Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Hur upplever ni odubbat i snö?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Bland den bästa beskrivningen varför det är bra att ha dubbdäck i Göterborgsområdet eller Skåne eller överallt där man har oberäknerligt väglag har jag läst om i detta forum. Jag bor i göteborgstrakten och kör förstås med dubbdäck. Räddar dom mig bara vart 5e år så är det värt det. Däremot skulle jag kanske ha kunnat köra med friktionsdäck när jag bodde i Sundsvall för där överraskades man mer sällan av väglaget. Fast varför välja bort den extra säkerhet som dubbarna ger? Oavsett vart man bor.

    Följande är citerat från ett inlägg i detta forum:
    Många friktionsförespråkare resonerar som så att "det så sällan är blankis så friktionsdäck funkar kanon för oss."

    Funkar säkert alldeles utmärkt, för det mesta men just den dagen då det verkligen är ren blankis i en högerkurva på en landsväg? Hur gör man då?

    Körde också dubbfritt med samma tankesätt tills för några år sedan då jag i endast 15km/h kasade rakt fram i en kurva på ren is, fullt tryck på bromsen med båda fötterna, splirrans nya Michelindäck, men icke, plöjde rätt in i ett elskåp.
    Sen kom tankarna, tänk om någon gått där på trottoaren där jag plöjde fram

    Är fullkomligt övertygad om att dubb räddat mig där så sedan dess kör jag alltid på dubb.

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Okej jag kan ju konstatera att framdäcken är skit. Dom ska bytas, absolut.

    Visst, 4 nya dubbade av bästa sorten hade varit bäst, givetvis. Men lite dåligt med klirr i kassan och bakdäcken har mycket kvar att ge så får bli två nya fram.

    Däckfirman rekommenderar hankook w616. Får ta och kolla upp dom däcken.

    Ahh eller så skulle man köpa 4 nya dubbade, eller odubbade... fan, inget jag hade räknat med i år och så jobbigt att sätta in sig i. Mycket åsikter.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #23
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Bland den bästa beskrivningen varför det är bra att ha dubbdäck i Göterborgsområdet eller Skåne eller överallt där man har oberäknerligt väglag har jag läst om i detta forum. Jag bor i göteborgstrakten och kör förstås med dubbdäck. Räddar dom mig bara vart 5e år så är det värt det. Däremot skulle jag kanske ha kunnat köra med friktionsdäck när jag bodde i Sundsvall för där överraskades man mer sällan av väglaget. Fast varför välja bort den extra säkerhet som dubbarna ger? Oavsett vart man bor.

    Följande är citerat från ett inlägg i detta forum:
    Många friktionsförespråkare resonerar som så att "det så sällan är blankis så friktionsdäck funkar kanon för oss."

    Funkar säkert alldeles utmärkt, för det mesta men just den dagen då det verkligen är ren blankis i en högerkurva på en landsväg? Hur gör man då?

    Körde också dubbfritt med samma tankesätt tills för några år sedan då jag i endast 15km/h kasade rakt fram i en kurva på ren is, fullt tryck på bromsen med båda fötterna, splirrans nya Michelindäck, men icke, plöjde rätt in i ett elskåp.
    Sen kom tankarna, tänk om någon gått där på trottoaren där jag plöjde fram

    Är fullkomligt övertygad om att dubb räddat mig där så sedan dess kör jag alltid på dubb.
    Helt klart värt att ha. Första året så åkte jag själv på sladd i röda orm i 5km/h och träffade sidan...Som tur blev de inga märken mer än backspegeln stängdes

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Jag håller helt med Per L. Efter 18 år med friktionsdäck så har jag äntligen kommit till insikt. Är mycket nöjd med mina nya Hakka 9. En eller flera gånger per vinter har vi extrem halka på många vägar runt Stockholm. Då fungerar bara dubb. Friktionsdäck är kass på blankis. Köp kvalitetsdäck, även om det kostar lite mer så är det värt varenda krona.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #25
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Jag är inne på tredje omgången Hakka R och nu R2. Åkte alltid dubbat på tjänstebilarna innan. Det blir 3 dagar om året som är skit. Resterande 97 tysta och fina. Har man dubbar blir det 97 dagar som blir skit. Nu åker jag mest på större riks och europavägar. Ca 3000 mil om året.

    Hade alla dubbfritt så blir det halkigt. Det bygger på att dubbdäcken river upp åt oss dubbfria. Bor du offside och mindre vägar så är dubbat valet.

    Dubbfria är mer färskvara än dubbat. Åker man förhållandevis lite och betalar däcken själv hade jag nog åkt dubbat fortfarande.

    /Fred
    Senast redigerat av Fral den 2017-12-11 klockan 10:48.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Jag trodde också att dubbar låter bedrövligt för det gjorde dom för länge sedan. Jag blev väldigt förvånad över hur tysta Hakka 9 är. Allt är ju relativt och ng9-3 är ingen tyst bil men det blir konstigt nog inte värre med dubbar än utan.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Jag är nu inne på min andra "vinter" med centraleuropiska friktion.. Nokian WR D4, är helnöjd med dem!
    Kom lite över 1 cm snö igår, absolut inga problem bara att köra på ...

    Har samma bil som TS.
    Haft dubb tidigare men jag orkar absolut inte lyssna på det, bilen jag hade det på saknade ESP, så var kanske mer nödvändigt där.
    Men ser inget behov av det.

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag trodde också att dubbar låter bedrövligt för det gjorde dom för länge sedan. Jag blev väldigt förvånad över hur tysta Hakka 9 är. Allt är ju relativt och ng9-3 är ingen tyst bil men det blir konstigt nog inte värre med dubbar än utan.
    Har haft Hakka 4, 5, 7 och 8 hittills. Det var när Hakka 5 kom som den stora minskningen i dubbljud kom (vilket jag antar beror på smartare placering av dubben), 7 aningen tystare, 8 lite mer ljud beroende på mer dubb (och jag gissar att 9:an är tillbaka på 7:ans nivå - eftersom de säkert fått klagomålet att 8:an låter mer än 7:an).

    Och det är precis som beskrivit ovan, dubbat blir allt överlägsnare ju blankare isen är.

    Men det finns ytterligare en sak som skiljer mellan friktionsdäck och dubbat, det är när däcket börjar gå i sidled på blankis så ökar friktionen för dubbdäck en liten aning ju mer däcket går i sidled (ökande vinkel mot körriktningen), medan den sjunker för odubbat. Detta innebär att möjligheten att räta ut en sladd på blankis blir betydligt bättre med dubb än med friktionsdäck.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-12-12 klockan 10:19.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Har fått leka med både dubbat och o dubbat på precis samma väg underlag. Kallt men ingen svart is. Dubbat på denna sträcka fick markant sämre stopp sträcka än odubbat. Men! Skillnaden började dyka upp över 30. Under 30 kanske skillnad. Men inom fel marginal.
    När var detta ? ..förr var det nog så, men med moderna dubbdäck upplever jag det inte alls så, dubbutsticken är mycket mindre och man "glinder" inte på dubben som det kändes som man gjorde förr.

    Dagens dubbdäck är mycket tystare också, så det beror säkert på samma sak.

    ..Sen är det skillnad på däck och däck, jag kör bara hakkapelitta av flera skäl, dels brukar dom alltid ligga i topp, men det är de enda däcken jag använt där man har ungefär lika många dubbar på våren som man hade på hösten..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Med 5 bilar i drift så får man ju chansen att prova lite olika däck, och jag har faktiskt gått från att vara total motståndare av friktionsdäck till att acceptera det som ett alternativ. Ett flertal gånger har jag blivit klart överraskad av att bilarna med friktionsdäck faktiskt klarat sig bättre i halkan än bilarna med dubbdäck. Nu är detta på intet sätt vetenskapligt bevisat då det är olika bilar och olika däck och mest bara baseras på mina personliga erfarenheter, men jag erkänner motvilligt att friktionsdäcken faktiskt funkar riktigt bra.

    Den enda gången jag inte gillar friktionsdäcken är när det blir riktigt tjock slask på vägen. Snö och is är inga problem, men jag upplever det som att när det blir riktigt slaskigt så packar det igen spåren på friktionsdäcken. Inte så att det blir ohanterbart, men ändå så att jag känner att där har dubbdäcken klart övertag.

    Men som alltid så gäller det att anpassa hastigheten efter väglaget, finns inte ett däck i världen som kan rädda dig om du kör fortare än vad du klarar av. Dom flesta avåkningar eller olyckor jag har sett har inte berott på däcken utan på förare som inte vet sina begränsningar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #31
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    . Snö och is är inga problem, men jag upplever det som att när det blir riktigt slaskigt så packar det igen spåren på friktionsdäcken. Inte så att det blir ohanterbart, men ändå så att jag känner att där har dubbdäcken klart övertag.
    Detta är riktigt tänkvärt. Ett odubbat med mycket sajpningar flyttar inte alls lika mycket slask eller vatten som ett öppet dubbat däck. Risk för slask och vattenplaning med de nordiska odubbade är något man behöver ha i bakhuvudet.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #32
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    När var detta ? ..förr var det nog så, men med moderna dubbdäck upplever jag det inte alls så, dubbutsticken är mycket mindre och man "glinder" inte på dubben som det kändes som man gjorde förr.

    Dagens dubbdäck är mycket tystare också, så det beror säkert på samma sak.

    ..Sen är det skillnad på däck och däck, jag kör bara hakkapelitta av flera skäl, dels brukar dom alltid ligga i topp, men det är de enda däcken jag använt där man har ungefär lika många dubbar på våren som man hade på hösten..
    1år sedan. Samma minibussar samma last. Bara olika däck samma dag. Alla "tester" gjordes på varandra med 10 min mellanrum

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Huruvida dubbdäck låter "högt" är nog mest en inställningsfråga!

    Har man bestämt sig för att dubbdäck låter högt så är det förstås också högst troligt att man irriteras av det.
    Bestämmer man sig för att dubbdäckens "sång mot asfalten" inte är något att hetsa upp sig för så blir man inte irriterad.

    Själv har jag aldrig någonsin tyckt att dubbdäckens rassel mot asfalten har varit några problem. Oavsett om det knappt har hörts eller om ludet varit rätt påtagligt.
    Vad jag tycker om att välja bort dubbens extra säkerhet pga "högt ljud" lämpar sig inte för tryck i detta forum.

    Och jag slutar aldrig att förvånas över personer som argumenterar i stil med "99 dagar av hundra behövs inga dubbdäck så därför kör jag på friktionsdäck".
    Jag påstår att dessa personer inte har brytt sig om att fundera på varför man har vinterdäck över huvud taget!

    2 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Precis. det gäller att man är hemma dag 100
    Jag som också bor i Sydsverige kör på dubbat. Med så växlande väglag & plötslig halka är det enligt mig det enda rätta.
    Visst låter dubbdäck betydligt mer än friktion, men jag vet också att jag har en bil som håller sig kvar på vägen.

    MEN det viktigaste alla gånger är att ha BRA kvalité på däcken! Och att dem inte ska vara jättegamla. Visst, jag kör dubbat, men skulle jag bli tvingad kör jag hellre kvalité friktion än budget (vad som helst)
    Senast redigerat av Karlqvist den 2017-12-11 klockan 19:35.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  15. #35
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Och jag slutar aldrig att förvånas över personer som argumenterar i stil med "99 dagar av hundra behövs inga dubbdäck så därför kör jag på friktionsdäck".
    Jag påstår att dessa personer inte har brytt sig om att fundera på varför man har vinterdäck över huvud taget!
    Och jag kan inte förstå folk som uppenbarligen har förståndet att anpassa körningen efter rådande förhållanden, utan tydligen måste stå på som om det vore sommarväg även när det är halt ute...
    Men det är väl klart, vill man gå i gummistövlar alla dagar för att man någon dag kommer vandra på en lerig grusgång när det har regnat så börjar jag se likheter....
    /Johan

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    76
    Jag är inne på min tredje vinter med dubbfritt, kör på Continental Contiviking och är mycket nöjd med dem. Bor i Jämtland och har kört på de olika väglag som kan tänkas under vintern. Kan inte påstå att jag saknat dubbdäck nån gång faktiskt.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
    Saab 9-3 1,8 BioPower 2008
    Cadillac BLS 2,0t FlexPower 2008

  17. #37
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Har haft Hakka 4, 5, 7 och 8 hittills. Det var när Hakka 5 kom som den stora minskningen i dubbljud kom (vilket jag antar beror på smartare placering av dubben), 7 aningen tystare, 8 lite mer ljud beroende på mer dubb (och jag gissar att 9:an är tillbaka på 7:ans nivå - eftersom de säkert fått klagomålet att 8:an låter mer än 7:an).

    Och det är precis som beskrivit ovan, odubbat blir allt överlägsnare ju blankare isen är.

    Men det finns ytterligare en sak som skiljer mellan friktionsdäck och dubbat, det är när däcket börjar gå i sidled på blankis så ökar friktionen för dubbdäck en liten aning ju mer däcket går i sidled (ökande vinkel mot körriktningen), medan den sjunker för odubbat. Detta innebär att möjligheten att räta ut en sladd på blankis blir betydligt bättre med dubb än med friktionsdäck.
    Jag har kört en 9-5 med nya Hakka 9, det var som att köra på mjukost på riktigt, otroligt dålig styrrespons och gungade så innihelvete med röven när man bytte fil (trots bytta bakvagnsbussningar och OK chassi i övrigt).

    Däcken var i princip nya, kanske 30-40mil, blir de bättre när de "satt sig"?

    Kände på gummit när däcken var lösa och har nog den mjukaste gummiblandning jag känt på, vilket såklart inte säger allt om stabilitet men lär märkas av när däcken är helt nya och har typ 8-9mm mönsterdjup.

  18. #38
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Min skrutt 9-5a är stabilare med Hakka 9 i 215/55-16 än med Michelin sommardäcken. Något måste vara fel på bil eller däck, joH900.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Min ng9-3 går suveränt bra med Hakka 9 205/55R16, stabilt, bra styrrespons, bra grepp på is och alla andra underlag, inte bullrigare än friktionsdäck eller halvbra sommardäck.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    En fördel med dubb är att man hör om väglaget övergår till is istället för vatten.
    Men det kanske man gör med odubbade också. (så lite buller tycker jag är bra)

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Norrlänningar: Hur upplever ni att köra med 225-45-17 dubbat
    Av Ola i norr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 22:34
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 00:32
  3. DUBBAT ELLER ODUBBAT ? ? ?
    Av Saab 93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •