Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Broms- och chassiuppdatering NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345

    Broms- och chassiuppdatering NG900

    Hej!

    Blev med 900 Talladega i helgen och kommer nu behöva lära en massa nytt (har hittills kört 900 Og och 9000). Så därför börjar jag med ett par frågor direkt:

    - Det verkar svårt att få tag i bromssköldar, men Saab parts har till 94-96. Vad jag förstår så är det ett annat bromsok. Går det att modifiera skölden så att den passar även senare bromsok? Har gjort det till 9000 då det är samma där, lättare att få tag i sköldar till de mindre, äldre framoken.

    - Påverkar uppdateringen som gjordes i framvagnen med nya fjäderben till 9-3 väghållningen? Alltså är det lönt att byta styrspindel/fjäderben från en 9-3:a? Behöver ändå skaffa nya dämpare/fjädrar så då vill jag bara kolla innan jag köper.

    - Vill ha ett utförande på bilen som liknar original sport chassi från Saab. Funderar på Bilstein B4 men gällande fjädrar så vill jag ha förslag. Helst inte någon sänkning av bilen.

    /Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Ang saabs framvagnsuppdatering så kan du ha halva klart ifrån fabriken redan:
    Det gjordes en uppdatering runt 96 där fästpunkten för kräningshämnaren ändrades.
    Vidare skilljer sig topplagringen och dess bultdelningen mellan ng900 och og9-3, så det är inte bara att byta rakt av.
    Det kan vara höjdskillnad på fjäderbenen dessemellan också, men inget jag har kollat.
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Låter inte som det är något man skall ge sig på. Tänker inte borra nya hål i fjäderbenstornet.

    Någon som vet något om bromsskölden?
    https://webshop.saabparts.com/900-9-...mhjulsbroms422
    Denna står att den går till 94-94. Kan man modda?

    Någon som kör på Bilseins B4 900 NG? Jag har dem på en 9000 CS och på en 900 OG. 9000 är jag väldigt nöjd med. 900 lite "gungig".

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Martin H Visa inlägg
    Någon som kör på Bilseins B4 900 NG? Jag har dem på en 9000 CS och på en 900 OG. 9000 är jag väldigt nöjd med. 900 lite "gungig".
    B4 skulle jag nog påsta jämförbar med "standard", inte ens sportchassie liksom..
    Minst B6 om man vill ha lite mer satt feeling..

    Mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Jag bytte till B4 på en ng900. Den hade då gått c:a 18000mil och jag antar att det var fjädrar/dämpare som satt från fabrik som jag bytte ut. Jag märkte att bilen blev fastare med B4. Jag vill inte ha för fast fjädring så för mig blev det bra, men flaset har nog rätt om du är ute efter hårdare sättning.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    345
    Hej!

    Har nu börjat köra med Talladegan (Den har stått avställd fram till nu). Bilen är på många sätt härlig att köra, men framvagnen är inte så stabil som jag skulle vilja. Jämfört med min gamla 9000 så vill den gärna dra iväg, och känns lite tung/död i ratten just runt centrumlinjen rakt fram.

    Det jag planerar att göra först är att byta dämparna till Bilstein B4. Dessa ligger i garaget 0och väntar. Fjädrarna är jag mer osäker på. Verkar svårt att få tag i något annat än standard eller sänkningssats. Skulle helst vilja ha något motsvarande det som satt på Turbobilarna eller 9-3 Aero. Är inte så sugen på att sänka bilen. Är det värt att byta till standard ändå? Tips!

    Har också funderat på att byta alla bussningarna i bärarm/hjälparm för att se om det kan bli stadigare. Någon som gjort det?

    Efter att detta är gjort så kan det väl vara värt att se över framvagnsinställningen.

    Vad tror ni om det? Har jag glömt något?

    /Martin

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Om du söker så finns det mycket skrivet om detta på forumet. Mitt vaga minne säger mig att du kan få ett distinktare beteende från bilen med hårdare bussningar men komforten blir därefter.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

Liknande ämnen

  1. Chassiuppdatering 9-5 kombi -00
    Av galnegunnar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-09, 02:49
  2. ABS/broms-problem på ng900
    Av bollman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 01:42
  3. Frågor ang. bakre broms NG900
    Av Snabbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •