Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 9-3 tid 06 långmilare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Saab 9-3 tid 06 långmilare

    Hej !! Mitt första inlägg i denna eminenta klubb ! Jag har läge på en Saab 9-3 tid vecktor som i denna stund rullat 39000 mil. Jag är ägare till en 9- 5 bensin idag å är nöjd med den ! Är denna9-3 a nått att satsa på ? Vad är kända fel ? Kan jag få ut många sköna mil? Ska tilläggas att priset är ca 18000 kr tacksam för köpråd på denna bil!

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Manuell eller automat? Svänghjul är en svag (standard)punkt som ger sig ibland om det är en manuell.

    Ganska vanligt med avbrott på ledningsnät under huven då man valt att "linda in" motorn med diverse kritiskt kablage som skavs/slits av pga vibrationer från motorn. EGR ventil är också vanlig svag punkt men det är det på i princip alla moderna dieslar känns det som (inte så dyrt och inte så svårt att byta heller så inget och va rädd för). Tillsatsvärmare/parkeringsvärmare kan strula endel, t ex glödstift/brännare och även läckage på bränslepumpen till denna pga korrosion, styrenheterna till dessa går även åt helvete ibland så värmaren inte startar. Om den inte fungerar alls så tar det väldigt lång tid för bilen att komma upp i temperatur så det är inte bara för att värma bilen när den står parkerad utan även vid normal drift vid kallare väder.

    Generatorerna är kassa, kanske bättre de som tillverkas numera men vanligt att den behöver bytas och många bilar har fått byta flera gånger under bilens livslängd.

    Motorn har kamrem med bytesintervall till skillnad från många andra Saabar, har för mig inte det är speciellt dyrt (jämfört med hur dyrt det KAN vara) att byta denna men kan vara värt att kolla så den är bytt enligt ordning. Vattenpump bör absolut också bytas samtidigt då den drivs av kamremmen, en havererad pump slutar alltså ofta med skrotad motor.

    Skatten är ganska hög, t ex en manuell 2005 sedan 1,9TiD kostar ca 5700kr om året. Kör du inte mycket bil är det nog inte lönsamt alls rent ekonomiskt.

  3. #3
    39 000 mil? Då är nog det mesta på bilen förbrukat (inkl nedsutten förarstol) eller inne på andra eller tredje utbytesdelen. På en så gammal bil kan skicket variera väldigt mycket. Priset är svårt att ta ställning till iom nämnda okända variabler men det låter dyrt för en 12 år gammal 9-3 Vector TiD.

Liknande ämnen

  1. Långmilare och kamkedjan
    Av freed i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-30, 00:05
  2. Köpa 9-3ss långmilare
    Av makke1 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 14:51
  3. Långmilare: Saab som gått 160.000 mil!
    Av Loffe i forum Allmänt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 14:57
  4. Långmilare.
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 22:15
  5. Långmilare
    Av Pumba i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •