Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Steg 1 BioPower konvertering OG9-5

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Steg 1 BioPower konvertering OG9-5

    Tjenare! Min första post här på forumet så jag är ledsen om jag stökar ner med nya trådar.

    Jag äger en Saab 9-5 2.3T 2006 Kombi och hade tänkt genomföra steg 1 chippning på den. Men jag får välja om jag vill hålla mig kvar på bensin eller om jag vill BioPower konvertera den.
    Är väldigt sugen på att göra konverteringen då jag hört att den kommer få en större kick på etanol men det kommer väl slita mer på motorn? Tycker ni det är värt det? Gör gärna en lista på för och nackdelar och vad ni hade valt är ni snälla så jag enklare kan göra en bedömning, jag är långt från expert!

    Tack på förhand!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Albin


    Inte för att göra dig ledsen men är det en 2.3T du har? inte 2.3t
    Skillnaden är full- resp. lättrycksturbo
    I en 2006 är 2.3T 260hk dvs. en Aero

    Du kommer få många olika förslag på vilken firma som är bäst A, B eller kanske C, det viktiga är att välja en som vet vad de håller på med och inte bara gör nåt billigt.
    I ditt läge skulle jag börja med att bli medlem i STCS info hittar du här -> Länk
    Därefter kan du välja en leverantör som ger de egenskaper du önskar och då kanske med klubbrabatt

    Tittar du te.x. på Maptun så ser du vad de olika versionerna ger -> Länk
    Rent ekonomiskt är det inte lönsamt med E85 just nu men jag kör det själv ändå för det ger en 'goare' karaktär på motorn.
    BioPower kräver tätare oljebyten så man får köpa olja/filter oftare och man kan inte använda platina/longlifetändstiften.
    Och det sliter inte mer på motorn om man sköter servicen, det är oftast där det brister oavsett bränsle.
    Och de flesta gör inte en etanolkonvertering fullt ut med omregistrering för skattens skull.

    Mitt tips om det stämmer med din bilmodell -> Länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Jag har stora T på bilen med 220HK, ingen Aero dock. Kikat på Maptun tidigare och det var där jag hade tänkt chippa bilen i så fall

    Här är min Maptun länk: https://www.maptunparts.se/trimsatse...2009/mt5/46087

    Om jag gör det hade jag planerat att omregistrera bilen, det är väl smartast i slutändan ändå eller?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Jag vet ingen som lyckats få sin omregistrerad så räkna inte med det.
    Kör Biopower så blir den mer flexibel när priserna joddlar upp och ner.
    Och jag skulle väl saga att nu så är E85 (E75) mer ekonomiskt. (vid 3kr skillnad)
    Jag kör hela tiden med E85 och det funkar bra.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    95
    Jag har konverterat min 06 Aero till 285hk biopower, och det var värt det. Originalspridarna räcker bara till 235 Hk på etanol, ska man över det så blir det ca 2k kr extra. I din länk är steg 1 285 Hk med 630cc spridare. Du borde kunna skippa spridarna och få ut 235 Hk, om du vill spara de pengarna.

    Slitage pga etanol har jag fortfarande inte sett några bevis på. Bryr du dig om bilen byter du olja var 1000e mil, oberoende av bränsle.
    Saab 9-5 SC Aero -06 Maptun Steg 1+ BioPower

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trelleborg, Skane
    Inlägg
    257
    jag vill inte göra reklam men BSR skriver detta:
    "BSR är ensam om att kunna erbjuda typgodkända konverteringssatser för Etanol (E85) som uppfyller svensk lagstiftning. Våra typgodkända konverteringssatser ger dig en unik möjlighet att få din bil miljöklassad genom att registreringsbesiktiga den hos bilprovningen. När du har gjort det erhåller du en rad miljöbilsförmåner."
    Kostar dock ett antal kronor..

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Hur mycket av dom miljöbilsförmånerna finns kvar idag? Inte ens elbilar, som är nya tidens miljöbilar, har speciellt mycket förmåner längre...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Hur mycket av dom miljöbilsförmånerna finns kvar idag? Inte ens elbilar, som är nya tidens miljöbilar, har speciellt mycket förmåner längre...
    inget vad jag vet...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av albinalm Visa inlägg
    Om jag gör det hade jag planerat att omregistrera bilen, det är väl smartast i slutändan ändå eller?
    Verkar totalt meningslöst om du frågar mig. Bara en extra kostnad och en kontroll som riskerar att inte bli godkänd.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och jag skulle söka och läsa lite om BSR's mjukvaror till T7 och jämföra hur bra deras E85 program fungerar i praktiken jfrt. t.ex. Maptun och Nordic

    Och ang. 'kicken' eller snarare karaktären så är den trevlig.
    Nu vet jag inte hur långt du har till olika företag men det är absolut trevligt att få kunna prova ett mjukvarutrim för att bestämma sig.
    Är det t.ex. överkomligt att åka till Örebro bör detta var fullt möjligt eller om det går att lösa via en låne Maptuner, ring och fråga.
    Bor du i Dalarna finns säkert samma möjligheter om du frågar.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Gammal tråd, men det är inte Etanol i sig som gör att man behöver tätare service, det är när man flexar med bensin som skapar problemen som kan bli riktigt stora. Därav andra intervall på en BioPower, gent mot en ren Bensin.
    En ren Etanolmotor skulle troligen kunna ha längre intervall då det bli betydligt mindre kolrester som kommer ner i oljan och förstör den.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Etanol är ju en sprit som löser upp oljan och sköljer cylinderloppen mer och följer med ner i oljan, och vid varmkörning så förångas delar av spriten och delar späder ut oljan så oljan inte smörjer likabra efter ett tag och därför byter man olja tätare än med bensin. Kör du bara på etanol och bara kortkörningar så bör du byta ännu oftare.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-11-14 klockan 13:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2021
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    BioPower konvertering OG 9-3 + och - ?

    Tja, är 18 år och har min första bil någonsin här en OG 9-3 2.0t Polar Edition -02 och jag sitter och tittar på Maptuns steg 1 alternativ och upptäckte att det finns även en BioPower steg 1 för typ 150kr mer än bensin steg 1. Det låter som en jättebra investering att kunna "lägga till" E85 att köra på oxå, ibland eller hela tiden så det känns som att det måste finnas någon sorts "drawback" med det hela.

    BioPower, fördelar och nackdelar? Hur mycket mer drar E85? Hur mycket mer underhåll behövs? När man kör på bensin, är de nån skillnad jämfört med bensin steg 1 med tanke på prestandan? Lixom betyder de att man får 225 hk på E85 och 215 typ på bensin?

Liknande ämnen

  1. Konvertering till Biopower samt sänka årsskatten?
    Av Hemmansägaren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-05-29, 13:37
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-05-10, 20:07
  3. Biopower konvertering 9-5 2.3t
    Av Carlee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 23:58
  4. Måste man regga om vid biopower konvertering?
    Av Saab_Performance i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-05-07, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •