Hej!
Spolarvätska finns ju överallt... Vilken är vettigast/billigast? Biltemas 10 liters koncentrat ger en kostnad på 6,20kr/lit vid blandningsförhållade 1:2 (-18c). Är det bästa alternativet?
Hej!
Spolarvätska finns ju överallt... Vilken är vettigast/billigast? Biltemas 10 liters koncentrat ger en kostnad på 6,20kr/lit vid blandningsförhållade 1:2 (-18c). Är det bästa alternativet?
Spolarvätska är bortsett från verktyg bland de enda bilsakerna jag köper från biltema. Tycker deras duger alldeles utmärkt.
Och JA, julas stinker tequila! Inte riktigt doften man söker en vardag i bilen Det misstaget gör jag inte om
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Jag gillar Biltemas, luktar bra och fungerar bra, och känns prisvärd.
Jag kör dock med den här i med. https://www.sonax.se/Produkter/Inter...rat-Citrondoft
Finns att köpa på mekonomen men av någon anledning verka den ej finnas på deras hemsida..
Men kostar runt 85kr, luktar gott och rengör lite bättre med
Jag har alltid kört med biltemas, och på senare tid färdigblandad och ska klara ner till -18. På morgonen när bilen är kall och utomhustemperaturen är runt 0 grader så har jag märkt att den liksom fryser på rutan efter några sekunder, beror det på att den helt enkelt är kass eller beter sig alla så? Köpte något på en mack idag, men har inte hunnit testa om den funkar bättre.
Saab 9-3 Vector 2.0t BioPower -09
Jag har köpt Biltemas i många år, just deras 10l koncentrerad. Jag blandar 1:3 och klarar mig bra på det, under -10 så slaskar det ändå inte på vägarna.
/Johan
Jag kör också på biltemas, blandar dock 1:1 vilket blir -28 om jag minns rätt, vill INTE ha frusen spolarvätska den dagen det är -20, och det är ju inte HELT ovanligt.
På sommaren brukar jag blanda 1:3 istället dock.
Förr körde jag på Ö&B's, den var billigare än biltemas och typ lika bra, men sen bytte dom sort och den nya var dyrare och luktade fan.
Jag brukar köpa 4l-dunkarna för övrigt, man tjänar ju minimalt på 10l-dunken, och den är väldigt mycket jobbigare att hantera.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Jag brukar blanda i en 10l dunk med lämplig fryspunkt beroende på årstid. Skriver/markerar fryspunkt på dunken.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jag blandar själv fast jag har tjänstebil. Tycker Biltema funkar bra. Som en kollega sa. En fräsch doft är A och O. Lägger man på en rökare med passagerare i bilen skall det gå att spola rutan och på ett enkelt sätt maskera vad du just gjorde....
/F
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Jag fascineras av hur mycket spolarvätska det kan gå åt. Själv brukar jag sällan behöva tanka vätska alls under den varma årstiden (mars-okt). På vintern går det sällan åt mer än 20-30 liter på en säsong och jag kör dagligen fem mil i tät trafik och ibland längre sträckor på helgerna.
Att använda vätska för att dölja kroppsodörer var nytt för mig, det lockade till skratt.
Spolarvätska är det enda jag köper på Rusta. Inte bara billigast, men faktiskt bäst i test också.
http://www.testfakta.se/sites/defaul...NARY_94367.pdf
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
Jag har upplevt det med flera spolarvätskor. Jag inbillar mig att spolarvätska är vatten + etanol och när du spolat rutan och kört vindrutetorkare så blir det en tunn tunn hinna kvar. När etanolen dunstar så fryser den tunna vattenhinnan på den kalla vindrutan. Bottom line är "spola inte rutan innan själva rutan värmts upp över 0 grader".
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ka-2000035162/
Dem 10L dunkarna?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Vilka dunkar tycker ni är enklast/bäst att hälla ur? Jag har för tillfället ett par Mekonomen 4l-dunkar jag återanvänder och tycker väl att de funkar sådär, både att hälla över koncentrerad spolarvätska till och hälla över utspädd spolarvätska från - finns det bättre dunkar därute?
/Johan
Jisses hur ofta spolar ni rutan egentligen?
Jag gör kanske av med 10 liter färdigblandad per år, max!
Och då kör vi ändå 6000 mil i skåne...
Eller, alla vet kanske inte att man kan fälla spaken uppåt/nedåt för att få igång torkarna om rutan får lite stänk på sig?
Jag reagerade också på att folk gör av med så mycket spolarvätska. Dock är jag medveten om att det skiljer extremt mycket beroende på var i landet man bor.
10-20 mil efter saltade norrlandsvägar gör att det går åt betydligt mer spolarvätska än samma sträcka på (relativt) torra vägar i Skåne.
Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
Saab 9-5 2.3t -00 Saab 9-5 2.3t -99
En behållare i veckan på 25 mil är inte ovanligt här runt fjollträsk. Behållare lär rymma 5,8 liter i ng9-3 och varningen tänds när 1 liter återstår. Folk kan inte köra bil så dom saltar extremt mycket vid minsta risk för halka.
Imorse såg jag något jag inte har sett tidigare. En lätt lastbil hade kört omkull bokstavligen i en kurva, den låg på taket som var snett intryckt. Det var inte ens speciellt halt men mycket slask och ca +1 grad.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Jag bor på landet, vid den här tiden på året kunde jag lika gärna köra i åkrarna, för betskörden gör vägarna fulla med lera och kladd. Men, om man ser till och hålla lite längre avstånd så stänker det inte så mycket. Dessutom kan man, om det stänker mycket, få bort en hel del med torkarna utan att spola.
Det är ju inte så att man sparar så värst på saltet i Gävleborg heller, men de kanske är extrema i 08-land. Här i skåne saltar man ju gärna torra vägar (idioter), bara temperaturen närmar sig nollan. Jag gissar att de som entreprenad på saltningen kör ut och saltar så fort de kan, vare sig det behövs eller inte, annars lär det ju inte löna sig.