Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur ser jag om min Aero har uppdaterad Vevhusventilation ?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989

    Hur ser jag om min Aero har uppdaterad Vevhusventilation ?

    Bilen är en 9-5 aero -02 servad på saab senast 040430 vilken version uppdaterades det till då, och vilken version borde jag uppdatera till ?
    Hur ser jag vilken jag har ?


    MARKUS

  2. #2

    Re: Hur ser jag om min Aero har uppdaterad Vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Bilen är en 9-5 aero -02 servad på saab senast 040430
    Det är snart 15 månader sedan. Det ska göras service minst en gång per år oavsett körsträcka. Om service inte har gjorts, och dokumenterats, på annan verkstad så gäller inte Saabs förlängda motorgaranti.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    vilken version uppdaterades det till då, och vilken version borde jag uppdatera till ?
    Det var version 3 som var aktuell vid den tiden. Det är dock inte säkert att de gjorde något om du inte bad om det. Version 3 är den som brukar resultera i hög oljeförbrukning. Saab gör inte denna modifiering sedan december 2004 utan rekommenderar att den klena slangen flyttas tillbaks eller att modifiering 5 införs om oljeförbrukningen är hög.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Hur ser jag vilken jag har ?
    Jämför med bilderna på min hemsida http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml,
    speciellt http://www.mitt-eget.se/saab/informa...#modifieringar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989

    Re: Hur ser jag om min Aero har uppdaterad Vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Bilen är en 9-5 aero -02 servad på saab senast 040430
    Det är snart 15 månader sedan. Det ska göras service minst en gång per år oavsett körsträcka. Om service inte har gjorts, och dokumenterats, på annan verkstad så gäller inte Saabs förlängda motorgaranti.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    vilken version uppdaterades det till då, och vilken version borde jag uppdatera till ?
    Det var version 3 som var aktuell vid den tiden. Det är dock inte säkert att de gjorde något om du inte bad om det. Version 3 är den som brukar resultera i hög oljeförbrukning. Saab gör inte denna modifiering sedan december 2004 utan rekommenderar att den klena slangen flyttas tillbaks eller att modifiering 5 införs om oljeförbrukningen är hög.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Hur ser jag vilken jag har ?
    Jämför med bilderna på min hemsida http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml,
    speciellt http://www.mitt-eget.se/saab/informa...#modifieringar.
    Tack för svaret !

    Servicen är gjord sedan dess dock inte på SAAB, men dokumenterad av fackman.

    Modifieringen av vevhusvent görs den gratis på saab, eller är det "50 kr satsen" som gäller och sen göra det själv ?

    Vilken version av vevhusvetilation rekomenderar du Göran ?


    Markus

  4. #4

    Re: Hur ser jag om min Aero har uppdaterad Vevhusventilation

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Modifieringen av vevhusvent görs den gratis på saab, eller är det "50 kr satsen" som gäller och sen göra det själv ?
    Du behöver inte den nya oljefällan i satsen om du inte har problem med hög oljeförbrukning, specifikt oljeförbrukning orsakad av att olja sugs genom oljefällan vid hög motorbelastning. Det är nog ingen nackdel att ha den nya oljefällan, så om man fixar vevhusventilationen själv skadar det inte att köpa satsen.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Vilken version av vevhusvetilation rekomenderar du Göran ?
    Det finns för närvarande ingen som fungerar perfekt, men för tillfället är det antingen modifiering 2, modifiering 3 med slangen tillbakaflyttad (byt plats på gummiplopp och slang) eller modifiering 5. När modifiering 6 kommer så kan kanske den versionen kan vara bäst, men vem vet...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. Orkeslös 9-5 Aero nu med FILM#uppdaterad#
    Av 9kt16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 16:09
  2. Val av chassiesetup 9-5 Aero *Uppdaterad*
    Av Johan M i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 01:38
  3. 9-3 Aero steg3: laddproblem (uppdaterad)
    Av Hyppe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-12, 21:29
  4. Uppdaterad!!! Oljeförbrukning 9-5 aero!
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 108
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 12:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •