Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Köpa Saab 9-5 TID4 -11

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    57
    Medlem#
    6520

    Köpa Saab 9-5 TID4 -11

    Hej på jakt efter en lite nyare bil än den jag har idag.. Hittade denna och har faktiskt inte en aning vad jag ska kolla efter eller hur dem är.
    Det är en manuell som ska ha rullat ca 20000 mil ingen speciell utrustning. Vad är en sådan värd?
    Vet någon något om denna och vad är en sådan värd?
    https://www.blocket.se/kalmar/Saab_9....htm?ca=22&w=3

    Mvh Johannes

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Tja, kul utrustad var den ju inte, men milen spelar ingen större roll på den motorn, den rullar gladeligen lika långt till utan problem.
    Det som kan vara slut är ju dubbelmassesvänghjulet, det sjunger nog på sista versen.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Den motorn sitter också i Opel Insignia och den har en tätning mellan oljepump och oljesumpen som tyvärr ger upp och innebär att motorn får dåligt oljetryck.
    Slocknar inte oljetryckslampan direkt efter start finns det anledning till oro.

    Vanligt fel på tidiga Insignia,googla på detta: oil pressure insignia

    1 användare gillar detta inlägg


    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    57
    Medlem#
    6520
    Tackar för infon, lutar åt en Passat TDI GT R-line istället..

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Oväntat. Just VW och diesel låter ju inte direkt som ett kul alternativ. Är det bil i samma prisklass så lär den väl ha en av dessa fusk-dieslar och de verkar ju inte ha mått bra av den programvaran som skall göra dem lagliga igen.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Det var inte meningen att skrämma iväg dig, men alla bilar/ modeller har sina svagheter.
    Just VAG har jag lite svårt för, kolla lite på nätet på Passat lacksläpp, kamkjedja,DSG så får du en bild på hur dom bilarna är.
    Detta med dieselskandalen gör inte saken bättre.

    1 användare gillar detta inlägg


    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Kollegans Audi A3 diesel som är knappt 10 år och gått ca 10 kmil fick nytt dubbelmassesvänghjul för några veckor sedan. Det kostade 23 kkr inkl stor service. I veckan lyste motorlampan och diagnosen är att turbon börjar ge sig samt att två glödstift behöver bytas, kostnad uppskattad till ca 20 kkr. Många köper VAG så man hör ju mycket historier om alla problem. Själv håller jag mig borta från detta och liknande fuskföretag. Många har problem med dieselmotorer och komplicerade system för rening. Det man tjänar på lägre förbrukning får man betala i dyra reparationer istället. Kan ju ge bra köplägen för den som mekar själv. Personligen tycker jag att diesel hör hemma på lastbilar och traktorer.

    5 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Många motorer idag är så ekonomiskt och tekniskt så sönderoptimerade att de inte håller länge utöver den
    "ekonomiska" livslängden som är kanske 10 år/10.000 mil. Förlängda serviceintervaller
    + vårt Vinterkalla klimat med kallstarer och ett andrahandsvärde efter 10 år som närmar sig noll...

    Har själv aldrig reflekterat på diesel. Motorerna är vid vägs ände rent tekniskt. Det går inte att
    optimera dom mer. Fundera på varför Volvo PV inte kommer att ta fram någon ny generation.
    Dels av ekonomisk-tekniska skäl. Dels då man inser att dieseln kommer att beläggas med så
    hårda miljörestriktioner att den klassas ut. Dels ser man hur eldriften kommer.

    Bensinmotorerna blir nästa steg. Där är man nu med direktinsprutning, men även här börjar
    politiker "agera".

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Jag hade då aldrig vågat köpa en 9-5 >10

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Varför inte? Låt bli V6an, 1.6T (på grund av växellådan) och var noga med val av 2.0T, eller välj en TiD (inte TTiD på grund av dubbelmassesvänghjulet) så är det ju en grym bil. Det saknas inte delar längre, tekniken delas med andra GM-bilar.
    Ser inte vad problemet skulle vara.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Rost...

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Som om den på något sätt skulle vara sämre än og9-5? De rostar ju i garaget.

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 053
    Medlem#
    7998
    Jag hade min NG inne hos Orio i somras, dom skulle ta några bilder under bilen, På vad vet jag inte.

    Passade på att fråga dem hur det såg ut med specifika reservdelar, typ lysen mm. "Det brukar inte vara några problem, än så länge" fick jag till svar.

    Tolkade hans svar som så att," när grejerna är slut så är de slut" .

    Eller har de startat tillverkning av strålkastare, ledramp mm nyligen?
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Som om den på något sätt skulle vara sämre än og9-5? De rostar ju i garaget.
    Så är det inget jag hymlar om. Men enligt utsago så är det tämligen tunnt med om det än finns grundfärg på vissa delar på ng9-5 typ tak.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Prio ett alla dagar i veckan är att kolla och åtgärda rostskyddet när man köpt eller fått hem en ny och obekant premiumvagn, de flesta av mina har rullat i norrland och därmed väldigt bra i karossen och med några liter tunn olja och vax kan man köra till drivknutarna ramlar av. Man kan lägga tiden på puts, steg 1, läderimpregnering och annat kul

  16. #16
    Är det nåt fel på V6an? ;-)

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Varför inte? Låt bli V6an, 1.6T (på grund av växellådan) och var noga med val av 2.0T, eller välj en TiD (inte TTiD på grund av dubbelmassesvänghjulet) så är det ju en grym bil. Det saknas inte delar längre, tekniken delas med andra GM-bilar.
    Ser inte vad problemet skulle vara.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Varför inte? Låt bli V6an, 1.6T (på grund av växellådan) och var noga med val av 2.0T, eller välj en TiD (inte TTiD på grund av dubbelmassesvänghjulet) så är det ju en grym bil. Det saknas inte delar längre, tekniken delas med andra GM-bilar.
    Ser inte vad problemet skulle vara.
    Problemen är
    den förhållandevis lilla serien, alla komponenter delas inte med andra GM bilar.
    att Saab kursat så det är ingen vits med goodwill som säljer nya bilar
    Då går det inte att få ekonomi i att tillverka alla delar som krävs. Så det blir ett lotteri. Man får hoppas att den del som går sönder på den egna bilen finns kvar. Med tanke på att risken är stor att många drabbas av några få olika typfel lär det inte finnas beg delar.

    Ju längre tiden går ju större blir risken.

    Vissa tycker den är värd att ta, andra har inte råd.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    De sista ng9-5 är mycket snart 7 år gamla. Priserna fortsätter neråt i en rasande takt, fina exemplar med under 20kmil på mätaren är snart nere 100k. I nuläget känner jag inte till några typfel eller reservdelsproblem och jag hör ju trots allt från de som väl troligen servar flest ng9-5 i Sverige.
    Jag var också skeptisk i början, men skräckhistorierna dyker ju inte upp, annat än då som sagt, kamkedjorna på V6 och 2.0T, samt växellådan på 1.6T, men det är problem ng9-5 inte är ensam om, alla bilar med de delarna har problemen, och lösningar finns på plats, om än kanske inte direkt billiga alla gånger.

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Varför inte? Låt bli V6an, 1.6T (på grund av växellådan) och var noga med val av 2.0T, eller välj en TiD (inte TTiD på grund av dubbelmassesvänghjulet) så är det ju en grym bil.
    TiD med manuell låda har väl också dubbelmassesvänghjul som går sönder? Eller fanns inte den kombinationen?
    Hursomhelst, en TiD med automat borde vara det säkraste alternativet.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Jo, det stämmer, TiD automat är säkraste valet. Den motorn gör ju lätt 50000 mil, det är ju i princip samma motor som gamla 1.9TiD och är mycket väl beprövad och erkänt slitstark.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 TiD4 2011 - vinande ljud.
    Av Etno i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-06-15, 22:00
  2. Vad är normal spänning vid laddning NG9-5 2.0 TiD4
    Av Turbo_Danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-09, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •