Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Behöver tips för att lossa bromsrörskoppling fram OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    24

    Behöver tips för att lossa bromsrörskoppling fram OG9-5

    Jag försöker få fart på vår 9-5:a.
    Dock kan jag inte få kopplingen mellan kopparröret (från motorrummet) och bromsslangen som går till ok:t.
    I hållaren som sitter fast i karossen, där dessa två möts, kan jag inte lossa på varken bromsröret eller slangen.
    Några tips?
    Kopparröret har ju en 10mm mutter, dock sitter den stenhårt (har lyckats nästan runda den helt) :-(
    Slangsidan har en 17mm mutter, den sitter också, för inte en millimeter. Jag har kört mycket CRC på dem, men inget händer.
    Jag har sökt både youtube och forum för mer detaljerad bild/förklaring hur de sitter ihop.
    Jag har laga-bilen-själv-boken, dock är det väldigt dåligt beskrivet, för det är väl inga konstigheter att lossa dessa bultar/muttrar, när allt är nytt och därmed behövs det inte förklaras mer. ;-)
    Men nu har ju dessa suttit där i några år i vägsalt mm.
    Om jag visste hur de sitter ihop, kunde jag kanske få loss de bättre. Måste nämligen laga läckage på kopparröret, förhoppningsvis kan jag skarva dit en bit och inte behöver byta hela vägen i motorrummet, för den delen är ok.
    Tanken är att kunna få loss kopplingen mellan dem, ersätta ca 5cm av kopparrör med skarv. Men måste först få loss kopplingen.
    Alternativ, hur kan jag såga/slipa på bästa sätt i kopplingen för att få loss dem, utan att skada hållaren. För kan tänka mig köpa ny slangdel och sedan skarva kopparröret till den.
    Rörigt! :-)

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

  2. #2
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Bästa rostlösare du kan fåtag på är 50/50 ATF och aceton. Det äter dock plast och lack och annat i en ganska skrämmande takt. Men löser rost och smörjer upp gör det. Förvaras lämpligt i en oljepumpkanna

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    nu minns jag inte hur det ser ut på saab men generellt så är slangen låst i fästet i bilen. Du kan alltså inte vrida på nyckeldelen på slangen utan du ska lossa rörnippeln och sen när det är loss så tar man bort låsclipset och slangen är lös.
    Vanligtvis får man försöka värma på nippeln innan man drar den rund. Nu är det nog lika enkelt att klippa röret, byta slangen också och sen röret eller en bit som du var inne på. Klipper du röret och byter slangen så kan du bara låta den runddragna nippeln sitta där. Bara bort med clipset och ta bort.

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    nu minns jag inte hur det ser ut på saab men generellt så är slangen låst i fästet i bilen. Du kan alltså inte vrida på nyckeldelen på slangen utan du ska lossa rörnippeln och sen när det är loss så tar man bort låsclipset och slangen är lös.
    Vanligtvis får man försöka värma på nippeln innan man drar den rund. Nu är det nog lika enkelt att klippa röret, byta slangen också och sen röret eller en bit som du var inne på. Klipper du röret och byter slangen så kan du bara låta den runddragna nippeln sitta där. Bara bort med clipset och ta bort.
    Ok, hehe, inte konstigt att den 17mm inte rörde alls.
    Dessvärre är det just sista biten inkl. nippeln som sitter på kopparröret som jag måste byta.
    För tror inte det räcker det som blir kvar innan nippeln, att skarven går bra fäste, men det skulle kunna fungera.
    Låsclipset, hur lossar man den? För jag kan inte se att det är två delar, fast det skulle kunna vara på ungefär samma sätt som den som fäster bromslangen närmare oket.
    Om jag klipper röret där jag tror hålet sitter (för den sitter mot hjulhuset till, så ser inte exakt) med en sidavbitare. Då kan jag böja till röret som går in mot motorrummet och göra en snyggare "klippning" med en rörskärare. Samma skulle jag kunna göra mot nippeln sidan om det finns tillräckligt kvar rör för att skarva.
    Det skulle vara den bästa och billigaste lösningen.
    Men då måste jag bara få loss låsclipset så jag kan böja den också utåt från hjulhuset för att kunna använda en rörskärare.
    Eller det kanske inte behövs, kan man efter att ha klippt av röret, ändå få in de i en skarv? Dvs hur kinkig är den?
    Sorry, många frågor.

    Men mycket bra tips!

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Värme är ju det absolut bästa medlet för sånt här, typ gassvets, men man kan "fuska" med migen också.

    Har du en miniröravskärare ? den tar väldigt mycket mindre plats än en vanlig.. mycket smidigt vid bromsrörsjobb.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. behöver jag lossa något mer än oket och skruven för att få bort skivan?
    Av Pitan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-08, 09:56
  2. Lossa regskylt fram 9-5
    Av Much Too Young i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 20:57
  3. Lossa galler dörrhögtalare fram 9-5?
    Av Herr Thomas i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 12:45
  4. Lossa klädsel A-stolpe och högtalargaller fram?
    Av Turborulle i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 15:42
  5. vad behöver jag lossa å tänka på för att ta veck ventilkåpan
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •