Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 69

Ämne: Spolarvätska, vad är det som gäller?

  1. #41
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad spelar det för roll? Det gäller vägar och bilar...
    Skojar du?

    Ta en tratt. Häll fem liter vatten genom tratten och ta tid på hur lång tid det tar.
    Försök sen hälla 50 liter vatten genom samma tratt, på samma tid. Nu förstår du problematiken.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  2. #42
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Skojar du?

    Ta en tratt. Häll fem liter vatten genom tratten och ta tid på hur lång tid det tar.
    Försök sen hälla 50 liter vatten genom samma tratt, på samma tid. Nu förstår du problematiken.
    Då de fem litrarna är norrländska och har stått ute i -25 grader så gissar jag att 50 liter nollgradigt mälarvatten tar kortare tid att få genom tratten. Hmm... Känns som jag kanske missar något här?

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #43
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Då de fem litrarna är norrländska och har stått ute i -25 grader så gissar jag att 50 liter nollgradigt mälarvatten tar kortare tid att få genom tratten. Hmm... Känns som jag kanske missar något här?

    Ja, det handlade om gotländska litrar, inte norrländska. Annars var det helt korrekt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    33
    Medlem#
    9165
    Sen i stort sett platt landskap på ön som också underlättar
    9000 a50 ametyst violet körs dagligen
    9000 a50 midnight blue
    9000 Classic silver. på pallbock kan bli fin
    9-5 -09 tid carbon grey vector

  5. #45
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Varför är ni och kör på så avsides ställen som Stockholm?

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Ja, sen de satte avgift på Essingeleden så undviker jag passera med alla medel.
    Jag kör över Strängnäs upp till Uppsala istället. Tar inte så värst mycket längre tid och man slipper hela trängseln.
    Jag antar att det var målet så på så sätt har de ju lyckats.

  7. #47
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Litet OT...

    Man har uppmätt ökad salthalt i Vättern. Och runt vägarna i de inre delarna
    av Sverige hittar man numera växter som vanligtvis annars växer i havsbandet
    vid Västkusten...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285
    Den som inte fattar sårbarheten på trafiken i Stockholm borde ta och åka där i rusning, på tex Essingeleden.

    130000, över hundratusen fordon passerar bara denna väg varje DAG!
    Ändå rullar trafiken oftast i skaplig fart framåt även när det är som värst.
    Men Om EN enda av de får stopp så blir det tvärstopp för samtliga. Det finns lixom ingen väggren att rulla ut till och åtgärna fel, byta ett hjul.
    Att ens stå där och försöka är direkt livsfarligt.
    Blir så trött på folk som jämför med småorter Norröver med helt andra förutsättningar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #49
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Där har ni en mycket god anledning att inte åka dit

    Just nu har firman julfest där, jag undviker det i den grad att jag avstod även om det sägs vara obligatorisk närvaro.

  10. #50
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Bunkrade upp med två 10L-dunkar från Biltema och blandade lite väl starkt, 50/50.
    Jobbiga dunkar som är svåra att hälla ur utan att få rinn och spill längs utsidan (häller över och blandar i 4L-dunk).
    Men gillar lukten och prislappen är långt bättre än färdigblandat på macken.
    Tveksamt om det är värt 1 kr litern i besparing för den otympliga stora dunken, blir nog till att köpa de mindre i framtiden.
    Ska prova Julas vid nästa köp.

    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Litet OT...

    Man har uppmätt ökad salthalt i Vättern. Och runt vägarna i de inre delarna
    av Sverige hittar man numera växter som vanligtvis annars växer i havsbandet
    vid Västkusten...
    E4 i härlig synergi med konstgödsling av åkrar?

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Just nu har firman julfest där
    Har aldrig varit på någon sådan som inte känts som något annat än förlängd arbetstid. Ska nog avstå detta år jag också.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-08 klockan 21:47.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  11. #51
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Köpte hos Dollar Store 3-liters vinterblandning i våras, mkt bra pris och smidig hopfällbar förpackning i transparent plast, perfekt att ha i bilen vid behov. Lätt att hälla ur med smal lång pip. Vissa gånger har Dollar xtra bra priser på olika biltillbehör och förbrukningsmaterial. Sen inte minst en trevlig och rakryggad chef!!

  12. #52
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Sen inte minst en trevlig och rakryggad chef!!
    Är det du?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #53
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Ibland gör jag det ännu enklare för mig. Jag tankar i pumpen på stationen. Det är sällan någon större priskillnad per liter jämför med färdigblandad.

    Hos vem då ? nu har jag bytt från statoil, men deras färdigblandade på "pump" var ju patetiskt dyr, minns inte exakt, men 6-7ggr dyrare än koncentrat ? till och med om man gick in och köpte statoils egna dyra spolarvätska över disk var den brutalt mycket billigare än i pumpen.

    Synd,. för det är ett jäkligt smidigt sätt att fylla spolarvätska.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    DÃ¥: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #54
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Tyvärr inte, med hans lön skulle jag köpa minst en Ferrari som komplement till Saabarna, han heter Peter Ahlberg, googla så ser du varför jag gärna handlar där förutom schyssta priser!😊



    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Är det du?

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Åkte till biltema nu igår och köpte 3st av deras 4L dunkar färdigblandade då deras 10l var slut, dem 3 gick på 99:-, tror det blev billigare än om man köpte koncentrat, har inte använt än.

  16. #56
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Skojar du?

    Ta en tratt. Häll fem liter vatten genom tratten och ta tid på hur lång tid det tar.
    Försök sen hälla 50 liter vatten genom samma tratt, på samma tid. Nu förstår du problematiken.
    Jag antar att du vill belysa något med denna självklarhet. Typ att om alla svenskar skulle flytta till Stockholm skulle det påverka köerna. Men det är inte det saken gäller.

    Det gäller spolarvätska. Det som gör att man behöver spola mer på saltade vägar än på osaltade är saltet. Inte att det under rusningstrafik är hög trafikintensitet på vissa vägar , tex Essingeleden. Där är intensiteten hög året om, troligen högst i landet. Mängden spolarvätska som går åt för en bilist där är många gånger högre när vägen saltas på vintern än under sommaren. Detta gäller alla vägar som saltas.

    Om man tar vilken gotländsk väg som helst, eller för den delen vilken väg som helst som inte saltas, är trafikintensiteten även där oftast ganska jämn över året. Precis som åtgången av spolarvätska! Detta gäller alla vägar som inte saltas.

    Helt oberoende av trafikintensitet ökar saltning behovet av spolarvätska.

    Miljömässigt kan man ju fundera på om det inte skulle vara bättre att sluta salta än att höja skatten på bränsle. Den etanol man sparar in på spolarvätskan kan man använda till E85 tillverkning. Miljön slipper både salt och etanol+tillsatser i omgivningen.
    Senast redigerat av Mr.O den 2017-12-11 klockan 01:40.
    §9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #57
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag antar att du vill belysa något med denna självklarhet. Typ att om alla svenskar skulle flytta till Stockholm skulle det påverka köerna. Men det är inte det saken gäller.

    Det gäller spolarvätska.
    Nej, det inlägg jag svarade på handlade faktiskt om trafikmängd. Se nedan.

    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Gotland o sthlm har inte samma infrastruktur o samma belastning.
    Går absolut inte o jämnföra. ..
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad spelar det för roll? Det gäller vägar och bilar...
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Jag övergav Sthlm för några år sedan & flög 50 mil söderut.
    Har väl sparat några kronor på spolarvätska, men det är ingenting i alla sparade pengar och möten med trafikdårar per capita
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  19. #59
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hos vem då ? nu har jag bytt från statoil, men deras färdigblandade på "pump" var ju patetiskt dyr, minns inte exakt, men 6-7ggr dyrare än koncentrat ? till och med om man gick in och köpte statoils egna dyra spolarvätska över disk var den brutalt mycket billigare än i pumpen.

    Synd,. för det är ett jäkligt smidigt sätt att fylla spolarvätska.
    Både Statoil och OKQ8. Idag svängde jag förbi OKQ8 och färdigblandad på pump kostade 19:-/litern. Färdigblandad på 4-liters dunk kostade 79:-, dvs 19,75/liter. Sen får man rabatt om man köper fler dunkar eller så blir det billigare om man kör koncentrerad och blandar själv, men prisskillnaden på ett år är så liten så när jag ändå svänger in för att tanka så kan jag tänka mig att tanka även spolarvätska om det är lågt.

    Kör sällan på platser där det är kallare än -18, men ska jag till ett sådant ställe så fyller jag på med koncentrerat, inte så mycket för att man behöver spola vid den temperaturen, utan mer för att jag inte vill att det ska frysa sönder något.

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Är det ingen som moddat och gjort som mercedes som har en del uppvärmda behållare med hjälp av en slinga från kylsystemet.

Liknande ämnen

  1. ng9-3 läcker spolarvätska
    Av Vfr i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 13:48
  2. spolarvätska problem
    Av saab993 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 20:33
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 21:14
  4. Läcker spolarvätska
    Av 900_boy i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 20:10
  5. min spolarvätska fungerar ej
    Av mackan100 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •