Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Dålig packbox påverkar oljenivån?

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    Dålig packbox påverkar oljenivån?

    Jag satt och diskutera med min kollega som har en dålig packbox vid svänghjulet. Enligt han så droppar det olja vid packboxen rejält.

    Han testade att ha lite mindre olja i tråget. Enligt han så blev det en klar förbättring.

    Om man har mellan 1 till 10 som är max på stickan så hade han ca 4. Lite lägre än än hälften.

    Funkar detta? Oljenivån är ju inte för låg.
    Det är tydligen vevaxeln som skvätter olja mot packboxen och har man lite mindre olja i så skvätter det mindre.

    Jag har faktiskt ingen aning. Kan detta stämma? Att veven når oljan och skvätter runt detta på en Saab 9-5 ?

    Teoretiskt kanske det stämmer då packboxen är ovanför tråget. Och vad är det som skvätter olja mot packboxen?
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Visst låter det väl som att det skulle kunna vara möjligt. 1 liter mer olja kanske höjer upp nivån till den sweetspot där läckaget finns/når.
    Men med tanke på hur pass billigt det är att åtgärda felet så väljer jag det alternativet.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Såsom jag förstått det talar man mindre om "oljevolym" och mer i termer av "oljetryck" när motorn går. Jag kan inte saabarnas smörjsystem, men skulle vilja belysa att man kan se det som att det vid något lägre oljevolym, uppnås ett något lägre oljetryck och därför håller packboxen tätt.

    Enligt min uppfattning finns "spannet" på stickan av flera praktiska orsaker, bland annat att det inte ska behöva vara så precist om någon fyller på olja och inte mäter upp ordentligt, men även för att det anses vara ett spann inom vilket oljetrycket är lämpligt för motorn. Rätta mig gärna om ni tycker jag har fel, men så har jag förstått det. Så länge man håller sig inom spannet, långt ner på stickan och kolla ofta, eller högre upp och bekymra sig mer sällan, så ska motorn ha tillräcklig smörjning.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Hmm, intressant. Men jag tror väl inte oljetrycket påverkas nåt av den litern. Att man däremot inte alltid kan fylla exakt på cl så tror jag det finns ett visst spann, i detta fall 1 liter.
    Jag har alltid trott att Min helt enkelt är för att indikera minsta nivå för bilen ska fungera optimalt. Om man sen alltid ligger på Max tvivlar jag på gör någon skillnad.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    1 liter mindre i total oljevolym borde dessutom påverka livslängden på oljan dvs bytesintervallet?

    Ett ord som toorp nämner som är värt att påpeka är svänghjulet

    Hade det varit på motsatt sida vevaxeln så är bytet lätt, nu är det plötsligt (ofta) väldigt nära bilens värde i arbetstid...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    1 liter mindre i total oljevolym borde dessutom påverka livslängden på oljan dvs bytesintervallet?

    Ett ord som toorp nämner som är värt att påpeka är svänghjulet

    Hade det varit på motsatt sida vevaxeln så är bytet lätt, nu är det plötsligt (ofta) väldigt nära bilens värde i arbetstid...
    Oj så rätt det var i så fall en sk klar massuppfittning
    Men man inte är helt klar med var det kommer ifrån kan det även vara remskivan
    Senast redigerat av Karlqvist den 2017-12-11 klockan 22:35.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ja så är det ju, faktiskt vanlig(are) att det läcker mycket därifrån på de bilar jag sett iaf men även sett någon droppe vid lådan också då och då så visst läcker det där med...

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Japp packboxen vid motor och låda läcker.

    Det känns som en myt detta. Jag har ingen aning faktiskt. Vi diskuterade detta och han nämnde att bilen pissa verkligen olja, men blev klart mindre när han hade mindre olja i motorn.

    Nja, det kan inte vara vevaxeln då skvalp-plåten sitter i vägen och veven går inte ner i oljan som jag förstått det. Det som sitter närmast packboxen är ramlagret, i så fall om det kan trycka olja mellan lagren därifrån eller från "piston cooling jets" Som vi har i 9-5ans block som sprutar olja i cylinderväggen.

    I så fall skulle det ha med oljetrycket att göra, men ändå inte.

    Har man maximalt med olja på stickan, skulle oljan kunna skvalpa upp mot packboxen vid en kraftig sväng? Då kan jag förstå om det skulle komma olja med en defekt packbox..

    Men då kommer här nästa fråga. Vart kommer oljan ifrån i en defekt packbox. Om det nu läcker som fasen. Hur kommer oljan till packboxen?
    I vägen finns en krans och ett styck ramlagerblock.

    Bild.
    Markering.

    Blå Packbox.
    Röd ramlager.
    Gul krans.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av toorp den 2017-12-11 klockan 23:07.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  9. #9
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Bytt några packboxar på gamla 9000CC och en GM900.

    Enligt "Insider" så hade SAAB använt packboxar av sämre kvalitet
    på dessa bilar. En del läckte, andra läckte aldrig.

    Mina läckte...

    Så i samband med kopplingsbyte/renovering lät jag byta
    packboxarna på mina bilar. Efter det var det tätt.

    GM900 (2.0T) var värst, där fick jag fylla olja stup i kvarten då nivån
    inte nöjde sig med att minska till "inom området",
    utan även gick ner mot minimum. Läckaget minskade inte
    med minskande oljenivå.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  10. #10
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Tack för info.

    Ja och jag har också bytt packboxarna på mina bilar.
    I min släktings bil råkade packboxens fjäderring trilla av bakom som vi inte såg. Den satt istället på vevaxeln och inte på packboxen.
    Då var det en sjö av olja under, eftersom packboxen inte höll tätt.

    Vi fick illa kvickt göra om allt igen.
    Och när jag bytte på min så korva sig den hela tiden, och när den satt rätt så hade fjädern bakom trillat av. Fast allt såg bra ut.
    Som tur var såg jag det innan montering.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

Liknande ämnen

  1. Är det vanligt med oljeläckage och minskning av oljenivån?
    Av Oceans12 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-12-16, 12:03
  2. Kolla oljenivån i växellådan?
    Av horizon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 23:20
  3. Saab 9-5 oljenivån!
    Av Nicke_25 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 00:20
  4. Oljenivån sitter vart på växellåda
    Av Flink i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •