Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Borra accesshål för hålrumsbehandling hundben 9-5

  1. #1
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660

    Borra accesshål för hålrumsbehandling hundben 9-5

    Som bekant kommer rosten inifrån, och hundbenen på 9-5 består av ett antal lager plåt. Bytte hundben på förra 9-5an och såg konstruktionen "under ytan"

    Ny 9-5a på ingång, denna gång betydligt fräschare och hålrumsbehandling står på att-göra listan asap.

    Hur har ni gjort för att komma åt hundbenen? Jag tänkte borra ett hål på ett väl valt ställe för att komma åt hålrummet mellan de yttre plåtarna. Någon som har tips? Det ser ut som att man behöver välja ett ställe någonstans på ytan mellan inre och yttre dörrlist framför bakhjulet.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    De rostproblem jag har sett i detta område har alltid kommit utifrån, vanligtvis med början under plastkjolarna (eller innerskärmarna i plast), sedan sprider det sig. Rosten verkar också föredra områdena kring där gängor är fastsvetsade i karossen för kjolarnas plastmuttrar, förmodligen för att plasten ligger och skaver mot karossen där. Dessutom med ett mindre grustag mellan plastkjol och kaross.

    1 användare gillar detta inlägg

    jem


  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Gjort samma iakttagelse och det är inte unikt för 9-5, på OG9-3 finns dessa gängade pinnar för både tröskelskydd och i främre hjulhus och samma fenomen där. Vissa rostar det flitigt runt medans andra är fria från rost och då är smuts som ligger och nöter starkt misstänkt. Hålrumsrostskydd typ Mercasol 1 kan vara lämpligt i trösklar och på insidan av skärmkanter ändå, det lär inte skada och utsidan på trösklarna under skydden Mercasol 2.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Ok, fördel om det kommer utifrån. Får riva sidokjolarna framöver och titta hur det ser ut, hålrumsbehandlingen är igång iallafall.

    För dem som undrar så är det noll rostskydd i ex. bagageluckan på en svenskåld 04, den är snustorr på insidan Då kan man väl räkna med att det är likadant med dörrar & huv. Tur det finns Dinitrol ML

    2 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    De rostproblem jag har sett i detta område har alltid kommit utifrån, vanligtvis med början under plastkjolarna (eller innerskärmarna i plast), sedan sprider det sig. Rosten verkar också föredra områdena kring där gängor är fastsvetsade i karossen för kjolarnas plastmuttrar, förmodligen för att plasten ligger och skaver mot karossen där. Dessutom med ett mindre grustag mellan plastkjol och kaross.
    Min tro om hur detta sker är för att det blir ett betydande övertryck vid bakhjulets framkant, med resultat att man trycker in skit under plastskölden från springan i bakkant. Jag tror att rätt metod innefattar ett rejält slitlager underredsmassa i hela området för att minska påverkan av blästringen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    32

    Plastkjol

    Så här såg det ut i plastkjolarna på min lågmilade 9-5 Aero 2008
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Jag täppte till hålet mellan plast delarna i främre delen av bakre hjulhusen med silokonlim.
    Det är rena takrännan för grus och vatten (+ övertryck).
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-p%C3%A5-OG9-5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    191
    Har gjort några stycken. Problemet är ofta att sidokjolen skaver. Jag har slipat ner kanten på breddaren någon mm så de inte ligger lika tajt mot hundbenet.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svetsa hundben på OG9-5
    Av Mr_Nitro i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2020-07-13, 23:50
  2. Rost hundben OG9-5
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2019-03-20, 15:33
  3. Rost på hundben OG9-3
    Av pilemannen i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-31, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •