    Men då gäller det i så fall endast de få utvalda produkter man finner på webshop.saabparts.com.

    Jag kan också bekräfta att alla delar jag än så länge kollat så har Maptun billigare pris än SP. Däremot så har många utav dom delarna haft kod A, dvs 10%. Kanske har SP gjort så att de lägger på 10% på priset för att kunna dra av det...
    Får börja jämföra om prisskillnaden motsvarar dessa 10%
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Hur som helst står det på klubbens hemsida under förmåner;
    "Orio AB. 10 % rabatt på samtliga delar i vårt sortiment"

    Men då gäller det i så fall endast de få utvalda produkter man finner på webshop.saabparts.com.

    Just på den punkten skulle det vara bra om sponsoransvarige kommenterar var och på vad vi får rabatt !

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Orios priser går ju upp och ner lite som det vill. Så är allt svårt att hänga med där.
    Vi ser det mer som en service att vi kan tillhandahåla delar som inte är i vårt ordinarie sortiment. För övrigt så har vi STCS rabatt på delar även drån SAAB Söket enligt samma mall som övriga delar.

    Micke SPEEDPARTS

    - - - Uppdaterad - - -

    Prissätning är ju fri men SP lägger inte på nått på den prislista vi får!
    Antingen skickar Orio ut 2 olika listor alternativt har Maptun dragit av några % 😜

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Borde ju bli självförklarande😜 Är ju bara det sortiment som tillhandahålls via webben man kan köpa som privatperson direkt av Orio.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Prissätning är ju fri men SP lägger inte på nått på den prislista vi får!
    Antingen skickar Orio ut 2 olika listor alternativt har Maptun dragit av några % ������
    Tack för ditt svar Micke!
    Ja det är ju då klart intressant

    Men jag vill även förtydliga att jag inte skapade denna tråd för att på något sätt racka ner på varken Orio, Maptun eller Speedparts, eller vända någon emot den andre
    Men nu när det är så fantastiskt bra att Ni båda erbjuder SaabSÖK så vill jag som både konsument & klubbmedlem ha klart för mig vad som gäller. Och om något kan leda till förbättring någonstans så är det ju bara bra. Sen är det ju rätt givet att om man under samma förutsättningar kan beställa samma del från olika ställen så väljer åtminstone jag den billigaste.

    EDIT:
    Vidare kan jag ju även fundera på om saabparts kanske också har på G att kunna beställa liknande SaabSÖK...
    Senast redigerat av Karlqvist den 2017-12-13 klockan 18:28.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Jag har samma funderingar som Karlqvist har. Dessutom vill jag gärna ge feedback från oss kunder så att en bra service kan förbättras ytterligare. Jag tycker det är väldigt bra att Maptun svarar och förklarar. En bra dialog!
    Citat Ursprungligen postat av thomashellberg Visa inlägg
    Jag förstår tanken, men att generalisera en rabatt för alla medlemmar på ett helt sortiment där vår egen rabatt skiljer sig från artikel till artikel är inte helt enkel att göra. Som sagt så finns det vissa produker där det inte finns möjlighet att lämna någon rabatt alls.
    Det jag menade var att eftersom "Orio AB. 10 % rabatt på samtliga delar i vårt sortiment" bör man som medlem kunna få DEN rabatten även vid beställning via Maptun. Maptun vet vilka som är medlemmar. Då kan Maptun informera Orio, som kan dra av rabatten på medlemmarnas beställningar. Därmed minskar Maptuns kostnad med 10%. Vilket bör komma kunden tillgodo direkt eftersom Maptuns priser är baserade på priset företaget får från Orio. Vi talar ju om en generell rabatt på alla ariklar från Orio, som man som medlem får genom att ange en rabattkod, så hanteringen bör bli mycket enkel. Det enda Maptun behöver göra är att meddela att Orio att slutkunden har denna rabattkod.
    Jag det det som ett samarbete mellan kund, detaljist och grossist för att nå ett gemensamt mål. Fördelarna med att hålla liv i Saab-bilar! (och därmed företagen som lever på detta)

    Citat Ursprungligen postat av thomashellberg Visa inlägg
    Däremot så förstår jag inte varför priserna i vår originasök upplevs som dyrare än andras priser. De är helt och hållet baserade på Orios rek. pris och i vissa fall några procent lägre. Däremot så tillkommer ju frakten om man inte väljer avhämtning hos oss. Om man beställer något hos en annan Saab ÅF och vill få det skickat till sig så kommer det troligtvis också att debiteras en frakt för det där också. Vi är ju trots allt också en Saab ÅF man kan "svänga in" till och beställa grejer.
    Anledningen att Maptuns (och SPs) priser upplevs dyrare är att Orio ger en generell rabatt på alla produkter, vid beställning direkt därifrån.

    Fördelen med att handla per telefon hos en lokal ÅF är returrätt och att man slipper vänta på och betala för frakten om man kan hämta själv. Dessutom är det bra om den lokala Saab-verkstaden överlever, så man kan få hjälp. På samma sätt är det en fördel för mig att Maptun och SP överlever så Saab expertisen finns kvar.

    Som amatör och hobbymekaniker är låg kostnad mycket viktigt. Man jämför ofta priser hos det fåtal leverantörer som finns och köper sin originaldel där det blir lägst kostnad. Priserna varierar. Man handlar från några få välkända svenska leverantörer. Ibland handlar man från övriga Europa, ja vissa delar tom från USA. Men mest från Sverige (Maptun, Speedparts, Orio, Lokal Saab-ÅF, GM-ÅF, Mekonomen, Biltema, Jula, Clas Ohlson, VAG osv). Likvärdiga/identiskt lika delar har ganska lika pris. Ett Original tändstift, GM oljefilter, 5L Dexox2 olja, en original TD04 turbo t.ex. Man kan nog säga att alla aktuella leverantörer har bra grejor (ofta exakt samma) till rätt pris och god kundservice. Nu kommer det:

    En amatör utgår från marknadens absolut lägsta pris som riktmärke. Allt annat är dyrare i den världen. Hög kvalitet till lägsta pris helt enkelt. Orio ger en generell 10% rabatt, som ingen annan matchar. Det kan omvänt tolkas som att alla andra är 10% dyrare! Rimligen finns det ingen anledning att fråga någon annans om Orio har. Originalkvalitet till lägsta pris...

    Jag tycker klubbmedlemmar borde kunna få samma rabattnivå på originaldelar hos Maptun mfl som hos Orio.

    Detta svar till Thomas blev ganska generellt (och lååångt). Det finns ju flera seriösa Saab-experter. Ingen nämnd, ingen glömd, alla uppskattade! Mina principiella tankar gäller i mångt och mycket alla er!
    §9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Förstår inte vad du menar med det sista "till 10% högre pris.... osv". ?
    Se mitt förtydligande svar till Thomas
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Med det resnomanget skulle alltså MP hantera dessa beställningar gratis för klubbmedlemmar. Låter som en ganska dålig affärsidé för MP men såklart kanonbra för klubben
    Det är tydligt att du inte får stod vad jag menar. För så skrev jag inte! Det är Orio som ger rabatten. MP får samma marginaler som vanligt. Kanonbra för alla!
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det skulle vara intressant om någon från styrelsen kan reda ut detta med att köpa delar från Orio via olika kanaler och vilka villkor som gäller.
    §9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag har samma funderingar som Karlqvist har. Dessutom vill jag gärna ge feedback från oss kunder så att en bra service kan förbättras ytterligare. Jag tycker det är väldigt bra att Maptun svarar och förklarar. En bra dialog!Det jag menade var att eftersom "Orio AB. 10 % rabatt på samtliga delar i vårt sortiment" bör man som medlem kunna få DEN rabatten även vid beställning via Maptun. Maptun vet vilka som är medlemmar. Då kan Maptun informera Orio, som kan dra av rabatten på medlemmarnas beställningar. Därmed minskar Maptuns kostnad med 10%. Vilket bör komma kunden tillgodo direkt eftersom Maptuns priser är baserade på priset företaget får från Orio. Vi talar ju om en generell rabatt på alla ariklar från Orio, som man som medlem får genom att ange en rabattkod, så hanteringen bör bli mycket enkel. Det enda Maptun behöver göra är att meddela att Orio att slutkunden har denna rabattkod.
    Jag det det som ett samarbete mellan kund, detaljist och grossist för att nå ett gemensamt mål. Fördelarna med att hålla liv i Saab-bilar! (och därmed företagen som lever på detta)

    Anledningen att Maptuns (och SPs) priser upplevs dyrare är att Orio ger en generell rabatt på alla produkter, vid beställning direkt därifrån.

    Fördelen med att handla per telefon hos en lokal ÅF är returrätt och att man slipper vänta på och betala för frakten om man kan hämta själv. Dessutom är det bra om den lokala Saab-verkstaden överlever, så man kan få hjälp. På samma sätt är det en fördel för mig att Maptun och SP överlever så Saab expertisen finns kvar.

    Som amatör och hobbymekaniker är låg kostnad mycket viktigt. Man jämför ofta priser hos det fåtal leverantörer som finns och köper sin originaldel där det blir lägst kostnad. Priserna varierar. Man handlar från några få välkända svenska leverantörer. Ibland handlar man från övriga Europa, ja vissa delar tom från USA. Men mest från Sverige (Maptun, Speedparts, Orio, Lokal Saab-ÅF, GM-ÅF, Mekonomen, Biltema, Jula, Clas Ohlson, VAG osv). Likvärdiga/identiskt lika delar har ganska lika pris. Ett Original tändstift, GM oljefilter, 5L Dexox2 olja, en original TD04 turbo t.ex. Man kan nog säga att alla aktuella leverantörer har bra grejor (ofta exakt samma) till rätt pris och god kundservice. Nu kommer det:

    En amatör utgår från marknadens absolut lägsta pris som riktmärke. Allt annat är dyrare i den världen. Hög kvalitet till lägsta pris helt enkelt. Orio ger en generell 10% rabatt, som ingen annan matchar. Det kan omvänt tolkas som att alla andra är 10% dyrare! Rimligen finns det ingen anledning att fråga någon annans om Orio har. Originalkvalitet till lägsta pris...

    Jag tycker klubbmedlemmar borde kunna få samma rabattnivå på originaldelar hos Maptun mfl som hos Orio.

    Detta svar till Thomas blev ganska generellt (och lååångt). Det finns ju flera seriösa Saab-experter. Ingen nämnd, ingen glömd, alla uppskattade! Mina principiella tankar gäller i mångt och mycket alla er!
    Ja jag förstår hur du menar. Detta är ju något som i sådana fall behöver tas upp med Orio. Dock så fungerar inte våra beställningar till Orio på sättet du beskriver vilket gör att det inte är lika enkelt att genomföra, jag kommer inte gå in i detalj på våra interna rutiner dock. Via hemsidan så sköts allting vädlïgt automatiserat, men vid en manuell beställning via t.ex. mail till oss så finns det andra förutsättningar för att manuellt granska och erbjuda den eventuella rabatten. Vi har ju även en hel del originaldelar som säljs utanför originalsöken där rabattnivån är bättre än 10%.

    Edit: Fick precis reda på att 10% rabatt från Orios sida gäller i deras webshop https://webshop.saabparts.com/ och inte på hela övriga sortimentet. Jag hänvisar till Orio för ytterligare frågor.
    Senast redigerat av thomashellberg den 2017-12-14 klockan 14:08.

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av thomashellberg Visa inlägg
    Ja jag förstår hur du menar. Detta är ju något som i sådana fall behöver tas upp med Orio. Dock så fungerar inte våra beställningar till Orio på sättet du beskriver vilket gör att det inte är lika enkelt att genomföra, jag kommer inte gå in i detalj på våra interna rutiner dock. Via hemsidan så sköts allting vädlïgt automatiserat, men vid en manuell beställning via t.ex. mail till oss så finns det andra förutsättningar för att manuellt granska och erbjuda den eventuella rabatten. Vi har ju även en hel del originaldelar som säljs utanför originalsöken där rabattnivån är bättre än 10%.
    Det som är enkelt i teorin är inte alltid så enkelt i praktiken det förstår jag. Jag tycker för övrigt ni gör ett bra jobb med rabatterna. Ibland blir man besviken när de är låga eller tom uteblir. Andra gånger blir man väldigt glad när man får hög rabatt!
    Citat Ursprungligen postat av thomashellberg Visa inlägg
    Edit: Fick precis reda på att 10% rabatt från Orios sida gäller i deras webshop https://webshop.saabparts.com/ och inte på hela övriga sortimentet. Jag hänvisar till Orio för ytterligare frågor.
    Jo så är det kanske för STCS. Hur det är för Saabklubben vet jag inte. Men det skulle ju vara bra med en generell rabatt från Orios sida till oss entusiaster. Det är verkligen något att ta upp med dem.
    (STCS styrelse har en utsedd person för sådana kontakter, det överlåter jag med fullt förtroende åt honom.)
    §9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jo så är det kanske för STCS. Hur det är för Saabklubben vet jag inte. Men det skulle ju vara bra med en generell rabatt från Orios sida till oss entusiaster. Det är verkligen något att ta upp med dem.
    Saabklubben lämnar 10% på hela Orios sortiment och det är Saabklubben som är rabattgivare.
    Orios kunder, dvs Saab Parts dealers har såklart en högre rabatt hos Orio och det är ju denna rabatt som I slutändan genererar en intäkt för reservdelsförsäljningen.

    Det jag tycker är mest irriterande är att man med dagens upplägg både får vänta onödigt länge på delarna och att man får betala frakten 2ggr.
    Kan man hämta upp hos en lokal bildelsnasare slipper man ju detta men då brukar man också tappa möjligheten att beställa via webben. Bor man nära MP eller SP är det såklart inget problem.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. SaabApp by Orio
    Av Fredrik / 1941 i forum Allmänt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2022-08-11, 14:53
  2. SID Displayer kraftigt prissänkta hos Orio (Saab Parts)
    Av gazer3312 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 22:04
  3. Rabatt?
    Av bigpack i forum Klubbfrågor
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 09:44
  4. rabatt på ic !
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 15:36

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •