Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Vätskor att ha redo hemma

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Varför INTE ha olja på hyllan ? ..om man har platsen, jag har nog minst 40l motorolja hemma, varav 25l (5x5l) Dexos2 till saabarna och fieron.. sen mobil1 till de andra bilarna, och MC-olja till hojarna.. Otroligt mycket smidigare att bara ta en dunk från hyllan när man ska byta än att planera och beställa innan, dessutom köper man ju gärna iaf dexos2-oljan i fyrpack för prisets skull, mobil-1 oljan är dessutom köpt på rea på jula, när det väl är halva priset på den köper man ju gärna tre-fyra dunkar på en gång.
    Återigen som jag påpekade så är det stor skillnad om "hen" hanterar flera fordon!
    Ibland måste även Ni experter hålla tillbaka lite och tänka på "svensson" som har bilen längs med gatan!

    3 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Återigen som jag påpekade så är det stor skillnad om "hen" hanterar flera fordon!
    Ibland måste även Ni experter hålla tillbaka lite och tänka på "svensson" som har bilen längs med gatan!
    Det är bara att konstatera att det inte finns ett "rätt" som passar alla. Men mycket av principerna "experterna" med många bilar går efter fungerar utmärkt även om man bara har en bil med gatuparkering.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Får göra ett tillägg till mina tidigare tankar. För första gången någonsin så behövde jag nämligen kylarvätska akut igår. En dieselbil av 2017 års modell hade lämnats in till märkeshandlaren/verkstaden för installation av motor- och kupévärmare. När den var klar och hämtades tog det väldigt lång tid att få framrutan imfri och ingen varmluft kunde fås ur luftmunstyckerna. Snabb fråga till utlämnaren gav svaret att ingen var kvar på verkstaden. Bilen kördes hem och trots att motorn nu varit igång runt en halvtimme så blåste det fortfarande kallluft i kupén. Lång historia kort, verkstaden hade inte fyllt på kylarvätska. Efter lite felsökning fyllde jag på cirka fem liter kylarvätska och avluftade innan det blåste varmt i bilen igen.

    Så tillägget till min att-ha-hemma-lista får bli: En dunk kylarvätska om du låter proffs meka med din bil.

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #24
    jag kan inget om diesel bilar, men kan/har inte bilen tagit stryk av att kört 30 min utan kylarvatten ?
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Olja köper man inte i mindre förpackning är 20liter om det finns att tillgå
    Samma sak med glykol.
    Bromsvätska köper man i minsta möjliga förpackning om man inte vet med sig att det ska förbrukas mycket t.ex. vid byte.
    Spolarvätska kan man vara lite återhållsam på stora mängder då den i koncentrerad form är brandfarlig. Tror jag köpte 24liter sist

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #26
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Olja köper man inte i mindre förpackning är 20liter om det finns att tillgå
    Även om man har en bil som man gör ett oljebyte på per år. Det är fem år man binder upp där, varav fyra med öppnad förpackning...
    Låter inte optimalt i mina öron
    /Johan

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Även om man har en bil som man gör ett oljebyte på per år. Det är fem år man binder upp där, varav fyra med öppnad förpackning...
    Låter inte optimalt i mina öron
    /Johan
    Jag har använt dexos 5w/30 oljan i alla fordon jag har och har haft senaste tiden.
    Saabarna samt min fiat 2.8jtd samt en bmw 530(m54)
    sålda bilar, honda civic ,mercedes Vito
    Köp 20 liter och dela med släkt/vänner

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Även om man har en bil som man gör ett oljebyte på per år. Det är fem år man binder upp där, varav fyra med öppnad förpackning...
    Låter inte optimalt i mina öron
    /Johan
    Det räcker med att göra 2 byten och kassera resten för att priset ska bli samma som att köpa smådunkar på macken eller hos bildelsnasaren.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #29
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Får göra ett tillägg till mina tidigare tankar. För första gången någonsin så behövde jag nämligen kylarvätska akut igår. En dieselbil av 2017 års modell hade lämnats in till märkeshandlaren/verkstaden för installation av motor- och kupévärmare. När den var klar och hämtades tog det väldigt lång tid att få framrutan imfri och ingen varmluft kunde fås ur luftmunstyckerna. Snabb fråga till utlämnaren gav svaret att ingen var kvar på verkstaden. Bilen kördes hem och trots att motorn nu varit igång runt en halvtimme så blåste det fortfarande kallluft i kupén. Lång historia kort, verkstaden hade inte fyllt på kylarvätska. Efter lite felsökning fyllde jag på cirka fem liter kylarvätska och avluftade innan det blåste varmt i bilen igen.

    Så tillägget till min att-ha-hemma-lista får bli: En dunk kylarvätska om du låter proffs meka med din bil.

    Fy, vilken otur!
    Du kanske skulle ha med till verkstaden, för att kunna rätta till bilen så du kan köra hem nästa gång...

    Det var en upplevelse med en Volvo som jag lämnade i på "liten" service för att få stämpel i boken med resultat att bilen tappade all ork, som fick mig att slutligen våga vägra verkstad! Ingen annan hade öppnat huven men de kunde inte erkänna sitt fel. Tydligt yttre våld, en knäckt plastslang med luftläckage som följd. Jag fick betala för felsökning och reparation av deras misstag. Ett verkligt proffsjobb! Alla kan göra fel. Men att de inte erkände var droppen...

    Vill inte nedvärdera proffs här. LÄXAN man kan lära sig är att acceptera ett och annat fel när man grejar med bilen själv. Till och med proffsen kan faktiskt göra fel.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #30
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    jag kan inget om diesel bilar, men kan/har inte bilen tagit stryk av att kört 30 min utan kylarvatten ?
    Det är ju inte bra, men det är betydligt mindre katastrof än om en bensinbil gör det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Även om man har en bil som man gör ett oljebyte på per år. Det är fem år man binder upp där, varav fyra med öppnad förpackning...
    Låter inte optimalt i mina öron
    /Johan
    Nyckelordet är "en" bil, man känner ju rätt många som har två, och själv har jag fem, varav tre dricker dexos2.

    Dessutom kör jag Aeron ca 10mil/dag till jobbet, och man arbetar väl ca 200dag/år, det gör att den bilen går typ 2500-3000mil/år, så det blir ju fler än ett oljebyte varje år. ..Den saaben bilen som min sambo kör går betydligt mindre men det blir ju ett oljebyte om året iaf.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #31
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Får göra ett tillägg till mina tidigare tankar. För första gången någonsin så behövde jag nämligen kylarvätska akut igår. En dieselbil av 2017 års modell hade lämnats in till märkeshandlaren/verkstaden för installation av motor- och kupévärmare. När den var klar och hämtades tog det väldigt lång tid att få framrutan imfri och ingen varmluft kunde fås ur luftmunstyckerna. Snabb fråga till utlämnaren gav svaret att ingen var kvar på verkstaden. Bilen kördes hem och trots att motorn nu varit igång runt en halvtimme så blåste det fortfarande kallluft i kupén. Lång historia kort, verkstaden hade inte fyllt på kylarvätska. Efter lite felsökning fyllde jag på cirka fem liter kylarvätska och avluftade innan det blåste varmt i bilen igen.

    Så tillägget till min att-ha-hemma-lista får bli: En dunk kylarvätska om du låter proffs meka med din bil.

    Liten uppdatering: Dagen efter påfyllande av kylvätska ringde bilens ägare upp säljaren/verkstaden för att meddela vad felet varit, och dessutom be om ändrat kvitto. (Pengar tillbaka för påstådd påfylld kylvätska.) Ingen var dock inne som kunde ta några beslut så ägaren ombads ringa igen dagen efter, dvs fredag. På fredagen rings firman upp och de säger att de kan ta in bilen på tisdag (idag) och snabbt kolla under att allt ser rätt ut. Idag på förmiddagen så kör ägaren bilen till verkstaden där den tas emot medan ägaren ska få vänta en liten stund.

    Nära två timmar (!) senare är bilen kollad. Utlämnaren säger att allt ser bra ut. Mekanikern trodde att det bara hade varit en luftficka i expansionskärlet. Ägaren ifrågasätter detta då faktiskt fem liter spolarvätska saknades efter motorvärmarmonteringen. Luftficka låter helt orimligt och att någon glömt fylla på kylvätska är väl uppenbart? Utlämnaren säger ointresserad att så kanske är fallet.

    Kvittot ändrades inte, men ersättning för min ihällda glykol lämnades. Som plåster på såren (för ägarens extratid pga immig ruta, min felsökning, två timmars väntan och några mils extra resa för dagens koll) en liten bilvårdshink... Den firman får inga fler besök av oss då de vid tidigare besök varit ungefär lika ”bra”.

    Om motorn tagit skada vet jag inte. Även om dieselmotorer är svalare än bensinare, och det var nollgradigt ute, så finns ju ändå kylvätskan av en anledning.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mioh den 2017-12-19 klockan 17:45.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #32
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    I detta fall, med denna beskrivning, så tycker jag det kan vara försvarbart att lämna ut namnet på firman, så andra inte skall behöva råka ut för samma klantar.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Olja köper man inte i mindre förpackning är 20liter om det finns att tillgå
    Samma sak med glykol.
    Bromsvätska köper man i minsta möjliga förpackning om man inte vet med sig att det ska förbrukas mycket t.ex. vid byte.
    Spolarvätska kan man vara lite återhållsam på stora mängder då den i koncentrerad form är brandfarlig. Tror jag köpte 24liter sist
    När jag har köpt olja så har 5-litersdunkar varit billigast, förmodligen för att det är den bäst säljande storleken.

    Samma sak när det gäller kylarvätska, har inte hittst något som slår Dex-cool i 5 liters dunk prismässigt.

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Liten uppdatering: Dagen efter påfyllande av kylvätska ringde bilens ägare upp säljaren/verkstaden för att meddela vad felet varit, och dessutom be om ändrat kvitto. (Pengar tillbaka för påstådd påfylld kylvätska.) Ingen var dock inne som kunde ta några beslut så ägaren ombads ringa igen dagen efter, dvs fredag. På fredagen rings firman upp och de säger att de kan ta in bilen på tisdag (idag) och snabbt kolla under att allt ser rätt ut. Idag på förmiddagen så kör ägaren bilen till verkstaden där den tas emot medan ägaren ska få vänta en liten stund.

    Nära två timmar (!) senare är bilen kollad. Utlämnaren säger att allt ser bra ut. Mekanikern trodde att det bara hade varit en luftficka i expansionskärlet. Ägaren ifrågasätter detta då faktiskt fem liter spolarvätska saknades efter motorvärmarmonteringen. Luftficka låter helt orimligt och att någon glömt fylla på kylvätska är väl uppenbart? Utlämnaren säger ointresserad att så kanske är fallet.

    Kvittot ändrades inte, men ersättning för min ihällda glykol lämnades. Som plåster på såren (för ägarens extratid pga immig ruta, min felsökning, två timmars väntan och några mils extra resa för dagens koll) en liten bilvårdshink... Den firman får inga fler besök av oss då de vid tidigare besök varit ungefär lika ”bra”.

    Om motorn tagit skada vet jag inte. Även om dieselmotorer är svalare än bensinare, och det var nollgradigt ute, så finns ju ändå kylvätskan av en anledning.
    5-liter brukar vara ungefär vad man får ut då man tömmer ett normalt kylsystem, så troligast är väl att man helt enkelt glömt fylla. Konstigt dock att man inte fått någon varning på låg kylvätskenivå.

    Har man haft motorn tömd på kylvätska så ska dock alltid motorn köras varm efter, samt kontroll av kylvätskenivå ska göras efter detta.

    Kylvätskepumpen tar normalt sett skada av att torrköras, då tätningen i pumpen inte är gjord för detta. Svårt att säga om motorn i övrigt tagit skada.

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Lightbulb Motor-Kylvätska

    Tips till vetgiriga:
    Beträffande lämplig kylvätska för SAAB så vill jag tipsa om Glysantin G48 för SAAB t.om. 2000 och 2001 och nyare med Glysantin G30.
    Köp den som passar och blanda helst med batterivatten eller destillerat vatten.
    I min nuvarande SAAB 9-5 2002 har jag kört länge med G30 och den håller köldtempen uppe fortfarande utan att behövt komplettera.

  15. #35
    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    Tips till vetgiriga:
    Beträffande lämplig kylvätska för SAAB så vill jag tipsa om Glysantin G48 för SAAB t.om. 2000 och 2001 och nyare med Glysantin G30.
    Det är fel uppgift. Glysantin G34 gäller för SAABar 2001-2012.

  16. #36
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    Tips till vetgiriga:
    Beträffande lämplig kylvätska för SAAB så vill jag tipsa om
    Bra med tips, men:
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    har inte hittst något som slår Dex-cool i 5 liters dunk prismässigt.
    varför bry sig om alternativ och riskera få fel, när "originalet" är billigast och km-kostnaden för kylvätska ändå är försumbar?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Apropå Trådrubriken......
    Vid den här tiden på året vill jag ha en flaska Rom och en flaska Herrgårdsakvavit på hyllan :-))
    God Hjul på Er allihop.

  18. #38
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Bra med tips, men:

    varför bry sig om alternativ och riskera få fel, när "originalet" är billigast och km-kostnaden för kylvätska ändå är försumbar?
    Var köper du billig dexcool då ?

    Varken maptun eller speedparts säljer väl ens dexcool längre

    ..Sen orkar jag inte ta diskussionen om huruvida dexcool är bra eller ej
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #39
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Finns att få tag på hos GM återförsäljare. Koncentrerad för typ 250kr dunk

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  20. #40
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Var köper du billig dexcool då ?
    Jag brukar passa på när jag handlar hos Neobrothers £24,95/ 5Lit. Att kolla med närmaste GM/Saab är smart, för frakt kan bli dyr. Men det är ju bara att söka på nätet när behovet att köpa dyker upp. Såå ofta är det inte, snarare vääldigt sällan...
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Varken maptun eller speedparts säljer väl ens dexcool längre
    Jo, både dessa säljer Dex-Cool. Båda till väsentligt högre pris.
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..Sen orkar jag inte ta diskussionen om huruvida dexcool är bra eller ej
    Nä, det skippar vi här. Rimligen bör vi hålla oss till de av Saab rekommenderade vätskorna i tråden. Men om någon hellre använder en annan kylvätska är OT, tycker jag.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Oljor och vätskor i NG9-3 XWD (B284)
    Av Johan S i forum FAQ
    Svar: 158
    Senaste inlägg: 2021-03-11, 13:54
  2. Dra en ny sladd eller finns det utag redo ?
    Av YamaJan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 14:27
  3. Servicedelar och vätskor 9000 2,3i -93
    Av ErikssonR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 11:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •