Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Vätskor att ha redo hemma

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Vätskor att ha redo hemma

    En snabb fråga;
    Jag hade tänkt köpa så att jag har en extra uppsättning med motorolja, oljefilter, spolarvätska, bromsvätska och sist glykol (för att lära mig fixa kylarvätska) i bilen.

    Kollegan tycker att det verkar onödigt för att bromsvätska och så fixar de på service iaf, fast jag vill ju lära mig att byta så mycket som möjligt själv.

    Vilka vätskor byter ni själva, allt eller låter ni verkstaden göra mycket?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Byter allt själv och hemma finns det riklig mängd av

    Dex-Cool, Destillerat vatten
    Mobil1 0W40
    GM Dexos2 5W30
    OEM oljefilter
    ATE SL .6

    ... och mycket annat bra å ha men har man stor vagnspark så går det alltid åt


    Ang. olja och kylvätska så är den allmänna rekommendationen att använda rätt specifikationer och det finns otaliga trådar om just det.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    CHF11S

    Finns viss poäng att inte lagra vätskor, men skall de brukas inom rimlig tid: köp och lagra hemma.

    Edit: CHF 11S har utgått på de flesta ställen och ersätts av CHF 202
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Saab bytte till CHF 11S till modellår 1997 med undantag av 900 cabriolet som fick denna hydraulvätska redan till modellår 1995. Sedan dess har CHF 202 ersatt CHF 11S, vilka dock är blandbara med varandra.

    Har man en äldre bil, dvs 96 och äldre, eller en cabriolet som är 94 eller äldre så är det sannolikt ATF som gäller.
    /Moderator

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2019-09-03 klockan 19:41.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Jag läser kanske lite fel, men du har väl inte tänkt att ha en extra uppsättning av all vätska liggandes i bilen? Lite extra spolarvätska på vintern, och en extra liter motorolja (om bilen drar olja), när man ska ut på längre resa är ju inte fel. Dock så räcker det att övriga vätskor står hemma i garaget, eller i närmaste STCS-rabattgivande butik tycker jag nog.

    Jag byter allt själv på mina Saabar, och har därför det mesta hemma för de vanligaste servisarna. Motorolja, oljefilter, oljepluggar finns alltid hemma. Några dunkar med spolarvätska är också bra att ha. Bromsvätska, kylarvätska finns oftast, men beställs annars hem vid behov.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag läste topic som hemma hemma, i bilen vill man ha så lite onödig vikt som möjligt och packar bara med nåt utöver std. utredningen. inför långresa.


    /via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Bromsvätska mår inte bra av att stå för länge, den drar åt sig fukt. Så den skulle jag köpa först när ett byte är aktuellt. Det är även en vätska som inte skall behöva fyllas på mellan bytena, isf har man ett betydande problem med bilen.
    /Johan

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Bromsvätska köper man förslagsvis i max 0,5l förpackning och slutförbrukar relativt nära dagen man öppnar den.
    Jag datummärker när jag öppnar. Oöppnade / förseglade förpackningar håller till datum på förpackningen.
    Fylla kan behövas om man sliter mycket belägg.
    Och vätskan i bilen är lika gammal som den skvätt som är kvar sedan bytet.


    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Jag har alltid destillerade varor hemma ifall behovet uppstår!

    7 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Ja du ska ju inte köra runt med grejor i bilen iaf, det är bara dödvikt.
    Har du bra uppställningsplats för bilen? Alltså garage etc?
    Oöppnade vätskor har ofta rätt lång hållbarhet men man bör tänka på det.

    Personligen har jag bara en bil, men gör allt mer med den själv. Men det jag har hemma är på sin höjd motorolja (+filter) och spolarvätska. Jag vet att om när jag får för mig göra något så är det bara att beställa grejorna så har jag dom oftast dagen efter. För mig är bunkring lite överreklamerat

    Om man däremot hanterar några bilar, eller har någon annan bra anledning, så är det givetvis en annan sak. Bara säger hur mitt läge är
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    ... åssa hanterar man kanske inte bara egna bilar.
    Det är helt klart behovet som styr och bara med en bil så klarar man sig på en 1l olja samt en dunk spolarvätska i bilen och fler spolarvätskedunkar hemma om man inte gärna stannar på macken ofta.
    Vissa mackar har ju spolvätska per liter precis som bensinen och pumpen står bredvid och då slipper man spolvätskan helt hemma, en avvägning på hur bekväm man vill vara.
    Och man skall ju ha plats för det hemma också...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Jag har alltid destillerade varor hemma ifall behovet uppstår!
    Word!

    Men bilvätskor har jag inga hemma förutom de jag förbrukar regelbundet - vilket normalt begränsar sig till spolarvätska och bilschampoo. Just nu har jag även en liten flaska dexcool eftersom min bil börjat förbruka typ 2dl per 1000 mil.

    Övriga vätskor köper jag strax före jag tänker förbruka dem. Att ha i reserv tror jag inte på (varför smälla pengar på något man inte behöver?). Och skulle bilen utan förvarning en dag behöva t.ex. 1L bromsvätska lär man ändå behöva besöka en reservdelsaffär för fler inköp än bara bromsvätska...
    Senast redigerat av jellybear den 2017-12-06 klockan 21:59.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Själv önskar jag att jag bodde närmare Herman. Hade lätt varit värt att betala några tior extra och bara åka och hämta

    3 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Säljer motvilligt något ibland, folk blir lätt bortskämda att ha Oriolight med jour...

    /via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Okej nej jag har ingen bra uppställningsplats för bilen, står bara utomhus.

    På det jag läser låter det som att det viktigaste att ha hemma är motorolja + filter och spolarvätska, resten köps när behovet kommer, så jag siktar väl på det då, vill bara vara redo ifall att något behövs men är ju helt utan rutin på sånt här då det är min första bil.

    Jag vet att rätt olja är viktigt, på två av loggarna i serviceboken står det på anmärkningen att de har använt Motor1, så det är väl ett säkert kort för mig att välja då?
    Kollade även på två videos om byte av motorolja och filter på saab 93 (fast andra årsmodeller än min) och där använde dem motor1.

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av DanielSaabSthlm Visa inlägg
    Jag vet att rätt olja är viktigt, på två av loggarna i serviceboken står det på anmärkningen att de har använt Motor1, så det är väl ett säkert kort för mig att välja då?
    Kollade även på två videos om byte av motorolja och filter på saab 93 (fast andra årsmodeller än min) och där använde dem motor1.
    Det är inte Mobil1 du menar?
    /Johan

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Ha jo stämmer, Mobil1

  17. #17
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Spolarvätska skadar inte att ha i bilen heller såhär års...
    Motorolja förbrukas och kan behöva fyllas på då och då. Bara att kolla på oljestickan så märker man det.

    Bromsvätskan kan man kolla med en ganska billig mätare. Men det räcker att göra vid service. Den förbrukas inte. Sedan tänds en varningslampa om nivån blir låg, så det missar man inte. Skippa det i första vändan!

    "Glykol" förbrukas inte heller och har mycket lång livslängd. Skippa det! (i nöd läge utan frysrisk kan man fylla rent vatten för att ta sig till verkstad)

    Oljefilter behövs endast vid oljebyte. Då behövs 4l olja oxo. För tar du bort filtret rinner i princip all olja ut!

    Dryck till chaufför och passagerare är viktigt!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av DanielSaabSthlm Visa inlägg
    Ha jo stämmer, Mobil1
    Mobil1 är ett märke, de har många olika oljor varav några pasar i din bil. Så vilken mobil1-olja som helst duger inte.

    Oavsett fabrikat skall oljan vara klassad gm-ll-a-025 eller Dexos2. End of story.

    Sedan ser jag ingen poäng att ha olja på hyllan om inte bilen drar olja. Köp istället när det är dags för byte.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Varför INTE ha olja på hyllan ? ..om man har platsen, jag har nog minst 40l motorolja hemma, varav 25l (5x5l) Dexos2 till saabarna och fieron.. sen mobil1 till de andra bilarna, och MC-olja till hojarna.. Otroligt mycket smidigare att bara ta en dunk från hyllan när man ska byta än att planera och beställa innan, dessutom köper man ju gärna iaf dexos2-oljan i fyrpack för prisets skull, mobil-1 oljan är dessutom köpt på rea på jula, när det väl är halva priset på den köper man ju gärna tre-fyra dunkar på en gång.

    Dessutom har jag X antal liter med diverse andra oljor, bakaxelolja inför bytet på en bil, växellådsolja till en annan, helsyntetisk tvåtaktsolja till röjsåg och motorsåg, ja och 5l sågkedjeolja till densamma.. och mineralbaserad tvåtaktsolja till bergborren ja.. och några liter automatlådeolja till diverse styservon osv, och hyudralolja till domkrafterna.. osv osv.

    I bilen har jag bara 1l olja dock, i vissa bilar där jag haft problem med kylarvätskan har jag åkt med en 4l-dunk glykol också, och på bilar utan varning för låg spolarvätskenivå har jag alltid en liter färdigblandad spolarvätska med mej.

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Man lär sig mycket här, som du nog inser DanielSaabSthlm, fast just bergborr tror jag inte så många har med i bilen, bara ifall att.
    Så du kan säkert skippa bergborroljan till att börja med...

    Men många som byter olja själva köper billig olja på nätet, från Sverige eller Tyskland främst. Kanske 200kr för 5L Dexox2 olja med samma frakt upp till 5 dunkar. Så det är en ekonomisk fråga oxo. Sedan byter man nog oftare om olja och filter finns hemma. Så har man plats är det bra att ha det man vet kommer att behövas! Beroende på intresse och behov kan det nog bli lite av varje.

    Jag låter ingen verkstad pilla på mina bilar om jag inte är absolut tvungen. Och byta vätskor gör jag alltid själv. Då vet jag att det inte fuskas. Men ibland måste man fuska. Då vet jag precis vad som skall rättas till och hur akut det är. Det är väldigt lärorikt. Men man får inte räkna timpeng för egen tid utan se det som en ren hobby. Som så mycket annat är det mesta ganska enkelt när man kan

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Oljor och vätskor i NG9-3 XWD (B284)
    Av Johan S i forum FAQ
    Svar: 158
    Senaste inlägg: 2021-03-11, 13:54
  2. Dra en ny sladd eller finns det utag redo ?
    Av YamaJan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 14:27
  3. Servicedelar och vätskor 9000 2,3i -93
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 11:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •