Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Nyinköpt 9-5 aero 02, etanolkonverad med OpenSID

Hybridvisning

  1. #1
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199

    Nyinköpt 9-5 aero 02, etanolkonverad med OpenSID

    Hej alla kunniga Saabister. Som jag antytt i en annan tråd har jag gått och köpt mig min andra 9-5 aero, av en ren slump är den av samma årsmodell,, utrustningspaket och färg som min första aero, dvs en kosmiskt blå 02 kombi.

    Denna bilen är dock "chiptrimmad" av en tidigare ägare och killen jag köpte den av (en granne) har inte mer info än att den är "chiptrimmad" och att den går att köra på etanol. När jag sedan provkör den ser jag att den även har OpenSID och det var inget han visste hur man använde.

    Således undrar jag därför om man kan försöka luska ut hur den är trimmad och av vem. Jag har letat igenom pärmen med papper men inte funnit något om detta i den. Jag tänker mig att man via OpenSID iaf kan gissa sig till motorns effekt även om man kanske inte kan få reda på vilket program mer exakt som finns i bilen. Eller finns det ett enklare sätt utan laptop eller Tech2? Att leta efter gamla ägare kan ju vara ett alternativ, men så viktigt är det egentligen inte.

    Jag har läst mycket om OpenSID och Biopowerkonverteringar sen jag skaffade denna bil, men är väldigt sugen på att lära mig mer. Etnoys guide för OpenSID var väldigt informativ och jag efterlyser mer info på HUR man ska tolka värdena och vilka som är jämförbara med varandra. Förkortningarna sitter väl efter ett tag, men det är väldigt intressant när man börjar känna igen sig och kan extrahera informationen bakom siffrorna.

    Bilen rent motormässigt går helt sjukt bra, jämfört med den "otrimmade" aeron så känns det som minst hundra hästar till, men jag kan bedra mig på "känslan" jag är absolut inte van vid dessa effektuttag. Turbonålen går hela vägen in på det röda på denna, medan originalaeron oftast håller sig på "gult" även med plattan i mattan. Avgassystemet ser helt original ut. Ska nämna att jag till 99% kör väldigt lugnt och anpassar mig till förhållandena.

    Tankat min första tank E85 för ett par dagar sen och SID visar på ungefär 10l/100km nu och låg på ca 8,4 på bensin. Enligt vad jag kunnat läsa ur OpenSID så ligger jag för närvarande på 60% etanol. Effektmässigt märker jag ingen skillnad, tycker nästan den går "renare" på bensin. Nya stift sitter i. Finns det någon nackdel med att köra på E85 för en bil som inte ursprungligen var programmerad för det bränslet? Tänker inte då på den bränsleekonomiska aspekten eller de tätare serviceintervallerna. För original Biopower så har jag förstått att det bara är att köra, men för de äldre, finns det grejer som inte tål spriten i det långa loppet?

    Det var allt för denna gång, hoppas ni står ut med mina långa poster, jag har säkert missat något ändå. :P

    1 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det finns väldigt mycket i OpenSID som mer kommer att sätta myror i huvet på dig så börja med att lära dig de olika moderna och de viktigaste namnen att hålla koll på.

    De flesta bör inte titta på fler än en handfull värden.

    100hk extra kanske är för du är nykär med med originalavgas är det tveksamt.
    Försök ta reda på vad som är uppdaterat i hårdvara som t.ex. vilka spridare, btr och turbo som sitter förutom avgas
    mAir och mReq ger en hint om vad den kan ge. titta vad de visar när du belastar fullt på lite högre varv.
    Just dessa är bra att titta på ibland och de skall normalt följas åt.
    Amul är en bra indikation att du inte har luftläcka om du skruvat med något, den kommer dock att variera så det inget att oroa sig för.
    Någon hade Amul på 950 vilket hintar om att allt inte står rätt till.
    Sök t.ex. på Amul så har du att göra en god stund.

    Ock spara denna i mobilen http://www.datorkungen.se/T7/guide_s...en_sid_eng.pdf

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Eller starta aldrig Opensid om bilen går bra.

    Många som sökt fel som egentligen aldrig funnits...

    3 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Grattis till en Saab till och även denna av den riktigt snygga färgen Cosmic Blue, men nu till bilen. Att inte veta nåt om vem som gjort programmet kan vara lite otäckt då detta kräver verkligen att man vet vad man gör annars blir det ras av maskin så det vore verkligen bra att veta innan du laddar på för fullt igen, min ena 9-5 Aero 04 går på etanol men även bensin och går renare på bensin samt när det är kallare är det att föredra då den kan bli svårstartad med etanol, dock betydligt roligare motorkaraktär med etanol. det som brukar hända är väl att spridarna kan sättas igen om du kör med bara etanol så kör typ var 3 med bensin.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Tack för responsen.

    Jag inser att OpenSID är ett diagnosticeringsverktyg och användbart bland annat vid felsökning. Jag är INTE ute efter att hitta fel som inte finns, jag är bara lite nördigt intresserad av vad dessa värden kan tänkas betyda samt om det är något visst värde (som nämnts här ovan tex Amul) som är bra att hålla koll på. mAir/mReq ser mycket bra ut och ligger väldigt nära varandra. Jag tackar för länken och fortsätter lära mig mer, kanske dyker det upp följdfrågor framöver.

    När det gäller själva trimmet så är jag med på att de högre effektstegen kräver hårdvaruuppdatering. Kanske är det bara ett steg 1 med biopower i denna, men det känns som en stor skillnad mot originalaeron. Det kanske inte bara är effektkurvans topp som skiljer utan själva karaktären också? Nu var det ett tag sen jag körde originalbilen, men jag minns det som att dess register låg lite högre upp i varvtal, men nu är det mycket gissningar och känslor...

    Jag har förstått att mindre lyckade omprogrammeringar kan ge tråkiga följdproblem och det finns ju helt klart en osäkerhet här eftersom jag inte vet vad som ligger inprogrammerat nu. Men bilen går bra och sedan jag åtgärdade lite vakuumläckage och bytte tändstift så har alla felkoder slocknat. Som sagt, jag kört oftast lugnt, med en tanke att grejerna håller längre då, effekten för mig är främst en komfortfråga.

    På det hela är jag riktigt nöjd med bilen, det är fortfarande några småsaker som ska ordnas med, inredningsdetaljer och en hjulinställning ska göras, men på det hela är jag riktigt nöjd.

    Jag är sugen på att tanka en tank E85 till, för att se om Me85 stiger och om det ger någon skillnad i gången. Tack för tipset om var tredje med bensin, har läst lite olika siffror om detta för biopowerbilarna, men nu fick jag en uppgift för min. Den startar hyfsat snällt på E85 (kallstarter: 1-1,5 sek enligt OpenSID), men än har det ju inte blivit så kallt och jag använder oftast motorvärmare på mornarna, så problem kan ju uppstå om det är -20 och bilen stått en hel dag på jobbets parkering.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag tankar uteslutande E85 och har inga problem alls, -20 och den startar ändå men det är ju max 2 dagar per år här jag bor.
    Din starttid på dryga sekunden är helt normal

    /via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Redan för att kunna ta ut original effekt med E85 så behövs större spridare, så du kan ju börja med att kolla under huven vad det sitter för spridare i.

    Sedan säger du att det känns som 100 hk extra och att på din andra bil så håller sig turbonålen vanligtvis på det gula området. Frågan är då om inte din andra bil har tappat några hästkrafter? En frisk original Aero går normalt sett in en bra bit på det röda på mätaren, om inte någon ställt om den. Själv så upplevde kan större skillnad på motoreffekten då jag bytte till en ny TD04 turbo än vad ett steg 1 gjorde.

    100 hk extra utöver det en original Aero ger, på E85, är svårt att förväxla med en original Aero. Motorljudsmässigt så är det stor skillnad, och kliver man på fullt i lagliga hastigheter så kommer antispinn systemet få jobba.

    Finns heller ingen anledning att köra var tredje tank bensin. Saabs officiella rekommendation var en tank bensin på 1000 mil, men så mycket som en tank lär heller inte behövas då merparten av de beläggningar som kan bildas löses på 10 mil på bensin, enligt de tester Saab gjorde. Själv tog jag ur mina 630 spridare efter ca ett år på E85, under vilken tid den bara fått några mindre skvättar bensin, och spridarna var i princip lika rena som när de var nya.

    Bilen ska vara startbar utan värmare på E85 ned till ca -15 grader, lägre med "vinteretanol" i tanken. Främsta skillnaden man märker är att man får nöta på startmotorn lite längre med E85 än bensin.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Kan bara instämma i vad Johan skriver och så bör du kanske kolla evap ventilerna i din andra bil.

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Tackar ödmjukast för responsen, den är guld värd. Tack Johan och Herman!

    Jag har varit inne på om jag borde felsöka EVAP men ännu inte kommit till skott, men det ska definitivt kollas upp fram emot våren när den bilen ska ställas på och göras iordning. Att det är den bilen som är lite slöare, skulle faktiskt kunna förklara känslan av att det skiljer 100hk mellan bilarna. Ju mer jag tänker på det, desto rimligare ter det sig.

    Jag ska nog fylla på med etanol ändå, prova och ser hur just denna bilen beter sig på det bränslet nu på vintern. Så länge jag inte utsätter bilen för något onödigt slitage är det kul att testa. Jag är inte så hemma på att meka spridare, men jag har förstått att det är enklare än jag tror. Ska ta en titt på dem vart det lider.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Tackar ödmjukast för responsen, den är guld värd. Tack Johan och Herman!

    Jag har varit inne på om jag borde felsöka EVAP men ännu inte kommit till skott, men det ska definitivt kollas upp fram emot våren när den bilen ska ställas på och göras iordning. Att det är den bilen som är lite slöare, skulle faktiskt kunna förklara känslan av att det skiljer 100hk mellan bilarna. Ju mer jag tänker på det, desto rimligare ter det sig.

    Jag ska nog fylla på med etanol ändå, prova och ser hur just denna bilen beter sig på det bränslet nu på vintern. Så länge jag inte utsätter bilen för något onödigt slitage är det kul att testa. Jag är inte så hemma på att meka spridare, men jag har förstått att det är enklare än jag tror. Ska ta en titt på dem vart det lider.
    Det är bara att ta loss plastkåpan över insuget så ser du spridarna. Inga verktyg behovs, sitter bara med små plasthakar vid oljepåfyllningen som man får trycka på.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Std. spridare är tegelbruna
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Jaha, är det så enkelt? Då ska jag undersöka saken vid nästa tillfälle.

    Tankade en ny tank E85 idag, nu ligger jag på en 75-procentig blandning och bilen går bra.

  13. #13
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Har kollat för en tid sedan, men glömt att återkoppla i denna tråd. Jag har de tegelbruna spridarna och tycker mig märka av en prestandaförsämring med E85 och det verkar ju rimligt enligt vad som skrivs här (och på andra ställen) när det gäller originalspridare och E85.

    Hur funkar det, anpassar sig mjukvaran efter hårdvaran, eller får man säga till mjukvaran vilken hårdvara som sitter i? Frågan är väl egentligen, lönar det sig att helt sonika montera nya spridare, eller bör man även lämna in bilen för en omprogrammering också?

    Förstår om frågan är lite av "hur långt är ett snöre", men insprutning och mjukvaror är nytt för mig som mest skruvat förgasare. Så jag trevar lite i mörkret här, tack på förhand!
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Hur funkar det, anpassar sig mjukvaran efter hårdvaran, eller får man säga till mjukvaran vilken hårdvara som sitter i? Frågan är väl egentligen, lönar det sig att helt sonika montera nya spridare, eller bör man även lämna in bilen för en omprogrammering också?
    Man kan inte byta delar hur som helst och spridare är en sådan sak, Byte = Anpassat program.
    Byter man däremot luftfilter eller halvsats avgas måste inte mjukvaran anpassas.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Man kan inte byta delar hur som helst och spridare är en sådan sak, Byte = Anpassat program.
    Byter man däremot luftfilter eller halvsats avgas måste inte mjukvaran anpassas.
    Tack för svaret, har för mig jag läst det tidigare, men kände att jag behövde fråga för att vara helt säker. Får ta en funderare på detta, har ju "lite" annat att pyssla med också.
    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2021
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 2.3T 185hk. 2005, Precis köpt, etanolkonverterad?

    Hej.

    Jag har precis köpt en 9-5a och enligt säljaren har någon innan honom etanolkonverterad bilen. Och han visste inte mycket mer än att man skulle trycka på två knappar på den där färddator panelenc så fick man upp saker.

    Är det någon här som kan hjälpa mig?

    Jag vill främst förstå mig på det.

    Är min första saab, men jag bor i trollhättan så jag känner att då är det dax liksom.

    Inte jätte nöjd med bilen än så länge men vi får se om det ändrar sig. Har mycket som jag behöver göra med bilen, laga ac, ta reda på varför motorn är blöt under, hitta sommardäck som inte är tok slut, förstå varför motorlampan lyser. mm mm mm

    Oerhört tacksam, /Andreas

  17. #17
    Grundladd Rayseds avatar
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    208
    Medlem#
    13810

    Nyinköpt 9-5 aero 02, etanolkonverad med OpenSID

    Trycker man in plus och minus samtidigt på färddatorn (sid:en) så kommer du in i ”open sid” menyn, en väldigt användbar meny för att se olika värden för motor etc. Denna måste aktiveras med dator vilket kan göras av en trimfirma exempelvis.
    Här har du en tabell av vad alla förkortningar betyder om du har open sid aktiverat
    https://saabinfo.se/generellt/opensid/

    Motorlampan kan du oftast läsa och släcka felkoder med en billig läsare från tex biltema, alternativt kan du söka upp en person med tech 2 som hjälper dig.

    Att motorn är blöt under är ganska normalt om det är intorkad gägga, är det färskt och rinnigt bör det dock kollas upp
    SAAB 95 2.0 VECTOR 02 - Rostar mot slutet
    SAAB 95 Aero AUT 04 - Bilen som har allt inklusive rost
    SAAB 96 Sedan - Drömbilen är hemma
    Tech II Ägare

  18. #18
    Välkommen till STCS Forum AJohansson
    Har du OpenSID läser du felkoden via den, mer info finns ->
    Tolka felkod (fcod) i OpenSID


Liknande ämnen

  1. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-10-14, 10:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •