Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Adapter och motstånd för LED-parkeringsljusen 9-3 MY08>

  1. #1
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -

    Smile Adapter och motstånd för LED-parkeringsljusen 9-3 MY08>

    Tjena, tänkte om det fanns någon elektriskt bevandrad som kunde svara på en fundering jag har

    Blir inte riktigt klok på motståndet med adapter (Art nr. 12784973 resp. 12784978 ) som Saab tog fram för att fixa problemet med LED-slingan som inte lyser på vissa MY08. Det ser ju ut att vara seriekopplat med tanke på att det verkar som att man stiftar ur matningen från kontakten i strålkastaren och sedan in i adaptern med motståndet varifrån det går en kabel tillbaka till kontakten vid strålkastaren. Men ska strömförbrukningen öka ska väl motstånd/resistorer parallellkopplas, monterar man ett annat "vanligt" motstånd är det ju oftast parallellkopplat på plusmatningen och jorden med strömtjuvar. I det här fallet verkar det ju bara vara på matningen, det är det jag inte riktigt greppar. Hur löser Saabs motstånd problemet?

    Adaptern: https://webshop.saabparts.com/pub_im...l/12784978.JPG
    Motståndet https://webshop.saabparts.com/pub_im...e/12784973.JPG

    En servicebulletin med elschema: www.uksaabs.co.uk/UKS/download/file.php?id=59633

    -- Uppdatering --

    Om det någon gång skulle vara någon som har samma fundering rörande detta kan jag meddela att jag har monterat eget motstånd som fungerar klockrent
    Seriekopplades med LED-parkeringsljuset. Se längre ner i tråden en lite utförligare beskrivning.
    Senast redigerat av Cyklisten den 2018-01-25 klockan 01:35.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det minskar spänningen över LED-slingan.
    --uppdatering--
    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    Hur löser Saabs motstånd problemet?
    Eftersom UEC stänger av vid för låg eller för hög ström (=symptom vid avbrott/kortslutning) ser motståndet till att strömmen kommer i rätt intervall. Motståndet kopplas i serie med lyktan och sänker då strömmen i kretsen. Det vill säga UEC ser en lägre ström och reagerar inte för en "kortslutning" pga för HÖG ström i kretsen.
    Senast redigerat av Mr.O den 2017-12-12 klockan 15:04. Anledning: Utförligare förklaring till motståndets funktion
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Nej, då skulle ju ena sidan lysa mindre än den andra om man bara fixar ena lyset. Vilket var vad verkstäderna gjorde enligt bulletinen - böt bara den sidan som var trasig.

    *Edit*
    Det ovan stämmer inte har jag insett. Låter det däremot stå kvar som ett monument av okunnighet.
    Senast redigerat av Cyklisten den 2018-01-25 klockan 17:28.

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Om jag inte missförstår dig...

    Genom att sätta motståndet i serie med kretsen ökar den sammanlagda resistansen och spänningen sjunker något. Jag vet inte om det är spänningen eller strömmen som bildatorn håller koll på, men det spelar ingen roll i sammanhanget.

    Skulle motståndet monteras som du säger, mellan jord och matning, blir det istället ett pull-down-motstånd eller något som kan liknas med en spänningsdelare utifrån motståndets resistans och LED-kretsens övriga resistans.
    Det går nog att göra på båda visen men motståndsvärdet blir annorlunda om du ska koppla mellan matning och jord.
    Dessutom skulle bildatorn inte veta om LED-lampan slocknade eftersom det hela tiden ser ut som att den drar ström när det egentligen är pull-down-motståndet som står för effektförlusten trots att LED-kretsen "bakom" det har gått sönder.

    Så genom att sätta motståndet i serie med matningen får man bibehållen felindikation.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-10 klockan 12:12. Anledning: rena felaktigheter
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Motståndet minskar spänningen över LED-slingan. Det minskar oxo strömmen i kretsen.
    Diodslingan och styrdatorn kan känna av detta och påverkas på sätt som är svårt att förstå utan att veta mera exakt hur de är konstruerade.
    Ett möjlig förklaring är att diodslingan är designad för en lägre spänning än vad generatorn ger, motståndet korrigerar då spänningen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Mr. O, det du säger går stick i stäv med serviceinstruktionen som Cyklisten länkar till. Där hävdas att LED-slingan drar så lite ström att bildatorn tror att det är avbrott.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-10 klockan 12:16. Anledning: rena felaktigheter
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  7. #7
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Ja strömförbrukningen är så låg så att datorn tror att kretsen är bruten. Kan tillägga att det är ingen övervakning på parkeringsljusen fram, antagligen på grund av att det är LED.

  8. #8
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Mr.O: Problemet från början är ju att LEDarna drar för lite ström så datorn tror de är trasiga. Så det man vill åt med de motstånd man monterar är ju att strömförbrukningen ska öka.

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Genom att koppla ett motstånd i serie i en strömkrets minskar man alltid strömmen i kretsen. Grundläggande ellära ohms lag I = U/R. R ökar och I minskar.

    Med exakt samma ohms lag kan man räkna ut att spänningen över diodslingan minskar om man kopplar in ett motstånd i serie. Det är fysikens lagar som gäller.

    Står det något annat i någon instruktion är det fel.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Ja... Det är i parallellkoppling som strömförbrukningen ökar? Doh.
    Har ändrat mina inlägg ovan så att inte felaktigheter ligger kvar.
    Tack för lektionen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #11
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Mr.O: Det är ju det jag också menar Simpel fysik säger att motståndet man monterar från Saab inte ökar förbrukningen och det är av denna anledning jag inte förstår hur det fungerar.

    Finns en tråd om hur man monterar Saabs motstånd: http://forum.saabturboclub.com/showt...3SC-2008/page2
    En rysk tråd med bilder på installationen: https://www.drive2.ru/l/471807587378...SxaJtUng%3d%3d

  12. #12
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Den enklaste förklaringen måste ju vara som Mr. O säger, att problembeskrivningen är felaktig. Dvs det handlar inte om för låg strömförbrukning utan felaktig matningsspänning. Vilket i sig är intressant eftersom jag kan svära på att jag läst i andra trådar att det just skulle vara låg strömförbrukning som är problemet. Men den informationen kanske härstammar från samma källa och alltså är fel.

    Edit: Eller ja, strömförbrukningen ökar ju om spänningen sjunker, förutsatt att motståndet släpper igenom tillräcklig mängd ström.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-11 klockan 19:16.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    "CARS AFFECTED 9-3 4D/5D M08 and M09 up to VIN 91007833 9-3 CV M08 and M09 up to VIN 96001276 CONDITIONS The new LED based parking light can sometimes become deactivated by the electrical centre (UEC). The very low current consumption in the parking light in some conditions under the limit from what the UEC detects as an open/short circuit thus the UEC will deactivate the output until the next time the engine is started."
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av kwansa Visa inlägg
    "CARS AFFECTED 9-3 4D/5D M08 and M09 up to VIN 91007833 9-3 CV M08 and M09 up to VIN 96001276 CONDITIONS The new LED based parking light can sometimes become deactivated by the electrical centre (UEC). The very low current consumption in the parking light in some conditions under the limit from what the UEC detects as an open/short circuit thus the UEC will deactivate the output until the next time the engine is started."
    Det där känns väldigt tveksamt.
    The very low current consumption in the parking light in some conditions under the limit from what the UEC detects as an open/short circuit
    Vet man vad man håller på med skriver man inte så (open/short). För det är fel! "open circuit" stämmer med beskrivningen "very low current consumption".

    Ett motstånd i serie minskar strömmen. Kombinationen: förklaring och lösning stämmer inte. Håller med Cyklisten!

    Vad jag fattar löser ett motstånd i serie problemet. Då är lösningen korrekt. Men felorsaken är fel beskriven!
    Om UEC detekterar en för HÖG ström och tolkar det som kortslutning (short) blir det väldigt logiskt att minska strömmen med ett motstånd på detta sätt.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Ja det är konstigt detta. Saxat från Wårt Info Ställe:

    "Felsymptom

    Positionsljus/sidomarkeringsljus ur funktion

    Villkor
    Tändning TILL.
    Ljusströmställare i läge 2.

    Diagnoshjälp
    På grund av den låga strömförbrukningen av lysdioden kan UEC, under vissa
    omständigheter, uppfatta det som ett avbrott/kortslutning i kretsen och stänger då av
    utgången tills nästa tändningscykel. "

    Däremot nämns ingenting om några motstånd, byta lykta är slutgiltiga lösningen.

    Bakgrunden är ju att jag har vanliga "icke Saab-motstånd" på hyllan jag tänkt montera men ville först försöka få rätsida på hur man ska koppla det. Grejen är ju att oavsett hur man kopplar lär de ju lysa när UEC tycker det passar, men båda sätten kanske inte löser problemet att de slocknar ibland. Och med tanke på att fronten ska ner och lyktorna lös vill jag ju helst inte prova.

    Nåja, får tacka i alla fall för hjälpen och bollandet av lite idéer

  16. #16
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    När man ser schemat du länkade till i inlägg 1, ser man att lösningen är en seriekoppling av en "10 ohm resistor wire".
    Det betyder att maximal effekt i motståndet blir U*U/R dvs ca 20W med 14V spänning. Tänk på att du behöver ett motstånd som klarar denna effekt. Dvs märkt med högre effekt än så. Och att det placeras så det får lite lagom kylning.
    Eftersom en del av spänningen ligger över LED-lampan blir effekten i motståndet inte så hög. Det finns marginal i beräkningen alltså.

    Finns det olika versioner på lyktan? Felet kanske är fixat i senare versioner. Annars verkar det ganska osäkert att byta.
    Kanske fungerar första versionen, men en nyare med högre ljusstyrka/strömförbrukning kommer nära vad UEC godkänner. Varför en tredje version utan problemet finns. (Ren spekulation från min sida)

    UEC larmar antagligen i två fall "för hög" eller "för låg" ström. Men ger samma felkod för båda, eftersom det troligen betyder "byt lykta" oavsett. Det kan förklara det ovetenskapliga uttrycket "avbrott/kortslutning i kretsen" i annan text...

    Antingen är beskrivningen av felorsaken fel (vilket vi tror) eller så är schemat fel. Att koppla som schemat visar är helt riskfritt (se ovan ang effekt). Seriemotståndet kan kopplas in var som helst i lyktans strömkrets, så demontering kanske inte är nödvändigt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    UEC setter én DTC ved <50mA (definert som avbrudd) på utgang for fremre parkeringslys og en annen DTC for >6A/>6 millisekunder (definert som kortsluttet til jord).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Mr.O: Nej det är förmodligen precis som du säger, ska man inte stifta ur kontakten som man gör med Saab-motståndet går det nog att montera någon annanstans efter ledningsnätet, men tänkte montera extraljusfäste och lite annat pill med fronten nere så ska ner med fronten ändå (men helst bara en gång )
    Har flänskylda 25W 10Ohms motstånd liggande så det bör funka tycker jag. Blir nog att prova seriekoppla dem på matningen, som du säger ser jag inga risker med det.

    Är osäker om det är andra lyktor eller om det helt sonika är fabriksmonterade motstånd men problemet gäller i varje fall bara MY08 och vissa MY09 har jag för mig, men främst 2008. Så när problemet uppdagades och togs upp i WIS var nog alla lyktor uppdaterade. Har inga planer på att byta stålkastarna pga av detta (i sådana fall om man monterar med xenon i framtiden men det är en helt annan historia)

    *edit* Kom på att WIS antagligen inte ens är uppdaterat efter att problemet uppdagades utan WIS utgår i sin ovetskap från att lyktan gått sönder.
    Senast redigerat av Cyklisten den 2017-12-12 klockan 20:26.

  19. #19
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Har nu i dagarna monterat ett eget motstånd som löste problemet. Som vi misstänkte fungerade det att seriekoppla motståndet med LED-slingan genom att skarva in sig på matningen (pluskabeln) till parkeringsljuset.


    Jag använde mig av 10Ohm 25W resistorer som jag köpt på ebay för nåt år sen för ca 50kr för 5st.
    De vattentäta kontakterna köpte jag även dom på ebay till detta projekt för ca 25kr för 10st (väldigt smidiga grejer att ha att göra med)

    Jag klippte helt sonika av kabeln till parkeringsljuset ( stift 4 i strålkastarkontakten och har till skillnad från övriga en blå istället för vit tätning) och monterade dit en kontakt så att man enkelt kan byta motståndet om det skulle gå sönder (som sagt 5 för 50kr borgar ju inte för världens bästa kvalitet) eller ta bort det helt och bara koppla ihop som standard igen.

    Sedan lödde jag på kablar på motståndet och monterade en kontakthona i ena och en hane i andra och kopplade ihop det hela. Monterade sedan fast det mot karossen på ett lite undanskymt ställe då jag inte litar helt på att motstånden är tillräckligt vattentåliga. Helst hade man väl haft de placerade så att de utsattes för lite fartvind för kylningens skull men då utsätts de ju även för vatten. Monterade sedan lite flexslang och buntband för att hänga upp allt.

    Det är ingen skillnad på ljusstyrkan som jag först befarade.
    Har dessutom bifogat ett par bilder på det hela
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Lysande! (ursäkta kunde inte låta bli :-) )

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Problem med LED i dimljuset NG9-3
    Av Yeri i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-01, 13:55
  2. lågohmspridare, vad ska jag ha för motstånd
    Av Tomsan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 17:33
  3. motstånd i P-pot
    Av Moyd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 19:11
  4. Motstånd i knacksensor
    Av Carl 1918 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 18:18
  5. Motstånd
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •